Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Mjölkprodukter

2012-07-22 20:54 #0 av: myhairlady

Jag har en fråga för min väninnas räkning

Hon har fått diagnosen MS och jag har rekommenderat henne att börja med LCHF.

Hur är det med mjölkprodukter för de med hennes diagnos? Bör de undvikas? Jag har hört både de som säger att de absolut bör undvikas och de som säger att det inte har någon som helst betydelse för sjukdomen.  Vad gäller egentligen?

Själv äter jag en del mejeriprodukter och mår bra på det. Men jag är ju frisk förutom några överflödskilon

Anmäl
2012-07-22 20:59 #1 av: MimLan

Mejerier och spannmål skulle jag definitivt utesluta helt om jag hade MS.

http://johannaskost.blogspot.se/2007/02/mjlk.html

Anmäl
2012-07-22 21:07 #2 av: myhairlady

Får jag fråga också om det även gäller ost? Eller bara grädde cremefraiche osv?

Och smör är väl ok?

Anmäl
2012-07-22 21:46 #3 av: MegN

Johanna skriver "T.ex. MS, autism och reumatism blir ofta bättre om man utesluter både mjölkprotein och gluten." Alltså är det mjölkproteinet - dvs även i ost - som hon pratar om.

Smör innehåller också mjölkprotein, fast i väldigt liten mängd. Om jag var hon skulle jag jämföra en vecka med smör med en vecka med annat fett (kokosfett, rapsolja osv). Men då måste man se till att just fettet är den enda variationen för att kunna avgöra skillnaden...

Anmäl
2012-07-22 22:26 #4 av: Elfdance

Man kan göra Ghee (googla) av smör. Då får man bara det goda fettet. Enkelt att framställa också...

Anmäl
2012-07-23 11:29 #5 av: MimLan

Egentligen spelar det ingen som helst roll vad någon säger. Din väninna behöver ta reda på vad som fungerar för henne, och det innebär att utesluta födoämnen som kan påverka som mejerier och spannmål ett bra tag för att se om det ger henne som individ någon skillnad i hälsan.

Jag skulle slänga in nötter i den uteslutningen också.

Anmäl
2012-07-24 14:18 #6 av: myhairlady

#5 Okej, vad är det i nötter som inte är bra/nyttigt?

(hon är normalviktig)

Anmäl
2012-07-24 14:42 #7 av: MimLan

#5 MS har inte med vikt att göra. Tipsen här har heller inte med vikt att göra, utan om hälsa.

Här är en länk ang. nötter från en annan tråd som din väninna kan utgå ifrån.

Anmäl
2012-07-24 14:44 #8 av: Elfdance

Till exempel fytinsyra som även finns i spannmål. Hindrar upptag av mineralerna i livsmedlet.

Anmäl
2012-07-24 15:40 #9 av: hus-musen

Som ms-sjuk finns det många saker man bör undvika. De stora 5 är ägg, jäst, vete och gluten-produkter, mjölkprodukter och vissa sorters bönor och nötter.
Alla mjölkprodukter inklusive smör och ost, kokosolja och kokossmör, palmolja, margariner, socker, rött kött, korv mm är inte bra.
Koffein, alkohol och nsaid-preparat bör man undvika.

Grönsaker, lamm, fisk och kyckling går bra och försämrar inte, så de bör hon satsa på först och främst.

Anmäl
2012-07-24 17:42 #10 av: [hurley]

#hus-musen, på vilket sätt är ägg dåligt? Jag har ms och vräker i mig ägg. Blir orolig.. Även kokosolja står på min meny. Det negativa med kokosoljan kanske är att man kan bli lite varm av det och ms-sjuka har ju ofta problem med värme? Eller vad är faran med kokosolja?

Anmäl
2012-07-24 17:51 #11 av: [tick]

#9, var kommer den listan ifrån? Jag är tveksam till att kokosolja ska undvikas, snarare tvärtom.

#10, ägg (vitan framförallt) innehåller lysozym som ökar genomsläppligheten i tarmen vilket kan förvärra eller upprätthålla autoimmuna sjukdomar.

Dr Terry Wahls har ett intressant föredrag om hur hon förbättrade sin MS med kost: http://www.youtube.com/watch?v=KLjgBLwH3Wc

Anmäl
2012-07-24 18:12 #12 av: MimLan

#9 Varför är kyckling bra? Fettet i kyckling är ju högt vdg omega 6.

Anmäl
2012-07-24 18:45 #13 av: hus-musen

#10 Som #11 skriver :) Ägg är en av de 5 saker som orsakar problem för många med MS (och andra sjukdomar med) En del kan äta ägg och funkar det bra så är det ju inga problem. Andra blir sjukare av ägg och borde då undvika dem.

#11 Har en länk på min dator, är inte hemma just nu. Men det finns massor av info om du googlar.

Anmäl
2012-07-25 10:05 #14 av: myhairlady

Men Hur bör en MS-sjuk då äta för att må som bäst? Hon blev jätteledsen då jag sa om äggen (som är det hon äter allra mest av) Hon kommer inte bli mätt alls utan ägg smör och mejeriprodukter?

Bör hon ens äta LCHF?

Bör hon tillföra frukt??

Anmäl
2012-07-25 11:30 #15 av: [hurley]

Jag är inte säker på att det stämmer att ägg skulle vara dåligt för ms-sjuka. Jag tycker jag borde ha blivit informerad av någon neurolog eller ms-sköterska jag har gått hos. Inte heller på något ms-forum har jag läst detta.

Anmäl
2012-07-25 11:38 #16 av: myhairlady

Ska man lyssna på vad neurologerna säger då?

Hennes neurolog säger fettfattig kost frukt grönt och fullkornsbröd. Är det inte samma som dietisternas kostrekommendationer?

Jag vet så lite om MS och hon blir bara förvirrad och vet inte vem hon ska lyssna på. Men som det är nu mår hon inte alls bra och behöver nog ändra på hur hon har ätit hittills iaf. Men hur?

Anmäl
2012-07-25 11:49 #17 av: MimLan

#16 Det är ganska enkelt att konstatera att råden hittills inte hjälpt. Då gör man något annat.

Hon får börja med att utesluta socker, spannmål och mejerier, förutom smör (eller göra ghee). Och få in fettet i maten. (I form av feta proteinkällor, så blir tillbehöret ett marginellt problem.)

Oavsett behöver hon börja någonstans, och lära känna själv vad som fungerar.

Anmäl
2012-07-25 11:59 #18 av: Katarina46

Men snälla nån - hämtar du verkligen information här som du sen vidarebefordrar till din vän som blir ledsen... Här sitter människor som är (med vissa undantag) självlärda från internet och hasplar ur sig ounderbyggda påståenden om ditten och datten. Du kan aldrig få råd här som din MS-sjuka väninna ska lita på eller ta till sig. Detta handlar inte om något så banalt som viktminskning utan om hennes hälsa som MS-sjuk. Hon måste själv läsa på, lära sig, använda sitt eget förnuft och hitta vad som fungerar för henne!

Anmäl
2012-07-25 12:10 #19 av: [hurley]

Jag litar på min neurolog. Han har aldrig sagt att jag ska äta fettsnålt.

Jag tror att både du och din vännina befinner er i något slags chocktillstånd. Du kanske inte ska lägga dig så mycket i vad hon stoppar i sig just nu utan iställen finnas där som vän och lyssna på henne.

Jag har fått massor av råd av olika människor hur jag ska äta och hur min ms kan botas. Det kan vara ganska jobbigt och förvirrande att lyssna på.

Några av råden:

Ät veganmat
Ät makrobiotisk mat
Ät inte rött kött
Drick massor av kaffe
Drick absolut inte kaffe
Gå på kristallterapi
Ät LCHF
Ät stenålderskost
Ät levande föda

....

Anmäl
2012-07-25 12:14 #20 av: myhairlady

#19 Du som själv har MS vet ju vad som funkat bra.  Vill du berätta ungefär hur du äter?

Nej jag lägger mig inte i mycket, jag rekommenderade LCHF för henne bara, men nu frågar hon mig jättemycket och vill att jag ska skriva och be om råd här..

