Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 33369 ggr
mwester
2012-03-24 11:13

Röd och prickig på överarmarna.

Jag har i mer än 10 års tid haft massa röda "prickar"  eller nippor på överarmarna. Det måste ha kommit någon gång i tonåren så vitt jag vet. Idag är jag 28 och annars frisk. Det sägs (tror jag) lära bero på torrhet?! Vet inte om jag skall tro att det är hela orsaken. Det är ju rätt vanligt med det här, speciellt vi som har lite fläskiga armar kan ju ha det här. (Det gör ju inte ont eller något det är ju bara så himla fult. )

Pointen är, kan det här förbättras med kosten om man äter lchf? Är det någon som har erfarenhet?

Annons:
hus-musen
2012-03-24 11:21
#1

Behöver inte vara pga torrhet alls. 
Kan snarare vara Keratosis pilaris. http://sv.wikipedia.org/wiki/Keratosis_pilaris

Eller så har du brist på betakaroten.

Qui dormit, non peccat

 


mwester
2012-03-24 11:25
#2

je precis sådär ser det ut. hmmm…

Zepp
2012-03-24 11:29
#3

Prexis så där ser jag oxå ut.. speciellt mellan december-februari och det var likadant före LCHF oxå!

Det enda som hjälper är att smörja med Decubal.

Och när det är som värst så räcker det att jag kliar mig lite lätt så får jag exem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hus-musen
2012-03-24 11:31
#4

Rätt vanligt förekommande, men finns inte så mycket att göra åt saken som jag förstått det. Men googla så kanske du hittar nått :)

Qui dormit, non peccat

 


tistelflikkan
2012-03-24 11:48
#5

jag har också haft så på mina överarmar typ hela mitt liv. även när jag va normalviktig så va mina armar rätt "knubbiga" eller vad man ska säga… får inte eksem när jag kliar etc så jag tror inte jag har samma som zepp. va tvungen att kolla nu när jag läste ditt inlägg och jag har inte lika många prickar efter att jag börjat på lchf. vet att jag kommenterade det till min sambo för några månader sedan men hade glömt bort det :) så om du har samma som mig så kan de försvinna med rätt kost verkar det som (för mig var det väl lchf ;))

***
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Jojo55
2012-03-24 12:10
#6

För mig försvann det när jag var noga med att dels exfoliera (Passar på när jag duchar) och sedan smörja med fuktighetsbevarande kräm.

Annons:
sophia87
2012-03-24 13:25
#7

Min keratosis pilaris blommar upp på överarmarna och låren när jag äter mjölkprodukter. Mjölkfri lchf = slät och prickfri hud.

Jojo55
2012-03-24 17:52
#8

Fast jag tror inte att mina prickar var keratosis. Jag är en riktig torris.

[lillalollo]
2013-03-20 22:05
#9

sådär har jag också. lår och armar. började i 20 års åldern och är idag 25. Har försökt me allt men bad brukar hjälpa lite. Men ska nog börja med soyaprodukter för att testa  få se om det hjälper något…

evion
2013-03-21 09:00
#10

Läs på om soyaprodukter först innan du bestämmer dig. :)

Zepp
2013-03-21 13:09
#11

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: