Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt

Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som röker/har rökt

Sluta röka utan att gå upp i vikt.. går det?

2012-06-26 10:50 #0 av: Aklejalotte

Har nu bestämt mig för att göra ett försök att sluta röka. Har ett recept på Champix liggandes och håller nu på att motivera mig till att ta tag i det. Jag har ätit LCHF till och från länge. Nu äter jag LCHF sedan cirka 4 månader och det går väldigt långsamt att gå ner i vikt. Vet ju att det är väldigt lätt att gå upp i vikt när man slutar röka ääven om man inte ersätter det med godis. Finns det något jag kan göra för att undvika att gå upp, är nöjd om jag står stilla under tiden men det gör ju inget om jag går ner lite också. ;)

Någon mer som funderar på att sluta som vill hänga på!?

Anmäl
2012-06-26 14:10 #1 av: Sweli

Min erfarenhet och att ha jobbat på forskningsavd. på ett tobaksbolag säger att det är väldigt svårt att klara.

För att inte gå upp i vikt ska du äta 10% mindre än det du äter idag.

Jag slutade från en dag till en annan 2007. Gick upp i vikt 8 kilo på en månad!

Det viktigaste för mig var att sluta att röka. Så vikten såg jag som en sekundär problem.

Jag tror att du måste koncentrera dig på det och inte försöka dig på båda saker samtidigt.

Om du klarar att äta mindre samtidigt som du slutar att röka är en fantastisk bedrift.

Anmäl
2012-06-26 16:27 #2 av: hemul

Å fy! Vet du om samma sak gäller när man slutar snusa? Intressant jobb du har haft förresten. Du vet säkert massor om tobak som man som nikotinist helst inte vill veta.

Anmäl
2012-06-26 16:48 #3 av: MimLan

Ja det går. Jag gick inte upp något.

Men det spelar ingen roll eftersom det inte anger något om hur din kropp kommer att reagera. Och det spelar ändå ingen roll, rökstoppet är långt viktigare att hantera än några eventuella temporära extrakilon.

Anmäl
2012-06-26 17:00 #4 av: gun92884

#1skrivet av Sweli

Jag håller helt med dig ... koncentrera dina mentala resurser på att bli av med rökandet ... se'n är det dags att se till vikten. Dessutom om du inte lägger förbud på att äta så är det lättare att INTE äta allt som inte är fastskruvat i golvet Skrattande Så gjorde jag när jag slutade (- 93) och jag har varit helt rökfri sedan dess och håller vikten utan problem.

Anmäl
2012-06-26 17:36 #5 av: [Columba]

Jag gick inte heller upp i vikt när jag slutade röka. men jag höll koll på matintaget, så det inte ökade.

Anmäl
2012-06-26 17:42 #6 av: Ewa N

Jag har nu varit rökfri sen 24 mars i år min räddning var just champix.
Jag kan fortfarande få sug och kallar mig inte för ickerökare utan att jag gör ett uppehåll för att jag inte vill röka. Min viktuppgång hamnade på fem kilo enligt vågen, men käderna visar neråt och folk runt mig tror att jag fortfarande går ner. Fokusera på att bli kvitt rökningen är mitt tips vikten kommer att fortsätta neråt så småningom hoppas jag.
Det känns självklart jobbigt att gå upp men jag fokuserar på dom trettio jag gått ner istället för dom fem jag gått upp.

Lycka till jag håller tummarna

Anmäl
2012-06-26 18:54 #7 av: konichiwa

Jag slutade röka med nikotinplåster för 6 veckor sedan(har just trappat ner till halva) och har inte gått upp något alls. Har ätit LCHF några år.

Så var inte så säker på att det blir problem, din kropp fungerar inte som förut!

Ett tips ;-) första dagarna när snuttbehovet blev överhängande hade jag en sån där liten IKEAblyertspenna som låtsascigarett. Det fungerade jättebra! Hålla, suga och blåsa, det var det jag behövde. Efter några dagar glömde jag bort det.

Lycka till!

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2012-06-26 19:49 #8 av: gun92884

#6skrivet av Ewa N

Just det ... LYCKA TILL! Det glömde jag att säga ...Skäms

Anmäl
2012-06-27 07:03 #9 av: Sweli

Snus är det nästan svårare att lämna än cigaretten.

Det bästa sättet att sluta med rökning är att koncentrera sig på sitt beteende.

Man kan känna "röksug" flera år efter att man har slutat. Jag kan efter så många år ibland känna att "det skulle vara gott med en cigarett" när man är på fest och tar ett glas vin. Men jag vet att det är hjärnan som spökar och INTE nikotinbehovet.

Vad gör man med händerna när man inte har en cigarett mellan fingrarna? Det är sånt som man inte tänker på, men som har stor betydelse när man ska sluta. Ändra på vanan att ha en cigarett i handen. Man tror många gånger att det är nikotinberoendet som spelar roll men egentligen är det själva beteendet som är det viktigaste att ändra, det andra följer bara med.

Ett sätt är att ha nära ett glas vatten eller funlight. Är man ute, ha med sig något att drycka. På det sättet "lurar" man kroppen. Man ger hjärnan en belöning istället för cigaretten. Därför många byter cigaretten mot godis. Det blir lättare att sluta att röka men man köper sig många kilo i vikt på det sättet. Därför är det bättre att ha något som beefjerky eller parmesanchips.

För den som tror att man inte klarar att sluta tvärt. Istället för nikotinplåster eller nikotintuggummi, skulle jag köpa "vattencigaretter",  som inte innhelåller nikotin. Man vänjer kroppen att inte ha nikotin i cirkulation, vilket är ett bättre sätt att sluta att röka.

Det tar mycket längre tid att bli av med nikotinbehovet om man tar plåster/tuggummi som innehåller nikotin. Detta vet företagen som säljer nikotinplåster.

Lycka till!

Anmäl
2012-06-27 07:53 #10 av: Aliki

Jag hänger på.... har försökt sluta 2 ggr senaste åren. Ifjol klarade jag mig ca.3 månader, åt strikt lchf och gick ner några kilon. Cool

Ska hitta gammal slutarökatråd senare...nu jobba lite

Anmäl
2012-06-27 11:15 #11 av: Aklejalotte

Jag får väl stå ut med att gå upp några kilo.. Men det tråkiga är att jag redan har allt för många kilo som ska bort.. Men det viktigaste är nog iallafall rökningen just nu.

Anmäl
2012-06-27 13:11 #12 av: yvonnel

Jag har varit rökare i ca 50 år vid det här laget, inte så många cig / vecka de första 10-15 åren men dock rökare. Har också slutat ett antal ggr med olika lyckade resultat vad gäller tiden fram till nästa cig.

Senaste gången jag slutade höll jag emot i 7 mån. och hela den tiden gick jag faktiskt ner i vikt, inte väldigt mycket och visserligen med LCHF men det hade jag ju hållit på med redan innan.

Som rökare har man ju fått lära sig att inte röka inomhus, policyn har ju blivit ganska hård under senare år - den där grejen med att rökare har speciella vanor att röka socialt stämmer inte längre tycker jag, numera får ju rökaren gå ut och hoppas på att det finns ett askfat så man slipper fimpa på marken.

Sedan jag målat om i mitt hem ca 10 år sedan, har jag inte rökt inomhus här heller, så det är ju en diciplin av mått, särskilt när det är ca 20 minus ute.

Jag har sedan ca 30 år rullat alla mina cig. och kan ibland känna att - fanken, nu är jag trött på detta- men så sätter jag mig ändå ner och rullar, får nästan panik vid tanken på att inte ha minst 10 cig med mig när jag går hemifrån.

Även om jag har svårt att tro på alla hemska scenerier om tobakens skuld till nästan all ohälsa så tror jag ju verkligen inte heller att det är särskilt bra eller nyttigt.

Champix hade jag hemma förra gången jag ville sluta, men så blev det mycket skriverier i spalterna om att det skulle vara farligt, varför minns jag inte längre. Kanske ska jag ändå be om nytt recept och börja om med rökstopp och hoppas att resultatet blir för alltid denna gången.

Anmäl
2012-06-27 14:56 #13 av: konichiwa

Tre av mina vänner har sista åren dött av strup- och muncancer. En fick diagnos tidigt och överlevde efter stor otäck operation, strålning och cellgifter.

Ändå är det så svårt att sluta röka, trots att jag vet och sett det på så nära håll, det är en ständig kamp.

Drogberoende är skit, nikotin, socker eller vad det nu är.

Vi kämpar på!

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2012-06-27 19:39 #14 av: Aliki

Jag förberedde mig ytteligare en gång för ca. en månad sedan....

Började äta striktare LCHF, drog ner på cigaretterna och kände mig som en segrare.

En liten semesterresa med mycket god mat & vin, en hel del kolhydrater, och en gäng cigaretter fick mig ur fokus.  Besviken på mig själv har jag rökt några cigaretter och ätit någon form av kolhydrat varje dag sedan jag kom hem förra veckan.

Jag åt t.ex. 2 onödiga mackor och 2 småkakor på jobbet igår. Rökte dessutom flera cig. Efter att ha läst din tråd i morse bestämde jag mig för att fortsätta där jag slutade för 2 veckor sedan.

Även om jag inte utsatt mig för någon kolhydratfrossa så mår jag inte bra av senaste veckornas "slarv". Lite magkatarr, svullna, värkande fötter och huvudvärk flera dagar....så anledningarna att skärpa till mig är många.

Börjar idag med stort latteglas kaffe,cocosa o grädde. En stekt fläskkarrékotlett med smör, 1/2tomat, några skivor rödlök och vitlökssås. laddar inför nattarbete med ytterligare ett glas kaffe.

Japp, jag har redan rökt 3 st. idag...får se var det slutar.

På söndag eller måndag planerar jag väga in igen och kommer att ta upp sista slutarökafakirtråden som stöd och dagbok.

Anmäl
2012-06-27 22:22 #15 av: [Marja-Liisa]

Jag slutade ca 5 år sedan medd hjälp av Champix, röksuget försvann totalt och jag har aktat mig att inte locka det tillbaka. Jag gick upp snabbt 8-10 kg fast jag åt mindre, nikotinet ökar väl förbränningen och maskerar skadan som rökningen orsakar för sköldkörteln. En av mina arbetskompisar rekommenderade LCHF och jag fick stopp på viktökningen (andra hälsovinster också) men att gå ner har tagit tid. Sköldkörteln har repat sig också så småningom.

Jag tror att det är individuellt med viktökning, jag hade rökt jättelänge, vill inte ens tänka om det.

Men - jag mår mycket bättre utan rökning, och man känner sig mycket friare när man inte behöver tänka hela tiden att ha tillräckligt med cigg hemma och tändare som funkar etc. Lycka till.

Anmäl
2012-06-27 23:34 #16 av: Aliki

Grattis marjalisa!
Jag lyckades "nästan" för 4 år sedan. Kände mig fri och som en ickerökare i nästan ett år. Tyvärr provade jag att feströka och på den vägen är det...
Usch! vad jag ångrar mig

Anmäl
2012-06-28 15:20 #17 av: Aklejalotte

Nu är receptet uthämtat och första tabletten svald. Ska lyckas denna gång. Senaste gången jag slutade höll jag uppe i cirka 1,5 år och föll på att feströka.. Vad har jag lärt mig av det då... ;) aldrig mer fest... Nä, men att jag inte kan feströka för då är det kört.

Anmäl
2012-06-28 19:15 #18 av: Aliki

Jaha Akleja....då får det vara dags.

Jag ger mig ett par dagars nertrappning igen över helgen. Röker faktiskt inte så många /dag nu men känner att jag behöver ett par dagars ledighet främst för att få ordnng på matvanorna innan slutdag.

Åka och storhandla, planera matlådor och kanske äggdeffa någon dag så jag kommer kommer tillbaka till bättre ätrutiner. Passar bra nu när det är slut på ledigheter och jag har mycket jobb framför mig i juli.

Anmäl
2012-06-28 20:09 #19 av: Aklejalotte

Jag har satt mitt datum till nästa helg... Håller nu tummarna för att jag ska slippa de värsta biverkningarna.. Då hinner jag vara rökfri en vecka ungefr innan det är dags att börja jobba igen efter semestern och det tror jag kan vara bra.

Anmäl
2012-08-02 00:56 #20 av: matson

Jag röker hemrullat och tänker inte sluta med det  någon last skall man väl ha kvar...

Anmäl
2012-08-02 21:21 #21 av: NancyAlke

Jag slutade röka för två år sedan med hjälp av Champix och jag gick inte upp utan snarare ner för att jag mådde så dåligt av dem. Men man kan stå ut med att må skit när man vet att det är under begränsad tid. Jag halverade också dosen efter två månader, på min läkares inrådan, för att inte bli helt knäckt av sömnproblemen bl a. Men att sluta röka, ja, det var plättlätt ;)

Anmäl
2012-08-02 23:19 #22 av: konichiwa

Jag slutade med hjälp av plåster. Nu är det snart 3 månader utan cig. och jag har inte gått upp någonting. Det måste vara p.g.a. LCHF för tidigare när jag slutat har jag gått upp ca 10 kg varje gång.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2012-08-04 14:46 #23 av: Gia91an

Jag slutade med hjälp av Champix för över ett år sen och gick inte upp ett gram. Är man bara motiverad och gör som läkaren säger så går det oerhört enkelt. (ska kanske nämna att jag innan rökte över två packe om dagen)

Men jag gick inte upp alls, kände mig snarare mer motiverad till att träna då alla jobbiga bieffekter från rökningen försvann snabbt! :)

Däremot mådde jag ganska illa under hela kuren och det kan vara därför jag inte åt extra ;)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.