Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8570 ggr
soffe77
2/15/12, 9:54 AM

Hjälp! Varför går jag inte ner längre?

Jag har ätit lchf sen trettonhelgen och har gått ner 5 kilo men sen tre veckor så står jag still. Eller jag går ner lite och upp lite. Vid invägningen så är vikten densamma som tre veckor innan. Jag kan väl inte vara på en platå redan? Jag har 28 kilo kvar så det beror inte på att jag inte har tillräcklig övervikt.

Jag har inte ätit pasta, ris, potatis, bröd eller frukt en enda gång på dessa veckor. Jag äter inte för mycket protein och inga sötningsmedel.

En vanlig dag kan se ut så här:

Frukost: 1dl turkisk yogurt med egengjord musli(linfrö, solrosfrö, pumpafrö och lite nötter) Kaffe med 1 tsk cocosfett

Lunch: 1 burk makrill i tomatsås, ett kokt ägg och avokado ev. lite mozarella

Mellis: Kaffe med cocosfett och ev. några ostrullar med smör eller rawfoodkex

Middag: Feta och köttfärslåda med en lite sallad och gurka

Snälla kan någon hjälpa mig. Jag har vunnit så mycket med lchf men jag får lite panik när jag inte går ner längre.

Annons:
Mitralis
2/15/12, 9:58 AM
#1

Har du provat att motionera? Muskler bränner mer energi än fett Glad



soffe77
2/15/12, 10:26 AM
#2

Jag promenerar varje dag men nu var det lchf kostråd jag var ute efter :-)

Mitralis
2/15/12, 10:29 AM
#3

Okej, fast jag tror att det kan vara dumt att snöa in endast på kosten Obestämd Du kanske behöver lite mer högintensiv träning, men det behöver du inte bry dej om för det har ju inte med någonting att göra Glad



soffe77
2/15/12, 10:32 AM
#4

Min kropp är för tung för högintensiv träning än så länge. Har som sagt ca 30 kilo kvar att gå ner :-(

savonit
2/15/12, 10:35 AM
#5

Lchf och viktnedgång är ganske individuellt.
Vissa tycker att noll kh ger bättre viktnedgång, vissa att meda är 20 ger bättre.
Men vissa är känsliga för mejerier. Och vissa stannar i vikt av nötter.

5 kg på en månad är väldigt bra.
Och vikt nedgång med våg är värdelöst. Vågen säger endast den vikt man har och den säger inget om kroppssammansättningen man kan stå still i vikt och ändå bli av med fett.
Man kan gå upp i vikt och minska i fett. OSV.

Mitt tipps släng vågen sluta stressa, du är redan smalare än innan.
Testa att äta mindre helst inga mejerier eller nötter.
Funkar inte det testa en fett fasta (Ufo) på 1000 kcal / dag i fyra dagar.
Det brukar kulla lätta på platåerna och göra att man fortsätter ned åt själv blev jag av med 5 kg på 4 dagad med denna fetfasta.

Mitralis
2/15/12, 10:36 AM
#6

Det behöver ju inte var träning på elitnivå. Det räcker att du får upp pulsen mer än man brukar få med promenader. Jag hade lite otur och fick lite tok med hormoner pga myom och annat, så jag väger också 30 kg för mycket men jag tränar crostrainer, simmar, vattengymnastik väldigt snabba promenader på löpbandet och lite lite spring i ca 5 min.
Jag har en kompis som har mer än 50 kg övervikt. Hon LCHFade ett tag men sedan så slutade hon och då gick hon upp väldigt mycket. Hon tränar också för fullt och nu rasar vikten Glad



Annons:
Seglarina
2/15/12, 10:39 AM
#7

Jag har ungefär liket mycket att bli av med. När jag tog bort mejerierna så började jag då ner så sakterliga. Du äter ju ganska mycket mejerier ser det ut som. Det ända jag fortfarande äter är smör. Förra veckan åt jag endel cereme fraiche, då var det bara -0,8 hg, lite för lite tycker jag så ny tar jag bort det igen. Testa

[Columba]
2/15/12, 10:42 AM
#8

Jag skulle ta bort alla fröer och kanske yogurten till frukost. Ägg, kött eller fisk istället. Sen skulle jag nog öka på fettet, t.ex en matsked kokosfett till kaffet.

I och för sej har du nog gått ner i vikt ganka bra hittills.

soffe77
2/15/12, 10:43 AM
#9

#savonit

#seglarina

Tack för tipsen. Har redan tagit bort nötterna men det är bara några dagar sedan så har inte hunnit utvärdera.

Jag äter nog väldigt mycket mejerier och det kanske kan vara boven i dramat. Jag tycker dock det är svårt att veta vad jag ska lägga till istället.

Mabrotnosh
2/15/12, 10:48 AM
#10

Allvarligt, man behöver inte träna för att gå ner i vikt. Träning är överskattat. Och går man och släpar runt på 30 kilos övervikt orkar man inte flå runt som en idiot och träna. Din polare går ner i vikt nu, men hon kommer snart stanna i viktnedgången och sen kan hon fläka sig dubbel på gymmet och det händer ingenting. LCHF och träning funkar säkert bra, men det krävs lite före.

Kan nog bara tala för mig själv. Men hade jag gått långa promenader och gått så pass fort att pulsen och flåset ökar mer än innan så hade mina knän tagit stryk någe så otroligt mycket. Jag klarar helt enkelt inte av det. Då hade jag inte ens orkat gå till jobbet efter dessa träningspass då mina knän skulle vara totalt paj. Men det är ju bra att du och dina knän håller och pallar med träning. LCHF är inte meningen att man skall sluta med, börjar man får man nog fortsätta resten av livet annars har man missuppfattat hela grejen. När jag nu gått ner 30 kilo och har mindre och släpa runt på och mindre belastning på knänen så känner jag spontant att jag vill gå på en promenad. Man måste gå ner först i vikt för att palla med. Jag har provat med långa promenader och fått upp flås och liknande men orkade verkligen inte fortsätta då jag kände mig död i flera dagar efteråt och hade super ont i knänen.

Det TS frågar efter är råd om mat och inte träning.

soffe77
2/15/12, 10:50 AM
#11

Tack Mabrotnosh :-)

Seglarina
2/15/12, 10:50 AM
#12

Jag äter två kokta ägg, något protein: skinka, makrill, eller som i morse resten av en grillad kykling + ett par klickar smör som får smälta på äggen. På det står jag mig nästan hela dagen.

savonit
2/15/12, 10:55 AM
#13

Istället för mejerier är mitt tipps att läggqa till antingen en klick smör eller hemgjord majonäs.
Eller olika beanäsås såser alltså beanässås kan lika väl kryddas med curry eller chilli, går att variera mycket.

Annons:
Mitralis
2/15/12, 11:06 AM
#14

#10 Jag ger mej. Muskler är totalt överskattat och ingenting som man behöver över huvudet taget. De positiva effekterna som motion påstås ge är inte positiva utan det är i det närmaste dödligt att röra på sig. 

Även jag har som sagt 30kgs övervikt och även ett väldigt trasigt hjärta med trasig mitralisklaff och hål mellan förmaken och som grädden på moset lite lite hjärtsvikt med förstorat förmak, och jag orkar "flänga" på gym. Men man ska ju inte jämföra sig med andra.

Nu rekomenderade jag inte promenader i första hand utan jag tog upp vattenträning och crosstrainer som skonsamma alternativ. 
Man får ju faktiskt anpassa träningen efter individen och man måste själv känna efter vad man orkar utan att titta på vad de andra lyfter eller hur fort de springer.. Men jag tror att det kan vara så att många tror att de orkar mindre än de gör bara för att de är överviktiga.
Kroppen har även en viss tillvänjning även när det gäller motion så man måste variera motionen lite för bästa resultat. Fast just det, man får ju inga resultat alls med motion, tänkte inte på det…

Det TS frågade efter i #0 var hjälp att gå ner mer.
Jag ville i all välmening ge ett litet tips men så fort man nämner motion här inne så upplever jag det som att man bli nedskjuten direkt.
Väldigt tråkigt.



Mabrotnosh
2/15/12, 11:26 AM
#15

Jag jobbar inom tungindustri och lyfter tungt hela dagarna och är uppe på benen och går från halv fyra till tolv på natten varje dag förutom den timmen som jag har rast. När jag började vägde jag 120 kilo och orkade knappt jobba. Men då tyckte jag att jag var duktig och klarade allt som alla andra "smala" personer gjorde. Jag kunde sköta mina arbetsuppgifter men inte mer än så, men dagen efter kände jag mig som ett utsketet lingon med ont i knänen, ryggen, benen och så pass ont i fötterna att jag gick som en 80 årig gammal tant med parkinsons. Det tog ungefär två timmar för mig att bli som folk igen. Det tog ungefär 2 veckor för mina fötter att vänja sig vid hårt betonggolv och benen värkte som satan. Efter det hade jag inte ont i fötterna under arbetstid men värre blev det när jag skulle upp på morgonen.

Motion är bra i alla ära men som tjockis så får man nog rannsaka sig själv och inse att det varken är bra för ben, fötter eller knän med den belastningen som man får, och visst vatten gympa är toppen. Men vem vill som väger 120 kilo dra på sig en baddräkt och hoppa i plurret och ännu värre ställa sig naken i ett omklädningsrum för att duscha och byta om. Inte jag iallafall. Och visst kroppen har en viss tillvänjning när det gäller motion, men jag kan med facit på hand tala om att det blir en aning lättare att gå ner 30 kilo och sedan börja med motion eller helt enkelt klara av det tunga arbetet man har. Ryggen gör inte längre ont, fötterna värker inte och det tar inte två timmar för mig att komma igång på morgonen längre och det beror inte på att jag vant mig med mitt tunga arbete, det beror på min viktnedgång. Nu klarar jag till och med att plocka upp saker från golvet utan att riskera att tippa framåt och lägga mig på golvet eller stöna för att det går ont i knäna. Det är i princip dödligt att röra på sig om du har 30 eller till och med 50 kilos övervikt, dina knän och ben ska hålla tills du pensionär. Har du aldrig sett biggest looser, där får de nyttig motion och visst de går ner i vikt. Men har du någonsin funderat på hur deras knän mår, eller hjärta eller jag hela kroppen. Jag förespråkar iallafall motion efter viktnedgång då man har mer rörselfrihet och faktiskt inte riskerar att belasta sin kropp för mycket i onödan eller få krossade knän.

Jag trodde att jag orkade lika mycket som alla andra smala runt om mig men om sanningen ska fram så orkade jag skröp och ingenting. Det kommer du inse själv om du går ner dina 30 kilo hur mycket lättare det blir att röra på sig. Nu stoppar du bara huvudet i sanden och tror. Men tror gör man i kyrkan.

Colgatetjejen
2/15/12, 11:27 AM
#16

Ganska fånigt att ironiskt totalvända så ang motion. Självklart är det nyttigt med motion. självklart spelar muskler in, men efter enbart några veckor så är nog fortfarande det primära att kolla över kosten. För att uppnå hög viktminskning genom motion så krävs det flera timmar om dagen(ex biggest loser) Vi är ju dessutom alla olika, och medans några klarar att motionera alldeles utmärkt med 30 kg övervikt, så är det svårt för andra.

Omelet är en fin frukost tex. Gör man den som en tunnare pannkaka så gå det ha alla möjliga röror på. - sånt man står sig på länge. Ägg, bacon osv. över huvudtaget lagad mat.

Jag tror det viktigaste kan vara att komma bort från tänket med frukost-mat. Ta resterna av gårdagens middag tex. Det andra är att enbart äta när man är hungrig.

dessutom så är det nog ganska normalt att viktnedgången saktar av en aning efter några veckor. först är det ju mycket vatten som försvinner. Men hitta ett sätt att äta som passar dig, så kommer det vara så naturligt att fortsätta så att du inte tänker över det. Plötsligt har det gått ett halvår och det mesta i din garderob är för stort..

soffe77
2/15/12, 11:49 AM
#17

Jag vill inte heller visa mig i omklädningsrum eller i baddräkt. Vitsen är ju att man ska stärka sin självkänsla, inte ta bort den lilla man har.

Nu var det ju som sagt inte motionsråd jag frågade efter utan jag ville få råd och tips av erfarna lchfare. Människor med riktig övervikt och inte tre-fyra trivselkilon för de har ingen aning om hur det är att vara fet på riktigt.

Om man tror att allt är så bra fast man har 30 kilos övervikt, att man kan göra allt som alla andra gör då har man problem. Sen strävar man väl alltid efter att må så bra som möjligt och det tror jag man först kan göra när man bestämt sig för att göra något åt sin övervikt, istället för att hitta sätt som gör att man slipper.

Jag har äntligen hittat något som får mig att må bra och lchf är inget man börjar och slutar med, det är en livsstil och jag vill göra det bästa av den.

Seglarina
2/15/12, 11:55 AM
#18

#12 skrivet av Seglarina

Glömde säga att detta är min frukost.

Mabrotnosh
2/15/12, 10:50 PM
#19

puff

Seglarina
2/15/12, 11:44 PM
#20

Jag förstår dig precis. Är i samma situation. Jag tycker väldigt mycket om att simma, det är bra motion, men jag har ingen lust att gå till simhallen och kränga på mig baddräkten heller just nu.

jag tror att du ska ta bort mejerier och nötter som sagt. Det är svårt, men jag försöker ta bort allt som triggar. I går bakade jag några kakor som nästan bara innehåller mandel, inser nu att det inte var så bra. Men man får testa tills det funkar. Prova med ägg till frukost. Jag använder ägg lite som om det var potatis faktiskt, trycker bäst om dom kokta inte stekta.

Dina promenader är säkert väldigt bra.

StyrkekramGlad

Annons:
Helmfrida
2/17/12, 11:09 AM
#21

Fast nu generaliserar du väl lite. Jag har haft 40 kgs övervikt i många år och har aldrig låtit detta hindra mig att göra något jag vill. Jag anser mig ha hygglig koll på vad det innebär att "vara fet på riktigt". Därmed inte sagt att jag mått bra i min vikt. På vilket sätt skulle jag ha problem för att jag inte sätter mig ner och är ett offer?

Vad gäller kosten så det jag har haft problem med är just yoghurt och fröer till frukost. Det hämmar min viktnedgång och triggar mig att äta mer under dagen. Jag är generellt känslig för mejeriprodukter. Äter en snabb äggröra med bacon till frukost och det funkar bra.

Mitralis
2/17/12, 11:37 AM
#22

Förlåt att jag var så sur häromdagen, men jag är bara så trött på att många tror att man menar "Biggest Loser-träning" med spyhink och ambulansfärder så fort man nämner träning.
Man kan ju faktiskt utöva en skonsam cardio och styrketräning även fast man har en övervikt.
När man tränar coremusklerna så får man även en bättre kroppshållning som gör att man ser smalare ut. Det kan göra att man kanske inte blir lika stressad över siffrorna på vågen och får lite mer tålamod med kosten och låter det ta den tid den tar utan att ta till panikåtgärder.



Vattenskugga
2/17/12, 1:36 PM
#23

Jag har för mig att SSS rekommenderar att prova att öka energiintaget om viktminskningen minskar. Jag har i några månader ätit mindre än vad min kropp behöver och minskat bra men nu går det långsamt så just nu provar jag att en tid äta mer. Jag har aldrig hungerproblem så det är nästan för lätt att äta för lite så jag håller noga reda på att jag inte gör det. Just nu söker jag på nätet för att ta reda på hur länge jag bör äta mer för att få igång viktminskningen igen. Jag planerar att prova 1 vecka och sedan minska energimängden igen men kanske att jag borde äta mer något längre. Är det någon som vet eller kan länka artiklar om detta?

soffe77
2/17/12, 4:07 PM
#24

# Helmfrida

Jag har haft 65 kilos övervikt och var mer rörlig då än vad jag är nu med 28 kilo för mycket. Det beror  på att jag gick upp de kilon under många år och kroppen vande sig. Nu är det bla graviditetskilon som hoppat på under kortare tid.

Jag generaliserade inte utan vad jag menade var att man innnerst inne vet att man borde ta itu med vikten men försvarar sig med att man kan göra vad som helst som en smal person kan. Det är då man har problem. Det är ju så himla känsligt det här med vikt.

Dessutom frågade jag efter lchf kostråd inte råd om träning. Surnade till lite grann Glad

Seglarina
2/17/12, 4:16 PM
#25

Hej igen Soffe77 och ni andra.

Hur går det för dig? Måste erkänna att jag stått still i vikt sedan jag kom med mitt första hurtiga förslag till digSkäms

Vi har ju ungefär lika mycket att gå ner, så vi kanske kan hjälpas åt. Jag funderar på att prova vattenskuggas idé ett tag och se vad som händer. Tycker dock att det är svårt att öka på fettmängden utan feta mjölkprodukter så det får det nog bli en del av. Jag vill bli av med dessa extra kg också.

soffe77
2/17/12, 6:53 PM
#26

#seglarina

Jag uppskattar alltid hurtiga förslag Flört

Jag hade gått ned 0,6 kg vid min invägning idag så nåt rätt gör jag väl. Jag tycker också det verkar svårt att öka på fettmängden precis som du säger, utan feta mjölkprodukter. Jag har ju ätit mycket sådana ända sedan jag började men det är först nu jag har stått still.

Kan någon föresten förklara varför vissa inte klarar så mycket mjölkprodukter. Är det enbart för att det triggar igång hunger och sug? I mitt fall har jag inte märkt det och även om det skulle gjort det så innebär ju inte det att man ger efter för det.

Idag har jag unnat mig en pizza utan kanter Skrattande

Pencik
5/27/16, 9:07 AM
#27

Hej! Nygammal inom lchf. Har gått upp i vikt ca 6 kg som jag försöker bli av med..redan innan den va de liiite för mycket..men … Så nu har jag under 2 mån levt på nollan ..inte gått ner utan upp i vikt!!!!!!.tränar 4 ggr i vecka., stillasittande jobb.. Förr om åren radade jag ner dessa kg om jag var strikt..nu upp i vikt..vad har hänt?! Jag är 44 år ca 10 kg övervikt. Jag jar probat höja och sänka fettet…jag börjar bli farligt sugen på kval teducering..vill inte köpa nya stora kläder igen.. Vad ska jag göra tror ni..nån i samma situation som kommit på "felet" Är inte sugen på 5:2 el nått då jag för 25 år sen hade ätstörni gar o tror de kan trigga.

Annons:
Pencik
5/27/16, 9:14 AM
#28

..forts ..slutar lchf att hjälpa ef 10 år?

Zepp
5/28/16, 11:31 PM
#29

Nämenaltså.. jag har fyllt 60 så om du kommer på knepet med att komma i yngre form/vikt så skriv här eller PM mig.

Grejen är att vi blir äldre på 10 år.. på det så lägger vi dessutom på oss bördor som har med social kontext att göra.

En annan grej jag lagt märke till från det jag var i 40ärsåldern är att jag inte är lika aktiv längre/tröttare.

Grej nr 2 är att jaf fortsätter med LCHF iomed att det är god mat, det räcker att äta 1-2 gånger om dagen, jag går inte upp något kilo per år.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pencik
5/29/16, 6:23 AM
#30

#29 Zepp Va!! Blir jag äldre på 10 år??!! Hur mycket äldre då??! ;) Faktiskt sant att jag inte tänkte på den lilla detaljen..känner mig ju så ung inuti!! :) Jupp..får nog gå ner lite i fettintag..jag va duktig o åt noll ett tag..då gick jag upppp i vikt..hade turen o snubbla över SSS bok på en loppis och följde 50+ ( kilo) istället för 10 + . 10 + dieten har jag ätit lääänge nu och inget resultat..jag tror jag får lov att äta mindre helt enkelt..men ändå så jag blir mätt..JAG personligen gillar inte att gå hungrig då jag som ung hade bulimi..hunger triggar fortf..ett stört ätbetende. På 2 dagar nu har jag gått ner 1.5 kg..( ja inte fett) ..men mindre mat helt enkelt ..och inte vart hungrig. Har inte tränat denna vecka heller..träningen triggar veeerklugen min aptit..meeeen ..man ser slankare ut och man blir av med mycket värk och i längden tror jag att JAG tjänar på att träna. …men som sagt..stannar upp vikrminsking.. "Vanlig" mat är inte något alternativ för mig då magen då blir svullen..el hela jag och led och muskelont..men d hade ju som sagt vart mer än kul..att gå ner d sista 10 kilona.jaja..trägen vinner?! Idag 72.6 kg..

Zepp
5/30/16, 6:35 PM
#31

Grejen är.. tada.. i slutändan så handlar det om dagligt kaloriintag!

Det LCHF kan hjälpa till med är främst att minska de dagliga måltider till 1-2!

Dåå, blir det rätt svårt för de flesta att äta för många kalorier.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pencik
5/30/16, 8:59 PM
#32

Äre så..kcaloriintag??jag har ätit ca 800 -1000 kcal i åååårrr utan att gå ner..utan stått på svält antagligen..för jag har haft jättttebra karaktär på riktigt..men inte gått ner i vikt…ja..nu fettfastar jag några dagar..så får vi se..!

Zepp
5/30/16, 10:50 PM
#33

800-1000 Kcal om dagen och går inte ner i vikt?

Då har man antingen fel på ämnesomsättningen eller så går man i sömnen.

Närmare bestämt till kylskåpet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pencik
5/31/16, 5:23 AM
#34

Nixpix inte gått till kylskåpet…utan i sånt fall fel på ämnesomsättningen jsg misstänker att detta är mer vanligt än vad man tror…men nara en misstanke..men.Anna Hallen skriver om det..att man bantat sig upp i vikt..och jag menar inte då att man till slut ätit massor för man e s0 hungrig..utan kroppen går ner på extrem sparlåga..moch d är vi som provat viktväktatarna och gått upppp i vikt tex..men mina sköldskörtelvärden ääär normala ( enligt den skala läkarna har)..och nixpix..inte tjuvätit el.gått i sömnen….på riktigt! Utan ätit minimalt månad ut o månad in..och rört mig massor i jobbet ..till slut tappar man ju givetvis hår och får ont i kroppen..men fettet runt lår armar o rumpa dallrar festligt kvar.

Annons:
smurfis
5/31/16, 5:48 PM
#35

Det låter som du äter för lite om du ligger på under 1000 kcal per dag. Prova chocka kroppen och ät lite mer ett tag! Sen är det väl så att med åldern så blir ju förbränningen sämre och man kan inte äta lika mycket som man gjort innan. Men ditt problem kanske inte riktigt är det? Kolla även sköldkörteln så du vet att det inte är nåt sånt problem.

Pencik
5/31/16, 6:12 PM
#36

Ja…har provat höja sänka ..inget händer?? ..och provat lite längre perioder..nu provar jag nolla..annars vette tusan?? Känns lite hopplöst att bara öka i vikt fast man kämpar så..men glad för att jag kämpar..annars hade jag kanske vägt 80!!

Zepp
5/31/16, 6:58 PM
#37

Det finns ytterligare problem förutom ämnesomsättning och sömngång till kylskåpet!

Och det kallas för CDS.. dvs Chronic Dieters Syndrome!

Då har man som regel testat allt som kan sänka kaloriintaget.. för att gå ner något kilo och sen gå upp ibland det dubbla igen!

För det första så skall ingen äta mindre än sin basalomsättning.. den tenderar att hamna runt 1500 Kcal per dag för en normalvuxen!

Anna Hallen har en del handfasta råd för sådana och även ett tröstens ord, "tänk att få äta sig mätt på riktig mat och ändå inte gå upp i vikt"!

Då är man inne på något som går att utveckla!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pencik
5/31/16, 7:57 PM
#38

Jo..jag tror det är just det jag har gjort i typ 30 år..så ..men under dessa år med lchf har jag ätit bra ofta tycker jag..men….hmmm..kanske att jag har dragit ner lite för mycket sista tiden..när jag märkte jag gick upp….måste fundera efter om d är så…. Tack Zepp! Hoppas solen skiner fint där du är!!

Pencik
5/31/16, 8:37 PM
#39

..jag kan inte komma på en enda dag jag inte bantat sen jag var 13 år…vikt mellan 50 till 82 kg..och om jag tänker eftwr noooga så har jag nog ätit minst just på minsta och högsta vikten..jag måste nog börja äta..shit…d kommer inte bli ångestfritt o lätt…

Pencik
6/1/16, 5:41 AM
#40

Gettfastat 2 dagar och gått ner 100 gram..låter som jag bantat för länge och d går åt fel håll..ska börja äta mer ett tag..lösa Anna Hallen..funderar tom på och ta en fibermacka te frulle..men d e kanske o gå fööör långt ..men tom drömt om chronic dieters syndrom ;) …ligger nog bäldigt mycket i det.

Zepp
6/1/16, 6:40 PM
#41

Solen lyser för j*vligt just nu.. varför kan det aldrig vara lagom.. gäller både värme och vikt!

Ta din fibermacka.. med ett lass smör och annat pålägg.. känn efter hur det påverkar.

Iomed att du ätit LCHF så länge så får du se över eventuella Thyroidhormoner oxå så det inte är dessa som ställer till det.

Iallafall så borde man vara viktstabil på en normal kalorikonsumtion.. säg 1500 Kcal om dagen i snitt, som minimum!

Sen det där med CDS sätter sig främst på psyket och tenderar att göra att man till stor del tänker på kalorier och vikt.. det i sig tenderar till att höja alla stresshormoner, det underlättar hur som helst ingen viktnedgång!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Pencik
6/1/16, 7:02 PM
#42

Skäll nu inte oå solen..snart är den väck…jag vågar lova;) Jo det sätter sig på hjörnan..har uppdaterat mig med Anna Hallens råd..h8n bantade så länhe så hon tillslut bara kunde äta 1000 kcal per dag..åt hon mer gick hon upp i vikt.. Jag ska öka mitt dagsintag!! Hua!! En dag i taget..och så förskräckligt viktigt är väl ändå inte vikten ;)…

Zepp
6/1/16, 7:47 PM
#43

Mm.. är snäll mot solen.. tänker iallafall på vintern när den gömmer sig!

Testa hur som helst Annas råd.. hua, tänk om du kan äta 1500 Kcal och inte gå upp i vikt, mer än marginellt?

Kan avslöja en sak för dig iallafall.. under förutsättning att dina problem inte handlar om Thyroidhormoner!

Den metabola omställningen är den lättare saken, det tar som regel några veckor, den mentala kan ta månader/år!

Omställningsbesvär i 3-4 veckor är rätt lätt att stå ut med.. iomed att man förväntar sig underverk så småningom!

Mirakel är dock något helt annat och kan tära på ens uthållighet.. främst då för att man blir tvungen att ta tag i ens egna livstil.. där finns så himla mycket bagage att göra sig av med.

Bagage som man burit stora delar av ens liv.. de har nästan blivit en del av ens liv/kompis/livskamrat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
6/1/16, 8:34 PM
#44

Sol kommer jag nog att få tillräckligt när vi flyttar i oktober.

Zepp kan säkert gissa vart. Nånstans i Karibien.

Där kommer jag inte att ha något Internet, så jag får se till att jag får mitt lystmäte medan jag är kvar här i Norden.

Pencik
6/2/16, 4:38 PM
#45

Ja den mentala omställningen får man jobba hårt med..i mitt fall vågar jag inte äta…det går framåt..som ung med liiiite hull..eller nää..till anorexi till bulimi till sockerberoende till och gå ner 30 kg ef 2 graviditeter till att lchfa o må bra till att lchfa och bli "tjock"..nåja.. Imorse hade jag dock gått ner i vikt 73.3 ef en ätdag?? Ja fråga mig inte???? Zepp .Anna säger att metabolismfixning kan ta år..i värsta fall..suck.. Jag har kollat mina värden de va normala MEN jag fick levaxin o mådde toppen..i ett år..sen ingen skillnad.. Hade inte ont va pigg och gick ner i vikt rejält..vägde 10 kg mindre..men sen slutade de hjälpa och jag tänkte äta mig frisk ….d går sådär;) Näää va avis jag blir Karibien!! Får man fråga vart ?? Idag är d ju lite Karibit här i Sthlm! Liite!

Zepp
6/2/16, 6:44 PM
#46

Kan avslöja att Inkan flyttar till Kuba.. hans fru är Kuban!

Det kanske inte riktigt är det samma som det karibien som Amerikanska turister brukar besöka?

Sol, värme och svarta bönor lär finnas i överflöd.. annat blir det knapert om!

En annan fördel med Kuba i dag är att när Sovjetunionen kolapsade så förlorade de sin främsta handelspartner och fick lägga om större delen av sitt jordbruk till ekologiskt sådant!

Säger som Anna.. man får äta upp sin metabolism.. dvs äta så att den ökar!

Knepigt det där med att du fick Levaxin.. möjligen var det ett test?

För grejen med Thyroidhormoner är att de kan ligga inom normalt fast på någon gräns och det är hur individen mår som avgör var det skall ligga!

Till det rent medicinska/submarkörer så kommer till slut den mentala biten, det är den jobbigaste!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pencik
6/2/16, 7:28 PM
#47

Härligt med Kuba! Dit har jag alltid velat åka..intressant ställe med gamla hus gammmmmmmal bilpark och specialregler för restauranger.Finns en hel massa bra smalfilmer gjorda på Kuba oxå som beskriver det lite speciella samhället. Juste ställe o bo på! Kanske ska vi lägga en lchf kryssning dit istället;) Japp..min läkare sa att han medicinerade symptomen ..och de där thyroidgränserna är ju väldigt tokiga..och hur man tar upp osv..en hel vetenskap och d är säkert bättre med licens grishormon.. Man har ju läst och provat d mesta när man har haft sådan här värk sömnsjuka håravfall och trötthet. Borrelia ?? Meeen med hjälp av lchf tung träning sol o skratt så har jag blivit bättre! Det finns hopp! Japp..nu äter jag enligt Anna ..hoppas jag inte går upp föör mycket i vikt..men att bli viktstabil och få en trygg kropp är ju första målet..och att inte heeela tiden banta som Anna oxå beskriver ..hur vi blir mer fanatiska nollar 5.2 16.8 fettfastar ketosmätningar osv..jag är i gott sällskap…en dag i taget.

Zepp
6/2/16, 7:42 PM
#48

Om man säger som så, du kan fortfarande gå upp i vikt men ändå komma i de där jeansen!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/517462458e0e743b790008fa-varfor-man-inte-alltid-gar-ned-i-vikt?bookmarks-1

Fast förr eller senare blir du tvungen att köpa nya byxor hur som helst!

Och så har du blivit några år äldre, samt så har du fått barn.

Vi är inte tonåringar hela livet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Pencik
6/2/16, 8:37 PM
#49

Oj!! Ja..det får man tänka på nu när man tränar..eller åtminstone har gymkort.. ;)

Inkanyezi
6/3/16, 3:34 AM
#50

Det jag har märkt med brallor är att de sitter löst i midjan men stramar om låren ibland. Det kan ju hänga ihop med att jag de senaste åren har cyklat många tusen mil, och att benen lite grann liknar fotbollsspelarnas. 

Ett tag var jag nere på väldigt låg vikt, men det mådde jag inte bra med, och nu har jag gått upp lite igen, fortfarande inom spannet för normalvikt. Det trivs jag bättre med. Men som Zepp nämner, vikten är ju egentligen bara en siffra.

Och det där med svarta bönor handlar mer om efterfrågan än tillgång.

Svarta bönor och ris är tradition, men Kubas jordbruk producerar inte tillräckligt med mat för alla som bor där, så importen av livsmedel är stor, men eftersom exporten av varor är rätt liten räcker maten kanske inte riktigt till för alla. Det finns faktiskt folk som svälter där, men med pension från Sverige behöver man inte svälta. Särskilt inte om man som jag har mycket god kontakt med flera jordbrukare och i stort sett kan bestämma vad jag vill ha.

Spädgris är mycket populärt, den brukar man steka på spett till nyår, och en eller annan gång annars också.

Det där med ekologiskt jordbruk är mer snack än verkstad. Men på de små gårdar som jag har kontakt med handlar det i stort sett om ekologiskt. Fortfarande är den dominerande grödan på Kuba sockerrör, och jag begriper inte varför. Efter andra världskriget var Europa i stort sett självförsörjande på socker, och vi producerar det billigare än Kuba kan. Ett kilo socker i affären på Kuba kostar ungefär tjugo kronor i svenska pengar, och här betalar vi ungefär hälften och får bättre kvalité (vad nu det kan betyda). Jag använder ju inte socker, så det är kanske inte så intressant, men det ger en prisjämförelse.

Nötkött förekommer inte alls, men det finns får och getter, utöver svinen.

Det finns både bra och mindre bra aspekter med Kuba, och det som är bra för min fru och mig är väl att vi har ett hus där, och att det enda språk min fru behärskar talas där. Jag reder mig ganska väl med språket, eftersom jag har talat spanska mer eller mindre dagligen sedan omkring 1970. 

De negativa aspekterna ska jag inte ta upp, utöver att det är väldigt varmt. På vintern kan temperaturen tidvis vara riktigt angenäm, då kommer den ner till omkring tjugofyra grader en del dagar. Sommaren är lite mindre sval. Medeltemperaturen i Santiago, där vi bor, är kring tjugoåtta grader.

Sindri
6/3/16, 11:33 PM
#51

Kuba skulle jag gärna åka tillbaka till. Saknar alla fina filmer som försvann när videokameran blev stulen…… (Tillsammans med joggingskor och en svettig T-shirt)

Arg? Nej, man kan inte bli arg på den som inget har. Men vi hade ju med oss väldigt mycket kläder och grejer och delade ut, så man tycker ju vi kunde fått komma hem kameran. 🙂

Alla vi kom i kontakt med var i alla fall oerhört vänliga - och hur orkar folk vara så GLADA? Undrar just hur det går med upprustningen av Havannas gamla hus. Det fanns oerhört många bedagade skönheter.

Hur som helst - vill minnas att det var mycket kyckling på menyn också. Maten var OK på det hotell vi bodde på i Varadero (Melia) om än lite enformig. Men inne i Havanna var den katastrof!

Hoppas du kan rapportera lite om läget på Kuba, även om internet är torftigt.

Inkanyezi
6/4/16, 7:15 AM
#52

Upprustningen hinner inte ikapp det som rasar, men en del kosmetiska åtgärder gör att det kanske inte ser så illa ut som det är. Till skrytbilden hör "stadsjordbruk", som sägs göras på "ödetomter" som tidigare har varit parkeringsplatser. Och vad som var där innan det blev parkeringsplats nämns inte…

Precis som i alla andra storstäder är "ödetomter" tomter där det har stått en byggnad, och i fallet Kuba är det oftast en som har rasat under de senaste femtio åren.

Själv har jag aldrig bott på hotell på Kuba, utan bara hos vanligt folk under varierande omständigheter. Jag har besökt turisthotell några gånger när jag har varit inbjuden, och maten där har varit varierad och riklig. Jag har aldrig varit i Varadero, och det är tveksamt om jag någonsin kommer att ta mig dit. Jag känner en eller annan som arbetar eller har arbetat där. Emellanåt träffar jag någon av dem i Miami när jag är och hälsar på barnbarnen.

Den stora drömmen för de flesta unga kubaner är att komma därifrån.

Sindri
6/4/16, 12:50 PM
#53

Tragiskt att man kan förstöra ett vackert land så. Kuba har alltid stått i "skottlinjen" verkar det som.

Det var ju inte bra innan Castro, men med undantag för några guldår under Sovjets beskydd, har ju landet drivits till den situation det var före revolutionen. Att de styrande inte ser det själva.

På nattklubben Tropicana sitter de mäktigas ungdomar med dyra kostymer och klockor och hinkar champagne. Revolutionärt så det förslår!!!

Nej, Varadero var inte roligt, bara All Inclusive hotell. Höga stängsel. Personal som jobbade kanske 14 -16 timmar om dagen. Siesta - jovisst, men de kunde inte ta sig hem och vila.

Nej, förlåt TS - nu blev din tråd ordentligt kapad. Ber om ursäkt, men mitt hjärta klappar så för Kuba.

Inkanyezi - kan inte du göra en Kuba tråd och berätta om sånt som händer där? Lite kolhydratvinkling kan du väl få till! 🙂

Pencik
6/4/16, 5:18 PM
#54

Haha..kapa på du bara!! Tycker oxå Kuba är intressant!!

Pencik
6/4/16, 5:50 PM
#55

Öööh jag har ju ox0åkapat tråden…sorry.. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: