Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Periodisk fasta + LCHF

2012-03-17 09:23 #0 av: Carolinalovetobias

Hej är de någon mer här inne som kombinerar periodisk fasta med LCHF för att få bort de sista kilona, bättre hälsa eller bara vill bli riktigt fit ;)?

Tycker detta är väldigt intressant =) Här kommer 2 länkar för ni som e nyfikna =)

http://lchfklubben.se/healthandscience/om-periodisk-fasta

http://fitnessguru.se/periodisk-fasta

Anmäl
2012-03-17 09:50 #1 av: saraBvB

Intressant har precis börjat testa detta.

Funderar på om det är ok att ha kokosfett i teet på morgonen?

Anmäl
2012-03-17 09:52 #2 av: Carolinalovetobias

Tror inte de då de ska va så lite kcal som möjligt de dagar man fastar =)

Anmäl
2012-03-17 09:53 #3 av: Carolinalovetobias

Har oxå precis börjat testa =)
2:a ggr idag =) Sist fasta jag 37 h och de gick jättebra va knappt hungrig =)

Anmäl
2012-03-17 09:58 #4 av: saraBvB

fast det är ju inte hela dagar jag fastar utan helt enkelt att jag hoppar över frukosten, men visst det kanske är fel med kokosfett.

Anmäl
2012-03-17 10:02 #5 av: Carolinalovetobias

Ok =) De finns ju så olika fastningsmetoder =)
Varannan dag / En dag i veckan / En dag i Månaden / "16 h fasta"

Men eftersom jag fastar för jag vill få igång min viktnedgång, gärna rejält så har väll jag valt den där lite extremare varianten men de går verkligen bättre än väntat =)

Anmäl
2012-03-17 10:34 #6 av: saraBvB

jag har varianten 16 timmar.

Jo jag tycker att det går lättare än jag trodde. Glad

Inte mycket hungrigare än när jag äter massor till frukost.

Anmäl
2012-03-17 17:06 #7 av: Magica1970

Jag gör 16-timmarsfastan varje vardag (middag senast kl 20 och sedan äter jag mitt första mål kl 12 dagen efter). Ibland blir det någon timmer fram eller tillbaka beroende när jag äter på kvällen. Detta har blivit naturligt för min kropp.

Innan jul gjorde jag 20-4-timmarsfastan en dag/vecka för att "ruska om" kroppen och jag ska börja med det nu igen (äter sista målet kl 20 och nästa mål kl 16, fast då skulle jag ändå snart från jobbet och brukade vänta till jag kom hem 17.30). Mark's Daily Apple skriver en hel del om fasta.

Anmäl
2012-03-17 18:34 #8 av: Hotlips

jag äter ungefär som magica, 16-18 timmars fasta

Anmäl
2012-03-18 09:14 #9 av: Carolinalovetobias

Ok =) Har väll tänkt å köra 24-36 h fasta 1-2 ggr i veckan tills jag når min målvikt å sen kanske gå över på 16h fasta =) Vi får se hur det går =)

Anmäl
2012-03-18 13:00 #10 av: opssk

#1+2 ...Det står ju i texten att man kan ex dricka kaffe på morgonen, det man ska avstå från ær sådant som højer blodsockret, och det gør ju inte cocosfett!

Anmäl
2012-03-18 16:44 #11 av: Carolinalovetobias

men man ska ju hålla nere kcal de dagar man fastar.

Anmäl
2012-03-18 17:08 #12 av: saraBvB

Skippade kokosfettet i teet idag och jag tycker det funkar ännu bättre kan ju vara så att jag vant mig också, men i varje fall då skippar jag det i fortsättningen också.

Anmäl
2012-04-04 09:46 #13 av: peachbellini

Tänkte också försöka köra en periodfasta nu för att bli av med några extrakilon. Är normalviktig men vill deffa till mig i god tid innan beachen :)

Så.. kickade igång nu med en 24-timmarsfasta (bara tre timmar kvar), kommer eventuellt bli en 23-timmarsfasta då vi har lunch på jobbet men tänker att 23 är bättre än 0 ;). Har hittills faktiskt känns helt ok. Väldigt pigg! Hade världens huvudvärk igår efter att jag hade ätit "sista målet" men huvudvärken gick sedan över och jag känner mig oförskämt pigg idag.

Tänkte sen köra på med 16-8 i ett par dagar för att sen återgå till det normala. Ska försöka köra fastaperioder när det passar..

Några kommentarer på det upplägget? :)

Anmäl
2012-04-07 07:55 #14 av: Carolinalovetobias

Tycker de låter bra =)

Här har ja lagt fastandet + lchf åt sidan lite..
Men e sugen på att ta upp det igen =)
Här är en till länk ang. Lchf + fasta =)

http://www.jonasbergqvist.se/blogg/2012/3/12/svalt-dig-och-bygg-upp-kroppen

Anmäl
2012-04-07 09:32 #15 av: [MissJitterbop]

#13: Hur kör man 24 h och 16-8? Hänger inte riktig med här haha :)

Anmäl
2012-04-07 09:46 #16 av: [Pennylane1]

24 timmar är väl att inte äta alls... och 16/8 innebär att man äter under åtta timmar (ja inte kontinuerligt haha)  och fastar 16 (av dygnets 24 timmar).

Förtydligar: man talar om matfönster; den period under dygnet man äter. Ju mer man krymper detta ju längre tids sammanhållen fasta blir det per dygn.

Anmäl
2012-04-07 09:58 #17 av: bejbe

Har ni som fastar börjat gå ner i vikt då?

Anmäl
2012-04-07 13:21 #18 av: peachbellini

Exakt.. fastade 24 timmar, gick faktiskt himla bra. Dagen därpå körde jag fasta 16 med matfönster 8 timmar. Igår blev det dessutom en ofrivillig 24 h fasta pga galen bakfylla.. Vet att fylla och lchf kanske inte riktigt går ihop alla gånger men det blev bra fasta i vart fall ;)

#17 Jo, har gått ner lite drygt två kilo, så jag är nöjd! Så ett par kilo till så borde jag bli nöjd inför beachen ;). risken finns ju att man går upp något kilo nu efter den här ofrivilliga fastan.. Uppdatering kommer inom kort!

Anmäl
2012-04-10 21:57 #19 av: Hotlips

ja, ner 7 kg på knappt två månader :)

Anmäl
2012-04-10 22:27 #20 av: HejdåTjockma

Jag började idag, tänker köra 16/8 när det funkar med övriga livet, och om jag mår bra av det. Det får gärna ge resultat också, på vikten eller träningen. Jag kommer inte ha möjlighet att bryta fastan med tung träning varje dag, men nån gång ibland. Det är som sagt första dagen idag, men det har känts bra så jag testar vidare!

Anmäl
2012-04-11 09:08 #21 av: peachbellini

Mycket riktigt gick jag upp ett kg efter den "ofrivilliga" fastan.. Men, gick ner det igen efter en till 16/8. Tänkte vara duktig nu fram till helgen och köra ett par 16/8, så som jobb och orken tillåter. En relevant skillnad jag har märkt är att magsäcken faktiskt krymper och man blir mätt mer snabbt än tidigare.

Ni som är lite mer belästa på området - hur mkt vätska är det egentligen man förlorar?? Hur har ni andra upplevt det när ni har börjat äta "mer vanligt"? Går ni upp de nedfastade kilona snabbt?

Anmäl
2012-04-11 10:48 #22 av: HejdåTjockma

Idag vaknade jag med huvudvärk, både åt och drack nog för lite igår. Men jag är på det igen idag, ska köra varje dag till på fredag och utvärdera då, både mående och resultat.

Anmäl
2012-04-12 12:31 #23 av: saraBvB

jo jag tror att det går åt rätt håll

#21 Min tanke är att ändra mitt ätmönster att det här inte är något jag gör för att sen gå tillbaka till hur jag åt innan. Jag tänker mig att det ska äta så här så länge det känns bra, med uppehåll vid mens eftersom jag blir mycket hungrigare då och jag vill försöka lyssna in vad som är bäst för kroppen.

Anmäl
2012-04-15 20:21 #24 av: likeashotgun

finns det någon risk att kroppen vänjer sig vid 16/8? Eller kan man köra på med det hur länge som helst?

Anmäl
2012-04-15 20:58 #25 av: Magica1970

#24 16/8 är inget extremt (om man inte är kolhydratdriven dvs.).

Anmäl
2013-04-06 08:19 #26 av: Trule

Hej alla fastare! Är nyfiken på att höra hur det gått för er eftersom jag själv är sugen på att pröva. Fastar ni fortfarande? Mår ni bättre? Har ni gått ner i vikt?

Anmäl
2013-04-06 09:37 #27 av: Magica1970

Testa! Du väljer ju om du vill köra 14/10 eller 16/8 (vilket som du tycker passar dig). Känner du för det och mår bra så kan du köra 20/4 någon dag i veckan. 

Personligen så har jag bara fokus på att äta när kroppen vill ha mat eftersom jag tränar vansinnigt tungt. Större delen av mitt vuxna liv har gått ut på att kämpa mig ner till ca 62 kg (176 cm) som en mental idealvikt, men när jag väl är där så har kroppen protesterat. Nu väger jag 71 kg och har biffat till mig betydligt (mina armar får inte plats i skinnjackan längre :D). Kanske att jag PF-deffar inför beach 2013. Eller inte. Med ordentliga muskler så har ett litet fettlager ingen stor betydelse ...

Anmäl
2013-04-06 10:05 #28 av: Trule

#27 Ok, tack! :) Jag blev inte riktigt klok på om du fastar nu eller ej men troligtvis inte så organiserat. Du äter när du blir hungrig typ. Och du har inte gått ner i vikt, vad jag förstår. Vilket verkar vara helt ok eftersom du vuxit på rätt sätt.

Jag tar det nog lugnt med fastan tills jag fått höra fler kommentarer kring hur det gick. Har ingen lust att jojo-banta även om bara tanken på Beach 2013 kan göra mig otålig och omdömeslös...:P

Anmäl
2013-04-06 13:06 #29 av: Mozzarellan

Trule,

Jag har gjort 16/8 i två dar denna veckan samt för två tre veckor sen( då visste jag inte vad det var att göra en PF)
Då jag inte var hungrig till frukost åt jag vid 13.30 och sen middag innan 20.00
Det resulterade i att vikten började röra på sig lite neråt. Mådde bra.

Denna veckan har jag gjort det med flit och dragit ner så mycket det går på kolisarna. Även denna gång reagerar jag positivt med att vikten går ner. Under ätfönster har jag ätit mig mätt och inte under 1500 kcal.

Skall fortsätta såhär och inte Mekka till det om det nu funkar.

Oxå tog jag bort mejerierna i måndags.

Anmäl
2013-04-06 14:56 #30 av: Magica1970

#28 Luddigt av mig :) Nej, jag kör inte regelbunden PF. Ibland blir det 20/4 (kanske en gång varannan vecka) och då med anledning av att jag har ätit väldigt mycket dagen innan och inte känner någon hunger.

Anmäl
2013-04-06 17:04 #31 av: Siggebus

Jag får väl säga då att jag kör min PF och har gjort så under ganska lång tid nu.
Äter inget på morgonen alls förutom att jag dricker kaffe, sedan äter jag vid lunch. Jobbar jag blir det ca kl 12 men om jag är ledig kan jag gärna vänta ca 2 timmar till.
Sedan blir det kvällsmat vid 17-18 tiden och ev en kopp kaffe efter maten men inte alltid jag är sugen på det.
Det går alltså ca 18-19 timmar mellan kvällsmat och lunch varje dag.
Detta har jag egentligen inte planerat - blev bara så när jag inte ville äta på morgnarna då jag inte alls är hungrig. Glad

Anmäl
2013-04-06 17:09 #32 av: Trule

#31 Tack för info. Kan du berätta om vilka fördelar du fått genom att äta såhär?

Och ev. vilka nackdelar du fick i början?

Anmäl
2013-04-06 17:21 #33 av: Siggebus

Tyvärr kan jag nog inte ge dig varken fördelar eller nackdelar Generad
Jag började inte med detta för att jag planerade få några effekter eller fördelar av det utan snarare att det bara blev så.
Jag var/är aldrig hungrig på morgnarna och jag kände det som jobbigt att fixa mat på morgonen och äta när jag faktiskt inte var hungrig.
Så fördelen är väl då kanske att jag antingen kan sova längre på morgonen eller att jag får en lite längre stund i lugn och ro med min kaffekopp i morgontv-soffan Glad
Vill dock påpeka att jag givetvis äter det min kropp behöver vid de två andra målen
Fördel överlag är absolut att jag aldrig känner av den där "matjakten" jag hade innan lchf - dvs förr var det enda jag tänkte på, om jag skulle göra saker under en dag , var jag skulle få tag i mat nästa gång? Fick fruktansvärda hungersug som nästan gjorde en desperat om det inte fanns chans till föda just då.
Men den fördelen har kanske inget med PF att göra utan om min lchf överhuvudtaget. Funderar

Anmäl
2013-04-06 21:27 #34 av: Halvdansken

Jag är nästan exakt som Siggebus, och två dagar i veckan skippar jag dessutom lunchen så det blir en 24 timmarsfasta. Blivit smalare i midjan, men eftersom jag är mitt i klimakteriet, så är det attans svårt att släppa kilona.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2013-04-06 23:25 #35 av: [WickedAlly]

Jag kör alltid PF, från början omedvetet. Min kropp vill ha två större måltider om dagen tydligen vilket jag upptäckte redan första veckan med lchf. Äter frukost vid 10.00 ungefär och sedan middag vid 17.00. 

Innan lchf smååt jag precis hela tiden, och så halsade jag läsk och powerking. Men nu, precis som Siggebus beskriver, så har jag inte den där konstanta tanken på mat. Alldeles underbart att maten inte upptar större delen av mina tankar, nu äter jag på dessa tider och övrig tid är jag nöjd. Älskar att jag varken är hungrig eller mätt, bara nöjd liksom.

Vad PF haft för inverkan på min vikt har jag ingen aning om eftersom jag började med det direkt, men vikten går i alla fall stadigt nedåt. Snittar på ungefär 1,5 kg i veckan :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.