Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 13483 ggr
yeahyeah
7/2/12, 9:37 PM

Räknas ost som mejerivara?

Eftersom smör tydligen inte räknas som mejerivara funderar jag på om ost gör det om man hittar någon med under 1 g kolhydrater per 100 g? Eller finns det någon annan anledning att inte äta ost om man vill tappa lite vikt med LCHF? Hade tänkt sluta med mejerivaror ett tag nu.

Tacksam för snabbt svar, ska strax börja laga morgondagens matlåda ;)

Annons:
sofiecoe
7/2/12, 10:20 PM
#1

Rent tekniskt så är det ju en mejerivara precis som smör, men personligen skulle jag nog inte räkna den som mejerivara . Den enda anledningen jag skulle kunna tänka mig att man skulle undvara det är väl att man lätt kan få i sig en jäkla massa kalorier med bara lite ost.

Smör "äter" man ju inte på samma sätt som ost, så det är väl risk att det blir mer. Jag äter nog ganska mycket ost själv.

dufva
7/2/12, 10:55 PM
#2

Ost är betydligt snällare än tex mjölk

Många ostar har ju som du säger väldigt lågt kolhydratinnehåll

Även en del av mjölkproteinerna är neutraliserade och ger inte samma insulinsvar som de flesta flytande mejerierna gör

Det är ändå individuellt hur man reagerar på ost

Man får prova ut hur känslig man är själv och hur mycket som går bra innan man får negativa konsekvenser av det

Det är dock "lättätet" och det blir snabbt kalorier av det så det gäller att mättnadskänslorna hänger med som dom ska Glad

RobinEH
7/3/12, 5:22 PM
#3

Smör och ost är mejeriprodukter. Sen om folk anser något annat är deras problem. Ost innehåller en hel del protein, kasein, vilket vissa har problem att äta för mycket av då de siktar på viktförlust. Varför vet jag inte. Men kasein orsakar ju en insulin och glykagonutsöndring.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Jennix
7/3/12, 6:21 PM
#4

Jag skulle nog säga att smör är det som folk har minst problem med: grädde, ost och annat är det många som har problem med.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

crikarlshamn
7/4/12, 10:05 AM
#5

För viktnedgàng är det att rekommendera att undvika mejeriprodukter, ost (mjuk och hàrd) och smör att undvika för att komma igàng med vikt nedgàngen, gällande RobinEHs inlägg "…kasein orsakar ju en insulin och glykagonutsöndring." När man nàtt sin ideal vikt kan man gà tillbaka och äta mejeriprodukter.

Samt: Lagrad ost ger större insulin och serotoninhöjning
johannaskost.blogspot.com/2007/02/mjlk.html

Mjölkprodukter har lågt GI men högt insulinindex vilket innebär att de höjer insulinet mer än vad som behövs för mängden blodsocker…. Både vassle och kasein har alltså insulinhöjande effekt trots att det har ett kolhydratinnehåll nära noll….men rent generellt vill man inte ha höga insulinnivåer i onödan. (3)

mycket mer att läsa.och om "opiat effekten" utav mejeriprodukter pà denna site.http://healthyprawn.blogspot.ch/2011/10/anledningar-att-undvika-mejerier-del2.html

JAUS
7/4/12, 1:25 PM
#6

#3 "kasein orsakar ju en insulin och glykagonutsöndring." Precis som all annan protein gör, förresten är det inte kaseinet utan vassleproteinet i mejerier som ger den högsta insulinhöjningen. Ost är därmed bättre än grädde eftersom man tar bort vasslen när man gör ost.

Annons:
crikarlshamn
7/4/12, 2:10 PM
#7

http://healthyprawn.blogspot.ch/2011/10/anledningar-att-undvika-mejerier-del2.html

"Hårdost är fri från vassleprotein och ger väldigt liten/ingen insulinhöjning. Vassleproteinrika
livsmedel har högt insulinindex och exempel på dessa är mjölk, keso och kvarg. I
trögflytande mejerier finns mycket kaseinprotein som har lägre insulinindex än
de med hög halt av vassle, exempel på dessa är turkisk yoghurt och fil"

"Slutkläm: den beroendeframkallande effekten av mejerier innehållande mjölkprotein
känner nog många igen. Det är för många väldigt lätt att överäta keso, turkisk
yoghurt, kvarg, goda ostar, proteinpulver-drinkar/desserter osv och det kan nog
vara en bra idé att minska/ta bort dessa ur kosten om man har problem.
Insulinindex är något man bör fundera över, för högt insulinpåslag skapar sug
efter mer och lagrar också in mer av de vi åt som fett. Därför är det bättre att
välja kaseinrika mejerier (sura mejerier, fil, yoghurt) än vasslerika (keso).
Hårdost bör vara okej ur alla aspekter och hårdost med smör verkar fortfarande
vara ett fint LCHF-mellanmål!" (..men igen, att undvika när man vill gà ned i vikt)

[Pennylane1]
7/4/12, 6:27 PM
#8

tycker det var motsägelsefullt… å ena sidan är hårdost fri från vassleprotein som bör undvikas  om man ska gå ner å andra sidan bör hårdost undvikas för att gå ner i vikt!?  Eller var det sista nåt som du själv klämde dit?

crikarlshamn
7/4/12, 8:47 PM
#9

…alla mejeriprodukter bör undvikas när man vill gà ned i vikt ". Sedan är det …bättre att välja kaseinrika mejerier … än vasslerika…" när man väl gàtt ned till sin ideal vikt.

Klart nog? Om inte fàr du läsa en gàng till Tungan ute

[Pennylane1]
7/4/12, 8:54 PM
#10

ja fast… ost har väl hög halt av kasein.  Det är motsägelsefullt även tidigare i texten tycker jag! "Hårdost är fri från vassleprotein och ger väldigt liten/ingen insulinhöjning." Sen står det "Slutkläm: den beroendeframkallande effekten av mejerier innehållande mjölkprotein 
känner nog många igen. Det är för många väldigt lätt att överäta keso, turkisk
yoghurt, kvarg, goda ostar…"

sen står det Därför är det bättre att
välja kaseinrika mejerier (sura mejerier, fil, yoghurt) än vasslerika (keso).  Det är där jag inte hänger med längre… för ost är ju inte vasslerikt…

crikarlshamn
7/4/12, 9:00 PM
#11

Ja du, kanske det blir klarare om du läser del ett först?

http://healthyprawn.blogspot.ch/2011/10/anledningar-att-undvika-mejerier-del1.html

..eller dela upp texten i avdelningar, vet inte hur jag kan hjälpa dig här Pennylane och ska nu springa pà middag - ja vi äter lit senare här, ha det bra.

Lurtz
7/4/12, 11:07 PM
#12

Står ju ändå i del 2 att "Hårdost bör vara okej ur alla aspekter och hårdost med smör verkar fortfarande vara ett fint LCHF-mellanmål!"

Det är väl svårt att inte tolka det som att ost är okej. Men det är lätt att sitta och teoretisera över det, enklaste lösningen är väl att för säkerhets skull undvika mejerier helt om man har som mål att gå ner i vikt, men tycker man att maten blir för tråkig utan dem kan man ju testa och se om man tillhör de som klarar av det. För egen del går det utmärkt att använda ost och smör både i matlagning och som eventuellt mellanmål utan att bromsa min viktminskning, grädde och yoghurt är det värre med, men det gör inte mig något direkt då jag inte är överdrivet förtjust i det ändå.

