Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt

Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå upp i vikt

Ge inte upp!

2012-06-02 15:34 #0 av: MTR-82

Hej, jag har länge kämpat med min vikt... har alltid varit underviktigt och extremt smal. Gick upp lite för några år sedan, blev sedan gravid och vägde det jag ''borde'' väga... Sen föddes sonen och jag gick ner 20 kg (gick upp 12 under graviditeten).

Efter det har jag kämpat... I 1,5 år har jag tränat aktivit och fått mer och mer muskler. Visst är jag smal, men överarmarna växer som de ska iallafall! Flört

Nu har jag snart ätit LCHF i 1 månad och det känns som att det är på rätt väg! Kollade min vikt på Wii Fit igår, vägde mig där 1:a Mars senast... Och som bilden i inlägget visar har jag gåttt upp bra! Skrattande

Med detta vill jag bara säga att Ge inte upp!! Vore kul om folk ville skriva och berätta lite hur Ni själva kämpar!!

Anmäl
2012-06-02 15:47 #1 av: denkal

Holy shit =)

Jag trodde inte det skulle gå så snabbt för dig! Vad gott det måste kännas att komma upp i vikt och känna sig "normal" viktig eller hur man skall uttrycka det?

Bra och imponerade resultat!

Kan ju bara säga att det inte hänt så mkt alls för mig trots jag varit noga med maten. Får vänta lite till med omdömmet men det säger sig själv att strik LCHF kanske inte är den bästa lösningen trots jag funkar bra i det området. Kommer ej ned i underhudsfettet som jag vill och verka dessutom blir större på LCHF än carbdiet (klämmer på olika områden ;))

Kul att höra att det funkar bra för dig! Fortsätt och kör på... Skall bli intressant och se resultatet om musklerna innan året är slut för jag lär ju får tugga på mitt påstående att det är praktisk omöjligt att gå upp 4-6 kg muskelmassa/år =)

Anmäl
2012-06-02 15:56 #2 av: MTR-82

Fast jag vet inte om det är tackvare all träning, LCHF-maten - eller båda delarna...? Glad Jag äter ju mycket fett, bacon varje dag (även stekspadet, som jag häller på äggen Oskyldig)... känner mig ganska flottig i huden faktiskt.. ha ha! Cool

Får se om det fortsätter, tänkte väga mig den 1:a varje månad och se vad som händer - lite för skojs skull.

Hur går det med din sömn då? Och hur är din mage?

Anmäl
2012-06-02 17:19 #3 av: denkal

Det låter så LCHF det kan vara som man käkar stekspadet också vilket jag också gör över köttbitarna... Mumma och grisigt, svinaktigt kan jag känna mig haha :)

Hmm det med flottig hud är intressant för läser man på KIF får många bättre hudbalans efter ngr månader med kosten då kroppen blir fullt inställd på fettdrift (som jag fattat det som). Jag har generellt blandat fet hy på T-zonen och har fått finnar av kosten och mer fett hy. Dels säger några att det beror på omställningsbesvären (inre stress för kroppen att ställa om sig) eller att det kan vara mejeriprodukterna som ligger bakom. Har minskat med grädden ganska kraftigt och bara skvätta i för att göra sås och en gång i kaffet och dricker sedan kaffe utan grädde resten av dagen. Tagit bort all mejeri i övriga fall (ost m.m.).

Så magen har varit prima fint och väger nu 75 sist jag kollade mig. Känner mig inte sådär svullen som efter har ätit en fläskpannkaka som du kanske känner igen? Formen har blivit lite bättre men våga påstå att underhudsfettet har ökat hos mig vilket är en jädra belastning vid löpningen. 1 kg tyngre är märkbart belastning på längre distanser! 2 kg ännu värre.

Jag försöker se hur det blir över längre perspektiv helt enkelt och se hur det funkar. Prestationsmässigt ligger jag bättre än någonsin.

Har beställt ZMA som är magnesium/zink blandning för att få lite magnesium + zink som bonus. Kramperna är mindre nu när jag tagit bort mejerivarona.

Sömnen är mycket bättre! Sover iaf en hel natt utan att ha svårt att somna. Däremot är nackdelen att jag känner mig seg. Som en lätt bakfylla varje morgon... Kanske ett tecken på att man inte är helt återställd?

Annars mår jag fysisk och mentalt bättre... Får mer klarhet och fokus för varje vecka som går tycker jag. Början var det riktigt segt att koncentrera sig och utföra skoluppgifter men går bättre och bättre hela tiden. Blir inte så trött till kl 12.00 då man "måste" äta eller känner ej hunger på samma sätt som innan. Vilket är positivt! Äter när jag känner att jag behöver det dvs följer en naturlig ätmönster än att köra fasta tider.

Har återinfört 24h fasta/vecka. Allt för att försöka komma ned i underhudsfettet för det behövs :) Äter faktisk MER mat nu än sist för att få så mkt energi jag behöver.

Anmäl
2012-06-03 07:45 #4 av: MTR-82

Jag har också läst att många får bättre hud... jag som hade bra hud innan kanske får sämre? Obestämd Verkar så just nu iallafall.. hoppas det blir bättre snart!

Jag skulle aldrig kunna fast 1 dygn... jag känner fortfarande av hunger ibland - äter jag för lite då? Jag äter fortfarande på regelbundna tider.

Jag sover alltid bra, (både före och efter LCHF) men när jag vaknar känner jag mig också seg och huvudvärk (dock har jag inte huvudvärk lika ofta nu).

Anmäl
2012-06-06 19:02 #5 av: denkal

Tur du har =)
Verkar gått bra för din del med omställningsbesvären rent generellt?
Ser fram emot dina progressioner och hoppas du nå ditt mål inom detta året du skrev innan om! Skall bli intressant att följa dig.

Fick mina ZMA igår (tisdag) så det tar ca 2 dagar innan full effekt nås och är märkbart.

Anmäl
2012-07-01 07:58 #6 av: MTR-82

Jaha, nu har det gått 1 månad sedan jag vägde mig sist.... Denna gång hade jag tyvärr gått ner 1,1 kg! Skrikandes Men jag har nästan inte kunnat tränat nånting alls.. jag har varit extremt trött och sen har det inte funkat med barnvakt... Jag har känt mig svag, så jag antar att jag tappat en del muskler - det känns så iaf.

Men nu är jag superladdad! Jag vill verkligen gå upp det kilot jag tappat till 1:a Augusti - helst mer, men det är bara en bonus! Har även knåpat ihop ett ''magpass'' för att se om det händer nåt tdenna månad! Glad

Anmäl
2012-07-01 07:58 #7 av: MTR-82

Jaha, nu har det gått 1 månad sedan jag vägde mig sist.... Denna gång hade jag tyvärr gått ner 1,1 kg! Skrikandes Men jag har nästan inte kunnat tränat nånting alls.. jag har varit extremt trött och sen har det inte funkat med barnvakt... Jag har känt mig svag, så jag antar att jag tappat en del muskler - det känns så iaf.

Men nu är jag superladdad! Jag vill verkligen gå upp det kilot jag tappat till 1:a Augusti - helst mer, men det är bara en bonus! Har även knåpat ihop ett ''magpass'' för att se om det händer nåt tdenna månad! Glad

Anmäl
2012-07-01 08:46 #8 av: AniBer

Lycka till - ska hålla koll efter dina framsteg!

Anmäl
2012-07-02 13:18 #9 av: MTR-82

Tack! Glad

Anmäl
2012-07-02 13:39 #10 av: hemul

Kul att följa er smalisar. Tycker det är jätteintressant. Glad

Anmäl
2012-07-02 15:40 #11 av: Elfdance

Hur kommer det sig att du inte äter lite mer kolhydrater? Det finns ju bättre och sämre val...

Anmäl
2012-07-04 10:47 #12 av: MTR-82

Tack för dina ord! Glad

Vet faktiskt inte hur mycket/lite kolhydrater jag äter varje dag.. jag brukar inte räkna. Men får väl äta lite mer blåbär i frukosten, då får jag i mig mer... Flört

Anmäl
2012-08-01 15:33 #13 av: MTR-82

Då har ännu 1 månad gått... Imorse vägde jag 55,2 kg - så jag har gått upp 0,8 kg sedan 1:a Juli... Glad Var sååå nära ''idealvikt'' hoppas jag når dit till nästa månad.

Anmäl
2012-08-14 20:56 #14 av: MTR-82

3 gånger/år väger jag mig på Hälsocntret vi har på lasarettet.

Senast jag vägde mig var 15 April, idag - nästan 4 månader efter hade jag ökat rejält (på det mesta!)

Vikt: 56,7 (+2,9)

Kroppsfett: 25,8% (+3,9)

Muskler: 29,7% (-1,7%)

BMR: 1324 (mättes inte förra gången)

BMI: 18,9 (+0,9)

Fettnivå: 3 (+1)

Jag vet att kroppsfett ska man hålla så lågt som möjligt... så nu undrar jag vad jag ska göra? Ska jag äta mindre fett - eller träna mer, så jag bränner bort massa fett? ObestämdÄr besviken över att jag minskat i muskelmassa... men det har varit semester, vi har varit utomlands, barnpassning som gått åt skogen... Så under dessa 4 månader har det säkert ''gått bort'' 1 månads träning... Så nu laddar jag för nya tag - och inför den nya vägningen i mitten av December!

Det bästa är iallafall att jag INTE är underviktig längre! Nu har jag ett ''normalt'' BMI - även om det är i nedre hörnet... Flört Har aldrig vägt så här mycket heller - nånsin! FÖRUTOM då jag väntade sonen, men det är ju fusk.... Tungan ute

Anmäl
2012-08-16 20:12 #15 av: denkal

Well det var konstigt för enligt flera studier skall ju LCHF verka muskelbevarande om man tar tillräckligt med protein. Kan det vara så att du äter för lite protein i förhållande till kroppsvikten?

Jag tvekar mycket på LCHF fördelarna för det skrivs mycket om anabola fördelar med LCHF men själva verket minska just testoproduktionen hos fullt normalt fungerade män med normal metabolism osv. De med defekta metabolism eller andra problemorsaker kan ha stora fördelar med just LCHF.

Jag funderar på att gå över mera paleoinriktat då kosten ger ganska dålig resultat på formen.

Däremot fungerar uthålligheten extremt bra och klara mig långa distanser utan laddning före eller under loppet. Det händer att jag smäller i mig en pizza med ngn för att stoppa muskelnedbrytningen (klassisk näringslära). Andra fördelar är ju hälsomässiga fördelar som ej trött om dagarna men det drabbar mitt minne kraftigt måste jag erkänna. Är mera glömsk än normalt osv.

Så det fungerar bra men ger andra negativa effekter så frågan är om det är värt det att vara braindamage bara för att man må bra av kosten? :)

Prova att öka proteinet för det skall ju ge respons till musklerna efter intaget av protein. Ligger du på högre tillskott så kommer kroppen agerar och bygga muskler efter det. Det säger KiF iaf ;)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.