Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi

Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Frysningar i hela kroppen

2012-01-27 11:36 #0 av: yvonnel

Jag har frysningar i hela kroppen nu sedan 2-3 dagar men har flera gånger haft kortare tid sådana reaktioner. Fryser liksom i benstommen, inget liksom hjälper, med filtar omkring mig fryser jag lika mycket och får ofta i samband migrän        av riktigt tung typ.

Jag har hypotyreos och tar Levaxin 175 mcr. Har tagit blodprov på Capioklinik (=VC), dom skulle höra av sig om något var fel, men jag har inget hört ifrån dem. Undrar nu om någon mer kan känna igen sig och vet vad detta är för någon sorts reaktion? Jag har också fibromyalgi och artros.

Anmäl
2012-01-27 12:35 #1 av: rapu

Voj stackare! Jag har också hypotyreos och jag vet precis hur du fryser och lider. Jag frös hela jag, men mest inne i knäna , dag som natt, sommar som vinter i flere år. Det som till slut hjälpte var när metabolismen kom igång igen, och det gjorde den först när jag fick naturligt sköldkörtelhormon med T4, T3 T1, T2 och det där som jag aldrig minns namnet på (kalcitinin?).  Det fordrades ganska hög dos (4 tabletter/dag) innan förbränningen kom igång, och det gick långsamt att uppnå den, för man måste trappa upp medicinering stegvis och invänta effekten innan man ökar dosen. Man måste kontrollera T3 med lab-prov efter en tid så man inte övermedicinerar sig. Efter ca ½ år på hög dos har jag nu kunnat minska till två tabletter/dag. LCHF hjälper nog också till att reglera hormonerna vill jag tro. Kanske du också kunde pröva lite Superfood som tex maca-rot-pulver, ashwaganda-pulver, kakao samt rejäla doser magnesium (inte oxid utan tex magnesiumcitrat, magnesiumtaurat, magnesiumglysinat) och selen och zink + D3-vitamin och Omega 3. Och probioter. Tarmen måste vara i skick för att kunna ta upp mineraler och näringsämnen.

Jag har Hashimoto, alltså den autoimmuna varianten och slipper kanske aldrig medicinen, men andra med enbart underfunktion kanske kan slippa medicinen helt och hållet.

Om läkarna inte vill ge dig naturligt sköldkörtelhormon, så finns det att köpa på nätet, båda grishormon och nötkreaturhormon, men potensen är kanske lägre än på receptbelagda medel.

Anmäl
2012-01-27 13:00 #2 av: yvonnel

Jag har faktiskt letat efter sådana upplysningar som du nu ger, visste inte att det fanns att köpa naturligt hormon utan recept och tycker förstås att det är för dj.....t att man ska behöva fixa en sån sak själv.

Anmäl
2012-01-27 13:25 #3 av: mooonlight

Det är fritt att köpa och använda naturpreparat, hälsokostpreparat eller vad man nu kallar det. I princip är det samma som det licensbelagda läkemedlet, bara att tillverkaren har valt att inte få det godkänt som läkemedel i något land.

Men det är nog inte många läkare som vill höra talas om att deras patienter experimenterar själva med hälsokostgrejer i form av hormoner - det finns nog en risk att de kickar ut en om man talar om det.

Anmäl
2012-01-27 15:45 #4 av: yvonnel

På nyheterna för ett tag sedan hörde jag om någon intervju att svenskarna inte drar sig för att skaffa mediciner dom vill ha via internet, spec. sådan medicin som man måste ställa krav på läkaren för att få.

Om det nu är så att socialstyrelsen ligger bakom restriktionerna för att dom vill ha koll, så är det ju tveksamt att tro att det är deras "goda vilja" och omtanke om oss som gäller - kan det vara så att dom sparar pengar genom att lämna oss utan kunnig vård. Trots alla dessa stafettläkare.

Anmäl
2012-01-27 16:09 #5 av: MimLan

#4 Nja. Det är halva sanningen. Läkemedelsföretagen måste genomgå en procedur för aktuellt läkemedel för att det skall bli godkänt och kunna vara en valbar medicin.

Det är därför alla vi som behöver naturligt sköldkörtelhormon måste ha licens för att kunna få det på recept.

Anmäl
2012-01-27 20:55 #6 av: yvonnel

Mimlan, innebär ditt inlägg att du har Armour eller liknande? och hur gick du tillväga för att få det isf?

Vet du om det är när man har för mycket eller för lite av hormonet som man fryser så förbenat?

Anmäl
2012-01-28 09:51 #7 av: rapu

Hypotyreos betyder underfunktion hos sköldkörteln, alltså har man för lite sköldkörtelhormoner.  Alltså du fryser för att hormonnivån är låg  dvs ämnesomsättningen är låg dvs kroppen går på halvfart.

(Hypertyreos att man har för mycket).

I Finland skall läkaren skriva ut recept samt  ansökan till läkemedelsverket om licens för patienten att få läkemedlet. Motiveringen i licensansökan är helt enkelt att patienten får bättre effekt av licensmedicinen. Men jag har förstått att läkarna i Sverige inte kan skriva ut licens innan det kan anses bevisat att patienten inte svarar på tex Levaxin. Dethär "bevisas" av att patienten har "normala" nivåer på T4 i labtest, även om patientens alla hypo-symptom kvarstår. Alltså referensvärdena för "normal" är helt åt skogen. 

Recept + licensansökan lämnas på apotek som förmedlar licensansökan till läkemedelsverket som sedan i sinom tid ger tillstånd eller avslår. Medicinen är  inte avdragbar enligt sjukförsäkringslagstiftningen i Finland.

Använd sökfunktionen här på forumet med "Hypotyreos" eller "sköldkörteln". Problematiken har diskuterats flere gånger. Många bra utredningar i diskussionerna.

I varje fall skall du inte behöva ha det som du har det nu. Men man måste nog kämpa en hel del själv för att få det man behöver, och man måste nog vara påläst så man kan hävda sina yrkanden med rätta argument.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.