Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 47183 ggr
CorneliaWT
2012-05-09 17:27

Vad är bäst ris, past eller potatis?

Själv äter jag inget av ovannämnda, men mina barn vill ibland ha

något annat än lchf tillbehören jag har. Vad är isåfall minst dåligt?

Och om det är ris och pasta är det isåfall den vanliga vita eller fullkorn?

Annons:
Lurtz
2012-05-09 17:31
#1

Potatis har färre kolhydrater, men räknas också som att det som höjer blodsockret snabbast av de livsmedlen, det är i väldigt få fall som barn behöver vara så restriktiva med stärkelserik mat, ge dem det som de tycker bäst om. Det viktigaste är att de håller nere på läsk, godis, kakor och chips.

[aammE]
2012-05-09 17:31
#2

För barn är väl en variation bäst. Och att inte prata massa om dieter/fåna sig inför dem.

Sindri
2012-05-09 17:40
#3

Läste nyligen en bok från gamla Persien. Där talas flera gånger om att skölja riset länge så att stärkelsen försvinner. Kanske en idé om man vill servera ris.

Tror också att det är bra att variera och se till att tillbehören inte blir huvudrätten. Gör olika sorters grönsaker som tillbehör så minskar behovet av poatis och annat. Lite är inte skadligt om man inte sabbat sin metabolism.

Jag skulle också prova att göra potatismos med lite blomkål i, sedan succesivt öka blomkålsdelen om det faller väl ut och så småningom kan du servera blomkålsmos till hela familjen. Det jobbiga är ju att göra flera olika sorters mat.

Elfdance
2012-05-09 17:42
#4

Pasta är i vilket fall sämst eftersom det är baserat på spannmål. Ska du köpa ris - välj vitt ris. Antinutrienterna sitter i skalet. Potatisen skall också skalas.

redness
2012-05-09 17:43
#5

Gör LCHF-"pasta"? Det är ju kanongott!

MissInAction
2012-05-09 17:57
#6

Ja jag håller med #4, eftersom pasta innehåller gluten, det gör ju inte ris och potatis. 

Har fått för mig att ris är snällare mot magen än potatis? Vet inte om det stämmer dock.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Zepp
2012-05-09 18:02
#7

Potatis har mer näring i övrigt förutom kolhydraterna.. ris är nästan näringslöst.. har jag för mig?

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=205&lang=sv

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11521&lang=sv

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MissInAction
2012-05-09 18:07
#8

Och enligt fineli, 3% fiber i potatis. Kanske inga jättemängder, men förklarar varför det funkar terapeutiskt för vissa som är hårda i magen.
För en som snarare är lös så funkar nog ris bättre.

Fast nu handlade det om friska (antar jag) barn och är det inga mängder så kanske de kan få lyxen att välja. Pasta skulle jag avråda från dock, pga. gluten.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jennix
2012-05-09 18:18
#9

Ris eller potatis, eller hellre rotfrukter kanske?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

savonit
2012-05-09 18:27
#10

Ris, potatis och rotfrukter.

Pasta inehåller gluten och skapar en massa problem.

Rickard G
2012-05-09 21:57
#11

Ge dom det dom vill ha, inget av alternativen är dåligt för växande barn..

Potatis har ett relativt lågt kcal värde per 100gram jämfört med ris och pasta och har även en del vitamin c och diverse andra vitaminer/mineraler, jag skulle varken begränsa "snabba" eller "långsamma" kolhydrater när det gäller mina barn bara för att jag går på en viss diet, kolhydrater är inte farligt! Flört

Elfdance
2012-05-09 23:03
#12

Att undvika gluten och fytinsyra i spannmål handlar inte om att undvika kolhydrater.

Marianns LCHF Mat & bak
2012-05-10 07:37
#13

Ge dem aldrig något spannmål, oavsett i vilken form den kommer, gluten,fytinsyra och lektinerna är skadliga för oss.

Ge dom potatis och ris, det är ju glutenfritt.

Dvs om du vill ge dem hälsa i deras liv.

Vägen til god hälsa går genom magen

Vägen till hälsa - spannmål

Annons:
dg-d
2012-05-10 07:46
#14

Pastan är sämst, inte bara pga gluten utan även pga de andra gifterna som finns i spannmål.

Jag antar att samma eller liknande toxiner även finns i ris och potatis som blivit grön är ju också giftig. Ändå kokar jag ibland lite vitt ris som tillbehör eller serverar sötpotatis till de som inte LCHFar i familjen. Jag inbillar mig att riset inte är lika genmodifierat som vete och att sötpotatisen är något mer näringsrik än vanlig potatis. Men jag kanske har fel? Däremot har jag märkt att ju mer andra LCHF-tillbehör jag ger som alternativ desto mindre äter de av ris/potatis.

Kernow
2012-05-14 16:03
#15

Riset är däremot det värsta ur klimatsynpunkt tror jag. Oerhörda metanutsläpp.

Dock håller jag med om att glutenbaserat är värst för hälsan eftersom jag hör till de som tror att gluten är boven för en massa människor som inte fått någon diagnos på allergi eller överkänslighet men som ändå har olika problem. Säkert är succén med LCHF delvis p.g.a. alla som nu inte äter gluten mer snarare än alla andra fördelar med LCHF:andet.

Sugiyama
2012-05-14 17:17
#16

#3 Sindri, slog mig att även japanerna tvättar riset nogrant. Kanske därför de inte blir tjocka av riset :)

[Najsan]
2012-05-14 17:52
#17

Undvik allt vete! Ris torde vara bäst. Hur många feta asiater har du sett?

Flört

Kruse
2012-05-17 15:46
#19

Någon i konversationen nämner att man sköljde riset, i det gamla Persien. Det göra asiaterna än idag (säkert även "perserna".) Jag gör det varje gång, lärt mig det efter ett långt äktenskap med en asiat. Och det är mycket som flyter bort när man sköljer. Vattnet ska vara helt klart innan man mäter rätt mängd och kokar. Jag tycker inte det fastnar så lätt heller i riskokaren.

[Pennylane1]
2012-05-17 15:51
#20

ja man sköljer riset även i Iran! Och ångkokar det, gärna med potatisskivor i botten, som blir knapriga … Tadik… mmmm det saknar jag mycket nu…

Annons:
Kernow
2012-05-24 16:41
#21

Ja vi sköljer alltid ris - min man som är engelsk måste ju laga curries flera gånger i veckan för att överleva och indierna sköljer det alltid.

Upp till toppen
Annons: