Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 10946 ggr
Sindri
7/3/12, 2:49 PM

Göra egen mango chutney?

Jag tror aldrig jag har smakat det, och är inte heller så förtjust i stark mat, men plötsligt fann jag mig stående och läsande på Mango Chutney-burkar i butiken. Ingenting för mig att köpa, känner jag, men blev ändå sugen på att testa någon form av det, mild och utan socker.

Någon som provat på att göra egen à la LCHF?

Annons:
[Pennylane1]
7/3/12, 3:15 PM
#1

tja… men mango har väl rätt möe kolisar i sig så jag undrar hur LCHF det kan bli? Finns tips härinne på rabarberchutney om du söker, det borde bli bättre ur kh-synpunkt, men annars är det väl bara att leta upp ett mangochutneyrecept och modifiera det.

edit Här är ett recept utan socker, men som sagt… det blir väl  bortåt 20 gram per 100

Sindri
7/3/12, 3:19 PM
#2

Jag vet, men jag äter lite mango då och då, behöver inte alltid vara så superstrikt. Och chutney tar man så pyttelite av. Det som oroar mig är om man klarar det utan socker. Kul att höra om ngn annan här gjort något - man behöver ju inte uppfinna hjulet flera gånger Glad

[Pennylane1]
7/3/12, 3:22 PM
#3

jag la in en länk på sockerfritt recept ovan men testat det har jag inte.

gun92884
7/3/12, 4:21 PM
#4

#2skrivet av Sindri

… sötningsmedel går väl att ersätta med men hållbarheten blir ju helt annorlunda utan socker, så resultatet får förvaras kallt …

[Pennylane1]
7/3/12, 4:50 PM
#5

fast det receptet jag länkade till hade inget socker. Håller flera veckor i kylskåp står det.

Sindri
7/3/12, 5:41 PM
#6

Intressant - tack Pennylane!

Jag trodde det skulle vara ingefära i, men jag kan säkert korsa det med ett vanligt recept. Det intressanta är ju att det tydligen funkar utan socker.

Annons:
gun92884
7/3/12, 6:18 PM
#7

Ja, det ska förvaras kallt … alltså inte som vanliga konserver som kan stå bara svalt. När jag gör sockerfri lingonsylt så står den i kylskåpet och den håller sig i en evighet … men, lingon är ju syrliga i sig själva så det kanske hjälper dem på traven …

[Pennylane1]
7/3/12, 7:23 PM
#8

För det mesta har man väl inget svalt utrymme i moderna bostäder så det blir kylskåpet  i vilket fall som helst ändå.

Ary
5/14/13, 1:08 PM
#9

#6 blev det någon chutney utan socker? Jag är helt såld på rödbetor och hittade detta recept:

1 kilo rödbetor 1 gul lök 2 vitlöksklyftor 3 dl ljust muskovadosocker 2 dl vitvinsvinäger 1/2 dl gula senapsfrön 2 lagerblad 1 msk

salt

3 dl socker verkade dock helt vrickat så jag får hitta på en egen variant, troligen med rödlök också. Tycker rödbetor är lite söta så jag hoppas på att slippa sötningsmedel.

Skulle någon ha provat eller har recept är jag intresserad.

Sindri
5/14/13, 7:57 PM
#10

#9 skrivet av Ary

Oh ja, jättegott! Utan socker!

Jag tycker du skall prova med rödbetorna utan socker. Ja visst är rödbetor söta så det räcker.

Ary
5/14/13, 8:18 PM
#11

Då så, så får det bli! 🙂

Tack ska du ha Sindri.

Upp till toppen
Annons: