Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för barn

Grädde och ägg till bebis

2012-01-25 11:14 #0 av: Ladybird

Hej!

Min pojke är tre månader nu. Tyvärr har jag aldrig kommit riktigt ikapp med amningen, så han har fått tillägg i form av Semp 1 sen han föddes. Jag ammar först vid varje mål, men han blir inte nöjd, så han får ersättning efteråt.

Jag gillar inte tanken på allt (solrosolja, algmjöl m m) som ingår i ersättningen, så jag vill börja byta ut den snart, kanske framemot 4-5 månaders ålder. Jag dricker själv nästan varje morgon en välling som jag gör på ca 2 dl grädde, 2 dl vatten, 2 äggulor och ca 30-50 g smör (en redig klick).

Är detta något jag kan ge honom tror ni? Jag tänkte fortsätta amma så länge jag har nån mjölk kvar, det är ersättningen jag vill byta ut.

Jag vet att jag själv blev uppfödd på nåt som kallades "halvvälling" från sex veckors ålder. Den innehöll vetemjöl och mjölk, och det blev ju folk av mig ändå. Glad Vetemjöl kommer inte på fråga nu, men det jag menar är att jag inte tycks ha lidit nån skada av att enbart ha fått denna halvvälling istället för bröst och ersättning. Finns  det något i ersättningen som han kan lida brist på?

Jag äter Omega 3, D-vitamin och magnesium, så så länge jag ammar får han ju det genom mig.

Efter sex månader tänkte jag börja introducera vanlig mat utom spannmål.

Anmäl
2012-01-25 11:18 #1 av: Sindri

Det låter ju lite som äggmjölk och det har man rekommenderat andra att ge till bebisar. I äggmjölk har man för det mesta kokosfett (istället för smör alltså) och i kokosfettet finns bl a laurinsyra som även finns i bröstmjölk. Kanske det är bättre. Men inte det i silverpaketet förstås!

Anmäl
2012-01-25 11:19 #2 av: nyborjare08

Här finns en tråd om äggmjölk till små barn: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713747b9cb46221d04eb83-aggmjolk-for-bebisar?4d712529b9cb46214104888d-1

Anmäl
2012-01-25 11:49 #3 av: AnnikaRogneby

Jag skulle inte ge grädde till min Juli som nu är 7 månader. Här är jag en safe mamma som faktiskt går på det som BVC och barnmatlagningsböckerna säger och ger inga större mängder av komjölk till barn under 1 år. Juli hade kolik sina första 3 månader så jag chansar inte med något.

Kan ju vara värt att dryfta frågan med BVC innan du ger detta - det finns ju många kunniga där.

Men det är jag :-)

Författare till "Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl" och

Bakglädje till vardags coh fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl"

http://www.annikarogneby.se

http://www.facebook.com/AnnikaRogneby

Följ mig på twitter - @AnnikaRogneby

Anmäl
2012-01-25 11:54 #4 av: Sindri

Men räknas grädde som komjölk?

I så fall är det ju bara att utesluta grädden och ge traditionell äggmjölk.

Anmäl
2012-01-25 12:26 #5 av: yvonnel

Jag vill bara passa på att varna för allergi mot äggula, det råkade hända min dotter och då var hon över 1 år (jag hade rikligt med modersmjölk) det var när jag skulle ge smakportioner av riktig mat.

Hon fick flera sorters yoghurt istället men det var ju ganska mkt socker i och dåförtiden var jag inte så medveten om den faran i alla sammanhang tyvärr.

Ville bara nämna det ifall det skulle bli något av reaktion med röda utslag kring munnen, att det kan bero på ägg, dock brukar det växa bort den sortens allergi.

Anmäl
2012-01-25 12:47 #6 av: AnnikaRogneby

#4 - när jag skriver komjölk så menar jag produkter med mjölkprotein... lite slarvigt av mig men jag skrev snabbt ;-)

#5 - håller med dig... man ska vara försiktig när man introducerar ägg o uppmärksam

Är man 3 månader så har man ju rätt känslig mage som inte är utvecklad för så mycket.

Författare till "Bakglädje med LCHF - Baka utan socker och mjöl" och

Bakglädje till vardags coh fest - Baka med LCHF utan socker och mjöl"

http://www.annikarogneby.se

http://www.facebook.com/AnnikaRogneby

Följ mig på twitter - @AnnikaRogneby

Anmäl
2012-01-25 13:57 #7 av: Wildrat

Du kan väl börja ge smakportioner redan vid 4 mån? Det är ju gamla rekommendationen och det blev folk av oss som fick det också Flört...

Anmäl
2012-01-25 13:57 #8 av: Ladybird

Tack för svaren hittills!

Som jag skrev, har jag inte tänkt börja med "vällingen" nu vid tre månader, utan först vid fyra-fem. Många börjar ju med gröt och diverse barnmat redan i tremånadersåldern (en i min mammagrupp t. ex) men det tycker jag är alldeles för tidigt. För den delen skulle jag aldrig ge gröt heller.

Tack för tipset om prickar runt munnen. Då vet jag vad jag ska vara uppmärksam på. Låt oss hoppas att han tål ägg! Det skulle underlätta mycket eftersom ägg är stapelföda här i huset.

Får se om jag testar äggmjölk med vatten istället för mjölk/grädde i början. Jag har kollat på Weston Prices modersmjölksersättningar, men de innehåller så mycket saker som jag inte vet hur jag ska få tag i, så jag gav upp den tanken.

Fler råd och tips mottages tacksamt!

Anmäl
2012-01-25 16:21 #9 av: yvonnel

Mandelmjölk kan du nog göra själv med en mixer, kör mandel med kallt vatten tills "mjölkigt" sila och håll kylt tills användning. Kanske ska man först skala mandeln iaf om det är liten bebis 3mån eller så.

Men det finns att köpa tex. getmjölkspulver och en hel massa annat bra till bebisar på iHerb.com Jag har handlat en del hos dem och om du är 1:a gångskund så kan du få 5 usd i rabatt om du anger min kod LOF542.

Jag läste Weston Price länken härovan och man kan ju faktiskt bli mörkrädd, även här har alltså Slv stora brister, för att nu inte tala om den totala respektlösheten från industrin (läs Nestlé, och några till).

Lycka till alla som har bebis i familjen.

Yvonne

Anmäl
2012-01-25 17:20 #10 av: Beate

Om du kan tänka dig nåt spannmål så kan ju havre vara ett alternativ då det är glutenfritt. Och med tillsatt kokosfett så blir nog fördelningen ganska lik bröstmjölk.

Per 100 g:

Bröstmjölk: 1,3 g protein, 7,2 g kolh, 4,6 g fett

Oatly eko havredryck: 1 g protein, 6,5 g kolh, 0,5 g fett + 1 tsk kokosfett 5 g

Anmäl
2012-01-25 18:15 #11 av: Sindri

Havre är inte nyttigt! Läs här varför.

Anmäl
2012-01-26 11:55 #12 av: Beate

#11 Tack för länken! Känner till fytinsyra men visste inte att havre hade så hög mängd. Därför ska man undvika fullkornshavre/fiberhavregryn etc eller blötlägga/syra det för att eliminera fytinerna. Dessutom står det i texten du hänvisade till "I vanliga havregryn är fytaserna helt förstörda." Och dessutom "..mycket mildare för magen med havregrynsgröt än att äta müsli, Nu vet jag inte hur Oatly tillverkar sin havredryck men den består av 90% vatten och 10% havre så rimligtvis borde fytinerna vara eliminerade av den "blötläggningen".

Anmäl
2012-01-26 12:08 #13 av: yvonnel

Fytinerna hindrar ju upptaget av bl.a. järn som är så viktigt spec. när man är i fertil ålder och har mens, men just i det fallet- järn/fytin - så hjälper det med vitamin C, men det kanske inte är så lätt ihop med gröt, annars kan det hjälpa med lite nypressat citronvatten.

Anmäl
2012-02-02 06:22 #14 av: NellieW

Mitt barn är 10 mån och vi började med smakportioner vid 4 mån. Efter att jag hade hört Agnes Wold på föräldrapodden fick jag nya tankar. Leta upp henne på nätet! Skriv gärna vad du tycker om hennes forskningsresultat :-)

Mitt barn fick både ägg och gluten vid 4 mån, men endast som smakis (½ kryddmått till en början) för att vänja sig.

Anmäl
2012-02-02 07:46 #15 av: delight

Hej har du prövat ta kontakt med amningshjälpen? Kolla gärna http://amningshjalpen.se/ eller http://amningsbloggen.blogspot.com/ där finns massor av tips, råd och fakta om hur du kan öka produktionen!

Annars kan jag bara ge dig råd att amma, amma, AMMA och på första signal. Amma fritt för att brösten ska öka produktionen, för det funkar så.... tillgång och efterfrågan. Så titta inte på klockan... Ge inte upp! Det är troligtvis det din bebis försöker göra - öka produktionen.. ofta infaller en tillväxtfas vid 3 månaders ålder.

De rekommendationer som finns nu (enligt WHO) är ju att helamma/ ge barnet ersättning t o m 6 månaders ålder och därefter delamma till minst 2 års ålder.

Anmäl
2012-02-07 17:03 #16 av: Ladybird

Tack för era tips! Och tack #9 för koden.

#14 Jag hittar inte Föräldrapodden, men jag googlade på Agnes Wold och fick fram artiklar om att amning inte alls minskar risken för allergi och astma, samt att bröstmjölken innehåller så mycket miljögifter att det kan ifrågasättas om det är klokt att amma mer än 4 månader. Var det detta du menade?

Jag har nyss sett filmen Underkastelsen, så jag mår fortfarande lite dåligt av att man för över så mycket gifter till sitt barn. Men det känns ändå inte rätt att det skulle vara bättre att ge fabrikstillverkad ersättning. Jag tror säkert att det stämmer att allergier inte påverkas av amning, men det borde ju ändå vara den bästa födan för ett spädbarn.

#15 Jag har pratat med en hjälpmamma, redan när han var några veckor gammal, men jag tyckte inte att jag fick så mycket hjälp. Jag visste ju redan vad som borde göras. Då hade jag problem med att han inte tog bröstet utan amningsnapp, men det gör han nu. Nu är snarare problemet att han bara "frökensnuttar" på bröstet istället för att ta rejält tag, och så länge han gör det kommer det ju ingen mjölk. Jag har beställt en elektrisk pump så att jag åtminstone kan pumpa ur och ge honom. Jag försöker att få upp produktionen med amningste och frekvent pumpning, men hittills går det trögt. Och efter filmen och artiklarna om amning undrar man ju om det är värt besväret att pumpa ur och ge honom miljögifter...

Jag känner mig usel som inte duger till att amma mitt barn. I skrivande stund bara gallskriker han åt bröstet. Han vill inte ens prova.

Nåja, det var ju inte detta det handlade om. Snarare om jag törs börja ge honom grädde och ägg snart utan att riskera allergier.

Anmäl
2012-02-07 17:38 #17 av: delight

Trots innehållet av miljögifter i bröstmjölk rekommenderar WHO amning. Nyttan överväger de eventuella hälsoriskerna.

http://sagogrynet.wordpress.com/2010/11/25/amning-och-gifter/

http://www.imm.ki.se/divisions/FOM/seminarium.htm

Det finns dock forskning som visar på att amning skyddar mot astma och allergier.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=25844&a=99326&l=sv&newsdep=25844

http://sagogrynet.wordpress.com/2012/02/04/brostmjolk-positivt-for-lungutvecklingen/

För övrigt är sagogrynets blogg en riktigt bra blogg som tar upp myter om amning m.m

Anmäl
2012-02-07 17:40 #18 av: Beate

Som jag var inne på tidigare....blir inte ägg och grädde alldeles för kraftig mat till en bebis? Om du gör en blandning på 100 g (60 g ägg och 40 g grädde) så blir näringsfördelningen:

Protein: 8,4 g

Fett: 22 g

Kolh: 1,2 g

Jämfört med bröstmjölk

Protein: 1,3 g

Fett: 4,6 g

Kolh: 7,2 g

Anmäl
2012-02-07 18:20 #19 av: delight

Ts - nattammar du? Då är halterna av prolaktin högre vilket gynnar mjölkbildningen.

Det är vanligt att ett barn som växlar mellan flaska och bröst blir "tuttförvirrat" vilket så småningom kan leda till att barnet vägrar bröstet.. Och en anledning till att brösten slutar producera mjölk är ju för att bröstmjölken blir ersatt med ersättning eller välling, då efterfrågan minskar..

Anmäl
2012-02-07 18:55 #20 av: Ladybird

#17 jo Sagogrynet brukar jag titta in hos. Det är en bra blogg.

#18 Du har kanske rätt, jag har inte sett det på det viset. Men vad ska man kunna ge då om man inte vill ge spannmål?

#19 Jo, jag nattammar fortfarande. Jag väcker honom faktiskt bara för att jag vill stimulera mjölkproduktionen. Det brukar gå bättre på natten, men de sista dagarna tycker jag han har börjat suga lite sämre då också. Tuttförvirringen tror jag ändå att vi har minimerat genom att använda en Calmaflaska där han måste använda samma teknik som på bröstet. Det kommer inte en droppe om han inte suger aktivt. Det enda felet är ju att det kommer hela tiden när han suger, och inte stötvis som på bröstet, men det är väl svårt att efterlikna.

Anmäl
2012-02-07 19:01 #21 av: Ladybird

Kwasniewskis ersättning kanske? Det här klippte jag från en annan tråd nån gång:

Below is an example of how to obtain the correct proportions of the mixture using products typically available in shops.

Full cream cow's milk, available in shops, contains 3 g of protein and approx. 3 g of fat per 100 grams. By adding 1 egg yolk (approx. weight of 25 g) we will enrich that 100 g of milk by 4 g of protein and 8 g of fat. Therefore this mixture will contain 7 g of protein (3 g from the milk and 4 g from the egg yolk) and 11 g of fat (3 g from the milk and 8 g from
the egg yolk). In order to obtain an appropriate for mother's milk P:F proportion, i.e., 1:4, an additional 18-20 grams of butter or 60 grams of 30% cream has to be added to this mixture.

Om man använder kokosfett istället för smör eller grädde kanske. Eller? För laurinsyran, tänkte jag.

Anmäl
2012-02-07 19:31 #22 av: Wildrat

#16 Om du tycker det är svårt att få ut nåt så kan det kanske vara bra att få utskrivet nässpray med hormoner som gör att mjölken släpper (Syntocinon, BVC hjälper dig). Jag fick ordning på det hela med hjälp av sånt.

Jag ammar inte alls utan pumpar och ger med flaska hela tiden. Pumpar nu 4ggr om dagen, tidigare 5. Jag har problem med att jag får för MYCKET mjölk istället. Frysen är full och jag får hälla ut i slasken ibland. Känns som ett enormt slöseri...

Bästa sättet att få mer mjölk upptäckte jag var att pumpa länge, 25-30 minuter. Men som sagt, jag har omvänt problem nu. Försöker hålla produktionen nere...

Du får gärna skicka mig ett meddelande om du vill ha lite tips om pumpning, det finns väldigt lite info har jag märkt.

Anmäl
2012-02-07 19:41 #23 av: delight

#16 Har du provat att pumpa i block? Har själv problem med för mycket mjölk och "blockammar" vilket jag upplever funkar bra! Alltså jag ammar samma bröst tre timmar (dvs ca 2 amningar per block) Då får det fulla bröstet signaler om att det inte behöver producera så mycket och vilar.

Anmäl
2012-02-07 20:01 #24 av: vinteralvan

Vissa av oss får inte mer mjölk hur vi än försöker. Jag hade bara mjölk i 3 veckor med båda mina barn trots alla knep som fanns blev det inte mer, så det var bara att köra på ersättning.

Broccoli, avocado och mosat ägg funkar bra som smakportioner.

Anmäl
2012-02-07 20:45 #25 av: AnnikaRogneby

Hej igen Ladybird! Vad du än gör så känn dig inte usel! Vet att tråden inte handlade om det men jag är tvungen att svara när jag såg detta, då det träffade rakt i hjärtat.

Vi har en liten tjej på sju månader som de första tre månaderna hade kolik ( av stora mått) och jag hade, i motsats till dig, alldeles för mycket mjölk. Men det spelar egentligen ingen roll om det är för lite eller för mycket... det är problem för oss som vill amma. Jag kämpade med amningen och det gick aldrig riktigt bra förrän Juli blev ca 5 månader. Då släppte det lite och blev lugnare amning. Innan det var varenda amningstillfälle en kamp (förutom på natten då hon sov). Hon grät, slutade äta, låg och vred, gallskrek.... ja jag minns inte allt. Jag hyrde tillslut en elektrisk pump för att i alla fall kunna pumpa ut och ge henne när hon hela tiden vägrade (det var så skönt att slippa handpumpa

Jag försökte och försökte och som sagt när hon var dryga 5 månader så släppte det. Nu äter hon mat och jag ammar henne... tänker inte ge upp nu när jag kommit så här långt.

Så hur du än väljer att göra med amning, pumpning eller ersättning så är du inte det minsta värdelös utan du gör allt du kan för dig och ditt barn. Det du väljer blir bäst för er!

Jag mailade amningshjälpen en natt när jag var som mest desperat och fick lite hjälp på vägen... egentligen var det nog bara skönt att någon lyssnade på mig snarare än att jag fick vägledning.

Lycka till!

Kram/Annika

Anmäl
2012-02-07 21:26 #26 av: Ladybird

Tack snälla ni för alla råd!

#22 Tack för tipset, jag ska prata med bvc! Jag mailar dig sen.

#24 Ja, det var ungefär nåt sånt jag hade tänkt som smakportioner sen.

#25 Tack Annika för dina fina ord! Tänk att det kan krångla så, till och med när man har för MYCKET mjölk!

Anmäl
2012-02-08 12:14 #27 av: Beate

Du kanske helt enkelt kan spä ut ägg/grädd/kokosfett-blandningen med vatten tills det blir en fördelning som motsvarar bröstmjölk.

Anmäl
2012-02-09 21:25 #28 av: haneit

Ville bara påpeka att jag läst en artikel där en läkare el. professor (vet ej vilket) som sa att det var många 8 månaders barn som hade njurpåverkan enbart för att de druckit komjölk till maten, alltså pga för mycket salt.

Så mjölkprodukter till småttingar är nog helt enkelt inte att rekommendera.

Sen så funderar jag ofta över bröstmjölk. Svenska kvinnor är bland de mest ammande kvinnorna i världen, men ändå har vi så mycket allergier. Så jag funderar på om alla miljögifter vi för vidare kanske inte är så bra...? Bröstmjölk i sig är väl fantastiskt, men om det som följer med är rent skadligt...? Bara funderingar.

Anmäl
2012-02-09 21:32 #29 av: haneit

Hittade inte länken jag ursprungligen såg, men den här handlar om samma sak. Tydligen en studie som gjorts...

http://svt.se/2.108068/1.2492320/spadbarn_far_skadliga_mangder_salt

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.