Anmäl
2012-07-25 12:31 #21 av: [hurley]

Sedan 1/2 år tillbaka äter jag kolhydratsnålare än vad jag gjort tidigare. Min ms har nog inte blivit vare sig bättre eller sämre av kostombytet, det är jättesvårt att säga. Jag mår dock bättre i magen än vad jag gjort tidigare och 10kg av min övervikt har försvunnit.

Jag brukar äta nötbröd eller frökex med smör och pålägg till frukost samt ägg.

Vanlig husmanskost (utan pasta eller ris men kanske någon potatis) till lunch och middag.

Nu i sommar har det blivit en hel del jordgubbar, persikor och grädde. Även en och annan gin och tonic :)

Jag hoppar i första hand över ren skräpmat (godis, chips, pizza, pommes) men även bröd och pasta. Frukt, bär och grönsaker äter jag i den mängd jag har lust just då. Någon potatis slinker ner ibland och även lite sundborn vaniljglass (iaf nu på sommaren).

Anmäl
2012-07-25 13:19 #22 av: myhairlady

#21 Tack så mycket för ditt svar.

Det är naturligtvis individuellt vad som passar för olika människor att äta. Men min väninna är så rädd att äta något"fel" som kan förvärra sjukdomen. Som när någon sa ägg. Ägg äter hon varje morgon 1-2 st

Anmäl
2013-01-07 23:24 #23 av: Kefroj

Det är riktigt att utesluta komjölksprodukter, gluten och socker. Mjölk och gluten skapar och understödjer inflammationer i kroppen. Viktigt är att äta D3-vitamin då man sett att MS patienter har låg,D-vitaminhalt i blodet. En hög dos på ca 2500-5000 IE är bra, överdosering ingen fara, vi får mycket högre doser av solen på,sommaren.
Även tillskott av mineraler som Selen och Magnesium behövs, t.ex. Kosttillskottet Bio-Selen med Zink.
Jag brukar handla på http://shopping4net.se som har låga priser.
Hälsningar från Kullagulla,
bloggar på http://dalaglitter.com där jag skriver om hälsa, kost och om att må bra.

Anmäl
2013-01-08 02:02 #24 av: Zepp

Jag Googlade lite.. och jag förstår att man blir förvirrad!

"MS-sjukdomen kännetecknas av att det bildas sjukdomshärdar, så kallade plaques, i olika delar av centrala nervsystemet. I dessa sjukdomshärdar finner man vid mikroskopisk undersökning skador på nervcellernas myelin och en skada på blod-hjärnbarriären. Den ökade förekomsten av vita blodkroppar i sjukdomshärdarna visar på ett inslag av inflammation. Antalet oligodendrocyter minskar lokalt. Vad som orsakar sjukdomen är inte känt. Mycket pekar dock på att lektiner, ett protein som liknar kroppens eget myelin, är orsak till MS. Lektin är ett gift som främst finns i spannmål men även i bönor, potatis och frön. En rad[källa behövs] exempel finns på patienter som lyckats vända sjukdomsutvecklingen genom att byta diet. Värt att tillägga är att MS knappt förekommer i länder där intaget av komjölk traditionell är litet (till exempel Japan)[källa behövs]."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Multipel_skleros

En hel radda påståenden utan någon som helst källhänvisning.

Hur som helst.. eftersom ni redan är förvirrade så kan jag komma med egna komentarer.. utan källhänvisning!

Myelet är beroende av Omega-3, inflamationer främjas av Omega-6.

De äter väl mycket omega-3 i Japan, fisk o seafood?

Finns det verkligen någon som blivit frisk från MS?

Hur som helst.. mitt tips är att satsa på det japanska spåret, dvs mycket fisk, lite socker och kolhydrater från grönsaker och om så behövs vitt ris.

Dvs mest tänka antiinflamatoris mat.

Sen så får mjölk på nöten igen.. men när jag läser den vetenskapliga literaturen så framstår mjölk snarare som hälsobefrämjande.

Jag vill nog ha bättre belägg än att den är vit som mjöl och socker innan jag byter åsikt!

