Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5271 ggr
Athenasmatte
2/20/12, 3:11 PM

LCHF-semla?

Hejsan allihopa! Imorgon är det ju fettisdagen och då hade jag tänkt baka LCHF-semlor. Jag har sett lite olika recept, men undrar om någon vet vilken som är bäst? Har någon provat? Jag har så dålig ekonomi just nu så jag vill liksom inte baka något som jag sen inte vill äta =/ (är en arbetssökande, förre detta student (3,5 år) med nytaget körkort, så ni förstår!)

Tacksam för alla svar!

PAX//Athenas matte

Annons:
JMW
2/20/12, 3:16 PM
#1

Vilken som är bäst är väl ändå en smaksak. Det den ena gillar ratar någon annan.

Jag har bakat och ätit Marianns semlor och kan bara säja att de är jättegoda. Det är ju vad jag tycker.

[Pennylane1]
2/20/12, 3:31 PM
#2

jag har just en sats med Marianns i ugnen.

Athenasmatte
2/20/12, 3:49 PM
#3

Åh, de ser goda ut! Hoppas det går bra att använda bara sukrin istället för stevia/steviasocker för jag tycker inte om smaken av lakrits =(.

savonit
2/20/12, 3:54 PM
#4

Dom är goda men lakris vart hittar du den smaken?
Min sambo hon dyrkar lakris men inte tycker hon stevia smakar lakris inte.

Men jag kan ju ha fel…

[Pennylane1]
2/20/12, 3:58 PM
#5

det är därför Mariann rekommenderar den där blandningen, många upplever bismak både med sukrin och med stevia men i den doseringen blir de så lite av båda att man inte känner av bismakerna.

fast jag gjorde dem utan stevia, det går fint, men då får man öka lite på sukrinet.

Athenasmatte
2/20/12, 4:03 PM
#6

#4; Jag har aldrig själv provat stevia, eftersom många har sagt att det har en bismak av lakrits. Men det kanske inte stämmer eller? Jag frågade på hälsokostbutiken om även steviasocker smakar lakrits och då sa hon att det tyvärr gjorde det. Annars hade ju stevia varit ett mycket bättre alternativ eftersom du inte behöver ta lika mycket!

#5; vet du hur mycket sukrin man måste ta för att ersätta stevian med?

Annons:
[Pennylane1]
2/20/12, 4:21 PM
#7

jag tog tre kvarts dl, istället för tre matskedar. Nu kan jag inte testa hur det blev för bullarna ska inte ätas förrän i morgon. Men tror det kan bli bra…

Athenasmatte
2/20/12, 9:01 PM
#8

Ok, tack =)

Chalin3
2/20/12, 9:16 PM
#9

Är ju sååå sugen på semlor. Men jag undrar över fyllningen? Har ni någon eller hoppar ni den helt? Jag tycker ju det är det som gör semlor så goda… Är sugen på att testa dessa lchf-semlor men är orolig att jag kommer bli besviken för att det inte är vanlig fyllning.

Ni som har testat är det samma smak på den i receptet som det är i vanlig fyllning?

[Pennylane1]
2/20/12, 9:27 PM
#10

men det är ju vanlig fyllning? Bara att man har sukrin istället för socker…  vet inte om det är precis som smeten i köpe, den är så äckligt söt, jag har alltid malt mandel och blandat med lite het mjölk socker och inkråm, det blir precis som i receptet här… länken i #2

Fiana
2/20/12, 9:30 PM
#11

Inte vanlig fyllning? tycker framförallt fyllningen går att göra kanon, det är bullen som blir mer annorlunda.

Det är lätt att göra egen mandelmassa med mandel(mjöl), lite sötning och lite grädde eller äggvita (jag tar grädde och blandar i extra vispad sådan för lösare massa, tycker jag blir godare) - en del vill ha lite bittermandel i också andra inte. Och sen vispgrädde är ju inga hinder för :P

Athenasmatte
2/20/12, 10:34 PM
#12

Jag gjorde precis mandelmassan och den smakade precis som "vanlig" mandelmassa, jättegod! Så ja, fyllningen är jättegod ;)

Chalin3
2/21/12, 9:43 AM
#13

Tack för svaren. Då ska jag också våga mig på att testa det.

Ja kan tänka mig att bullen inte är precis som en "vanlig". Men var rädd att bli besviken på mandelmassan. Men nu ska här bakas =)

Sambon kommer att bli överlycklig, han har ställt in sig på att det inte blir några semlor i år.

Annons:
[Pennylane1]
2/21/12, 10:36 AM
#14

Har ätit en nu, den smakade väldigt bra!

Du har aldrig gjort mandelmassa själv innan? Det är ju som sagt precis så man gör mandelmassa! Enda skillnaden är att man har annan sötning.

Marianns LCHF Mat & bak
2/21/12, 10:45 AM
#15

#13 jag tror det går fin fint! Är det något som alltid får högt betyg så är det mandelmassan Flört

Jonas Colting var ju här och blev bjuden på semla och han var glad över att mandelmassan var så god. Jodå han gillade hela semlan…

Anna-Helga
2/11/14, 3:37 PM
#16

Puff, snart dags igen!

Madcam
3/4/14, 11:17 AM
#17

Om stevian har bismak eller inte beror ofta på att den är hårt processad, SweetLeafs ekologiska är kallpressad och utan alkoholer etc. Och har utsetts till världens bäst smakande av World Stevia Organisation.

hemul
3/4/14, 2:57 PM
#18

Vad är det för fel på alkohol nu då? 😃🤫

Upp till toppen
Annons: