Annons:
Etikettövrigt
Läst 17128 ggr
Cajsavarg
2012-07-04 13:22

Kolloidalt silver Ionosil

Nu har jag, för mig helt nytt och lite udda, köpt mig en flaska med Kolloidalt Silver. Har läst någonstans, men tyvärr glömt var, att detta ska man ta om man är förkyld och har ont i halsen.

Man ska, vid halsont, spreja ner i halsen flera gånger om dagen.

Min undran är om man sprayar koncentrerad vätska eller ska det späs ut på något sätt? På flaskan står bara en dosering vid att rena vatten.

Hur är era erfarenheter, ni som provat?

//Fat makes Me fit//

Annons:
JAUS
2012-07-04 13:34
#1

Slöseri med pengar att köpa kolloidalt silver. Det finns inget vetenskapligt stöd för att det skulle göra någon som helst nytta i kroppen. Det har med andra ord lika stor effekt som magiska stenar dvs ren placebo.

[Najsan]
2012-07-04 13:41
#2

Eh, det har faktiskt bevisade antibakteriella egenskaper. Man brukar dock avråda från kolloidalt silver från läkarhåll, eftersom man misstänker att det kan orsaka resistens, precis som andra antibiotka.  (Har aldrig prövat själv.)

hemul
2012-07-04 13:54
#3

Ionosil är dessutom inte kolloidalt silver. Det är joniserat silver. Någon effekt har det nog även om det är en bluff. Det svider om man t.ex. baddar det på ett sår, så riktigt rent vatten är det inte.

hemul
2012-07-04 13:55
#4

Förresten, vill du få i dig kolloidalt silver kan du gå omkring och suga på en silversked när du har ont i halsen. Det är nog billigare. Flört

Fridaybrew
2012-07-04 13:58
#5

"There is no known medical indication for the ingestion of silver, so I can't recommend it as an "alternative" regimen (and I have an open mind about these things). No matter what anyone tells you, silver is not an essential mineral for humans. No one has ever had a "silver deficiency". Just doesn't work that way."

Dr Steve post #2 :
http://www.ronfez.net/forums/showthread.php?t=85175

/Fridaybrew

JAUS
2012-07-04 14:01
#6

#2 Det funger inte invärtes. Kollidialt silver används i kläder, silver är dock en tungmetall och miljöförstörande. Hade för mig att kollidialt silver i kosttillskott blev förbjudet i hela EU sen ett par år tillbaks. Vart köpte du flaskan?

Annons:
Fridaybrew
2012-07-04 14:08
#7

Silver på kläder intressant kandidatuppsats som bla tittar på silver:
http://hdl.handle.net/2320/9175

/Fridaybrew

Fridaybrew
2012-07-04 15:25
Cajsavarg
2012-07-04 15:35
#9

Hmm, den där långa diskussionstråden, kändes alltför långFörvånad Får ta tag i den senare.

Jag köpte min flaska på hälsokosten och även om det nu är Placebo att tro att det fungerar- så tycker jag det viktigaste är att jag tycker att jag blivit frisk.

Det är som med LCHF kanske, bara för att så många människor tycker att dom mår bra av lite kolhydrater och mycket fett, så finns det inga långtidsstudier- alltså placebo enligt vissa.

Apropå silversked i munnen så hade jag som liten en bitring i just silver! Var det någon gammal kunskap/tro bakom detta tro?

//Fat makes Me fit//

hemul
2012-07-04 15:57
#10

Jag vet inte, men bland folket som tror på kolloidalt silver förekommer just den teorin. T.ex. att "bättre folk" drabbades i mindre grad av farsoter förr därför att de åt med silverbestick. Jag tror ju att det mer hade att göra med att de inte var fullt så trångbodda och att deras latriner låg lite mer avsides.

Sindri
2012-07-04 16:06
#11

Oslagbart mot ont i halsen och förkylning (och betydligt billigare):

  • Gurgla med saltlösning! Finns också ett preparat med jod på apoteken som heter Nyodex om man nödvändigtvis vill köpa något.
  • Gör te med ingefära, värmer och helar.
  • Ät vitlök
  • Te med timjan och oregano bra mot hosta (honung i om man vågar)

Jag har hört så mycket om faran med att sprida silver i naturen så jag tycker man skall undvika sådana produkter.

[Najsan]
2012-07-04 16:17
#12

Om kolloidalt silver:

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm

Jag gjorde mig omaket att googla åt er o hittade raskt denna sida. Nästa gång kan ni ju kolla fakta först o uttrycka dåligt underbyggda åsikter sedan.

Fridaybrew
2012-07-04 16:21
#13

#12 "Artikelförfattare är Anders Sultan. Han kan också förmedla produkten kolloidlat silver via sitt företag Ion Silver."

Ja lysande exempel på att han är helt opartisk i frågan när han tom har företag som marknadsför detta.

Knappast lämpligt som källhänvisning oavsett vinkel på frågan.

Googla vidare är tipset =)

/Fridaybrew

Annons:
Lisabet
2012-07-04 16:23
#14

Kolliodalt silver är utmärkt att rengöra sår med. Min katt bet mig i armen, jag tvättade ordentligt och tänkte inte mer på det.

Några dagar senare hade jag fått en lila bulle där som gjorde ont. Jag funderade på att besöka vårdcentralen, men lät bli. Istället rev jag upp såret, klämde ut varet och tvättade med kolloidalt silver. Upprepade så fort det började göra ont igen.

Efter några dar kändes inget, och det läkte fint. Nu går det inte att se några spår.

Fridaybrew
2012-07-04 16:24
#15

Nästa gång en katt biter dig så är det smartast att gå till vårdcentralen helt enkelt, du hade tur denna gången =)

/Fridaybrew

Lisabet
2012-07-04 16:28
#16

#15 Nä, nä, de skriver bara ut penicillin, och det vill jag inte ha om det inte är nödvändigt, och det är det ju inte om man tvättar rent ordentligt.

ACH
2012-07-04 16:44
#17

Lisabet: penicillin och stelkrampsspruta…

MimLan
2012-07-04 16:46
#18

#16 Eh, nej. Tvätta rent från början kan hjälpa. Men har det fått fäste handlar det inte om att tvätta rent.

MimLan
2012-07-04 16:58
#19

Har f.ö. testat en flaska kollodialt silver. Hände ingenting. Avskriver det som en erfarenhet rikare.

Lisabet
2012-07-04 17:03
#20

Jag gjorde ett val jag inte ångrar, och kommer att göra samma igen, vid samma förutsättningar.

Jag har mer silver Tungan ute

Annons:
Joppo
2012-07-04 17:06
#21

Jag har diskuterat detta ämne ganska ingående på skepticism.ifokus och jag skulle avråda dig från att använda det. De primära anledningarna till detta råd är följande:

* Det finna inga publicerade studier där man testat KS på människor . Detta innebär att det inte finns något vetenskapligt stöd för att KS har någon effekt och det innebär också att det inte finns några studier på eventuella bieffekter. Att bedöma ett läkemedels effekt enbart utifrån anekdoter är mycket osäkert.

* KS får enligt svensk och europisk lag inte säljas som ett kosttillskott utan enbart som vattenrenare. Oseriösa säljare brukar dock strunta i detta och marknadsför KS som någon slags dundermedicin mot allt möjligt. Djupt oseriöst om du frågar mig.

* Silverläsken är väldigt dyr.

Lisabet
2012-07-04 17:36
#22

* Jag gillar beprövad erfarenhet.

* Kosttillskott? Nej - antibakteriellt.

* Billigare än whisky, som inte heller är läsk, ingen annan jämförelse gjord.

Joppo
2012-07-05 15:36
#23

* Jag gillar beprövad erfarenhet.

Just därför borde du inte använda KS, eftersom det finns väldigt lite erfarenhet och forskning om ämnet. Riktig medicin måste genomgå mycket rigorösa tester innan de släpps på marknaden, vilket är något som KS ej genomgått.

Att bara gå på personliga anekdoter är väldigt osäkert på grund av olika faktorer så som conformation bias, placebo etc. I fallet med ditt kattbett så kan tillfrisknandet lika gärna bero på att din kropp själv läkte såret utan någon hjälp från silvret.

* Kosttillskott? Nej - antibakteriellt

Anledningen till att jag nämnde kosttillskott var för att Livsmedelsverket numera ej godkänner KS som ett livsmedel, vilket innebär att det ej får marknadsföras som något om ska intas oralt. Anledningen till detta är att det inte finns några belägg för att KS har någon medicinsk effekt och för att silver inte är ett essentiellt ämne för kroppen.

Jag har sett flera oseriösa svenska silverhandlare som ignorerar detta och rekommenderar sina kunder att dricka KS mot massor av olika åkommor.

* Billigare än whisky, som inte heller är läsk, ingen annan jämförelse gjord.

Whisky har en väl dokumenterad och vetenskapligt erkänd "effekt" vilket KS inte har. Är det verkligen billigare än Whisky? Jag dricker inte så mycket så jag har inte jättekoll, men borde man inte kunna köpa en liter Whisky för under 320 kr?

Lisabet
2012-07-05 16:19
#24

#23 Äter du? Hur vågar du? Det finns inga riktiga vetenskapliga studier på kost, inte som jag har fattat det av att läsa på t ex kostdoktorn, inte på LCHF, men inte heller på tallriksmodellen.

MimLan
2012-07-05 16:26
#25

#24 Oj..

På fullt allvar, berätta var kollodialt silver finns i naturen, lättillgängligt för dig. Hur har det varit en del av kosten någonsin?

Hade vi inte testat att äta hade vi dött ut. Jag tror lite lätt att det trumfar vilken studie som helst.

Joppo
2012-07-05 16:33
#26

#25 Skrev du möjligtvis fel inläggsnummer?

savonit
2012-07-05 17:01
#27

#26 Varför tror du det?

Det är vall ganska givet att det är riktat till dig, du sågar hela iden pga att det inte finns bevis.
Nu undrar någon om du äter mat, för det kan vara farligt för hälsan då det inte är bevisat vad som är nyttigt för oss.

Så ja det är riktat till dig, nu blev det tråkigt.

Annons:
Lisabet
2012-07-05 17:20
#28

#25 Du skriver mitt nummer, så jag får försöka svara, även om du sen skriver att det var riktat till Joppo.

Men man ska helt klart aldrig försöka att vara sarkastisk.

men

Jag har aldrig påstått att kolloidalt silver finns lättillgängligt i naturen, eller varit en del av kosten. Jag hävdar, av egen erfarenhet, att det är antibakteriellt.

Dessutom har jag skrivet att jag gillar beprövad erfarenhet. Det gör jag, och det var här pratet om koststudierna kom in, eller snarare bristen på dem.

Joppo
2012-07-05 17:22
#29

#27 Jag antog det eftersom frågan var märklig med tanke på det jag skrivit tidigare. Inläggsnumret har också blivit ändrat nu vilket innebär att mitt antagande var korrekt.

Om jag inte äter så dör jag ju, vilket är ett vetenskapligt faktum Flört. Sen verkar det inte direkt finnas någon vetenskaplig konsensus om vad som är bra eller dåligt gällande alla olika dieter och ämnen, men det är ju som det är.

KS däremot är inte livsnödvändigt för min existens och utan bevisad effekt vilket gör att jag undviker det.

För övrigt anser jag att man ska kunna visa upp bevis när man påstår något. Speciellt inom medicin anser jag att det är extra viktigt med vetenskapliga bevis, eftersom det kan ge allvarliga konsekvenser om man behandlar sig med bluffmedicin utan effekt.