Och ägg.. känns ju lite fel, massor av vitaminer o näring?

För övrigt kom jag på att de dricker inte så mycket Gin i Japan heller.. där har vi nog lösningen.. eller? Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2013-01-08 12:41 #25 av: yvonnel

För ca 15-20 år sedan förekom flera olika TV- program, oftast från USA, om en sorts homeopatbehandling som gick ut på att låta sig bli stucken av bi, giftet skulle alltså vara medicin. Det visades flera fall som varit helt utom räddning, liigandes på kanske slutet av livet, som blev förbättrade och nästan helt friska efter ett tag av detta gift.

Det senaste jag läst om denna sjukdom är att det behövs megadoser av D3 vitamin. Säkert finns mycket kvar att forska på om detta också.

Gluten och soja och transfetter och sockerarter, allt detta från livsmedelsindustrin som ställer till det för oss, ingen som kan tjäna pengar på oss i olika sammanhang gör ens ett litet försök att avstå från pengen till förmån för den egna fickan framför att hjälpa en medmänniska.

Som jag ser det så gäller att avstå från så mycket som möjligt av industritillverkad mat. Mediciner också.

Anmäl
2013-01-08 12:55 #26 av: OlgaMaria

MS och andra autoimmuna sjukdomar har möjligen en stor koppling till tarmhälsan, och över huvud taget en inflammerad kropp. När det gäller kosten tror jag det allra viktigaste är att utesluta spannmål och socker då det inflammerar tarmen och hela kroppen. Jag tror också man kan ha stor nytta av olika tillskott som D-vitamin, Omega-3, Aloe Vera-destillat (från Holistic) och någon probiotika. Speciellt om man utesluter smör och äter andra fetter behöver man nog verkligen lägga till omega-3-kapslar.

Googla "MS läckande tarm" för mer info.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-01-08 13:45 #27 av: Ary

Terry wahls (Sjuk i MS) verkar idag symptomfri som svar på din fråga om någon blivit frisk från MS. Har funderat på om det skulle kunnat var ngt lurendrejeri men det verkar jobbigt och dyrt att felka att vara invalid i åratal.

Inte hittat resultatet av MS studien som nämns i videon och borde vara klar nu. Om ngn hört ngt säg gärna till.

Puffar #11 Ticks länk

http://www.youtube.com/watch?v=KLjgBLwH3Wc

Anmäl
2013-02-03 01:11 #28 av: lenanita

Finns det verkligen någon som blivit frisk från MS?, undrar Zepp.

Ja tydligen, med hjälp av solpillret D-vitamin http://robertbakermdhealthnewsletter.blogspot.se/2010/06/case-history-complete-remission-of-16.html

http://robertbakermdhealthnewsletter.blogspot.se/2010/07/update-on-multiple-sclerosis-and.html

Anmäl
2013-05-03 15:14 #29 av: siv 52

Jag kom in på den här tråden för att jag också har MS och är väldigt intresserad av vilken kost som är bäst för oss.

Det är verkligen en djungel av råd där ute och man måste nog prova sig fram.

Jag har hittat en väldigt trevlig blogg. http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/

Maria kunde inte gå, gick med rullator och kryckor.

Satt hemma i nästan fyra år och blev sämre och sämre.

Nu äter hon lågkohlydratkost och mår riktigt bra.

Hon understryker att hon fortfarande är sjuk, men har fått mycket mer ork och fatigen är borta.

Hon har bla. jämfört tre olika MS-koster http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/2013/04/tankar-om-de-tre-ms-kosterna.html

Det finns också mycket annat läsnyttigt om man letar tillbaka i inläggen.

Bara ett litet tips!

Anmäl
2013-05-04 12:56 #30 av: siv 52

# 9 Hus-musen

Det du beskriver verkar komma från the MS recovery diet

Maria beskriver den här:

http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/2013/04/the-ms-recovery-diet.html

Det som inte stämmer så bra i den dieten är att de baserar sig på den fettskrända gamla läkaren dr. Swank. Allt annat än när det gäller fett verkar bra dock.

Det finns så många andra exempel på MS dieter så det bästa är nog som sagt att prova sig fram.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.