Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 10764 ggr
Knaster
2012-05-07 23:31

Gräsbeteskött, hur vet man?

Jag har en del frågor och funderingar angående gräsbeteskött som jag hoppas att någon här kan hjälpa till att bringa lite klarhet i.

Hur vet man vad som är gräsbeteskött och inte? Märkning?

Är allt KRAV-märkt (nöt)kött gräsbetat?

Hur stor andel av svenskt kött är gräsbeteskött?
Så fort man passerar en bondgård under snöfri årstid så ser man ju kor som betar på åkrarna..? Räknas inte dessa ifall de utfodras med annat en viss del av året?

Annons:
Sindri
2012-05-08 07:05
#2

ICAs gräsbeteskött är märkt. Tyvärr säljer det rätt dåligt, så jag är rädd att det kommer att försvinna. De flesta fattar inte att det även är ekologiskt eftersom det inte står så på förpackningen.

Likaså är det hopplöst att få tag andra bitar än "ädelbitarna" och färsen.

Jag är inte intresserad av att köpa 20-40 kilo och stoppa i frysen. Jag vill kunna handla färskt, fint kött när jag går och handlar, titta på det och välja bitar själv.

Sorgligt att det skall vara så svårt.

MimLan
2012-05-08 07:20
#3

#0 Det finns ingen specifik märkning för gräsbeteskött. Du behöver ta reda på om du tycker kraven uppfylls för de olika producenterna.

Och nej. Det räknas inte som gräsbeteskött om de äter gräs en del av året. Köttkvalitén försämras snabbt när de får vanligt foder. En del av köttet som säljs som gärskött/gräsbeteskött/etc får foder sista tiden, vilket gör att de ökar snabbt i vikt till men för kvalitén.

evion
2012-05-08 08:13
#4

Har sett gräsbetat kött från Brasilien i affären. Ser dock egentligen ingen andledning att jag ska  köpa kött från Brasilen??? Köper hellre ickegräsbetat kött ifrån Sverige.

Lurtz
2012-05-08 08:52
#5

#4

Importerat gräsbeteskött från Sydamerika har (transport inkluderat) mindre miljöpåverkan än svenskt kraftfoderuppfött. Det har t om Världsnaturfonden kommit fram till. För att inte tala om att det är nyttigare också.

odezza
2012-05-08 08:55
#6

Det här köttet finns i affärer i närheten där jag bor…

ydrekött

"still lost in space and time"

Annons:
frodig
2012-05-08 09:04
#7

Men Tack Odezza Glad, jag ska till Österbymo inom det närmaste. Då kan jag ju besöka deras gårdsbutik.

Trevligt, trevligt Skrattande, och ta med en fin bit kött som present till dom jag besöker.

odezza
2012-05-08 09:10
#8

Bra present! Glad

"still lost in space and time"

evion
2012-05-08 09:32
#9

#5 Kan så vara, men varför ska jag sponsra brasilanska bönder när bönderna i Sverige går på knäna?

Lurtz
2012-05-08 09:48
#10

#9

Man ska väl sponsra dem som levererar de bästa varorna, både för miljö och hälsa, oavsett vart de kommer ifrån, jag ser iaf ingen anledning att sponsra svenskt kraftfoderkött bara för att det råkar vara svenskt… Svenskt gräsbeteskött när det går att få tag på är däremot såklart det bästa, men när jag har råd väljer jag absolut utländskt gräsbeteskött framför svenskt kraftfoderskött.

[Pennylane1]
2012-05-08 09:53
#11

men ju mer vi sponsrar våra bönder ju mer har de råd att satsa på bättre metoder…

Lurtz
2012-05-08 10:04
#12

Ja, men det förutsätter att de egentligen vill producera gräsbeteskött men inte kan för att de inte har råd, och kalla mig cynisk, men så är definitivt inte alltid fallet. Många bönder är precis lika profithungriga som storföretagen.

[Pennylane1]
2012-05-08 10:19
#13

tja, vill och vill, med den dåliga lönsamhet svenska köttbönder har så har de flesta inte så stort val…

Annons:
Beate
2012-05-08 10:29
#14

Här skriver världsnaturfonden om naturbeteskött. Till höger finns länkar till mer info.

http://www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesktt/1129758-naturbetesktt-miljn

Kravmärkt kött är inte automatiskt gräsbeteskött utan det är att det foder (spannmål, soja etc) djuren föds upp på är kravodlat.

Här finns lite info om ICAs naturbeteskött och gårdsgris vilket är varor som jag själv ofta väljer:

http://www.ica.se/ICAs-egna-varor/ICAs-Kott/Vart-basta-kott/ICA-Selection-Naturbeteskott/

http://www.ica.se/ICAs-egna-varor/ICAs-Kott/Vart-basta-kott/ICA-Selection-Gardsgris/

Kvinnlig40talist
2012-05-08 11:42
#15

Hur har gräset vuxit upp i Brasilien? Helt naturligt eller med diverse kemiska gödningsmedel?

Naturbeteskött låter ju bra, men är det så bra.

evion
2012-05-08 11:57
#16

Naturbeteskött från Brasilien låter bra, men hur är det egentligen?

"Ekots granskning visar att starka och i Sverige förbjudna bekämpningsmedel används för att hålla betesmarkerna rena från buskar och ogräs.

På en grönskande äng i Brasilien står en ko och tittar på oss. Allt ser väldigt naturligt och idylliskt ut. I verkligheten har ängen kommit till genom att man har hällt på en kemikalie som kallas för 24D. Det är en väldigt stark kemikalie som dödar alla växter med blad som till exempel träd. Det är därför ängen är så jämn och fin."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3490393

Lurtz
2012-05-08 13:26
#17

Just Brasilianskt kött kan ha sina nackdelar, men allt naturbeteskött från Sydamerika är inte från Brasilien. Sten Sture Skaldeman som forskat en del i ämnet skrev såhär i en annan tråd:

"Jag väljer vanligen Flodins kött från Sydamerika och kontrollerar att det är från Uruguay eller Argentina. Då talar vi om köttdjur. Brasilianskt kött kan komma från djur av blandras. Dessutom har det funnits en regnskogskomponent att ta hänsyn till när det gäller Brasilien. Nu återskogas de grässlätterna men istället har sojaodlarna blivit ett hot mot regnskogen. I Uruguay och Argentina betar djutren på Pampas. De får gå med sina kalvar och lever ett naturligt liv. Det är långt djurvänligare än vår svenska djurhållning.

Slakt och transport sker med svensk teknik och under svensk kontroll. Kylbåtarna är miljö- och energimässigt långt bättre än de svenska lastbilarna som kör fram och tillbaka genom Sverige men en alltmer sönderstyckad gammal mjölkko.

Jag har djupintervjuat Flodins VD samt de veterinärer som kontrollerar det hela på plats i Sydamerika. Jag har varit med på köttprovning (Black Angus från Argentina var min vinnare!) och jag har hållit föredrag om hälsosamt ätande och hälsosamt kött för Flodins köttinköpare.

Att man gör vad man kan för att bromsa denna överlägsna konkurrent är givet. Förra varvet var det EU, innan dess var det regnskogarna. Nu är det tydligen antibiotika och tillväxthormoner…

Sten Sture"

Kvinnlig40talist
2012-05-08 14:21
#18

#16
Det var just det man kunde vara rädd för - bekämpningsmedel mot allt man inte vill ska växa, typ träd och buskar. Bara grönt gräs verkar misstänkt.

#17
Tack för rapport från Sten Sture Skaldeman.
Man får syna köttet i sina butiker med andra ord.

Orakletidelfi
2013-11-11 08:51
#19

Gräsbeteskött, jag har letat lite efter kriterier för detta, får kossorna överhuvud taget äta något spannmål för att köttet skall få kallas gräsbeteskött? Finns någon källa på det isf är jag tacksam för det!

L123
2013-11-11 09:46
#20

Intressant fakta, det är mycket att tänka på när man ska köpa kött.

Jag brukar oftast köpa kött från köttdisken då kan man alltid fråga och försäkra sig om kvalitén på köttet.

Annons:
Beate
2013-11-11 11:02
#21

Vi äter numera enbart nötkött från Gröna gårdar som vi beställer via en ekobutik i kvarteret där vi bor, här kan du läsa lite om deras uppfödning: http://www.gronagardar.se/uppfodning/

Orakletidelfi
2013-11-11 12:13
#22

Var någonstans står det om kriterierna? Hittar inte.

Beate
2013-11-11 15:38
#23

Hittade lite om kriterier på Miljöstyrningsrådet: http://www.msr.se/sv/Upphandling/Kriterier/Livsmedel/Kott/Naturbete-notkott/

Orakletidelfi
2013-11-11 16:09
#24

Ok, tack! Trodde det var nolltolerans för spannmål!

Beate
2013-11-11 16:58
#25

Grovfoder är alltså benämningen på gräs, hö, ensilage (fermenterade vallväxter) m.m, alltså inte spannmål.

Beate
2013-11-11 17:00
#26

Men ja, små mängder spannmål kan förekomma. Jag ser det inte som ett stort problem i jämförelse med den konventionella djuruppfödningen.

hemul
2013-11-11 18:06
#27

Vad är det för gräsbeteskött från Sydamerika ni pratar om? För det är väl inte märket Naturkött? Det är en bluff som många av oss gick på när det kom. Naturkött - det LÅTER ju bra och de svamlade nåt om de fria vidderna på sajten, men egentligen stod inte ett ord om hur djuren fötts upp. Visade sig senare också att det var en mycket blandad kompott där feed lots ingick.

Annons:
Orakletidelfi
2013-11-11 18:14
#28

Jag grävde upp tråden för att det här hemma kommit på tal ang. hur mycket spannmål, om något, man kan ge och ändå säga gräsbeteskött. Det gäller svenska tjurkalvar i detta fall.

Lurtz
2013-11-13 02:24
#29

#27

Märket Sten Sture Skaldeman tipsar om (och som han enligt egen utsago kontrollerat väldigt noga, vilket jag citerar i inlägg #17 är Flodins. Och det är inte samma producent som "Naturkött".

Hanveden
2013-11-14 23:04
#30

Grass-fed Butter is a Superfood For The Heart:

http://authoritynutrition.com/grass-fed-butter-superfood-for-the-heart/

Går att översätta med tex google

mLCHFh 😎 .

hemul
2013-11-15 00:18
#31

#29 Jo, jag såg det, men jag tror inte det är det alla pratar om i tråden. Det är det här köttet du menar, antar jag?http://www.annerstedt.se

/images/stories/annerstedt/pdf/uy-a4-folder-low.pdf

Det ser ju puttrigt ut, men om det var rent gräsbeteskött utan slutgödning o.s.v. så tror jag nog de skulle marknadsföra det som det.

Malinochclaes
2014-02-10 11:47
#32

Jag läste i en bok, "matens pris, tror jag. Gräsängarna som de brasilianska korna går på är avverkad regnskog, besprutad med ogräsgift så att bara enhjärtbladiga växter, gräs kan växa där. Jag tror det hette Glyfosat. Inget att ha, tycker jag iallafall. Tips annars: googla på "gräsbetat kött" ihop med "hängmörat" så hittar ni nog bra grejer. Lägg till namnet på din hemkommun så blir det inte så långt.

Upp till toppen
Annons: