Annons:
Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 20329 ggr
Framåt
2012-08-25 19:00

Mjölkfria såser,röror och dressingar

Mycket tacksam för receptideer på MJÖLKFRIA kalla eller varma såser,röror och dressingar.

Just nu har jag mest saknat kalla såser.

Själv kommer jag mest på majonäs,gucamole samt vinägretter.

Finns säkert fler!Något tips på receptsida för mjölkfritt i LCHF style?

Annons:
Sindri
2012-08-25 20:10
#1

Aioli - majonnäs med vitlök i. Bearnaisesås.

Jag vet inte riktigt vad som menas med mjölkfri. Är det allt som kommer ur kons mjölk? Om du kan äta ost så kan du göra röror med Kesella.

Fetaost är ju gjort på fårost. Mixa med lite olivolja, ev. balsamvinäger och smaksätt, kanske med örter.

Ghee är ju smörolja utan mjölkproteiner. Kanske man kan göra aromsmör på det också?

Bara lite tankar - inget jag provat.

ScarletMajesty
2012-08-25 20:38
#2

du kan testa att använda kokosnötsgrädde istället för mjölk kanske?

boing87
2012-08-25 20:40
#3

Vart kan man köpa det?

crikarlshamn
2012-08-25 20:48
#4

Om det är till kött, kyckling och fisk du söker en varm sàs:

I stor gryta, flera burkar konserverad krossad tomat, lite harissa, torkad salvia och basilika (här kan du leka), koka upp, sätt pà làg värme att smà koka i 4-6h.

Med denna lànga koktiden blir sàsen nästan söt i smaken..

Kvar blir en mycket tjock och smaksrik sàs som man kan frysa in i mindre mängder och även spä ut igen till en soppa om man sà vill.

Kan medfördel användas som fyllning mellan aubergine etc gratänger med parmesan ovan ;o)

mackans
2012-08-25 20:54
#5

Detta är även något jag saknar. Speciellt kalla såser med någon syrad mjölkprodukt(t.ex. gräddfil el, creme fraiche). Har inte hittat något alternantiv. Kan man kanske göra något yoghurtliknande av kokosmjölk? Skulle ju vara perfekt isåfall.
Är även lite skeptisk till majonnäs, ialla fall i stora mängder. Känns inte ok med så mycket rapsolja.

crikarlshamn
2012-08-25 21:05
#6

… prova med en rà äggula. Làter kanske konstigt men tex en traditionell carbonara sàs innehàller ALDRIG grädde som den gör i mànga svenska recept, krämkonsistensen kommer fràn den ràa äggulan som tillsätts mot slutet.

En enkel vinägrett med en olja kan göra susen och till slut vänjer man sig av nödvändigheten med den krämiga konsistensen utav en crème fraîche.

Eller kokosmjölk med vinäger?

Annons:
Framåt
2012-08-25 21:12
#7

Tack för input! Finns många ideer att utveckla.Just nu håller jag på att försöka lägga om kosten till mjölkfritt både pga att undersöka om min mage fungerar bättre av det samt pga svårartat sockermissbruk.Jag vet inte om det enbart är komjölksprodukter jag behöver utesluta och i så fall kan äta t.ex. get eller får. F.n. äter jag vanligt smör men inte hårdost - i alla fall inte hemma hos mig.Håller på att testa lite olika grytor som ju blir lite såsiga men det jag verkligen saknar är kalla såser.

Jordnötsås kanske är en tanke men det blir ju rätt mycket kolhydrater - man kanske kan använda något annan "nöt" - som verkligen är en nöt då.

crikarlshamn
2012-08-25 21:15
#8

Häsokost, mandelsmör (gjord pà enbart mandel) är… saligt gott men att intas med màtta! Flört

ScarletMajesty
2012-08-25 21:33
#9

#3 menar du kokosgrädde? i den asiatiska delen i matvarubutiker :)

ess
2012-08-25 22:15
Nybörjarn
2012-08-26 09:38
#11

Det ni svenskar kallar "chutney", som finns på burk och är kletig är inte samma som görs hemma hos min kära mor!

Chutney betyder egentligen något i stil med "röra"…

Min mamma brukar göra en grön färsk chutney som är gott till mycket, smakar väldigt fräscht. Liknar en grövre pesto till utseende.

Det kluriga är att jag inte kan måtten rakt utav, och det brukar alltid smaka lite olika från gång till gång beorende på förhållandet mellan ingredienserna. Man kan ta det man hittar. Man kan välja att bara använda en ört och då öka på mänden. Just koriander är många som antingen älskar eller hatar.

Här kommer det iaf:

Ca: halv gullök, eller 2-3 mindre vårlökar

halvt knippe färsk koriander

halvt knippe mynta

en tomat

1/2 liten omogen mango (syrlig, inte söt. den ska vara grön och hård, kanske ni kan hitta i orientaliska butiker)

salt efter smak

chillipeppar efter smak

ett par torkade gryn granatäpple ( om man hittar det, kan uteslutas)

Skölj av allt, dela mangon i mindre bitar, släng kärnan.

Kör allt i matberedare/med stavmixer till en jämn konsistens…smaka av och lägg till ev. mer av någon ingrediens.

Servera direkt eller låt ligga och vila i kylen innan maten är på plats på bordet! (godast färsk, men håller sig i någon dag)

Nybörjarn
2012-08-26 09:45
#12

Ursäkta att det är på engelska… men det finns en hel lista med olika typer av chutneys… sen är det nog bara att googla fram recept om hittar något man tycker är intressant… 

http://en.wikipedia.org/wiki/Chutney

crikarlshamn
2012-08-26 10:14
#13

#11 Nybörjarn nämnde pesto, det glömde jag.. olika typer av pesto med olika örter och nötter är gott kallt. Pesto, Pistou, Pesto Rosso, olika typer avTapenader etc.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tapenade

Annons:
Jojomaja
2012-08-26 10:42
#14

Kika på asiatiska recept. Där ingår aldrig mjölk eftersom de flesta asiater inte klarar av laktos.

http://www.food.com/recipe-collection/asian-sauce

Framåt
2012-08-27 21:04
#15

Jag gjorde det som här går under namnet "Floridasallad" - kladdigt och bra!

Måste gå att variera det med -jag har hunnit testa att tillsätta lök samt med fransk senap.

Upp till toppen
Annons: