Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - tidningar/hemsidor

lchfgourmet?

2012-02-07 12:38 #0 av: goffa

Vem står bakom den sidann eg? Många recept som liknar andra, mer kända upphovsmän...

Anmäl
2012-02-07 13:21 #1 av: davidz

Kikat runt och ja det verkar vara liknande recept som på många andra bra lchf sidor. Verkar vara lite modifierade recept. Kanske utefter deras smak å tycke? Sen om dom e bättre än andra som sprids runt om på sajter får man väl prova sig fram å se. Tycker de flesta sidor har ganska samma idag tyvärr. Lasagnen ska jag nog prova iaf. Hoppas den smakar det vore ju fantastiskt om den gör det.  :)

Anmäl
2012-02-07 14:03 #2 av: gun92884

#1 skrivet av davidz

Även om recepten finns på många siter så bör man åtminstone ge en vink åt hållet man har hittat det ...

Det är ju väldigt enkelt att säga att recepten på LCHFGourmet ÄR en samling av olika - en del original medan andra är modifierade - recept som finns på olika siter och här är det lätt att hitta dem under en rubrik ... eller hur?

Anmäl
2012-02-07 14:33 #3 av: davidz

Jo fast vissa recept hitta jag direkt på 3-4 ibland fler sajter när jag sökte på tex. bröd å våfflor.

Spelar det någon roll egentligen vart man hittat det då?
Ja menar dom kan ju länka länka till alla pannkaks recept på nätet då har dom å göras hela dagen ha ha ha Skrattande

Fast det e klart lägger man ut väldigt unika recept så e det ju hyggligt att hävisa å länka dit. Nåja olagligt lär det väl inte vara iaf för några patent på recept har jag aldrig sett ( lär tyvärr aldrig få det på mina iaf) men jag håller med om att gemensamt länkbyte e å föredra.

Tjipp tjipp!

Anmäl
2012-02-07 15:03 #4 av: gun92884

#3 skrivet av davidz

Vad som är olagligt eller inte ger jag mig inte in på någon diskussion om eftersom copyright är ett väldigt snårigt ämne som inte ens advokater är överens om hela tiden. Min tanke är mer relaterad till netikett som man bör lära sig innan man sätter upp en website ...

När det gäller länkar så räcker det bra med att bara länka till sista stället man såg och kopierade från ... den som vill kan ju på så sätt nysta vidare själv om mer information önskas.Guld i mun

Det är oftast de som inte bidrar med något som gapar högst när det pratas om att uppehålla copyright. Därför måste fler och fler som lever på sina alster sätta vissa spärrar till sina website, som till exempel avgift för medlemsskap.

Anmäl
2012-02-07 15:12 #5 av: davidz

Jag jobbar själv med saker som bråkas om när det gäller copy...

Är dock av inställningen att man kontinuerligt ska leverera inte leva på gårdagens meriter. Tar man rätt betalt från början så behöver man inte sitta på rumpan å gapa efter royalties.

Sidan verkar ju iaf lovande (inga äggiga tråk grunkor) och jag la ett mail till dem å bad dem hänvisa till ev. källa, får se om det ger önskad effekt. :)

Nu ska jag ladda ner en film som jag kan kolla till min lchf middag! ;)

Anmäl
2012-02-07 16:46 #6 av: [Pennylane1]

De uppmanar ju där på sidan att man ska skicka in sitt bästa LCHF-recept, men ingenstans vad jag kan se anges vem som skickat in, lite taskigt kan jag tycka.... och den som skickar in bör förstås ange var man tagit det ifrån om man inte uppfunnit det själv.

Anmäl
2012-02-07 17:18 #7 av: gun92884

#5 skrivet av davidz

'Leva på gårdagens meriter?' Det finns nog många som inte håller med dig där ... behöver bara titta på historien ... men sk*t samma, om du är nöjd med vad du får ut av ditt arbete - bara för att du 'arbetar' med grejor som är copyrighted betyder det ju inte att det är dina ideer som är i grunden -  så är det ju vad som gäller för dig ...Skrattande

Anmäl
2012-02-07 18:16 #8 av: davidz

Finns nog en hel generation som håller med mig där skulle jag tro men som sagt den frågan kan debatteras i en annan tråd.

Nu har jag iaf provat lasagnen (eller hur det stavas ha ha) som för övrigt enbart finns på deras sajt ( kan iaf inte hitta samma vid en sökning å tro mig min generation vet hur man hittar det man söker, nåja...) och den e mumsiiiisch!!! Hoppas andra sajter"plankar" det rakt av för sånt här smask tillhör folket (sorry lchfgourmet men allt e till för att delas) och kan inte tas patent på! Tungan ute

Anmäl
2012-02-07 23:47 #9 av: gun92884

#8 skrivet av davidz

Jaså? ... ... vet inte vad din generation kan som inte min kan när det gäller att söka uppgifter ... du ska nog ta dig tid och leta litet till så ser du att det finns flera lasagne recept ... och dessutom ger DE receptet på pastan också ... verkar som det inte finns längre på LCHFGourmet Skrattande 

Anmäl
2012-02-08 07:45 #10 av: [Pennylane1]

jo receptet på pastan finns men länkarna fungerar dåligt! Jag hittade den och den ser ut att vara EXAKT den som finns härinne.

Anmäl
2012-02-08 08:45 #11 av: davidz

Letat länge å väl. Nix det lasagne receptet hittar jag inte hos andra, finns gott om liknande dock (fast snart finns det på min blogg he he..). Pasta receptet finns där oxå, fast det är inte det jag använt även om det är 90% samma.

Såg att deras bea är EXAKT samma som finns på tusen ställen oxå, vi kanske ska skriva till dem å be dem länka till allihopa... Cool

Nä nu ska jag prova Marianns semlor!
Mumma! Tungan ute

Anmäl
2012-02-08 09:34 #12 av: davidz

Ser nu att det börjat dyka upp hänvisning till källa på flera ställen bla.

http://www.lchfgourmet.se/middags-recept-lchf/-pasta-gratang-mos---tillbehor/friterad-blomkal-med-myntasas/

Verkar som att djungeltrumman når fram! :)

Skulle ju faktiskt vara kul att få veta vilka som roddar med sidan dock.

Anmäl
2012-02-08 09:37 #13 av: [Pennylane1]

grejen är att alla de här LCHF-recepten är relativt nya och folk "offrar sig" att experimentera och kasta alla misslyckade försök och när de sen äntligen får fram nåt bra, och delar med sig så är kanske det minsta man kan begära är att de åtminstone får lite kredit i form av en hänvisning när folk lånar det till sin blogg?

Anmäl
2012-02-08 09:42 #14 av: JMW

De skriver ju att de testlagat allt och i vissa fall gjort lite ändringar. Sen lägger de bara ut det allra bästa.

Såg föresten ett svar igår i nån tråd där personen hänvisade till "sitt" recept på just denna sidan. Hmm...undrar om det inte var frågan om Tortillabröd...

Så personen i fråga finns här på forumet.

Anmäl
2012-02-08 11:00 #15 av: davidz

Ännu fler hänvisningar dyker upp nu kan jag se.

Verkar vara en lovande sida förutsatt att den hålls uppdateras å så. Gillar att dom smakar allt själva, det gör ju långt ifrån alla som lägger ut sina äggiga lchf samlingar bara för å dra in cash. Guld i mun

Önskemål skickat till lchf gourmet sidan:

Hej,

Skulle vara kul om ni la till en kommentarfunktion så man kan se om fler "testlagare" tycker samma om era versioner av rätter å bakverk.

Nu ska årets första Mariann Semla snart in i mun! Yum yum! Tungan ute

Anmäl
2012-02-08 11:45 #16 av: Annette I

Hejsan,

Det är jag som står bakom lchfgourmet.se och jag fick upp ögonen för era synpunkter och lovar att ta dem till mig.

Många av recepten har jag lagat i flera år och minns inte vart jag hittat ursprungsreceptet. Ska i framtiden hänvisa till källan i de fall jag kan. Meningen är inte att stjäla andras recpet utan att samla bra recept på ett ställe för alla att ta del av. Glad

Hoppas iaf att ni gillar hemsidan, den började växa fram som en plats där jag kunde spara mina recept redan för ett år sedan. Nyligen fick en god vän till mig som är duktig på hemsidor upp ögonen för lchf och hjälper mig med tekniken bakom hemsidan.

Fler recept kommer dyka upp i den takt jag hinner provlaga och förfina recepten som samtliga blindtestas på olika personer innan jag lägger ut dem.

Vänliga Matglada Hälsningar

Annette

Anmäl
2012-02-08 12:04 #17 av: gun92884

#16 skrivet av Annette I

Tack för att du provkör recepten! Din sida är ett välkommet tillägg speciellt för de köksnoviser som inte har en antenn för vad som fungerar eller inte. Nu blir det ju mindre vanligt med recept som är hit and miss ... det hände ofta på listor i lowcarbens början Rynkar på näsan

Anmäl
2012-02-08 12:18 #18 av: Sindri

#16 skrivet av Annette I

Det känns väldigt konstigt att surfa runt på en sida där det inte ges minsta hint om vem som ligger bakom, och varför. Och dessutom reklamfritt!

Ditt syfte är absolut gott, jag menar inte att du behöver presentera dig med namn och bild, men lite mer om varför och var du hittar inspiration etc. Kanske med kort förklaring av vad LCHF är, för de som hittat dit genom att söka på ett recept. Och hänvisning till andra sidor där de kan få mer information.

Och en sak till (i all välmening - med anledning av tråden Hur skriver man)

"dagsläget"

"egenkomponerade"

Glad

Anmäl
2012-02-08 12:49 #19 av: JMW

Och..."sökfunktion"

Anmäl
2012-02-08 12:55 #20 av: MsSandra

Ur olaglighetssynvinkel.. så är det bara om man "snor" en komplett samling (tex alla recept i en en och samma bok) och publicerar dem som dina egna typ.. det är lite luddigt det där området över lag (men i det stora hela är det bara hela samlingar som är skyddade).

Du får i stort sett "sno" vilka recept du vill och lägga ut på nätet.. (även publicera i "egna kokböcker"!). MEN.. sen är det ju trevligt om man "hintar" om vart man hittat receptet från början..om man nu kan eller vet..

Däremot får du ju inte ta andras bilder och publicera med recepten! Bilder har ett helt annat slags skydd..

Men jag måste ju säga att jag som numer kikar frenetiskt på recept och lagar en del själv också.. (och lägger upp på min sajt) har märkt att många recept både som jag tycker att jag kommit på (och som andra tycker att de har kommit på..) finns redan i liknande varianter antingen här eller t ex i usa osv och det är närapå omöjligt att komma på vem som faktiskt var först (och inte bara trodde att "han eller hon" var först..).

Vilket gör det hutlöst svårt att ge credits ibland.. (även om nu jag inte har nått emot att ge credits till sajten jag hittat det på ibland.. så vill jag ju eg inte ange fel källa på "upphovsman/kvinna" för receptet.. för att då kanske jag stöter mig med den personen..!) Saker och ting går i många led ibland innan det kommer fram till mig..

Ibland är världen stor och ibland alldeles för liten hehe :)

Gillar goda recept.. publicera mer alla därute! Tyst
Ha en trevlig dag,
MVH Sandra

Anmäl
2012-02-08 12:58 #21 av: Annette I

Tack ska ni ha:)

Som sagt sidan är inte helt klar och jag håller på att jobba med en länk "om LCHF", vill bara att den ska bli bra innan den läggs upp.

Kommer också uppdatera info om lchfgourmet där jag skriver mer om varför sidan startas och vem jag är.
Inspirationen hittar jag lite överallt. Vissa saker är recept man hittar på nätet, andra är gamla hederliga recept man anpassar och gör om till LCHF eller tips från vänner och arbetskamrater. Mkt är också experiment från köket nu när man fått lite känsla för vad som fungerar inte. Har alltid älskat att baka och det är det stora grejen jag saknade med LCHF i början..Så nu med all "ny" kunskap så bakas det hejvilt hemma.

Har uppdaterat de recept som jag hämtat inspiration från ursprungligen (de jag kom ihåg i nuläget) med källa. Såklart att jag kommer att skriva med det i fortsättningen!!

Varmt välkomna att lämna feedback och åsikter så ska jag försöka tillgodose detta..

..och stavfelen är "rättade" Glad

Anmäl
2012-02-08 13:01 #22 av: gun92884

#20 skrivet av MsSandra

... nja ... där kan du råka illa ut här i Staterna ... det är inte riktigt så clear cut med copyrightlagarna ... det är det som orsakar så mycket strid hela tiden ...the interpretation ...

Anmäl
2012-02-08 13:01 #23 av: Annette I

Precis..hoppas att få till en sökfunktion inom kort!!

Anmäl
2012-02-08 15:09 #24 av: MsSandra

#22 gun92884:

Där är alla regler annorlunda och lagar med (för att inte tala om straffsystemet..), precis som det också är annorlunda i många andra länder!

Men precis som i sverige är många av de där lagarna diffusa och fria för tolkning..! Sen är det inte säkert att just "den juryn eller det företaget" tycker att just min tolkning är rätt.. (men det är också där de har stora problem ju, i staterna, där är det väldigt mycket "stämma alla och envar för allt som händer och inte händer och tjäna stora pengar".. hehe..

Har bott där i ett år medan jag läste lite journalistik, det var ett intressant år!

Ha en grejt kväll,

MVH Sandra

Anmäl
2012-02-08 15:13 #25 av: MsSandra

#21 Annette 1:

En hemsida ska aldrig bli färdig Cool däremot ska den utvecklas och uppdateras. Ha ingen brådska, tänk efter först så du vet vad du vill ta upp och hur du vill lägga upp informationen och menyerna. Allt annat ger sig längs vägen..

Men jag håller med om att en sökfunktion på en sajt som har mycket information och/eller recept är en bra sak att ha  Glad gör det mycket lättare för användare att hitta det de söker!

Ha en trevlig kväller!
MVH Sandra

Anmäl
2012-02-08 16:38 #26 av: Josp

Haha... lite roligt när man kollar in receptet på kanelknäcke som finns på sidan.

"Saknade riktiga kanelknäcken till frukost så här är min twist på fröknäcken med kanel!"

Sen kommer receptet... utan kanel... Skrattande

Anmäl
2012-02-08 16:42 #27 av: goffa

Anette I: Kul att du såg mitt inlägg o bra jobbat med korrigering o hänvisning. Ett mörker detta m ursprung o "äganderätt" lör det kommer tillrecept.. Alla lchfreceptsamlingar hjälper, rätt ska dock vara rätt, så långt det är möjligt. Blir bra m en presentation så du också får cred för nedlagt arbete!

Anmäl
2012-02-08 17:48 #28 av: Annette I

Kanelknäcken utan kanel va lite kul ja..2 msk ska de va:) tack för att du såg detta!!

Anmäl
2012-02-08 18:24 #29 av: lowcarber

Hej, brukar läsa här men har inte varit medlem på några år. Men nu registrerade jag mig igen för att kunna lägga in följande från Alis, som administrerar upphovsrätt i Sverige (kort version: recept är inte skyddade av upphovsrätt):

Är recept skyddade av upphovsrätt?

Utskriftsvänligt format

Detta är en vanlig fråga. Svaret knyter an till begreppet verkshöjd. Om receptet är tillräckligt originellt skrivet (med fantasifulla och litterära formuleringar t.ex.) kan det vara ett verk i upphovsrättslagens mening och därmed skyddas av upphovsrätt. En ren uppräkning av ingredienser skyddas däremot inte. Inte heller en rak och "naken" beskrivning av tillvägagångssättet (dvs. en strikt instruktion om hur ingridienserna ska tillföras och i vilken ordning). Upphovsrätten skyddar inte det materiella innehållet i en text utan endast den form som faktainnehållet tar sig uttryck i. Eftersom matrecept i de flesta fall saknar annan funktion än att ge en instruktion för tillagningen, och därför ofta är banalt skrivna, är det i många fall tveksamt om de åtnjuter upphovsrättsligt skydd.

Om man är tveksam kan det vara ett bra tips att skriva om receptet med egna ord. Då är man på den säkra sidan eftersom själva tillvägagångssättet och kombinationen av ingredienser inte skyddas av upphovsrätt.

----

Förhoppningsvis har det rätat ut några frågetecken.

Anmäl
2012-02-08 18:37 #30 av: gun92884

#29 skrivet av lowcarber

Jag tror inte att meningen från början var att 'skydda' någon upphovsrätt - även om det blev prat om sådant också - utan att man som regel i netikett talar man om vilket som är eget recept och vilket som kommit fram genom någon annan lowcarbers arbete ...Glad

Anmäl
2012-02-21 09:03 #31 av: davidz

Tycker nog det verkar finnas lite kapitalism bakom oxå när folk gör claim på recept...

9 av 10 bloggare kör med reklam på sina sajter vilket iofs inte gör mig något. Kan dom dra in några spänn och utveckla fler spännande recpet med bra råvaror så kanon!

Så visst e det bra om man länkar till varandra och sprider LCHF budskapet vidare men lite pengakär underton finner jag även i vissa inlägg....

Anmäl
2012-02-21 11:35 #32 av: [hurley]

Annette I! Du gör ett jättebra jobb med sidan! Det uppskattas av många!

Anmäl
2012-02-21 11:44 #33 av: gun92884

#31 skrivet av davidz

Är det fel att tjäna pengar på sin website? Av vilken anledning? Jag känner flera som har sitt levende genom sina siter ... det är arbete, eller hur, att hålla den gående och up-to-date ...

Anmäl
2012-02-21 13:01 #34 av: MsSandra

#31 davidz:

Trodde alla ville tjäna pengar på det man brinner för..?

Tyvärr är det inte många som kan det.. men det förhindrar inte att man drömmer om det..precis som man drömmer om den där lottovinsten!

Ha en toppendag,
MVH Sandra

Anmäl
2012-02-21 17:44 #35 av: Pebble

#16,21,23,28 Annette I:

Till svar från en av moderatorerna på iFokus/Kolhydrat fick jag här om dagen att det fanns inte möjlighet att skapa en fast rubrik under Mat i vänsterskanten som tex. skulle kunna heta "Mat - Recept till fest". Moderatorn nappade på idén, men resurser finns inte där för att det ska hamna rätt trådar under rubriken.

Så schysst! Det är det här jag saknat. En samlingsplats för gourmet lågkolhydratskost. Cool

Ett tips till dig är att du nämner i receptet vart orginalet kommer ifrån (om man nu kan) oavsett om det är en kopia eller modifierat. Inte mer än rätt mot upphovsmannen. Det gör jag på andra sidor där jag skriver in recept. Lika så med upphovsrätt på bild/fotografi att de är dina egna.

Lycka till!

Anmäl
2012-02-21 18:10 #36 av: Annette I

Oj här vart det lite disskusion..

#32 Hurley   Tack!

#35 Pebble    De va precis därför vi startade sajten, för att kunna samla alla riktigt bra recept! .Kul att fler uppskattar det. Vissa recept har vi länkat till orginalet och vissa är helt egenkomponerade.

Anmäl
2012-02-22 13:11 #37 av: davidz

Inge fel å tjäna slantar på det, inte alls, men lite fånigt hur folk tror dom ska få kred för ett grundrecept som vidareutvecklats av flera andra.
Luktar lite girighet i min näsa bara... Guld i mun

Stort tack för alla timmar ni alla lägger ner dock det uppskattas! Glad

Anmäl
2012-02-22 13:18 #38 av: MsSandra

#37 davidz:

Det där är dock en intressant tanke.. som jag själv ofta återkommer till när det gäller recept!

Hur ska man någonsin (jag menar verkligen någonsin!) veta om det jag trodde att jag komponerade och hittade på.. faktiskt aldrig provats av någon annan.. någonstans i världen?

Och hur ska man definiera äganderätten av ett recept.. som i grunden kan vara väldigt likt 38 andra recept.. (nu menar jag inte bara lchf recept.. utan ALLA recept..).. hur många varianter finns det inte av dillkött och dillsås.. t ex.. eller pannkakor.. kända kockar som var och en har sitt recept (där enbart nått litet skiljer här och var..).. men inte ser man kändiskockarna tacka nån för sina recept heller..?!

Lurigt.. inte sant Tyst

Ha en bra dag!
MVH Sandra

PS - är också tacksam för tiden som läggs ner från alla att skapa.. filosofera på och testa och dela med sig av alla goda recept!

Anmäl
2012-02-22 17:24 #39 av: gun92884

#38 skrivet av MsSandra

Gör som för Sachertårtans recept ... ha det under lock and key Skrattande

Anmäl
2012-02-22 17:31 #40 av: MsSandra

#39 gun92884:

Hehe.. fortfarande under lock and key? jag menar cocacola och mcd är ju sådant som spridit sig med tiden..

Anmäl
2012-02-22 18:25 #41 av: gun92884

Vad är mcd? Vad jag vet så är Coca Colareceptet fortfarande en hemlighet även om många försökt kopiera det ... Det finns bara en Coca Cola men många Colas.

Anmäl
2012-02-23 08:52 #42 av: MsSandra

McDonalds.. florerar ju en hel del recept därute i sajbervärlden :)

Sant, väldigt många colavarianter.. men ingen riktigt som just coca-cola.. fast det kan ju också skilja i tillagning.. inte bara i recept antar jag.

Anmäl
2012-02-23 11:43 #43 av: gun92884

42 skrivet av MsSandra

Det går aldrig att kopiera så det blir som originalet eftersom de använder kemiska smak 'enhancers' - förstärkare - som ger den där speciella McD smaken ... och andra fastfoodkedjors smaker som folk fastnat för när de säger att de föredrar en smak framför en annan på samma slags produkt ... t. ex. här finns många olika varianter utav hamburgarkedjor och folk som anser att en kedja är bättre än en annan just på grund av denna kemiska smaksättning. Om man åker en viss sträcka utav motorvägen i New Jerseys industricomplex så kan man känna lukten från dessa fabriker som bara gör dessa smakförstärkare ... det är som en hel stad ... naturligtvis är dessa recept hemliga också ... försök att säga att det inte finns copyright där så sitter du i rätten resten av livetSkrattande

Anmäl
2012-02-23 12:19 #44 av: Amandla

Annette I, jag kollade just in ditt recept på lasagne. Du har gjort en länk där man ska komma till pastareceptet för lasagneplattorna, men man kommer bara till förstasidan.

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2012-02-23 12:21 #45 av: MsSandra

#43 gun92884:

I US hamnar man i rätten oavsett vad man gör (eller inte gör), inte konstigt att visst folk livnär sig på sånt där.

Jag saaaaaknar Wendys.. åhhh *dreggel* de slår alla jäkla hamburgerkedjor vi har här i sverige.. med hästlängder :)

Ha en grejt dag,

MVH Sandra

Anmäl
2012-02-23 12:52 #46 av: gun92884

#45 skrivet av MsSandra

... mnjaaa ... det stämmer väl inte riktigt även om det är en populär generalisering bland många många som finns om Staterna. En advokat tar bara till sig ett ärende om h*n tror att det finns en chans att vinna. Alltså det måste finnas en lag som kan stötta argumentet. Det kostar för mycket annars. Och många advokater arbetar under titeln 'gratis om de inte vinner'.

Oftast är stämning den enda vägen för folk att få ersättning för skador eller skändning ... det finns inget säkerhetsnät som fångar en här. Har du inte råd med sjuk eller olycksförsäkring så kan du förlora skjortan om något händer dig även om du inte har nå'n skuld i vad som händer. En blindtarmsoperation kan kosta $25,000 och då skickar de ändå hem dig dagen efter ... tänk dig då vad ett brutet ben från ett vått halt golv i en affär kan kosta ...

Anmäl
2012-02-23 20:01 #47 av: Annette I

#44 Då har det blivit nåt strul med länkarna igen, haft lite problem. Tack för att du sa till så jag kan åtgärda detta! Annars hittar du grundreceptet till pasta under fliken "Tillbehör, pasta mos gratänger"

Anmäl
2012-02-23 21:30 #48 av: Amandla

#47 Ok, tack! Hoppas det ordnar sig med länkarna, vet hur frustrerande det kan vara med teknikens under Cool

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2013-07-02 14:51 #49 av: Marianns LCHF Mat & bak

Nu kan jag se att sidan LCHF  Gourmet igen lägger ut recept ( lchf gröt) som är  så gott som identisk med andras recept framtagna med "blod, svett och tårar" . Hoppas detta åtgärdas snarast att visa vem som ärligen är ursprungs receptmakaren.

Anmäl
2013-07-02 14:51 #50 av: Marianns LCHF Mat & bak

Tyvärr så finns det ingen kontakt info på sidan vilket är uruselt.

Anmäl
2013-07-02 15:54 #51 av: Lilltilda

och vem är den ursprungliga receptmakaren? Samma mer eller mindre likadana recept finns ju på massor med olika ställen utan någon ursprungskälla angiven. Svårt för dem att ange källa då.
Jag gillar sidan, men kan hålla med om att en kontaktväg till admin saknas på sidan. Fast de är relativt lätta att kontakta via facebook eller bara genom att kontakta #47 skrivet Annette I här ovan!

Anmäl
2013-07-03 12:08 #52 av: crikarlshamn

"Copyright law does not protect recipes that are mere listings of ingredients. Nor does it protect other mere listings of ingredients such as those found in formulas, compounds, or prescriptions. Copyright protection may, however, extend to substantial literary expression—a description, explanation, or illustration, for example—that accompanies a recipe or formula or to a combination of recipes, as in a cookbook.

Only original works of authorship are protected by copyright. “Original” means that an author produced a work by his or her own intellectual effort instead of copying it from an existing work. "

Som i Marianns fall, en publicerad bok med recept samt att man kan bevisa att recepted aldrig tidigare publicerats, dà kan man àtala den som àterpublicerat receptet.

Anmäl
2013-07-03 14:52 #53 av: Marianns LCHF Mat & bak

receptet är dock inte i en bok...  

men jag kan ändå någonstans tycka att när man tar recept så pass rakt av (jag rekommenderar just kokosmjölk/grädde för mejerifri/palkeogröt) bör man ändå berätta (om man vet eller får veta) vem som gjort receptet ( eller vara tydlig med att det är inte mitt utan upphittat) som i detta fallet är det faktiskt min dotter och inte jag.
Hon har ju slitit lite för detta grötreceptet... Tystad

Anmäl
2013-07-03 15:07 #54 av: crikarlshamn

Mariann,

Synd att receptet inte var publicerat i en bok, men kanske en blogg kan bli copywrighted?

Annars kan man inget göra än att bita ihop läpparna och acceptera att det man skriver i blogg och internet världen kan kopieras utan att upphovsgivaren anges.

Det har hänt mig med och delar man med sig utan att "skydda" sig är det bara att glädjas àt att ràden uppskattas. 

Och för att "mildra" ...min pappa gjorde paleogröt pà bàde kokosmjölk och grädde i början pà 70 talet när komjölk gav honom magkatarr.

Jag började använda havremjölk till gröten när den kom till hälsokost affärerna och sedan mandelmjölk när jag läste om denna. Ler

Anmäl
2013-07-03 16:26 #55 av: Mozzarellan

#53,

Lite offtopic, men var inne på din fina blogg igår och läste . Försvann gårdagens inlägg..... Angående kanelbullarna?

Anmäl
2013-07-03 16:49 #56 av: crikarlshamn

Corrigendum!
copyrighted ... inte wright...Nörd

Anmäl
2013-07-03 17:27 #57 av: Marianns LCHF Mat & bak

#54 jag har ju copyrigth märket på alla recept och den policyn att man gärna få sprida recepten bara talar om vart det kommer ifrån. Det dumma blir ju när det sprids av dem som inget skriver och sprids i sin tur.. svårt då att veta varifrån urspunget är.

När jag ser det så brukar jag bara upplysa om att det är "mitt" recept och kan då bara hoppas på att man lägger till den infon, många gör det faktikst utan att bli sura, en del blir sura och gör det, andra gör det inte...

Jag inser mer och mer att nya recept inte bör delas på nätet, detta är ju något jag varit rätt frikostig med... men så blir det inte längre.

#55 ja, jag valde att ta det privat med de berörda parterna istället.  Ler

Anmäl
2013-07-03 18:09 #58 av: crikarlshamn

Mariann,

Dà kan du take legal action -  http://www.wikihow.com/Copyright-a-Book sà länge du har copyright symbol, namn och ev datum samt beredd att bevisa du var först med recept/tips/idée.

• You might also consider adding reference to the legislation that backs up your copyright claim, such as: "© 2013, [your name]. Except as provided by the Copyright Act [date, etc.] no part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted in any form or by any means without the prior written permission of the publisher."[5][6] The appropriate wording is not set in stone and is often defined by your publisher's preference, or by jurisdictional tradition, so ask your publisher or attorney for advice.
  • If you are considering publishing in various countries, it is a good idea to ask your publisher's legal team or your own attorney about the value of registering in all countries where your works will be published.
Anmäl
2013-07-03 18:19 #59 av: Marianns LCHF Mat & bak

Detta kan vara bra att veta , Tack!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.