Skepparkrans
2012-07-05 17:26
#30

"Hade vi inte testat att äta hade vi dött ut. Jag tror lite lätt att det trumfar vilken studie som helst."

Nu finns det ju dock inga studier som visar att vi inte behöver äta, så jag har svårt att se var denna erfarenhet trumfar vetenskapen.

Och Joppo har förstås rätt. Det finns ingenting som ens indikerar att kollodialt silver skulle vara bra för någonting. Alls. Men vill man tro på tomtar, troll, kristallhealing eller sådana här tramsprodukter måste man ju få göra det. Fritt land.

[Pennylane1]
2012-07-05 17:27
#31

# 28 det var savonit som skrev att MimLan skrev till tja vem det nu var hon menade för det låter tvivelsutan som hon menar Joppo fast hon ändå tycks anse att MimLan skrev rätt nummer och om det var så eller ej får väl MimLan själv svara på…

ACH
2012-07-05 18:17
#32

Det är en sak vad läkarvetenskapen säger, och jag tycker att det i grund och botten är bra om läkare förhåller sig konservativa och skeptiska, så länge de inte blir arroganta och slutar lyssna. Det är en annan sak vad som de facto fungerar, och vad jag som individ är beredd att pröva på. Jag tycker inte att det finns anledning att påstå att man absolut inte bör prova kolloidalt silver, bara för att man inte rent vetenskapligt kan säga så mycket om det. Det vore förskräckligt om läkare rekommenderade det i egenskap av sin titel, men jag ser inget fel i att själv försöka. Har inte hört att det skulle vara skadligt heller. All okonventionell läkekonst kan ju betraktas som flum tills motsatsen är bevisad. Men man får inte blanda ihop det vetenskapliga perspektivet med sin egen vardagsförståelse. Det går inte att endast fatta vetenskapligt grundade beslut här i livet. Dessutom: Strikt vetenskapligt sett finns det mig veterligen inget argument mot att prova ks. Vetenskapen säger bara att inget har bevisats. Beslutet att prova eller inte bygger ytterst på en subjektiv bedömning, och så är det ju alltid.

Lillulla
2012-07-05 22:28
JAUS
2012-07-15 02:10
#34

#32 Räcker det inte med att det är miljövidrigt? Vill man tvätta sår så rekommenderar jag väteperoxid 3%, finns på apoteket. Förutom risken för sjukdomen argyri så finns det faktiskt ett känt fall där en person dött av silverförgiftning pga av dagligt avändande av kolloidalt silver.

Kollidialt silver är därmed en onödig hälsorisk, miljövidrigt och slöseri med pengar. Mycket lönsam för försäljarna som tjänar pengar på godtrogna kunder.

Annons:
JAUS
2012-07-15 02:19
#35

Dubblett

evali
2012-07-15 09:46
#36

Att det funkar på diverse bakterier vet jag. Har använt det vid förkylningar o dyl. Men huruvida det är skadligt för naturen vet jag inte, men för att ta det säkra före det osäkra ska man nog inte använda kolloidalt silver. Det värsta är att de blandar in det i diverse "sportkläderr" för att det inte ska lukta svett mm. Det är vidrigt, det är väldigt många månniskor ovetandes om. Det är lika vidrigt som alla e-medel som finns i maten.

ACH
2012-07-15 12:00
#37

#34 JAUS: Egentligen var jag mest ute efter principen. De skäl du ger ser ju ut att vara goda nog för att avstå. Men man måste göra det ställningstagandet själv.

sussie
2012-07-15 16:48
#38

Vetenskap och beprövad erfarenhet ska ju gälla här i Sverige men gör det inte. Komplementärmedicin får alltid på skallen medans läkarvetenskapen blir frikänd från allt, nästan. Hur många dör inte av felbehandling och diverse läkemedel? Råkar däremot en enda människa välja komplementärmedicinsk behandling och inte överleva blir det genast braskande rubriker i media.

Förband med kollodialt silver används på sjukhus i sverige och är väldigt effektiva på infekterade svårläkta sår. Så visst förekommer det att man tar till så kontroversiella behandlingsmetoder men blott allt för sällan, kanske?

MammaCalo
2016-09-06 00:49
#39

Ingen enda har dött av att inta Kolloidalt silver och lika få har blivit blåa p.g.a intag av Kolloidalt silver. 

Det är tal om en helt annan substans i båda fallen.

hemul
2016-09-06 01:59
#40

Det är kanske frågan om att Ionosil fortfarande efter 4 år inte är kolloidalt silver (namnet är ju faktiskt till lite ledning). Man blir inte blå av joniserat silver.

LenaK63
2016-09-06 07:58
#41

Det finns många trådar på Facebook om kolloidalt silver. Många tillverkar själva. Jag är en av dem. Använder  det varje dag att spola tänderna med efter oilpulling. Det är bra på myggbett, blåmärken, småsår och halsont inte att förglömma brännsår stora eller små. På Facebook kan man läsa om folk med Kol och Astma som inhalerar och mår bättre. 

Kolloidalt silver var registrerat som läkemedel till mitten på 1900-talet och man lär kunna läsa om det i FASS som ett avregistrerat läkemedel.  Har inte kollat själv.  När antibiotika och sulfa kom som läkemedelsindustrin kan tjäna pengar på så slutade man att använda kolloidalt silver.

Annons:
hemul
2016-09-06 14:01
#42

Nej, det gör du med alla säkerhet inte. Du tillverkar joniserat silver. 🙂

LenaK63
2016-09-06 14:21
#43

Jag har en sån här grej  -   https://www.amazon.de/Medionic-ipSS-Silbergenerator-Ionic-Standard/dp/B00DM7XFVE/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1473163759&sr=8-3&keywords=Silbergenerator

I beskrivningen till det som den tillverkar kallas det "Kolloidales Dispersion". 

Vad är det då för skillnad på kolloidalt silver och joniserat silver? Ibland kallas det också nanosilverpartiklar.

Är det ngt jag missat här?

hemul
2016-09-06 15:35
#44

Den heter ju "ionic" t.o.m.

Ja. Man kan säga att en kolloid är partiklar uppslammade i vätska. Lera är faktiskt ett exempel på en kolloid. Det är alltså inte frågan om joner.

Till skillnad från de flesta här har jag faktiskt sett och hanterat kolloidalt silver (på lab). Det ser inte ut som vatten. Färgen är från ljust bärnstensgult till nästan svart, beroende på hur mycket och hur stora silverpartiklar det innehåller.

Många menar ju att joniserat silver har samma effekt, andra menar att det är BS. Men det är inte det jag är ute efter, har öht ingen åsikt om nyttan av att inta silver, utan att det är bondfångeri att kalla t.ex. Ionosil för kolloidalt silver. Visst man kan ju sätta till 3 silverpartiklar per flaska så finns det viss relevans och det är väl ungefär det man gjort. Som när Joakim von Anka tillverkade fasanpastej som bestod av lika delar fasan och elefant. En fasan per elefant. 😃

LenaK63
2016-09-06 16:31
#45

Hur tillverkades det kolloidala silvret som du hanterade på labbet?

Det jag tillverkar som innehåller ca 30 ppm är ljust gult. Om jag gör 10 ppm kan man inte se så mycket färg.

hemul
2016-09-06 19:57
#46

Ingen aning, tyvärr. Men inte genom elektrolys ivf.

Kemiskt sett är det väldigt stor skillnad på en partikel och en jon. Det ligger i joners natur att vara reaktiva, att bilda föreningar. Jag tvivlar på att några silverjoner ens når din magsäck. De kommer att ha bildat en förening med något annat långt innan dess. Skulle gissa att en massa silverklorid bildas.

LenaK63
2016-09-06 22:39
#47

Du har rätt i att silverjoner förmodligen inte når magsäcken. Men de funkar utanpå kroppen och i små mängder på slemhinnorna. 

Det finns en grupp på facebook som heter "Kolloidalt Guld och Silver" där man kan läsa sig till hur man gör för att tillverka stabilt Kolloidalt Silver som man kan dricka. Men det är överkurs för mig som inte är ngn kemiakademiker.

Den gamla hunden får en halv hutt på maten och en halv hutt i dricksvattnet. Men hundar lapar ju i sig maten och vattnet och då kan man ju tänka sig att slemhinnorna suger upp en del av jonerna. Kanske gör det gott. 

Rosornas bladlöss försvann i alla fall när jag sprayade 30 ppm silvervatten (kanske man ska kalla det). 

Jag vill inte pådyvla ngn ngt om kolloidalt silver eller silvervatten. För mig och ganska många andra funkar det för det man använder det för.

Inkanyezi
2016-09-07 14:37
#48

#47 av: LenaK63 "Rosornas bladlöss försvann i alla fall när jag sprayade 30 ppm silvervatten"

Och det borde vara en varning så god som någon. Det är alltså giftigt.

Annons:
LenaK63
2016-09-07 22:32
#49

#48  Bladlössen kanske gick över till grannens rosor. Vad vet jag. Om det vore giftigt skulle både hunden och jag varit döda för länge sen. Vi har i alla fall inte blivit sjukare snarare friskare.

Cragan
2016-09-11 02:34
#50

#49 Toxicological Data on Ingredients: Silver: ORAL (LD50): Acute: 100 mg/kg [Mouse].
klippt o klistrat från http://www.sciencelab.com/msds.php?msdsId=9927253

så nää helt ofarligt fast i silvervatten så är det låga doser men troligen höga nog att vara mindre bra för miljön så häll inte ut det i våtmark eller känslig miljö.

Rolf Löfgren
2016-12-20 23:14
#51

Kolloidalt silver är en utmärkt produkt. Jag har använt i flera år, utan problem.  Hustrun håller sina återkommande urinvägsinfektioner i schack med KS.

Det finns ingen skadlig inverkan på naturen, snarare tvärtom.

Läkaren och forskaren Agneta Schnittger skrev en informativ artikel i Medicinsk Access, 2016.

På den fristående portalen AlmaNova finns videon Silverbibeln, som ger en bra bild av nyttan med silvervatten.

http://almanova.eu/ny-dokumentarfilm-om-kolloidalt-silver-silverbibeln/

Faktum är att kolloidalt silver är så verksamt, att Big-Pharma gör allt för att skada och få bort det från svenska marknaden.  Därför fick det inte säljas som hälsokost.  Det beror på diktatur från industrin. Inte på att kolloidalt silver skulle vara skadligt.     På samma sätt som en lång rad andra verksamma skonsamma hälsomedel blir borttagna från människorna.

Lotofs
2016-12-31 06:35
#52

#51 Har också hittat ks som jag använt dagligen i snart ett år. Är så glad och tacksam att det finns! Så fort jag känner minsta lilla infektion är på gång så ökar jag dosen och tar citron till. På mindre än en timme brukar symtomen ha lagt sej. Tack, Gud, för ks!

TjockaBerta
2017-01-03 18:01
#53

Jag har använt kolloidalt silver i många år mot inflammation i urinvägarna, utvärtes, och det fungerar oftast. Urologen sa, när jag frågade om det, ja, det är det som vi använder när vi spolar blåsan. Han tyckte inte det var konstigt. 

Det är skönt att att slippa äta en massa antibiotika år ut och år in som jag gjorde förut.

>>>Malum domesticum<<<

Lotofs
2017-01-04 06:01
#54

Finns mycket att läsa om ks. Är så glad att jag vägrade lyssna på belackarna! Ila på Morotsliv skriver bra om ks. http://morotsliv.com/?s=Kolloidalt+silver

Upp till toppen
Annons: