Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 7011 ggr
målle
5/3/12, 11:02 AM

kokosfett? och lite andra "?"

Ni som skriver att ni dricker tex kaffe med kokosfett, vilket kokosfett använder ni? Det "vanliga" i silverpaket från affären, eller? Och hur mkt har ni i kaffet och varför har ni det istället för grädde? Är det pga mejeriprodukter eller har kokosfett andra fördelar?

Sen undrar jag om man inte har problem med mejeriprodukter, är kesella OK? (har aldrig kollat näringsinnehållet på detta) och är då den typiska "desserten" kesella blandat med lite fun light OK? Har nyss köpt den nya Fun light med stevia för jag ville ha lite smak på vattnet.

Annons:
Mabrotnosh
5/3/12, 11:13 AM
#1

Har inte kokosfett i kaffet och använder det inte så mycket, men skulle jag köpa det skulle jag köpa det på hälsokost butiken, silverpakets kokosfetten är processat och är inom LCHF inte ok, det är som att steka i margarin och inte smör. Kesella är väl ok så länge kolhydraterna inte överstiger 5gkolhydrater/100g. Att blanda med stevia saft vet jag inte, jag har provat att dricka den och jag tyckte inte att det var gott, svårt att få till sötma och behålla smaken, var tvungen att blanda det med så mycket vatten att smaken försvann för att jag tyckte det var för sött. Har man sedan sockerberoende så tror jag inte det spelar någonroll om det är stevoa sötat eller inte, tror ändå att det triggar sötsug.

tankgirl
5/3/12, 11:14 AM
#2

Som kokosfett använder jag Kokovita för det är billigast i relation till smak :)

Jag brukar ha 10 g i kaffet eller teet. Jag är komjölksallergiker så jag äter inte mjölkprodukter. Enda undantaget är ghee som jag äter då och då.

Kokosfett är 100% mättat fett och har många hälsofördelar som du kommer få reda på om du googlar lite :)

Kesella är ju en mjölkprodukt, så om du inte tål mjölkprodukter kommer inte kesella vara ett undantag.

Det där med vad som är "OK" för dig är ju upp till dig. Sötningsmedel är ju också sockerarter och påverkar insulinet precis som sackaros. Men vissa kan äta det, andra inte.

målle
5/3/12, 4:42 PM
#4

Kollade Kesella nu när jag var och handlade, men det är ingte jag kommer att köpa faktiskt. Jag klarar mig alldeles utmärkt med keso isf! Sedan vill jag försöka hålla nere mejeriprodukterna lite, känns så onödigt att äta massor av det. Mjölk har jag inte druckit på år och dar, tycker det är riktigt äckligt. Grädde har jag mest i matlagning, hade i kaffet förr men vill ju som sagt dra ner på det en smula. Ibland vispar jag lite grädde och blandar med hallon, mest som dessert ngn gång ibland.

Saften köpte jag för jag vill ha lite smak på vattnet ibland, speciellt nu när värmen kommer så känns det lite mer läskande, dock upplever jag inte den som söt alls Skrattande Olika det där med sötsmaker!

Jag har inte märkt ngt sötsug ännu av att dricka fun light med stevia.

Men det där med kokosfettet då, använder ni det helt enkelt för att hålla fettintaget högre?

Lurtz
5/3/12, 4:46 PM
#5

Silverpaketet från Unilever är härdat och bör därför undvikas. Vissa butiker har dock ett annat kokosfett från Alba Dalby som är lika billigt och som inte verkar vara härdat, det är okej. Jag använder det då jag inte tycker det på hälsokosten är värd priset.

opssk
5/3/12, 6:15 PM
#6

Jag dricker kaffe med grädde och ca 3 tsk cocosfett till frukost. Är ingen morgon människa och orkar aldrig äta frukost. Så en fet mugg med kaffe håller mig mätt och nöjdd fram till lunch;) Brukar bli ca 3 tsk till på kvällen i antingen kaffe eller te. Jag brukar köpa Biofoods burk från Life-butiken kostar 62:- för 400gr, lite billigare än cocosa.

Annons:
målle
5/3/12, 6:41 PM
#7

Kanon ju, ibland har jag inte lust till frukost då jag snabbt tröttnar på ägg och har då lite svårt att komma på annan frukost och ibland brukar jag bara vilja ha en kopp kaffe, men utan fett i håller man sig inte så värst länge Skrattande Ska prova med kokosfett!

Tack för tipsen!

Zepp
5/4/12, 5:56 PM
#8

Köper mitt cocosfett på ICA och COOP för 49,50 för 400 gram.. från biofood!

Använder det i matlagningen, det är det absulot bästa matlagningsfettet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

målle
5/4/12, 8:39 PM
#9

men då vet jag iaf så mkt att det i silverpaket går bort! Ska kolla efter Biofoods då, antingen på Ica, Coop eller Life! Skrattande

#8 vilken typ av Ica-butik har du köpt ditt? Tänkte mest om man måste ta sig till en Ica Maxi eller om en Kvantum kanske kan räcka?

yvonnel
5/4/12, 9:35 PM
#10

Tycker verkligen att du ska googla på intressanta kunskaper m kokosfett, finns hur mycket som helst att lära sig om dess fördelar. Påstås t.o.m. kunna bota alsheimers och mycket mera.

gun92884
5/4/12, 9:53 PM
#11

#10skrivet av yvonnel

Nja, det sägs väl inte att det kan bota, men det kan hjälpa att stoppa upp förloppet litet grann … och det gäller inte för alla patienter.

Jag har letat för att hitta någon ordentlig update från läkaren (Newport?) som började behandla sin man med kokosolja. Sista videon jag såg … och då höll han på med behandlingen … så såg han rätt så 'otherwordly' ut så man får nog inte hoppas alltför mycket … inte ännu ialla fall.

yvonnel
5/4/12, 10:12 PM
#12

#11

Jag har inte följt upp just den historien i tiden efter den första berättelsen men den har väl vandrat jorden runt flera varv och kanske ska ifrågasättas men det kanske ändå är så att det finns något att hämta, något som är på väg att synas och bli forskat på.

gun92884
5/4/12, 11:09 PM
#13

#12skrivet av yvonnel

Jag har letat på de listor som finns här och det verkar inte som det finns särskilt mycket … några som försöker men har inte sett mer än kaaaanske att de verkar litet piggare … men det är ju väldigt subjektivt. Dessutom blev det problem med diarrhea och det behövdes ju verkligen inte eftersom det redan blev det från läkemedel. Dessutom har ju många av dessa patienter redan problem med att få i sig mat.

När jag studerade så fanns det försök med citronmeliss också men det behövs pengar till forskning och det är inte lätt att komma åt om det inte drar in vinst till läkemedelsbolag …

Annons:
savonit
5/5/12, 7:51 AM
#14

Köp på citygross de har ett ifrån albydalby eller något det är ohärdat i ett silverpaket kostar 18 kr.

totten
5/5/12, 7:59 AM
#15

Jag har biofoods när jag lagar mat och Kungmarkattas med smak tex i kaffe för jag gillar smaken.

Renee Voltair har också en men den är nog dubbelt så dyr per kg mot Kungmarkattas. God den med i och för sig.

Lurtz
5/5/12, 8:26 AM
#16

#14

Alba Dalby heter det. Och mycket riktigt hittas det vanligen på Citygross.

Emmson
2/20/13, 11:04 PM
#17

Lite gammal tråd kanske, men eftersom den ändå handlar om ämnet så provar jag att slänga in en post här. Helt ny på forumet för övrigt, så det är min första!

Har ätit LCHF i fyra veckor nu och det har gått bra! Nu funderar jag lite över det här med kokosfett. När ni skriver just "kokosfett" menar ni då i fast form eller kan ni även mena kokosolja? Är det ena eller andra att föredra av någon anledning?

Jag har köpt det i fast form "i silverpaketet" som så många verkar referera till och jag har mixat det med smör och kaffe.

Tack på förhand, forumet är verkligen kanon, har läst mycket men först nu kommit till skott med att bli medlem :)

Zepp
2/20/13, 11:07 PM
#18

Det är samma sak, här heter det fett, men i varmare länder heter det olja.. iomed att det är flytande.

Står det Unilever på paketet är det härdat, det är inte farligt för det, men inte det bästa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Emmson
2/20/13, 11:16 PM
#19

Oj, snabba ryck med svaren här!

Ok, tack för det. Japp Unilever står det. Kanske ska köpa någon ekovariant när jag förbrukat detta, det gissar jag är bättre.

En annan relaterad fråga då; kan man förvara det i rumstemperatur? Har det i kylen nu men det är ju så jäkla hårt så man får i princip karva flisor med kniv när man ska ha det!!

Emmson
2/20/13, 11:18 PM
#20

Exempelvis denna kanske vore något: Kung Markattas kokosolja kommer från kallpressade färska kokosnötter från Sri Lanka.

Annons:
Zepp
2/20/13, 11:27 PM
#21

Låter som en toppenolja, men den kostar antagligen därefter.

Vissa välsorterade ICA och COOP brukar ha tex Biofoods olja för under 50lappen.

Alla hälskostbutiker har oxå, oftast COCOSAs.

Du skall förvara det i rumstemperatur, smältpunkten på de finare ligger på 24 grader, den du har ligger nog uppåt 30 grader.

Lägg den i en bytta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
2/21/13, 8:11 AM
#22

Kan man köpa en kallpressad virgin utan kokos smak???

[Petronella Pip]
2/21/13, 8:17 AM
#23

Kung Markattas är inte så dyrt men en del rapporterar att det smakar dåligt, jag har en burk som jag haft ett halvår framme i köket utan att smaken försämrats och den smakar lika som cocosas t.ex. så man har nog haft otur om man fått ett som är dåligt.

Zepp
2/21/13, 11:22 AM
#24

Jag hade en burk kallpressad som stog i solen.. då fick den en bismak av tvål! 😡

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Emmson
2/21/13, 11:37 AM
#25

Tack för hjälpen! 

Ska förflytta mitt från kylen till en burk i rumstemperatur och när detta är slut ska jag undersöka utbudet lite mer :)

målle
2/21/13, 6:31 PM
#26

Kul att min gamla tråd fått liv igen! Och tur för mig för jag ha fortfarande inte köpt ngt kokosfett till kaffet!!! Tanken har slagit mig otaliga ggr så nu får jag se detta som en spark i röven att ge mig ut och köpa nu! :)

yvonnel
2/22/13, 1:51 AM
#27

Jag köpte min senaste från iHerb, bra priser där och nu såg jag på något rapportprogram att det är dags att leta upp postorderföretag i England för där kommer också vi att stå i överläge om ett tag när pundet sjunker. Men också att tänka på att vi inte behöver bekymra oss om tullen för det är ju EU-land så det är redan fixat.

Även rekommenderades vi att åka till London bara för att shoppa loss det är på väg med dunderrea där.

Annons:
Paukku
2/22/13, 8:56 AM
#28

på vår ica maxi kostar en liten burk av kung markattas 37 spänn och nu har de fått in en stor burk 675g tror jag och den kostade runt 70 lappen, toppen 👍

Trule
2/22/13, 9:16 AM
#29

Kung Markattas ekologiska och kallpressade kokosfett smakar mycket kokos vilket jag personligen tycker är jättegott. Har alltid varit svag för kokos.

Det står här och där att kokosfett sätter fart på fettförbränningen. Men är det verkligen vetenskapligt bevisat?

Zepp
2/22/13, 9:21 AM
#30

Ja det gör det.. men det gör det mesta du äter.

Skillnaden ligger främst i att MCT inte lagras lika lätt.. och överskott på energi ökar förbräningen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Trule
2/22/13, 9:36 AM
#31

Om jag förstår dig rätt så är det inte kokosfettet i sig självt som ökar förbränningen utan att intaget av fettet ger ett kaloriöverskott som ökar förbränningen.

Trule
2/22/13, 9:38 AM
#32

Om man äter så mkt att man verkligen får ett energiöverskott alltså. Kanske bästa att förtydliga.

CasaRamon
2/22/13, 11:53 AM
#33

Jag köper kokosfett på City-gross. Det heter Alba Dalby. Inte härdat.

Smakar inte kokos. Perfekt i kaffet. Låter paketet stå framme ett par timmar och skär sen upp det i sockerbits-stora bitar .Förvaras framme i glasburk. Lätt att dosera i kaffet.

[Annamaja27]
2/22/13, 12:07 PM
#34

#33

Förstår inte varför det inte finns något City-gross i Göteborg 😡 Handlade massor där förut. Både till mig och de fyrbenta i hushållet.

#28

Kanon! Måste kollas upp🙂

Annons:
modesty007
2/22/13, 4:18 PM
#35

#27 Har använt följande postorder företag här i UK och kokosoljan varit  av bra kvalitet;

Real Food - hemsida  Biona och Essential

Coconut oil - hemsida (dears 10kg for cooking)

Holland & Barrett när det haft special pris

Zepp
2/22/13, 4:27 PM
#36

#31,32

Vad jag vet så finns det inget du kan äta som ökar förbräningen mer än de kalorier du får i dig.

Kroppen reglerar sin förbräning automatiskt efter tillgänglig energi.. finns det mer så bränns mer.. såvida den inte kan lagra det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Trule
2/22/13, 4:53 PM
#37

Ok. Så det här med att dra ner på kalorierna är ingen god idé för de som vill gå ner i vikt? Det blir ett sorts nollsummespel. Får jag ett energiöverskott/kaloriöverskott genom att äta exempelvis kokosfett så fixar kroppen balansen genom att höja förbränningen.

Så länge det gäller livsmedel som inte består av kolhydrater.

Har jag uppfattat dig rätt?

Zepp
2/22/13, 5:28 PM
#38

Grejen med LCHF handlar om att få kroppen att själv frigöra energi från lagren.. och då sjunker aptiten.. vilket får till följd att energiunderskott uppstår.. helt automatiskt.

Det handlar altså om tillgänglig energi för oxidation i cellerna.

Om kroppen i stället är inställd på lagring så sjunker oxidationen i cellerna.. och man går upp i vikt.. iomed att tillgänglig mängd energi för oxidation blir begränsat.

Man bör altså inte dra ner på kaloriintaget själv.. utan låta kroppen själv sköta det.. vi har en inbyggd kalorimätare, kan man säga.

Grejen är att man får försöka få kontackt med den mätaren.. lyssna på signalerna.. det har man nytta av resten av livet.

Är man frisk och har god kontackt med sin inbyggda kalorimätare så kan man äta kolhydrater oxå.. många som klarar det vet du.. se dig om i verkligheten!

Det finns altså inga magiska fettförbrännande matvaror.. vad det handlar om är homeostas, dvs kroppens egen reglering som strävar efter jämnvikt.

Rubbar man den balansen med fel matvaror, matvanor, idiotbantningar, så kan man till slut få ett system ut balans.. ett som kräver påfyllning var tredje timme av snabb energi.. för att blodsockret inte skall sjunka till fotknölarna!

I en frisk kropp leder ökat intag till ökad förbräning, och minskat intag till minskad förbräning.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
6/19/13, 12:25 PM
#39

#38 Om nu aptiten sjunker så pass mycket att jag inte blir hungrig , delvis pga smör i kaffet (frukost) samt att ute temperaturen går över 30-35, väntar för länge på nästa mål,får betongkeps och äter då men så svårt o få ner fettet.(maten) Känns som jag äter mindre och mindre riktig mat och den där kepsen sitter fast!! Rädd för svält och att kroppen lagrar. Kroppen vill lura till sig sallad och frukt känns det som…..typ ät så mår du bättre….av kolisar. Sen hettan slog till står jag still (2v). Hur anpassar jag lchf i värmen? Parmaskinka o oliver fram till september…..

Mozzarellan
6/27/13, 7:15 AM
#40

: O

Upp till toppen
Annons: