Annons:
Etikettfrågelåda-minmat
Läst 3524 ggr
Polarvind
7/11/12, 7:27 PM

ide torka

Hej jag har ätit lchf i 2 månader nu och det funkar toppen för mig. Men jag har fått lite ide torka vad gäller mellanmål. Känner att jag behöver äta mellis för både arbetar och tränar fysiskt mycket, och i bland hinner man inte hem til middagen i tid. så söker alltså efter bra och enkla lchf mellanmål to go. Tacksam för alla svar!

Annons:
[Najsan]
7/11/12, 7:28 PM
#1

En burk keso mättar lagom, 250g.

Polarvind
7/11/12, 7:37 PM
#2

Tack! Tycker att bara keso är lite "tråkigt" (ursäkta ordvalet) finns det något bra lchf:aktigt man kan stoppa i för att få det lite "roligare"

RobinEH
7/11/12, 8:01 PM
#3

250g Keso = 30g Protein, 5g Kolhydrater och 10g Fett.

Då tycker jag att det är bättre med Paranötter eller Macadamianötter.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Moncan]
7/11/12, 8:14 PM
#4

En avokado funkar jättebra för mig, eller ett ägg.

Makadamianötter är också bra och även väldigt nyttiga, men alldeles för goda och smakar massor av mer :-)

Bybo
7/11/12, 8:20 PM
#5

Stekt bacon. Ja, rullar med typ ost i…..plus grädde :)

AniBer
7/11/12, 8:37 PM
#6

Jag gör wraps på morgonen eller kvällen innan…fyller m några skivor rostbiff/skinka, lite brie ibland rullar ihop å har klar att ta med. Mättar bra!

Gör på 2 stora lantägg, 1 msk grädde, lite vatten å 1-2 tsk fiberhusk.

Annons:
LenaK63
7/11/12, 10:34 PM
#7

Vi hade alltid ölkorvar och Babybel-ostar med i bilen på utflykter eller resor.    Det funkade jättebra när vi var nya på detta. Kanske man på sommaren måste tänka litet på kylning av korven och osten.

[Pennylane1]
7/11/12, 10:44 PM
#8

tror inte ost behöver kylas, man kan ju lagra ost hemma i månader, helst på nåt varmt ställe! eller det brukar rekommenderas svalt men jag hade en hushållsost ovanpå t frysskåp där det var varmt vid bakkanten i ett par månader och på julen åts den med stort behag.

[Najsan]
7/12/12, 5:10 AM
#9

#3

Keso innehåller förvissa mycket protein och lite fett, men som mellanmål är det förträffligt. Man kan alltid ta en extra klick smör på maten vid nästa mål.

(Nötter tycker jag man skall vara restriktiv med. De förekom med säkerhet inte ymnigt i en paleodiet, ej heller bär för den delen. Gå ut i skogen och plocka en handfull nötter om du kan hitta några. Nu invänder förstås vissa att inte heller mejeriprodukter ingick i en ursprunglig diet, men jag anser ändå dessa vara bättre pga att de i vart fall är animaliskt fett och protein. Därmed mer lämpligt som människoföda.)

Mooniq
7/12/12, 7:07 AM
#10

Jag har alltid kokta kalla ägg i kylen/kylbagen. Supermat och supernmättande. vill man lyxa till det så lite aioli, majonnäs, salamiskivor eller räkröra till.

jag jobbar på kontor och har fått alla på jobbet att äta mer ägg. Jag köper ägg på en gård till vår kaffekassa och var och en köper våra ägg från kaffekassan, jag kokar ett gäng ägg varannan dag och sen är det bara för de andra att skiva o lägga på smörgåsen. Några steker ägg och jag har oxå visat hur man gör äggröra med bacon eller omelett, till allas förtjusning.

Frysta färdigrätter är väldigt sällsynta i vårt lunchrum numera. Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
7/12/12, 8:00 AM
#11

#9 Visserligen, men att basera en måltid på enbart en mejeriprodukt är heller inte så paleo eller kanske vettigt i det stora hela.

Vändstekta ägg gillar jag i ryggsäcken för det tar ingen plats och är lättätet. Annars är det kokta ägg, ost och skinka (med varierande avancerad nivå från bara ost eller skinka till dijonsenap, majo, sallad, tomat, lyx som lufttorkad skinka eller basic som griljerad skinka, etc). Charkuterier - det finns mer än ölkorv. Salami är gott, fett och lättätet, samma med olika saker som bresaola, coppa, mortadella, osv.

Bra i sammanhanget är att alltid ha en våtservett i väskan. Jag har också en spork liggandes där. Vet aldrig när jag vill köpa mat ute och äta på språng. Då kan det bli kycklingklubba eller skagenröra.

Polarvind
7/12/12, 10:40 PM
#12

Tack för alla tips. Skall nog prova det mesta. Kul med lite idéer om ägg och även wrapsen verkar toppen. Åter igen tack!

Upp till toppen
Annons: