Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi

Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Reumatism/fibromyalgi

2012-02-04 20:50 #0 av: HarrietKiara

Hej!

Jag har fått värk i kroppen, har svårt att definera om det är muskler eller leder jag har ont i.

Har varit hos läkare och väntar på resultat på provtagning från nio rör med blod.

Är det några här som har reumatism eller fibromyalgi som vill berätta hur kosten har påverkat er värk?

Givetvis har jag redan fått kommentarer att mina muskler har förtvinat för att jag inte äter kolisar. Flört

Love my Kelpie!

Anmäl
2012-02-04 21:11 #1 av: Tisdag

Kopplingen protein - muskler är känd men kolhydrater - muskler?
Jag läste någonstans om fibromyalgi och nickel, förutom saker med nickel (smycken) så borde man även hålla sig borta från mat med nickel, som broccoli.
Flera här på KiF har blivit av med sin fibro. Hur det är ställt med medlemmar med reumatism vet jag inte, ev. kan man bli bättre då man undviker kolhydrater och främst fullkorn pga lektinet.

Anmäl
2012-02-04 22:43 #2 av: yvonnel

Jag kan inte påstå att LCHF har påverkat min fibromyalgi, värken har jag kvar, men kanske skulle den vara värre om jag inte gjorde mitt bästa att äta rätt enl. LCHF. Jag har artros också och sköldkörtelproblem, var det ena börjar och andra slutar, tja, det är nog en gåta, både att och hur och varför, men jag är övertygad om att det är värdefullt att äta så rent man kan, helst utan alla svårlästa ingrediensförteckningar på baksidan.

Anmäl
2012-02-05 08:48 #3 av: egensinnig

Innan LCHF hade jag mycket värk både i leder och muskler. Läkaren konstaterade bara att det inte var reumatiskt men att lederna var inflammerade. Skrev ut värktabletter och antideppressiva trots att jag inte var deprimerad.....

Efter ca 3 mån på LCHF var värken både i muskler och leder borta till 95%. Tidigare fick jag feber efter ansträngning , det är också borta nu.

Innan LCHF sov jag ca 3 tim per natt pga jag hade så ont i kroppen. Nu sover jag som en stock i 8 timmar varje natt.

Desto striktare jag äter ju bättre mår jag i kroppen. Kolhydratsavsteg gör att jag får ont igen. Så för min del har kroppen gett svar på hur jag ska leva.

Anmäl
2012-02-05 09:34 #4 av: Mooniq

En nära vän till mig har fibormyalgi. Hon äter lchf sen 4 år tillbaka. Basvärken finns där hela tiden men det är mycket värk hon slipper, hon märker det tydligt när hon äter spannmål eller för mycket socker - då blir värken fruktansvärd - hon får riktigt svårt att gå i trappor, tex. Men är hon strikt så finns basvärken kvar - och den kan hon medicinera mot så nu efter några år som sjukskriven har hon börjat jobba igen - halvtid..

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2012-02-05 15:44 #5 av: oskartoller

Jag har fibro och har ätit lchf i snart 2år.

Värken är liite bättre men famförallt så har styrkan kommit tillbaka i musklerna. Slipper den jobbiga mjölksyran som man fick av att gå uppför trappan till övervåningen.

Man är klarare i skallen, hänger med mera. Fibrodimman är nästan borta:)

IBS mycket bättre:)

Anmäl
2012-02-06 10:31 #6 av: HarrietKiara

Tack för alla svar. Känns jätteskönt att få lite respons.

Jag hoppas få svar vad det kan vara för något den här veckan så får jag återkomma.

Jag har fuskat en del sista tiden men jag ska definitivt köra mer strikt nu.

Nåt jag blev lite bekymrad över var det att man ska undvika broccoli. Det är ju min potatis/pasta/ris ersättning. Gråter Jag tycker att det är så gott.

Ja, jag får väl prova mig fram där.

Love my Kelpie!

Anmäl