Zepp
7/5/12, 12:02 AM
#13

Smör är i stort sett fett, med lite vatten o salt, ost är i ett mellanläge, avseende mejeriers påverkan på viktnedgång.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
crikarlshamn
7/5/12, 9:36 AM
#14

Men… jag läser hennes artikel sà här:

  • äter man LCHF och vill gà ned i vikt - ät inte mejeriprodukter
  • äter man LCHF för andra hälso anledningar - dà är mejeriprodukter helt okej ur alla aspekter, speciellt *kaseinrika mejerier*

Flört

JAUS
7/14/12, 10:39 PM
#15

#14 På vilket sätt skulle kasein vara värre än t.ex. äggprotein ur insulinsynpunkt? Vassle är det enda man bör se upp med enligt mig.

crikarlshamn
7/14/12, 10:55 PM
#16

Janus, läs om…

JAUS
7/15/12, 2:01 AM
#17

#16 Vem är Janus? Jag har redan läst, du kan väl citera exakt vad du menar skulle vara problemet med kasein ur insulinsynpunkt.

crikarlshamn
7/15/12, 9:10 AM
#18

Nummer 15 om du föredrar,

Citerar fràn artikeln "Insulinindex är något man bör fundera över, för högt insulinpåslag skapar sug efter mer och lagrar också in mer av de vi åt som fett. Därför är det bättre att välja kaseinrika mejerier (sura mejerier, fil, yoghurt) än vasslerika (keso).".

sofiecoe
7/15/12, 1:05 PM
#19

Jag har ätit ost under hela min tid på LCHF och har gått ner i vikt hur bra som helst. Tror som vanligt att det är väldigt individuellt och enda sättet att ta reda på det är att testa själv.

Går man inte ner…. fine, ät ingen ost.

Går man ner… superbra, massor av goda ostar där ute att njuta av.

Tycker det är så tråkigt med citat-krig. Man ska inte bara blint förlita sig på artiklar som man har läst till 100%, även om man t.ex skulle hitta den på ett bra ställe som detta forumet.

crikarlshamn
7/15/12, 1:32 PM
#20

sofiecoe, man citerar för att hänvisa till en källa, ett pàstàende fràn en annan person eller utredning.

Detta citerade pàstàende kan vara rätt eller fel, är det rätt ger det andra möjlighet att lära sig och är det fel ger det möjlighet till andra att visa detta och att för den som citerat att kunna lära och tänka om.

Vàr kunskap kommer fràn en källa och dà är det bra att hänvisa till denna.

Bra att det fungerarför dig, du kanske sàg att det stàr tydligt i ovanstàende källa att det inte gäller alla - bara de som har lätt för att överäta samt "och det kan nog vara en bra idé att minska/ta bort dessa ur kosten om man har problem".

"**Slutkläm:
**den beroendeframkallande effekten av mejerier innehållande mjölkprotein
känner nog många igen. Det är för många väldigt lätt att överäta keso, turkisk
yoghurt, kvarg, goda ostar, proteinpulver-drinkar/desserter osv och det kan nog
vara en bra idé att minska/ta bort dessa ur kosten om man har problem.
Insulinindex är något man bör fundera över, för högt insulinpåslag skapar sug
efter mer och lagrar också in mer av de vi åt som fett."

Annons:
sofiecoe
7/15/12, 7:09 PM
#21

Igen, så tråkigt med detta citatkrig.

Jag har också haft problem med att överäta…. men inte med ost.

Precis som du skriver i ditt inlägg så gäller detta inte alla, och därför tycker jag att det är onödigt att börja tjafsa och förvirra en stackars nybörjare med en massa citat och argument för att någon frågade om dom kan äta ost eller inte.

Vad jag försöker påpeka är bara att man får prova sig fram.

Och slutklämmen som jag har stulit från jennix signatur,

"Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!"

crikarlshamn
7/15/12, 11:10 PM
#22

Kriget fàr du stà för själv Flört

Jag fick lära mig mig under mina studier att ett pàstàende som inte var mitt eget pàhitt bör följas utav ett citat för att inte plagiera.

Nàgot att tänka pà.

hemul
7/16/12, 6:27 AM
#23

Men… att  fil och yoghurt skulle innehålla mycket kasein och keso mycket vassle förefaller minst sagt märkligt.

goliath
7/16/12, 12:41 PM
#24

Tack och lov maten vi äter ger insulinpåslag. Insulin är livsviktigt. Utan detta dör man. Alla är överrens om detta. Problemet är väl kroniskt höga nivåer av insulin och de matvaror som kan orsaka detta. Att proteiner ger insulinpåslag är nog alla oxå överrens om. Och olika proteiner ger säkert olik stark respons. Men HUR STOR är egentligen insulinresponsen fråntex kasein i förhållande till kolhydrater? Är det någon som vet egentligen? Eller spekulerar alla bara? Är effekten betydlig eller är den kanske så marginell att det inte är något att snacka om?

Pasi
7/16/12, 4:44 PM
#25

"Insulinhöjningen" av protein beror på hur snabbt det tas upp; många proteinblandningar (t ex kött) ger nästan lika stor insulinhöjning som kolhydrater/kolhydratbaserad mat.
Men upptaget beror inte bara på blandningen av proteiner utan även vad man äter dem med - ingen äter ju rena proteiner på tom mage!?

Men sedan ska man inte stirra sig blind på ett enda hormon, eftersom kroppens respons beror på samverkande effekten från flera olika hormoner - i fallet med proteiner/aminosyror så ger ett snabbt proteinupptag inte bara stor höjning av insulin, utan även av glukogen.

Det finns ingen medicinsk metastudie (finns ett par stora sådana) som visar att man blir fet av att äta proteiner - oavsett om man valt relativt snabba proteiner som i kött eller långsamma, som i ägg.

[AntoniautanX]
7/16/12, 7:26 PM
#26

#20skrivet av crikarlshamn, där har du helt rätt. Visst vill man ha en källa!! Sen får man ta till sig den som man vill.

Det här med att "alla är vi olika och du får känna efter hur du reagerar" är väl egentligen inte vad en frågeställare vill ha som svar.

goliath
7/17/12, 1:44 AM
#27

# Pasi,

Kan man dra det så långt som att säga att 50g av en viss typ proteinblandning ger lika stor insulinrespons som 50g glukos givet att det intas utan andra näringämnen?

Annons:
Internettan
7/17/12, 9:47 AM
#28

Det finns ju en del som menar att problemet med mejerier inte bara handlar om just insulinpåslag utan att det kan handla om att man inte tål främst kasein. Ett av "symtomen" är då att man går upp i vikt (eller har svårt att gå ner). Man kanske kan säga att man har en dold överkänslighet eftersom det inte handlar om de vanliga symtomen.

Jag antar att detta inte är något vetenskapligt men jag har läst det flera gånger i olika böcker mm. Det skulle ju kunna vara så för vissa människor.

"Every point of view is a view from a point."

Pasi
7/17/12, 7:55 PM
#29

#27 Vet inte - det är ju så dåligt studerat … men man kan nog åtminstone få samma insulinrespons av rena proteiner som av strösocker. Fast nettoeffekten är ju helt olik mellan de två …
Har svårt att kolla upp studier just nu (men jag tror de är i det närmaste obefintliga) eftersom jag befinner mig på plats utan ström - lånar ström och Internet på en bar.

Pasi
7/17/12, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Kollade upp insulinindex (studie) för proteiner lite snabbt - de är jämförbara med "socker", men även med stärkelse, när det ges "rent".
Men det viktiga är inte insulinnivån utan nettoeffekten som ett livsmedel har - stärkelse och socker kan inte jämföras med protein.

goliath
7/17/12, 9:42 PM
#31

Härligt Pasi! Tack! Såg fort igenom tabellen på glucose och insuline score.. Intressant! Ska se närmare på den :)

yvonnel
7/18/12, 1:45 AM
#32

Jag brukar lyckas få bort det mesta av vasslen från yoghurten antingen genom filtrering i kaffefilter eller att jag gräver ett hål i burkens ena sida och slevar upp det lite iovanpå och häller ut vasslen varje gång jag öppnar locket och tar lite yoghurt uppifrån.

mandizen-
7/19/12, 1:09 PM
#33

Jag blir helt förvirrad av enna tråd! Som nybörjare känns det här som överkurs i felplacerad kategori. Så man ska alltså lägga avmed ost, grädde och smör om man vill ner i vikt? Vad konstigt då  min vän tappat 4kg genom att äta mycket mejerier. Borde det inte vara individuellt, beroende på mäng, personens vikt, insulinkänslighet? Eller är det jag som är ute och cyklar? Borde jag ta bort mejerivarorna?

Internettan
7/19/12, 1:16 PM
#34

Det är individuellt. Men det verkar vara ganska vanligt att man stannar i viktnedgången av mjölkprodukter.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
[Pennylane1]
7/19/12, 1:28 PM
#35

# 33 ingen, som det funkar för, behöver bry sig om detta, men som sagt många kan inte äta dem.

goliath
7/19/12, 2:34 PM
#36

# pasi,

väldigt intressant studie, som sagt, även om den är 15 år gammal.

den glykemiska och insulin belastningen är ganska väl korrelerade.. Men man ser att kött och fisk har väldigt hög insulin belastning i förhållande till glykemisk belastning. Som du helt riktigt påpekade tyder detta på att vissa aminosyror är starka insulindrivare.. I stand corrected!

Det är nog viktigt som du säger att inte stirra sig blind på insulin. Bra poäng att aminosyror oxå ger en glukagon respons!

Frågan är, är det nån poäng att börja undgå vissa proteiner eller aminosyror? Tex att filtrera bort vasslet från yoghurt? Eller blir detta att stirra sig blir på en enskild faktor..

Pasi
7/19/12, 8:30 PM
#37

#36 Jag har inte hittat nåt vetenskapligt (för några år sedan sökte jag igenom vetenskapen i denna fråga) som tyder på att man behöver undvika vissa proteiner - endast lite anekdotiska fall vad gäller mejeriprodukter (vilket inte behöver betyda att proteinerna är boven i dramat) - så jag tror inte detta är nåt generellt problem.
Men om någon tycker sig gå ner bättre om de undviker mejeriprodukter så är det ju enkelt för dessa att utesluta dem.Glad

goliath
7/20/12, 9:20 PM
#38

Här har vi en senare studie från en del av de samma folken.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19710196

"The relative insulin demand evoked by mixed meals is best predicted by a physiologic index based on actual insulin responses to isoenergetic portions of single foods. In the context of composite meals of similar energy value, but varying macronutrient content, carbohydrate counting was of limited value."

Fibblan
4/20/13, 9:30 AM
#39

Herregud hur svårt ska det vara?  Citat hit och dit…..var tog allt sunt förnuft vägen??

Ät smör och mjölkprodukter om ni är nya, uppstår sedan svåra platåer tex kan man prova dra ner eller plocka bort mjölkprodukter. Dock inte smör för det stoppar inte någon viktnedgång oavsett hur många citat folk klämmer in.

Låt kroppen bli lugn och trygg med lchf-kosten först och främst, innan man börjar laborera. 

Jag förstår alla nybörjare som blir mer eller mindre avskräckta av denna kost pga alla övernitiska .

Ta det för vad det är….prova er fram för alla fungerar vi olika

goliath
4/20/13, 4:37 PM
#40

Tack Fibblan! The true word of reason! Något jag tycker är ganska avskräckande är inlägg som ditt… Låt folk diskutera det de vill. Vissa skiter i hur det funkar och vill hålla det simpelt (som dig skulle jag tro). Andra är intresserade i mekanismerna bakom. Alla kan inte vara intresserade i samma sak. Om det inte är intressant för dig, gör nått annat. Sluta vara nån slags självutnämnd intressepolis.

vonki_13
4/21/13, 4:45 PM
#41

Tycker det över huvud taget är tråkigt att folk måste bli så upprörda. Det finns dem som tycker om att hålla det simpelt, och vissa som gillar att gå in mer på det. Själv hamnar jag någonstans mitt emellan. Ibland är det kul att läsa vidare om hur allt fungerar, och ibland blir det lite invecklat och trassel i mitt huvud… men då skippar jag inläggen och läser vidare istället.

Hur som helst är det ju bättre med för mycket info än med för lite, och blir man förvirrad så kan jag garantera att om man bara frågar så finns det någon som är snäll nog att förklara så att man förstår (enkelt, om man nu vill det… eller mer invecklat 😃). :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: