Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 11785 ggr
davidz
2/7/12, 6:27 PM

Tips på tillbehör till kött & fågel

Undrar vad ni har till era köttbitar med mera? Börjar bli mätt på blomkålsmos, rättika, sparris med mera… Snälla ge mig tips!

Annons:
JMW
2/7/12, 6:56 PM
#1

Ostgratinerade blomkålsbuketter, smörstekta små blomkålsbuketter, coleslaw, strimlad stekt vitkål, sallad m t ex fetaost och avokado.

opssk
2/7/12, 10:35 PM
#2

Har du provat riva blomkål och steka det? Ibland bara några skivor gurka…blir mindre o mindre tillbehör för mig…

Lintu
2/7/12, 10:56 PM
#3

Förutom diverse grönsaker: en god sås eller röra, tzatsiki tillexempel. Tärnad fetaost eller mozzarela, stekt lök, vitlöks/kryddsmör.. :)

aussiemia
2/7/12, 11:00 PM
#4

Ofta äter vi bara kött med sås eller kryddsmör.

Smör/gräddstuvad svamp med vitlök är en favorit här.

Stekt broccoli på samma sätt.

aswedishsmorgasbord.com

Margareta
2/7/12, 11:25 PM
#5

Vi wokar purjo, grön paprika och bambuskott i kokosfett och tillsätter sen olika smaksättningar bereonde på dagsformen. Just nu grön currypasta.

Som kött använder vi fläsk, kyckling eller något annat också beroende på dagsform. Räkor fungerar bra till chili/vitlök.

På slutet tillsätter jag den feta kokosgrädden.

Det blir lite thaikänsla över det hela och helt mejerifritt för den som önskar ha det så.

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7177e5b9cb462227084b6b-bambuskott

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

davidz
2/8/12, 8:48 AM
#6

Lite nytt tackar tackar!
Tyvärr mycket samma som jag äter oxå.

Finns det någon som sitter på en gratäng eller grönsaksbiff eller annat mumma man kan ha till kött och sås? Tungan ute

Annons:
JMW
2/8/12, 9:06 AM
#7

Konstigt att kolhydratätarna aldrig tröttnar på att jämt äta ris, pasta och potatis som tillbehör. Inte mycket variation där inte. Flört

Carolinalovetobias
2/8/12, 9:47 AM
#8

stekta grönaker e ju underbart.. Kanske som du har marinerat innan du steker det? eller ringlar över marinad å in i ugnen =) *mumma* Mina favorit grönsaker är: champ, lite rödlök, zucchini, baljväxter, fänkål, paprika =)

Marinaden kanske består av:

  • 6 msk olivolja

  • 3 msk balsamvinäger

  • 2 vitlöksklyftor

  • salt

  • peppar

    Mixas med stavmixer =)

chrand
2/8/12, 3:53 PM
#9

Surkål är jättegott till fläskkött.

Henkez
2/8/12, 5:20 PM
#10

Stekt sidfläsk med sidfläsk är jättegott.

misty09
2/8/12, 5:34 PM
#11

#6 Mariann har en blomkålsgratäng som vi tycker är supergod. Den kanske kan smaka?

http://mariannslchf.se/marianns-blomkalsgratang/

kaffemoster
2/8/12, 5:40 PM
#12

Jag gör ofta en låda. I botten lägger jag kokt broccoli, tärnad kokt rättika eller tärnad smörfräst squash. Krydda med lite örtsalt. Strö över 1-2 dl riven ost eller 4 msk keso. Häll över en äggstanning på 4 ägg, 2 dl grädde plus lite salt och peppar. Grädda i 200 grader ca 40 min.

Broccolimos kan man göra på samma sätt som blomkålsmos, fast då brukar jag ta crème fraiche i stället för grädde.

MsSandra
2/8/12, 7:09 PM
#13

Utan att ha läst alla andra bra förslag du fått, så utgår jag från mig själv bara när jag nämner sådant jag gillar!

Ugnsgratinerade auberginsskivor med getost (eller annan ost), smörstekta squashskivor med salt o peppar.. broccoligratäng (hutlöst gott).. blomkålsgratäng (även här kan man "hotta upp" den med typ ädelost i om man vill..).. fetaostsallad.. finstrimlad vit/rödkål (savoykål).. antingen smörstekt eller gräddstuvad.. även buljong kan man ha ner lite i när man smörsteker/stuvar.. blir också gott!..

I övrigt har jag funderat på att prova göra någon slags grönsaksfylld pannkaka/crepe som tillbehör..

Hoppas du hittar nått gott..
Ha en trevlig kväller,

Annons:
misty09
2/8/12, 7:35 PM
#14

Smörstekt vitkål och fläsk…mums!

Benny1
6/3/12, 2:43 PM
#15

Haloumigratäng är ett hett tipsGlad

4 port.

2 haloumi
1 dl creme fraiche
2 dl grädde

Skiva Haloumi och lägg i ugnsform, rör ihop creme fraiche och grädde och häll över. Grädda i 200 grader c:a 20 minuter.

umbra55
1/4/17, 10:11 PM
#16

Nån som gjort "puckar" i muffinsform av grönsaker som bara är att plocka ut ur frysen vid måltid?
Borde väl gå göra "minigratänger" med ost/ägg?

Upp till toppen
Annons: