Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 78015 ggr
Bejbymoose
2012-04-27 07:52

Lchf godis?

Istället för godis/glass/chips. Vad kan jag äta för "godis"? funkar det att äta en fruktsallad på lördagskvällen, eller typ nån dipp & grönsaker? Har ni fler tips på vad man kan ersätta alla sockerbomber på helgerna med? :)

Annons:
[Pennylane1]
2012-04-27 08:14
#1

det kan funka mned frukt för just dig, för många andra funkar det inte. Jag äter mycket begränsat med frukt, knappt alls. Nån liten bit ibland. Grönsaker med dip är helt ok för de flesta gissar jag. Paprikastrimlor, minimajs, gurkstavar och en fet dip. Fläsksvålar med dip är mitt fredagsmys.

Lite makadamianötter är mumsigt med.

[myrholingen]
2012-04-27 08:58
#2

När jag vill ha godis gör jag ischoklad. På fredagskvällarna när barnen är hemma brukar jag ibland ta fram lite oliver eller ost men gurkstavar och dipp är väl också bra om man vill ha lite småätande. Kokos hops kan jag ta med. Mina barn vill gärna ha ost och kex så det passar ju bra även om jag hoppar kexen :)

Mooniq
2012-04-27 09:15
#3

gurkskivor med räkröra eller salamiskivor eller ostkuber. Avocadohalvor med lite pressad citron och räkor..

Men man bör nog vara medveten om sitt småätande - jag har problem med mitt småätande, det blir lätt för mycket kalorier än nödvändigt för kroppen. Min kropp är en supersparare och även att jag har småätit helt rätt lchf så har jag ändå gått upp i vikt under åren ( hållt på 4 år).

Jag började för några veckor sen att bokföra allt matintag på www.dumbbell.se och nu ser jag direkt när jag kan äta lite extra och när jag bör hålla igen.

Det heter ju att vi inte ska behöva räkna kalorier men vill ändå göra dig uppmärksam för jag har förstått att jag kan inte äta allt jag ser utan måste räkna o mäta mina måltider för att inte gå upp i vikt igen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

dufva
2012-04-27 10:12
#4

Glass går utmärkt att fixa på LCHF:vis

Ägg och grädde som bas lite bär, kakao och nån vettig typ av sötning så kan man unna sig härlig glass även i fortsättningen Skrattande

Mooniq
2012-04-27 10:16
#5

Jag har köpt frysta hallon, jordgubbar, björnbär och strött lite sötrix över och ätit dem halvtinade - ungefär som glass.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

lila82
2012-04-27 10:25
#6

Jag har provat olika lchf-godis som chokladbollar och det är väldigt gott men man får inte den här sockerkicken som man är ute efter när man är sockersugen. Vilket i säg är bra för man känner att man lika väl kunde ha ätit bacon… allvarligt!

Men det närmaste jag har kommit som är både gott och relativt sött är lchf-snickers (hacka naturella jordnötter och blanda i osötad jordnötssmör, bred ut i en form och häll smält mörk choklad ovanpå och ställ i kylen tills det har stelnat)

Annons:
CasaRamon
2012-04-27 13:04
#7

#6  Var köper du osötat jordnötssmör?

[Pennylane1]
2012-04-27 13:31
#8

på "vanliga affären" finns t.ex Green choice och Kung Markatta

MsSandra
2012-04-27 14:27
#9

En liten fundering bara.. alla riktiga jordnötssmör är väl utan socker? (eller borde vara iaf).. nu har jag inte kollat direkt, men det var min makes förvånade uttalande när jag kom med en burk som det stod "sockerfri" på.. (ska försöka komma ihåg o kolla själv när jag handlar nästa gång).. han käkar alltid jordnötssmör och banan på rostmacka (när han får chansen).. blev amerikaniserad när han bodde där haha (själv har jag använt jordnötssmöret i bakning/godis)

Ha det gött,
MVH Sandra

[Pennylane1]
2012-04-27 14:28
#10

beror på vad du menar med "riktiga", det vanligaste (länge det enda tror jag) jordnötssmöret,  som jag inte just nu minns namnet på, men det finns på varenda matvaruaffär är ju massor med socker i.

Edit Skippy heter det ju!

MsSandra
2012-04-27 17:29
#11

Pennylane1: Ugh.. Förvånad kikade lite just på skippy.. och det komiska är att i USA är det lag på att det ska innehålla minst 90 procent jordnötter.. men den som säljs i sverige innehåller bara 79 procent tror jag det var.. va fåglarna tjänar man på att "göra om" receptet i sverige?!

Nåja.. fortsätter med mitt jag då.. men jag ska iaf kolla de andra (inte skippy) nästa gång jag handlar.. vet att vi iaf har tre sorters.. på tre helt olika ställen i samma butik haha :)

Önskar eder alla en fröjdefull helg!
MVH Sandra

[RockarFett]
2012-04-27 18:32
#12

Jag testade att lägga skinkskivor på ett bakplåtspapper och in i ugnen till de hade torkat.Det blev som chips som jag sedan dippade.

Man kan göra på samma sätt med riven ost -ostsnacks

misty09
2012-04-27 18:35
#13

Gör eget jordnötssmör….superenkelt. Kör det bara tillräcklig länge i en mixer tills oljan tränger fram. När det är klart är det bara att tillsätta en näve jordnötter till och köra kort om man vill ha den crunchyGlad

Annons:
tistelflikkan
2012-04-27 18:47
#14

du har ju fått bra tips på grönsaker att dippa men jag vill slå ett slag för rå broccoli och blomkål att dippa, mumsigt!

***

jag gjorde gelégodis för ett tag sen, det smälte om det stod framme men det fick mitt sug efter geléhjärtan att försvinna i alla fall :) :

6 tsk gelatinpulver
6 msk vatten + en skvätt till bären
225 g frysta blåbär och hallon
1/2 dl sukrin flor

Koka upp bären med en skvätt vatten tills de tinat och saftat till sig, passera dem sedan genom en sil för att få bort alla kärnorna. Häll tillbaka bärvätskan i kastrullen och koka upp tillsammans med sukrinet. Blanda gelatinpulvret med vatten och låt svälla i några minuter, blanda sedan ner det i den varma blandningen. Rör tills gelatinet har smält helt i bärvätskan och skeda upp i silikonformar. Ställ kallt att stelna under några timmar.

***

har även gjort egen nougat och mandelmassa till jul, mums! av detta blev det mozartkulor:

Nougat:
ca 100 gram hasselnötter
100 gram mörk choklad
1/4 dl sukrin flor

(Detta blir dubbel sats nougat jämfört med vad som behövs till nedan mängd mandelmassa och choklad.)

Rosta nötterna i ugn 225* tills skalen spricker (5-10 minuter) och ta ut dem ur ugnen. Låt nötterna svalna lite innan du lägger dem i en kökshandduk och "rullar" dem så det mesta av skalet smulas bort.
Häll nötterna i en matberedare tillsammans med sukrinet och mixa tills oljan i nötterna gör att det blir en lite rinnig massa (hasselnötskräm, asgott!!).
Smält chokladen i vattenbad och blanda sedan i hasselnötskrämen i chokladen. Häll upp nougaten i en burk klädd med bakplåtspapper och låt stelna i kylen, med fördel över natten.

Mandelmassa:
150 gram sötmandel
drygt 1/2 dl sukrin flor
knappt en hel äggvita

Mal mandeln (med skal men det är en smaksak) tillsammans med sukrinet i en matberedare. Häll i äggvitan och låt matberedaren röra ihop det till en massa.

Rulla nougaten till kulor och täck dem med mandelmassa. Låt dem stå kallt i kylen en stund.
Smält 50 gram mörk choklad över vattenbad. Täcka nougat/mandelmassakulorna i chokladen och lägg på bakplåtspapper att stelna. Ställ in i kylen.

Det blir ca 15-20 kulor beroende på hur stora man gör dem.

***

Tryffel är toppen som lchf-godis tycker jag! Det behövs ju bara mörk choklad, smör och grädde som får smälta ihop, svalna och sen rulla i kakao eller ät med sked ;). Sök på nätet så hittar du bra recept. Det behöbvs inget socker tycker jag, men du kan ju söta med sötningsmedel om du vill. Eller ha i nån smaksättning :)

***

Jag gjorde praliner med whiskytryffel en gång, mums!:

Tryffel:
100 gram mörk choklad
25 gram smör
1/5 dl vispgrädde
1 msk whiskey

Koka upp grädden och ta den av plattan. Rör ner smör och choklad i bitar, rör tills båda smält i grädden och rör sedan även ner whiskeyn. Häll upp i en burk och ställ att svalna i rumstemperatur. Efter att du fyllt pralinerna kan du ställa in burken i kylen. När tryffeln stelnat, rulla till bollar och täck med exempelvis kakao.

Praliner:
100 gram mörk choklad

Smält chokladen i vattenbad och pensla pralinformarna med ett lager choklad. Se till att chokladen täcker ordentligt i formens alla skrymslen och vrår. Ställ in formen i kylen i några minuter att stelna. Upprepa minst en gång. Skeda ner lite tryffel i chokladformarna och ställ in formen i kylen igen så tryffeln stelnar ordentligt, det tar ca 15-30 minuter. Ta ut formen och täck pralinformarna med den sista smälta chokladen. Man kan säkert med fördel dra en skrapa över pralinformarna så chokladtäcket blir så jämnt som möjligt. Ställ åter in i kylen så chokladen svalnar. Tryck sedan ut chokladpralinerna ur formen, ät och njut.

Chokladen räckte till 15 praliner, det är dock mycket tryffel kvar.

***

Kanel- och chokladmandel:

Sötmandel
Mörk choklad
Malen kanel

Koka upp vatten, skålla mandeln och snoppa sedan av skalet. Rosta mandlarna snabbt i torr stekpanna för att få ur lite av vätskan (jag tycker det är godast om de knastrar lite när man tuggar på dem). Smält chokladen över vattenbad och häll i mandlarna, rör om. Häll kanel i en djup tallrik och lägg över mandlarna i kanelen, rör om eller skaka den djupa tallriken så mandlarna blir täckta av kanel. Ställ kallt så chokladen stelnar.

***

Nötchoklad:

Rostade och saltade nötter (kan ju ta naturella också om man vill) som blandas i smält mörk choklad och klickas ut på bakpapper. Låt stelna. Njut!

***
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Bejbymoose
2012-04-27 19:03
#15

Åh jösses vad gott allt låter! Ska absolut testa ALLT! ;p tack så mycket för alla tips! :)

Upp till toppen
Annons: