Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 20983 ggr
Korpglugg
2012-04-28 10:28

Pofiber, fiberhusk, kokosnötmjöl, mandelmjöl o.s.v

Hepps.

Jag undrar om några av dessa är utbytbara eller om jag måste ha allt hemma.

T.ex. hasselnötmjöl och mandelmjöl borde väl vara utbytbart?

Och hur är det med de tre fibergrejerna, Pofiber, fiberhusk och kokosnötmjöl? Är de utbytbara? Husken bildar ju gel, men i nödfall kanske man kan ta pofiber?

Pofiber och kokosnötmjöl (fibermjölet alltså) går de att byta mot varandra?

Jag vill baka någon mjuk kaka och någon småkaka, och vill inte behöva köpa hem allt för att bara för att jag som ensam person ska ha en kaka till min födelsedag. I vanliga fall skippar jag helt enkelt "fusket" och kör mer rent stenålders (med vissa mejeriinslag), men ibland vill man kunna vara med lite mer än att sitta med en frukt och vispad grädde.

Jag har fiberhusk, pofiber och mandelmjöl. Duger dessa när det står kokosfibermjöl och hasselnötmjöl i recepten?

Annons:
Korpglugg
2012-04-28 10:30
#1

Tillägg: vilken är den billigaste internetbutiken för dessa varor? Bodystore är ju rätt billig, och har gratis frakt. Hittade en billigare, men med dyr frakt. Var tycker ni att det är bäst (=billigast) att köpa LCHF-specifika grejer?

Citygross har de saker jag redan köpt, men mycket saknas ju överallt.

Korpglugg
2012-04-28 10:33
#2

Mer tillägg :D

Var hittar jag bästa basrecepten för småkakor och mjuka kakor? Vill inte ha en massa halvdana testrecept från diverse folk. Ett stabilt och alltid fungerande grundrecept, som jag sedan själv kan arbeta utifrån (och använda för att lära mig vad som gör vad och inte att "det blev rätt ok fast helt platt fast jag tog för lite XXX och struntade i YYY"-recept från andra.

I nuläget är det min födelsedag som stundar, så det är vanliga småkakor och en mjuk kaka (för att dels äta som den är, smaksätta samt göra en tårta). Några olika basvarianter går bra, då det såklart är skillnad på att likna sockerkaka och att likna en nötkaka likt Almondy eller nå't.

Wildrat
2012-04-28 14:21
#3

Saker är inte utbytbara mot varandra hursomhelst. Det är oftast bättre att hitta ett recept som stämmer överens med de ingredienser man har.

Ett bra recept på en mjuk kaka är den australiensiska kokoskakan. Om du scrollar ner hittar du en bild och recept på en tårtliknande kreation. Jag har inte testat den men kakan har jag gjort och den blev väldigt bra. Men jag gjorde utan bittermandel. Då kan man gott och väl ha mer vanilj i…

Korpglugg
2012-04-28 15:16
#4

Ok.

Vad har pofiber, kokosnötmjöl och fiberhusk för skillnader i funktionen? Husken vet jag bildar gel, men annars, vad är skillnaderna?

Jag försöker lära mig hur det fungerar, och blir ju väldigt låst och förstår inte mycket om jag bara följer recept rakt av (har inte, och kommer inte att skaffa på ett bra tag, kokosnötmjöl, och då försvinner många kakor).

Idag gjorde jag oopsies och bytte hälften av husken mot pofiber, och det blev exakt samma resultat, så det verkade utbytbart där. Möjligtvis att det räcker med lite mindre husk för att få samma "kropp". Ska dock göra en sats med enbart pofiber och en med enbart husk för att analysera skillnaderna som ändå måste finnas där.

Om det är så att saker inte är utbytbara, vad är då de stora skillnaderna på hasselnötmjöl och mandelmjöl? Skulle en kaka bli totalt annorlunda om jag tog enbart mandelmjöl när jag saknar en msk hasselnötmjöl? Eller om jag tar pofiber i stället för kokosnötmjöl?

Att inte laborera hur som helst förstår jag, så det jag är intresserad av, är vilka skillnaderna är, och om det går att säga att t.ex. "ja, pofiber går ofta bra att ta om man saknar kokosfiber" eller liknande. Pofiber gick ju bra när jag saknade husk t.ex.

Kanske har någon en länk till en sida som förklarar närmare hur de olika ingredienserna fungerar? Är intresserad av "matens kemi" och följer aldrig recept slaviskt utan att analysera och ta reda på vad som gör vad och varför t.ex. en kladdkaka blir som den blir och inte som en fluffigare kaka. Oftast har jag svårt att inte lägga till eller ändra även när jag gör något första gången. Därför är det så bra för mig att studera grundrecept och inte gå på recept där någon annan redan ändra och fixat bort från grundreceptet.

gun92884
2012-04-28 15:49
#5

#4skrivet av Korpglugg

Tack för att du tog upp detta ämne Glad Det kan vara nog så aktuellt för de medlemmar som bor utomlands. Jag funderar också ibland eftersom jag inte kan få tag på ingredienser som Pofiber och Fibrex och då blir det till att finna något som jag kan ersätta detta med.

Dessutom rår det litet olika meningar om vad den riktiga kolhydrathalten är i det kokosmjöl som fungerar i recept. Som jag sagt förut så hittar jag inget mjöl som bara innehåller 3 - 4 gr per 100 gr … allt jag hittar ligger på 3 gr per 14gr (1 tsk).

[Columba]
2012-04-28 18:03
#6

Mitt kokosmjöl innehåller 16,5 kolhydrater/100 g. Har gått utmärkt att använda till kokoskakan från Australien.

Annons:
gun92884
2012-04-28 18:10
#7

#6skrivet av Columba

Kokoskakan från Australien Förvånad Menar du den som jag satte in receptet på? Den innehåller inte kokosmjöl utan kokosflingor. Dessicated coconut är kokosflingor.

Wildrat
2012-04-28 19:35
#8

Mald mandel och malda hasselnötter är utbytbara mot varandra, så är de flesta nötmjöl (utom kokos). Där är det i princip bara smaken som skiljer (fetthalt och kolhydrathalt också). De är även blandbara.

Husk är malda psylliumfröskal. Psylliumfrön är liknande linfrön och bildar slem. Så vitt jag vet är det bara linfrön och psylliumfrön som gör det.

Pofiber är fibrer från potatis. Det är nästan som mjöl i konsistensen.

Fibrex är fibrer från sockerbetor. De jag använt är flingor eller flagor, ganska stora. Blir lite som havregryn men är mycket hårdare.

Kokosmjöl har jag aldrig använt.

[Columba]
2012-04-28 19:39
#9

#7 skrivetav gun92884

Sorry, jag fick tillfällig kortslutning i hjärnan. Du har rätt. Men god är kakan!

gun92884
2012-04-28 20:11
#10

#8skrivet av Wildrat

Chiafrö bildar en slags geleeartad massa. Malt linfrö och psylliumhusk blir nästan deglikt eftersom de sväller när de är blandade med vätska. Nu beror konsistensen på hur mycket vätska man använder.

Linfrö som frö blir slemmigt när det blandas med vätska. Psylliumfrö har jag aldrig använt eftersom det är mest husk som säljs här.

Korpglugg
2012-04-28 21:07
#11

Jag använder psylliumfrön som de är, för min mage. Men att baka med, är nog husken bättre om man inte vill ha lite hela frön i :)

Fibrex har jag haft kontakt med förr, och vill inte se igen ^_^ Usch.

Chiafrömjöl och husk borde vara likvärdigt? Fast chiafröna svindyra. Och kanske kan man mala psylliumfrön själv, då de är billigast. Fast med vad vet jag inte då jag inte är så hemma på det. Har gamla kaffekvarnar, men då blir det grovmalet.

Tips på hur man mal mandel och småfrön till fint mjöl?

#8, tack! Tror du att pofiber och kokosfibermjöl är likvärdiga?

Synd att nötmjölerna är så dyra. 3 dl för några småkakor låter riktigt dyrt. Men jag ska väl testa mig fram lite.

Finns det någon bra bok eller site som förklarar närmare hur ingredienserna fungerar? Typ som "ägg gör att det blir fluffigt och kan användas när yyy ingår", "huskens gel gör det degigt och kan användas när XXX ingår"?

JMW
2012-04-28 21:16
#12

Det finns ju malet psylliumfröskal att köpa. Jag köper det på Maxi.

Mandel mal jag själv i min mandelkvarn. Mandel köper jag på ÖB faktiskt. 34:90 för 500 g. Att köpa färdigt mandelmjöl har jag absolut inte råd med.

gun92884
2012-04-28 21:33
#13

#11skrivet av Korpglugg

Jag maler allt med elektrisk kaffekvarn … har en till kryddor och en till frön och nötter … mandel mal du billigast själv … och psylliumhusk säljs färdigmalet. Kanske Chiafrön är populärare här för jag tycker inte att de är dyrare än annat man köper när man vill undvika mjölarter och glutenrika produkter.

Den största AHA! upplevelsen med kokosmjöl är att det drar åt sig såååååå mycket vätska … och man MÅSTE använda många ägg för det är det som fungerar som bindemedel. Vanlig vätska som vatten eller grädde måste man ha men det går inte att ha som bindemedel för så fort det torkar till i ugnen trillar allt isär och du har bara smulor. Därför kan du inte jämföra kokosmjöl med Pofiber, de har olika funktioner.

Annons:
[Columba]
2012-04-29 08:17
#14

#11 skrivetav Korpglugg

För att mala mandel köpte jag en svensktillverkad mandelkvarn hos Claes Ohlson, efter ett tips här i trådarna i vintras. Man ska veva den själv och skruvas fast i bordskanten. Den är förvånansvärt bra.

Korpglugg
2012-04-29 09:54
#15

#12 att mala själv innebär ju en kraftig ekonomisk vinst. Annars hade jag ju inte haft något emot att köpa. Jag är sjukersatt och lever på 6000 kr/mån så alla besparingar är av stort värde.

#11 Varför har du två olika kvarnar? Ursäkta om det är en dum fråga. Om vissa kvarnar inte passar för finare mjöl, så berätta gärna vilken du använder och som passar :)

Så pofiber ger bara lite "kropp" medan kokosfibern hjälper ägget att binda? Och husken, det ger en annan typ av "kropp" genom sitt slem? Husk drar ju också åt sig mängder av vätska.

#14 Jag har en gammal mandelkvarn, ska kolla om, det blir fint mjöl av den. Kanske är hela mandlar billigare än mjölet, och är de hela, kan man ju få bort fytinsyran genom blötläggning före malningen också, vilket blir svårt med mjölet (som jag tror även är värmebehandlat innan vilket gör att om man lyckas blötlägga så blir fytinsyran ändå kvar).

Men jag undrar hur man kan mala småfrön. Funkar elektriska kaffekvarna så att man får fint mjöl (i stil med de färdigmalda?).

Jag bor på landet utanför GBG och har svårt att ta mig till ÖB o.s.v. (finns ingen buss här - 4 mil från GBG = glesbygd - så det är dyrt att ta sig någonstans). Och sedan undrar jag över kvaliteten på billiga mandlar. Om de är jämställda med vanliga (ej KRAV-märkta) mandlar på MAXI t.ex. Det kanske de är. Tänker på på nyttighet, gifter o.s.v.

misty09
2012-04-29 10:15
#16

Mariann har mycket tips och recept på sin blogg som du kan ha nytta av.

http://mariannslchf.se/kategorier/bakverk/

Kokosfibrer (mjöl) kan inte ersättas av något.

Wildrat
2012-04-29 12:53
#17

#11 Husk är malda psylliumfröSKAL, inte hela fröna. Det blir alltså inte samma sak om du tar hela frön och maler själv.

Med en mandelkvarn blir mandel och nötmjöl helt ok att använda. Köpt är finare malt men gör det inget att det är en aning grövre och med lite bitar så funkar mandelkvarn utmärkt. Hittar du en äldre kvarn på loppis så ger de ofta finare mjöl än nya.

gun92884
2012-04-29 12:58
#18

#15skrivet av Korpglugg

Jag tror det var mig du menade Glad när du frågade om kvarnarna.

Anledningen att jag använder två olika är för att jag använder en till kryddor och jag mal brödkryddor. Anis, kummin, kardemumma etc.., är så starka i smak så det går inte att få ur detta ordentligt … och jag vill inte att allt ska smaka av dem Skrattande

Husk drar åt sig vatten men inte alls samma mängd som kokosmjöl … och husken hänger ihop så fort den är blöt.

Elektrisk kaffekvarn maler fintfintfint mjöl även utav de minsta fröer.

Det du ska se upp med när du maler nötter och mandlar är att du måste 'pulsa', alltså inte köra i en lång sträcka, utan bara sekunder åt gången … annars får du mandel eller nötsmör. Skulle det bli litet för klumpaktigt, lägg det på en plåt och försök separera litet grann och låt det lufttorka, så blir det bra. Inte om det redan är smör … då får du äta det med sked Skrattande

Korpglugg
2012-04-29 20:20
#19

#16, #17 och #18, tack för tips och upplysningar.

En bekant gjordeförresten mandelmjöl i en matberedare, typ liten bred mixerliknanden sak. Det blev lite grovt mjöl, men dög till en mazarinkaka som hon bakade (normalt recept, inget LCHF).

Vet inte om det skulle duga för mig. Men hon körde för fullt utan att det blev smör, säkert för att det inte blev så finmalt.

Men det är alltså kaffekvarn jag ska satsa på för att få fint mjöl? Mandelkvarn duger kanske, men man kan ju vilja göra mindre saker till mjöl också. Och så blir det rätt mycket spill tycker jag, med gammal mandelkvarn.

Wildrat
2012-04-29 20:24
#20

#19 Det blir nog smör i matberedare också bara man håller på tillräckligt länge. Det som händer är att fettet tränger ut ur resten så allt klibbar ihop. Slutar man innan det händer så har man ett mjöl.

Annons:
gun92884
2012-04-29 20:28
#21

#19skrivet av Korpglugg

För frön måste du nog ialla fall använda elektrisk kaffekvarn … eller om du har en Magic Bullet så går det också. Jag har en sådan och har använt den också. Men, det är ju nästan samma princip … speed och vassavassa kniv(ar).

Jag tror att det finns de som använder mandelkvarn men den är nog inte avsedd för att få riktigt fint mjöl … men om det inte är ett problem så går det också … däremot inte att använda till frön.

Korpglugg
2012-04-29 21:13
#22

Aja, tack för era tips, jag får testa mig fram. :)

Skulle ändå fortfarande vilja veta följande:

1. Vad vill man ha ut av pofiber i en deg/smet?

2. Vad vill man ha ut av fiberhusk?

3. Vad vill man ha ut av kokosfiber

När man skapar ett recept, så måste man ju ha olika behov som ovanstående fyller, och veta varför man vill ha hälften po hälften husk och inte enbart husk t.ex. Att kokosfiber suger åt sig massa vatten vet jag nu, och att husk bildar slem, men vad är det för resultat man är ute efter med de olika sakerna? Husken håller ihop? kokosen binder vatten, och det är bra för..? Och vad vill man uppnå med pofiber?

Tittade på siten jag fick tips om, och där stod mer än på andra siter, men ändå inte tillräckligt. Jag har testat att ta pofiber i mina oopsies, och märker ingen större skillnad mot att ta husk, förutom att det är lättare att blanda i pofiber än husk, då husken sväller så snabbt att gula+färskost snabbt blir till cement.

Fiana
2012-04-29 21:38
#23

#22 Det finns tyvärr inga sådana svar som du vill ha. Svaret på alla de alternativen är att man vill ha så lik effekt som av vetemjöl som möjligt.

Du kommer närmast genom att blanda.

Alla alternativen handlar om att ge "kropp" åt degen/bakverket etc. Dock med fiberhusk får du mer även av en effekt att "hålla ihop" än de andra ensamma. Du kan även tänka på att det är är framförallt med husk och liknande ett sätt att hålla stadga på äggen så att det hela stelnar innan det faller ihop.

Det är lite samma sak som med glutenfri bakning, man behöver blanda lite olika för att få det att fungera, det finns även precis som där färdiga blandningar till salu (till högre pris naturligtvis!). På precis samma sätt är nästan alla lchf-bakrecept lika känsliga för att misslyckas.

Märker du ingen skillnad mellan pofiber eller husk i oopsisen är det nog snarare fråga om att du inte hade i särskilt mycket nog att åstadkomma någon större skillnad mot original. De ger om inte annat vitt skillnad i smak. Fast har du i så mycket att det blir snabbt till "cement" låter det som du har i väl mycket…. Brukar vara ett tecken på det, om det inte "klarar" att svälla ca 10 min har man i väl mycket husk, fast det kan man ju göra om man inte har något emot "knaster" i konsistens och huskens bismak.

Ska man bara äta någon gång ibland skulle jag nog gå på mandelmjöl om man bara gillar t ex mazariner, det blir lite samma. Konsistensmässigt kan man naturligtvist byta hasselnötsmjöl mot mandelmjöl, men absolut inte smakmässigt. Ska man baka ofta blir det dock inte riktigt hållbart med mandelmjöl varken närings/hälsomässigt eller prismässigt. (de flesta billiga nötter/mandlar jag köpt har varit i tydligt dålig kvalité, något inte alla märker i smak och det märks inte lika mycket när det väl är malet, men de är likväl inte bra för hälsan om de är dåliga; härsekt fleromättat fett, mögelgifter osv. andra risker som finns med nötter)

Idé om småkaka skulle jag helt ge upp, du kan inte få till en vettig liknande "knaprig" småkaka.

gun92884
2012-04-29 22:05
#24

#22skrivet av Korpglugg

Jag kan bara svara på husk och kokosmjöl.

Husk är det enda jag kan använda för att få till något med brödliknande konsistens. Nu får man naturligtvis INTE vänta sig att fiberhuskbröd (jag gör på husk, ägg, olja+vatten, bakpulver, salt och brödkryddor) blir baguette … då blir man besviken. Tycker man om Upplandskubb och har bra fantasi, så duger brödet helt och hållet.

Kokosmjöl används ofta till kaffebröd men samma där, resultatet går inte att jämföra med något som är bakat på vetemjöl … resultatet blir 'kortare' och litet stabbigare och man fylls upp fort för det är mest fiber.

yvonnel
2012-04-30 00:09
#25

#24

Såg att du nämnde Upplandskubb, det måste betyda att du minns det som ett gott bröd från för längesedan. Tyvärr finns det inte längre. För nu kanske 10 år sedan fick jag sådan himla längtan och jag bor ju på ndra sidan så jag var helt beredd på att få betala extra för att få uppleva den smaken igen. Men efter mycket idogt letande hittade jag en bagare som hade varit med i tillverkningen, han beklagade at storbagerierna hade tagit över, Upplandskubben finns inte mer sedan kanske 20 år.

Korpglugg
2012-04-30 07:15
#26

#23: Tack!

#24: Tack också!

Jag läste lite på mina POfiber, och det står att bakverk blir saftigare eftersom det suger åt sig vätska. Kanske kokofibern ger ännu mer sådan effekt då, vilket är eftersträvansvärt IHOP med hophållandet från husken (och äggen förmodar jag).

Jag testar vidare :) Vill gärna komma underfund med hur det fungerar. Jag tror säkert att det blir bäst med sakerna när de används ihop, men jag ska testa dem var för sig för att se om jag kan komma på varje ingrediens egna egenskaper. Testar väl i oopsies.

BTW: gjorde oopsies igår med ännu mer po + husk. Tog en msk vatten till varje ägg för att "få plats" med fibergrejerna. Det blev väldigt bra.

Om man lätt får förstoppning av fiber, kommer alla dessa grejer att vara "dåliga" då, alltså när de ingår i färdiga bakverk/bröd, eller blir det som med bröd: ok att äta fibrer i bröd men inte ok att äta fiber som bulkmedel (typ "som de är, ihop med vatten")?

Jag har något problem som jag misstänker har med svårighet att hålla vätska att göra (ät mer salt säger läkaren), som gör att jag får förstoppning av att inta bulkmedel, psylliumfrön o.s.v. Har nyss kommit på det, efter en svår period orsakad av psylliumfrön (i mycket vatten).

Fram tills förra veckan har jag inte gjort något för att ersätta bortvald mat, utan levt mer stenåldersaktigt (med undantag för yoghurt och lite fetaost och ibland lite hårdost). Så det är nytt för mig. Kom på idén till "ja, LCHF-kakor" när jag funderade över det ickeroliga i att om en månad sitta på min födelsedag IGEN och inte ta kakor utan på sin höjd "en apelsin med vispgrädde".

Jag är helt sockeravvand, och gjorde oopsieliknande muffins med 5 gram 90 %-ig choklad per muffins igår. Familjen tyckte att det var ju inte sött alls, och jag tyckte att det smakade otroligt sött och gott :D När jag ibland slickar lite på en godisbit, får jag rysningar av den starka och plattas söta smaken. Tom små starka minttabletter smakar bara otroligt starkt och platt sött som överröstar mintsmaken (innan avvänjningen smakade de inte sött utan mint). Så mina egna bakverk i LCHF-stil får nog inte mycket sött, kanske kan skippa konstgjord sötning och ta minimalt med 90 %-ig choklad eller ett uns vanlig honung.

misty09
2012-04-30 08:03
#27

Mariann skriver så här i sin bok….och hon kan nog detta, hon som har provbakat och testad så mycket.

Kokosmjöl - grunden i baket. Påminner om vetemjöl i sina egenskaper utan vetemjölets negativa egenskaper och med få kolhydrater. När man i en kaka ska ha 2-3dl vetemjöl tar man 1/2-1 dl kokosmjöl. Är inte samma sak som malda kokosflingor utan en rest utav det som blir kvar när man gjort kokosmjölk. Innehåller 61%fibrer. Vill man ha kokossmak på kakan måste man tillsätta kokosflingor. Mjölet ger ingen speciell smak.

Fiberhusk - Svällande förmåga räcker oftast med någon msk. Används inte till allt bak.

Pofiber - Används mest till att bröa formarna med. Sällan i degen.

Hon skriver inte vad mandelmjölet gör men antar att det används för bättre smak, luftigare konsistens och "utfyllnad" för att få tillräckligt hög kaka. En smet bara på kokosmjöl smakar inte gott ( tycker jag iallafall) blir svampig och kompakt och ger inte volymen man vill ha i ex sockerkaka.

Annons:
Fiana
2012-04-30 08:12
#28

#26 Har du  någon rubbning så du får förstoppning av psyliumfrön i så pass mycket vatten att de får svälla ordentligt - ja då ska du nog definitivt hoppa kokosmjöl och pofiber - just husk/psylliumfrön etc. (som får svälla tillräckligt, med tillräckligt med vätska - mycket viktigt) är det mildaste i fiberväg, nästan så pass att det nästan inte är fiber utan bara bulkande/vätskekvarhållande gelé i tarmen, vilket då alltså hjälper mot både diarré och förstoppning. Andra fibrer utan den effekten kan man ju råka betydligt värre ut med.

Men det låter skumt, misstanken om att du kanske underskattat vätskan som behöver eller om det är fråga om en överdosering, eller helt enkelt dragit felaktiga slutsatser vad som orsakat problem ligger nog nära till hands. Men är det inte så utan du har någon väldigt ovanlig reaktion/rubbning - ja då ska du nog hålla dig borta från framförallt kokosmjöl och nog även pofiber och vara ytterst försiktig med husk också (det är ju skalen från psylliumfrön, vilket ju är den "aktiva" delen - så tål du inte det går ju knappast inte husk bra heller)

Vill du ändå experimentera se då alltid till att alla sådana fiber ingredienser får svälla minst 20 minuter innan tillagningen och i så rejält med vätska i receptet att det inte blir tillstymmelse till torrt.

Wildrat
2012-04-30 08:36
#29

#26 Tål du inte fibrer så tycker jag att du ska testa kakan i länken i inlägg #3. Den är gjord på kokosflingor och mandelmjöl (mald mandel). Den smakar gott och har helt ok konsistens. Med bär är den jättegod men med grädde till blev det väl mastigt.

[Sias]
2012-04-30 10:18
#30

Korpglugg "hur är det med de tre fibergrejerna, Pofiber, fiberhusk och kokosnötmjöl? Är de utbytbara? Husken bildar ju gel, men i nödfall kanske man kan ta pofiber?"  Neej! Produkterna har väldigt olika egenskaper - förutom mandel-hasselnötmjöl. Men det är stor skillnad på mandelmjöl och mandelmjöl också. Lidls, t ex är inte alls så fint i konsistensen som det mandelmjöl som finns på Citygross eller hälsokost, som verkligen är som finmalet MJÖL och suger vätska bättre.   Försök istället hitta recept, där det du har ingår. Finns massor.  Tex pennylanes recept på chokladmuffins - med Pofiber. Finns under recept i kolumnen här till vänster. en klick vispad grädde på toppen och ett hallan = god bakelse.

"Jag vill baka någon mjuk kaka och någon småkaka". Bakde nyligen Chokolate chip cookies LCHF (fast utan choklad) -med mandelmjöl. Goda, knapriga kakor. Tror receptet går att använda till smörmandel-formar - smakade så. Det ska bli 12 st - men de blir jättestora, 24 st mer lagom i storlek.  Har ingen länk till receptet. Kan det vara något? Skriver jag ner det. 

#26 skrivet av Korpglugg

"POfiber… står att bakverk blir saftigare eftersom det suger åt sig vätska".  Det gäller när man bakar t ex matbröd av säd.  

jag har inte provat - men kan tänka mig att det inte går att få till ett  gott, saftigt mjukt matbröd med enbart alternativ-mjöl av nötter/frön inte heller av enbart Pofiber - eftersom inget av detta har de egenskaper som mjöl av säd har - ägg behövs för att binda ihop, Psyllium (finmald som t ex Finax Psyllium) bidrar också till att degen binds ihop bättre än utan. man kan kanske säga att det blir som en ersättning till gluten, som finns i mjöl av säd ?

Något att tänka på är smaken på bakverken och vad man mår bra av. Oopsies är t ex ingenting för mig - smakar ägg! - mer som omelett än bröd! En del gillar inte husk-smaken, andra inte pofiber.

#27 skrivet av misty09 "Pofiber - Används mest till att bröa formarna med. Sällan i degen."  Nog används Pofiber både till kaffebröds- och matbrödsdegar. Mjuka kakor, muffins, limpor, knäckebröd. m m,  Fast Marianne kanske inte använder det så ofta, eftersom hon mest använder kokosnötmjöl,

Lycka till "korpglugg" - hoppas du hittar dina favoritrecept att baka efter med det du har hemma!

Korpglugg
2012-04-30 10:34
#31

Tack för era nya tips.

Får kolla Marianns sida igen, och fråga henne om boken kan passa mig. Det finns för många böcker annars, för att kunna välja smart nu för tiden. Endast recept utan förklaringar går ju att hitta överallt på internet (ingen bok behövs), så det måste vara lite teori i böckerna om jag ska köpa :)

#30: Ja! Skriv gärna ned det receptet på kakor. Det låter jättegott. Tack :)

#28: Jag har inte tagit för lite vatten. Står 1 msk loppfrön till 2 dl vatten, och jag tar lite midnre loppfrön (psyllium) och mer vatten och låter svälla minst den angivna tiden på två timmar. Men jag har alltid haft en läggning åt att få förstoppning lätt. Aldrig varit lös i magen i hela mitt liv, förutom när jag fick IBS och kunde vara något litet lös emellanåt (tur i oturen-grej, eftersom det motverkade den hårda magen), och förstås i samband med att man löser upp en förstoppning, men då är det ju konstlat. Får aldrig magsjukor heller.

Förr när jag ibland fick ta Laxoberal, fick jag ta 30 droppar. Så knasig är jag. Men jag tror att jag ska införa ännu mer fett i kosten. Nu vill jag absolut inte använda Laxoberal eller andra tarmretande grejer, eftersom jag har kunnat bli beroende av det förr ett par gånger. Det vill jag till varje pris undvika.

Naturligtvis har jag varit hos läkare många gånger, men de säger bara sådant som "alla är vi lite hårda ibland, ät fiber". Att kräva utredning har endast lett till att besöket avslutas ännu snabbare. Att ha egna idéer om vad det är, leder till samma sak (deras prestige tål inte sådant). Som sagt så är mitt förtroende för vården numer lika med noll.

#30: kollar kakan igen. Tänkte att den var väl mastig, men ska kolla lite mer.

Hittar ni förresten kokosfiber på WILLY:s, MAXI eller Citygross? Jag fann inget? Om det finns där, var i så fall? På glutenfritt?

misty09
2012-04-30 10:46
#32

Jag tycker absolut att Mariannes bok är bra och prisvärd. recepten fungerar och tål att bjudas på även till icke LCHF ätare.

Jag har bara hittat kokosmjöl på internet

www.bodystore.se eller www.lchfbutiken.se

Fiana
2012-04-30 10:47
#33

#31 Men blir du verkligen hård i magen av det? Inte bara att det inte hjälper tillräckligt? Blir du det av den sort som är minst risk av alla du ska bli det, då ska du nog inte ge dig på att baka med fiber av olika slag alls. Och fiberhusk är ju då alltså i princip helt samma sak som du redan i så fall vet inte fungerar.

Du kan sällan köpa kokosmjöl (alltså kokosfibermjölet som brukar vara i recepten) i "vanlig" affär, behöver beställas på internet. En del hälsokost affärer kan ha det dock. Men som sagt, är du helt säker på du blir förstoppad af loppfrön som dessutom är väl blötlagda, ja då låter kokosmjöl som en riktigt riktigt dum idé.

Korpglugg
2012-04-30 11:46
#34

#33 Jag blir väl inte hård av det, jag är ju redan hård. Men det blev inte bättre, snarare sämre. När det liksom är en "stopperiod" så är allt som bara matas på, helt fel metod.

Kanske när magen är igång, att det går att introducera.

Förr fick jag en jäkla massa bulkmedel som inte gjorde min mage bättre alls, utan varken eller (eller sämre om jag hade en hårdperiod) och gav stor mage. Även Lunelax, som är psylliumfröskal.

Annons:
Marianns LCHF Mat & bak
2012-04-30 13:15
#35

Hejsan!

Jag vill bara flika in utan att ha lusläst allt att mandlemjöl ( färdigmalt) sällan smakar så mycket mandel och vill man förstärka mandelsmaken bör man ta i bittermandel, dock gillar ju inte alla den. Mala själv är nödvändigt om man vill ha rejäl mandelsmak ex på mandelmassa. Sedan är INTE mandel och hasselnöt utbytbara de har vitt skilda smaker och passar bara där dom är tänkta att vara.

När det gäller pofiber så är detta med att bröda och inte så mycket i degen gäller specifikt boken. Boken har ju mer basen av koksonötsmjöl.
Det var ju det mjölet som var "uppfinningen" och därför bakades det mest på bara det mjölet i boken.

Jag använder ibland pofiber även i kakor och bröd.

Fibrex ger mer "tugg" och grov känsla.
Pofiber ger konsistens och fylnad.
Fiberhusk används inte i några stora mängder det ger  en viss gulten effekt /sammanhållande effekt.

Ex i min semlebulle/kanelbulle/lussekatt där det bara är kokosmjöl och fiberhusk, blir det en fin bulldeg av just dessa två.

Det bästa är väl att leta upp ett recept på min blogg och provbaka, eller bläddra i bokens gratiskapitel, då vet man sedan vad man köper och om det kan passa med en själv och ens behov.

[Sias]
2012-04-30 13:21
#36

#31 Korpglugg Här kommer receptet på  Chokolate chip cookies LCHF. Ingredienser: 200 g mandelmjöl (Lidls 200 g påse), 100 g smält smör, 1 dl sukrin (eller annat sötningsalternativ), 1 1/2 tsk vannilinsocker (eller vaniljpulver), 1 tsk bakpulver, 100 g choklad (minst 70 %). Görså här; Blanda de torra ingredienserna, rör ner det smälta smöret. Hacka chokladen och blanda ner i degen. Rulla bollar i önskad storlek, lägg på plåt med bakpapper - tryck ut bollarna till runda kakor (12 st stora eller ca 20 kakstorlek). Grädda 175 graders ugn, ca 15-20 min eller tills kakorna är gyllenbruna. ta ut och låt svalna. Låt gärna kakorna ligga över natten under bakduk.

#32 Mariannes kokbok. Föredrar man att baka med kokosnötmjöl är den helt perfekt.

Life-butiker brukar ha kokosnötmjöl. Det är ju inte så billigt precis - kostsamt om man bara ska prova att baka något nån enstaka gång. I alla fall jämfört med Pofiber, som går att använda till t ex chokladmuffins. Och t ex 200 g mandelmjöl från Lidl.

Marianns LCHF Mat & bak
2012-04-30 13:27
#37

1 kg kostar ca 170 kr, 500g ca 100 kr, men då man använder ca 0,5-1 dl blir påsen väldigt dryg och den har lång hållbarhet. + att kokosnötsmjöl har en lägre omega 6 halt än andra lchf mjöler  och framförallt väldigt låg kolhydratshalt, så har den klara fördelar.

Använder man mandelmjöl som bas bör man nog komma upp i 2-3 dl i en normal kaka. Vilket ger mer kolhydrater. mandelmjöl kostar ca 150 kr kilot

Svälleffekten mellan mandelmjöl och kokosnötsmjölet är enormt stor.

Fiana
2012-04-30 14:30
#38

#34 Var absolut försiktig då med ditt fiberexperimenterande, för du kommer komma upp i betydligt större mängder än vad som doseras i bulkmedel - så du inte riskerar "tvärstopp", vilket nog kan vara en hel del risk med kokosmjöl speciellt om man har den läggningen.

Och tänk då på att är det vad Lunelax är så är Fiberhusk i princip exakt samma sak (kan skilja bara i malningsgrad) - så eventuella negativa effekter bör bli samma.

(för mig som istället har problem åt andra hållet med den uteslutande lösa sorten är gelbildande fiber så som fiberhusk tillsammans med stoppande hårdost ett måste om jag ska äta lchf för att få det att gå långsammare - blir individuellt vad man tål, men man ska inte glömma att alla bakningsalternativen är mycket fiber, i vissa fall nästan ren fiber och i fallen av nötmjöler eller hemmamalda kokosflingor också rejält med fiber även om det då också är i kombination med fett och protein och så - så vad ens mage tål kommer variera)

[Sias]
2012-05-03 20:49
#39

#36 skrivetav Sias

I receptet på Chokolate chip cookies står det att det ska vara: "1dl sukrin (eller annat sötningsalternativ)". Men för  min del blir det lagom sött med 1/2 dl ICA Stevia strö.  Och utan bismak.

Korpglugg
2012-05-04 12:22
#40

Tack för recept och för Marianns inflikande bra inlägg :)

En fundering: hur ligger det till med fytinsyra i de här fibrerna? Fibrex känns väldigt grovt (minns inte vad det är gjort på just nu, trots att jag borde veta och kände igen när jag läste på paket i förrgår), och jag tror inte att fabrikanterna har blötlagt och torkat sakerna, och jag tror också att de är värmebehandlade så att fytaset förstörts.

Spelar ingen jättestor roll, då pofiber funkar bra för att ge mina oopsies tillräcklig konsistens (och det är ju gjort på potatis) och det jag hade tänkt bara mest är till för födelsedagar och inte till vardags. Jag kör ju mer paleodietliknande utan substitut alls för det jag utesluter (mjöl + sött och lite annat) i normala fall.

Korpglugg
2012-05-04 12:32
#41
#38, ska tänka på det. Om jag gör kakor och kaffebröd, så bör riskerna vara mindre, då de ofta är fetare än vanliga maten jag äter (och fett verkar vara bra mot trög mage).

Men jag ska tänka mig för om jag gör något mer brödliknande med mindre fett, typ "befribrar" oopsies.

Vet inte varför det är stor fetstil överst, om det nu är det när jag postat… Jag försöker få bort det, men den feta B-symbolen ger fetstil oavsett vad jag göär, på just det första stycket…

Annons:
Upp till toppen
Annons: