Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept att laga hemma

Göra egen mango chutney?

2012-07-03 14:49 #0 av: Sindri

Jag tror aldrig jag har smakat det, och är inte heller så förtjust i stark mat, men plötsligt fann jag mig stående och läsande på Mango Chutney-burkar i butiken. Ingenting för mig att köpa, känner jag, men blev ändå sugen på att testa någon form av det, mild och utan socker.

Någon som provat på att göra egen à la LCHF?

Anmäl
2012-07-03 15:15 #1 av: [Pennylane1]

tja... men mango har väl rätt möe kolisar i sig så jag undrar hur LCHF det kan bli? Finns tips härinne på rabarberchutney om du söker, det borde bli bättre ur kh-synpunkt, men annars är det väl bara att leta upp ett mangochutneyrecept och modifiera det.

edit Här är ett recept utan socker, men som sagt... det blir väl  bortåt 20 gram per 100

Anmäl
2012-07-03 15:19 #2 av: Sindri

Jag vet, men jag äter lite mango då och då, behöver inte alltid vara så superstrikt. Och chutney tar man så pyttelite av. Det som oroar mig är om man klarar det utan socker. Kul att höra om ngn annan här gjort något - man behöver ju inte uppfinna hjulet flera gånger Glad

Anmäl
2012-07-03 15:22 #3 av: [Pennylane1]

jag la in en länk på sockerfritt recept ovan men testat det har jag inte.

Anmäl
2012-07-03 16:21 #4 av: gun92884

#2skrivet av Sindri

... sötningsmedel går väl att ersätta med men hållbarheten blir ju helt annorlunda utan socker, så resultatet får förvaras kallt ...

Anmäl
2012-07-03 16:50 #5 av: [Pennylane1]

fast det receptet jag länkade till hade inget socker. Håller flera veckor i kylskåp står det.

Anmäl
2012-07-03 17:41 #6 av: Sindri

Intressant - tack Pennylane!

Jag trodde det skulle vara ingefära i, men jag kan säkert korsa det med ett vanligt recept. Det intressanta är ju att det tydligen funkar utan socker.

Anmäl
2012-07-03 18:18 #7 av: gun92884

Ja, det ska förvaras kallt ... alltså inte som vanliga konserver som kan stå bara svalt. När jag gör sockerfri lingonsylt så står den i kylskåpet och den håller sig i en evighet ... men, lingon är ju syrliga i sig själva så det kanske hjälper dem på traven ...

Anmäl
2012-07-03 19:23 #8 av: [Pennylane1]

För det mesta har man väl inget svalt utrymme i moderna bostäder så det blir kylskåpet  i vilket fall som helst ändå.

Anmäl
2013-05-14 13:08 #9 av: Ary

#6 blev det någon chutney utan socker? Jag är helt såld på rödbetor och hittade detta recept:

1 kilo rödbetor 1 gul lök 2 vitlöksklyftor 3 dl ljust muskovadosocker 2 dl vitvinsvinäger 1/2 dl gula senapsfrön 2 lagerblad 1 msk

salt

3 dl socker verkade dock helt vrickat så jag får hitta på en egen variant, troligen med rödlök också. Tycker rödbetor är lite söta så jag hoppas på att slippa sötningsmedel.

Skulle någon ha provat eller har recept är jag intresserad.

Anmäl
2013-05-14 19:57 #10 av: Sindri

#9 skrivet av Ary

Oh ja, jättegott! Utan socker!

Jag tycker du skall prova med rödbetorna utan socker. Ja visst är rödbetor söta så det räcker.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.