Annons:
Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 9469 ggr
[Najsan]
5/12/12, 10:45 AM

Är jag den enda...

… LCHF:aren som inte gillar bea?

Har ni några tips på alternativ? (Förutom kryddsmör.)

Annons:
evion
5/12/12, 10:47 AM
#1

jag äter i princip aldrig bea. Till vilken mat är det du söker substitut för bea?

Siggebus
5/12/12, 10:51 AM
#2

Hi hi, nej säkert inte!! Skrattande

Men vad för beasås äter du? Färdig eller hemlagad?

Det kan ju vara som natt och dag vad det gäller både på konsistens och smak mellan de otaliga sorterna.

Själv gillar jag Lallersteds kalla beasås om man ska köpa färdigt men hemgjord är ju helt klart bäst.

Vad det gäller kolhydraterna så är nog icas kalla bea snålast med dem men å andra sidan är den kanske inte godast.

Aliki
5/12/12, 10:58 AM
#3

Jag äter sällan bea. Majo eller smör till det mesta, både fisk o kött. Kryddat med favoriten örtsalt … …eller vitlök, pepparrot, svartpeppar, chiliflakes, curry……..

Wildrat
5/12/12, 11:07 AM
#4

Jag gillar inte bea, inte heller majonäs. Äter sällan sås alls…

Jag äter mycket köttfärs och försöker hålla mig till sån som är tillräckligt fet. Då behöver man ingenting till.

När jag äter kyckling gör jag antingen en gräddsås till eller så bryner jag kycklingen, kokar den färdigt i smör (50-100g till 2 filéer) och serverar med smöret. Kladdigt men gott och kycklingen blir väldigt saftig. Kom ihåg servetten bara för smöret har en tendens att rinna Skrattande

[Månsten]
5/12/12, 11:21 AM
#5

Jag älskar bea-sås, men tycker om variation.

Grunden i mina såser är alltid grädde, sen smaksätter jag med olika kryddor och örter…….därefter klickar jag i färskost för att få rätt konsistens.

Kan varieras i det oändliga :)

savonit
5/12/12, 11:38 AM
#6

#5 gör du bea-sås påå grädde?

Annons:
hus-musen
5/12/12, 11:57 AM
#7

Avskyr beasås, det är det äckligaste som finns i såsväg.

Qui dormit, non peccat

 


[Månsten]
5/12/12, 12:06 PM
#8

savonit, nej det gör jag inte (men hade jag kunnat det, så hade jag gjort det ;))

Men när jag gör någon annan sås, så blir det grädde som grund.

CelsiusT
5/12/12, 12:19 PM
#9

Mamma gör alltid bea-sås med grädde i. Kanske inte baserad på grädde men iaf med grädde. Väldigt god. Kan inte hennes recept men hittade dethär

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Månsten]
5/12/12, 12:35 PM
#10

Tack, CelsiusT för receptet.

Hmmmmm, tror att jag ska spä ut min bea med grädde i fortsättningen…..för att få den rinnigare och krämigare.

Men om man inte gillar bea, så uteslut dragon och tillsätt din favvokrydda.

CelsiusT
5/12/12, 12:41 PM
#11

#10 =) Den är lättare att lyckas med och lättare att få fluffig och krämig om man har grädde i. Inte lika stor risk att den skär sig.

Jag tror att om man inte gillar bea så är det nog dragon men även vinäger som man inte gillar. Det är väldigt speciell smak på det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Najsan]
5/12/12, 1:31 PM
#12

#7 instämmer helt;  Bea var det äckligaste jag ätit någonsin. Visserligen köpte jag färdig, men tror inte hemlagad skulle göra så värst stor skillnad.

#10 Du har nog rätt, gillar inte majonäs heller, den smakar ju ättika.

Kan ju tillägga att jag varit vegetarian i hela mitt vuxna liv, tills för 6 mån sedan, så jag har fått börja lära mig laga kött, fisk etc. Hade ju inte smakat på ens korvbit på 20 år, så jag vet ju inte hur det SKA smaka. Bea blir det i vart fall inte mer, håller mig till kryddsmör.

[förgätmigej]
5/12/12, 3:15 PM
#13

När jag gör bea eller majonnäs använder jag pressad citron istället för ättika, det går alldeles utmärkt. Och god blir den.Tungan ute

Annons:
sofiecoe
5/12/12, 9:28 PM
#14

Jag gillar bara egengjord bea. Har provat is stort sett all burkvarianter, men dom smakar sunkigt allihopa.

yvonnel
5/13/12, 2:54 AM
#15

#14

Och inte hjälper det att det står ett fint kocknamn på burken heller. Citronmajonnäs tycker jag däremot funkar nångång ibland.

Smör är bäst!

gun92884
5/15/12, 12:34 PM
#16

#15skrivet av yvonnel

Jag är inte heller särskilt förtjust i bea men det är för att jag inte tycker om dragon … så i det fallet skulle citron varken göra till eller ifrån …

SpurtAnne
5/15/12, 1:40 PM
#17

Creme fraiche är gott!

Hannathu
5/15/12, 8:02 PM
#18

# gör hollandaise då? eller café de paris

eller smaksätt såsen med andra örter, jag är barnsligt förtjust i att ha färsk timjan och köttbuljong i till grillat kött

Upp till toppen
Annons: