Annons:
Etikettövrigt
Läst 16598 ggr
alexxandra_
2012-01-13 16:23

Fuskdag

Tänkte bara kolla om det är fler än mig och min pojkvän som har en fuskdag i veckan? 
Det var han som hade läst på om det i "4 hour body" och han höll på med det men jag var väldigt skeptiskt i början, men testade varje lördag och jag fortsätter ändå rasa i vikt. Jag anser nästan att det går bättre att förbränna fett då man "lurar" kroppen genom att få äta godis och annat onyttigt 1 dag/vecka.

Trodde även att det skulle vara svårt när jag har haft ett sjukt stort sockerberoende förut men det går jättebra plus att man känner sig lite äcklad över allt man ätit så det känns bara bättre att forstätta äta Lchf.

Annons:
Siggebus
2012-01-13 17:56
#1

Jag tror det beror lite på hur kolhydratskänslig man är.

Själv vill jag inte ha en "fuskdag" eftersom jag är mitt i min viktnedgångs-procedur.

Äter jag något med mycket socker/kolhydrater så är det som att trycka på "pausknappen" i viktnedgången och jag samlar dessutom vatten direkt. Kan röra sig om upp till 2,5 kilo vilket är väldigt tråkigt.

Det är bara vattenvikt men det stoppar liksom upp nedgången och det gillar jag inte Glad

Ibland händer det förstås att jag väljer att "fuska" men jag försöker att inte göra det så ofta.

[Pennylane1]
2012-01-13 19:00
#2

Skulle inte funka för mig med en fuskdag då man kastas ur ketosen och det tar ett tag att komma tillbaka. Sen tror jag inte det är så nyttigt heller. Socker har jag i princip slutat med helt.  Enstaka fusk gör jag med men om jag gör det för ofta så går jag upp i vikt. Ner går jag inte hur jag än gör…

Aniara4
2012-01-13 19:35
#3

För mig tar det ungefär en vecka att "komma över" ett avsteg och bli av med både vätskeansamlingen och sötsuget det framkallar, så om jag gjorde avsteg varje vecka skulle jag leva i ett nästan konstant tillstånd av elände.

Spejsan
2012-01-13 19:39
#4

Finns inte på kartan för mig. Jag är så kolhydratkänslig så jag skulle stå och stampa på samma ställe viktmässigt, och ge mig själv återkommande problem med magen. Istället försöker jag hitta LCHF-alternativ som jag kan unna mig nån gång i veckan.

kishin
2012-01-13 20:08
#5

Det där med vattenvikt, det känns som om det  handlar bara om det( för mig). Jag har  ätit  LCHF  ganska länge, går ner 2kg, sen e det stopp. Då jag fuskar  vid ngt tillfälle, äter ex 50gr schwezernöt,( sällan) men ökar då det  jag jag har  gått ner. Jag kan lika väl äta Furix, för viktnedgången. Men nu äter jag LCHF för att  slippa överätning av kolhydrater, med allt vad det medför.

hockeytroll
2012-01-13 20:39
#6

Jag fuskar en-två gånger i månaden. Går ner i vikt ändå och ser det som något att se framemot. Jag äter inte lchf ENBART för att det är nyttigt, utan FRAMFÖRALLT för att det är enda sättet för mej att gå ner i vikt. Hade jag varit smal och inte sockerberoende (nu är jag inte det) så hade jag inte ätit lchf. sad but true :P

Annons:
alexxandra_
2012-01-13 20:57
#7

Jamen förstår det. Jag kom ju in på Lchf på grund av att jag vill gå ner i vikt också, men klarar jag av att gå ner i vikt och samtidigt kunna unna mig något gott en dag i veckan utan att må dåligt ser jag det bara som något positivt eftersom jag är egentligen världens godismonster !:)

Men även då jag nått min målvikt kommer jag inte sluta med Lchf. Det är så bra att äta nyttigt och har märkt hur skönt det är att få vara normalt mätt och inte äckligt mätt (som på kolhydrater) för att sen bli hungrig 1h senare. :)

Laurel
2012-01-13 21:11
#8

Jag unnar mig något gott på fredagkvällar. I kväll har maken och jag delat en flaska rött och jag tog en bit god Brieost till. Mums!!

[Pennylane1]
2012-01-13 21:33
#9

fast det betraktar inte jag som avsteg eller fusk… med avsteg menar jag tex vanlig söt choklad, vanliga sockerdesserter,kaffebröd,  plockgodis etc. vin och ost anser jag vara helgLCHF

Laurel
2012-01-13 22:06
#10

Jag menar att jag inte längre har något behov eller sug efter söt choklad, kaffebröd osv. utan MITT goda på en fredagkväll är just ost och vin. Skönt att inte ens längra efter sötsaker.

Siggebus
2012-01-14 13:46
#11

#10

Ditt tankesätt - att känna att du inte har behov av sötsaker när du vill ha något gott - känner jag nu att jag faktiskt är på väg att också tänka och känna  Glad

Efter julens och nyårs planerade fusk med diverse sötsaker så tror jag att jag är på god väg att ha blivit "omprogrammerad!

Jag åt godis, choklad, kavring, clementiner, drack julmust, diverse sillinläggningar med socker, rödbetssallad etc etc och vad hände?

Jo för det första var det absolut inte så gott som jag hade väntat mig men dessutom blev jag såååå himla kass i magen (precis som före lchf), mådde illa, blev alldeles uppblåst om magen, huvudvärk, svårt att sova mm.

Det kändes så illa att jag nu har kommit fram till att man KAN mysa en fredagskväll med något extra gott som inte innehåller en massa socker.

Jag äter väldigt strikt lch för att gå ner i stadig takt men det kan jag göra ändå - även med "fredagsmys"! Jag äter inte så fantasifull mat i veckorna - äter egentligen mest för att jag måste ha föda Tungan ute

Men man kan ju festa till det på fredagen/lördagen med något man tycker extra mycket om - göra sig till lite Glad

Jag samlade på mig vattenvikt efter jul/nyår och inte förrän idag har jag blivit av med det + lite till.

Tisdag
2012-01-16 00:58
#12

#0 Vad menar du med fusk? Blir svårt att svara på något så abstrakt. Lätt att få en bild av vad man själv tror att det innebär och därefter fördöma… Men funkar det för dig så är det ju bra… :-)

alexxandra_
2012-01-16 01:30
#13

äta sånt som inte är Lchf. Man får äta precis allt man är sugen på. :)

Annons:
Jojo55
2012-01-16 07:31
#14

Så ofta som en gång i veckan funkar inte för mig. Om jag får i mig mycket kolhydrater en dag så går jag först upp, går sedan ner det jag har gått upp, sedan står jag still ett tag innan vikten börjar gå under det den var på innan jag gick upp. Denna procedur tar ca 14 dagar. Jag brukar äta sushi någon gång i månaden och det funkar nu när jag inte har någon önskan om att gå ner mer men mycket större avsteg än så är inget vidare.

subcalva
2012-01-16 08:21
#15

Avsteg funkade bra i början när jag körde en moderat LCHF men ju striktare jag körde desto större påslag på vikten blev det och det kunde ta 2-3 veckor innan det började röra sig neråt igen.

Nu har jag lagt till kolhydrater till liberal nivå igen och då blir det bara nåt hekto påslag som är borta igen efter ett par dagar.

goffa
2012-01-16 20:54
#16

#14: Kan varmt rekommendera sashimi istället, då får du allt gottigt o slipper riset! Säkert massa socker i lag odyl men iaf mkt bättre!

Jojo55
2012-01-16 21:25
#17

Tack för tipset, jag har provat det men gillade det inte.

goliath
2012-01-17 01:20
#18

Min syster och hennes pojkvän har upplevt att de kommer igenom platåer genom att äta kolhydrater en dag eller två..

Mabrotnosh
2012-01-17 11:07
#19

Skulle aldrig ha en fusk dag men allt jag ville äta. Efter 4 månader med strikt tror jag att jag skulle få spendera helgen på toaletten eller ha så ont i magen att jag inte kunde göra annat än oja mig. Och varför ska jag ha fusk dag när jag har fest varje dag.

Carinha40
2013-08-23 14:13
#20

Jag har också kommit över platåer genom att äta riktigt onyttigt en vecka. Har provat detta tre gånger, varje gång med samma resultat, jag har gått ner några kilon till :-)

Annons:
mtt78
2013-08-23 14:45
#21

Jag har inga fuskdagar på grund av allt skräp som finns i godis och annat. Och vetemjöl/glutenprodukter har jag ätit för sista gången i mitt liv efter att ha läst allt för många böcker om hur vete/gluten inte bara gör oss överviktiga, men också är starkt bidragande till alla våra moderna livsstilssjukdomar.

Om jag blir sötsugen så gör jag istället eget godis, och denna chokladfudgen är till exempel makalöst god: http://matutanallergener.blogspot.no/2013/08/himmelsk-chokladfudge.html

6E% kolhydrater och 81E% fett gör det till godis som man kan njuta av med gott samvete!

Lchfman
2013-08-23 15:02
#22

#21

Tror du creamed coconut är samma som:

http://www.santamariaworld.com/Images/Products/Retail/3573.png

MimLan
2013-08-23 15:08
#23

Nope, creamed coconut är inte flytande. Flytande kokosmjölk kan inte bli så fett. Sök på creamed coconut så hittar du bilder.

Lchfman
2013-08-23 15:14
#24

japp, ok.

mtt78
2013-08-23 18:11
#25

Creamed coconut är en hård bit ja, och den förblir hård även i rumstemperatur. Börjar smälta (lite) först vid temperaturer på över 25 grader.

Jag har använt märket Renuka, som jag har köpt på LCHF-butiken. Det ser inte ut som att de har den längre, men de har denna nu istället, som de kallar kokosgrädde: http://lchfbutiken.se/161/kokosgradde-65-300g

Orakletidelfi
2013-08-23 18:49
#26

http://www.curry-recipes.co.uk/imagehost/pics/05c2165422361b4d487a5006ff0af813.jpg

här står det ju så om den feta kokosmjölken?

Eller förpackningen kanske liknar den?

mtt78
2013-08-23 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Ja, Blue Dragon har farligt lika förpackningar på Coconut cream, och Creamed coconut… Men det är alltså inte samma sak! Creamed coconut är enbart kokos och har en fetthalt på drygt 65%, medan Coconut cream (den feta kokosmjölken) har en fetthalt på ca 20% och dessutom innehåller vatten + en del E-ämnen.

Creamed coconut är bättre i alla lägen, och tycker man att det blir för tjockt när man lagar mat så kan man ju tillsätta vatten själv istället för att betala för det… 🙂

Annons:
Orakletidelfi
2013-08-23 22:05
#28

Tror aldrig jag sett den!

MimLan
2013-08-23 22:12
#29

Den är inte så vanlig, och lever lite undanskymt i en pappförpackning på någon nedre, och gärna dammig, hylla. :)

Men det är som nämnt en hård kaka, ingen burk eller tetra.

Jojomaja
2013-08-23 22:18
#30

För att återgå till TS fråga: 

Jag tar inga planerade fuskdagar eftersom jag vet av erfarenhet hur dåligt jag mår om jag äter bröd eller socker. Jag får huvudvärk, ordentligt ont i magen, gaser och knip samt samlar vätska. Jag trillar dessutom ur ketosen och får direkt tillbaks sockersuget som jag verkligen inte vill ha. Det tar flera dagar innan jag är tillbaks igen efter ett snedsprång. 

Däremot fungerar sötningsmedel för mig så jag "fuskar" ibland, både till vardags och fest med kolhydratsfri lyx såsom sockerfri glass, sockerfri mörk choklad och lightläsk. Inte helt LCHF-korrekt, men det funkar för mig. Jag får inget sug efter kolhydrater av detta.

Lchfman
2013-08-24 10:55
#31

Ser heller ingen idé att "schemalägga" fusk. Antigen äter man lchf eller inte. Att hålla på med självbedrägeri och hela tiden chocka kroppen in och ut ur hälsosam mat skulle kännas konstigt för mig. Det är lätt att börja rättfärdiga "bara lite socker" eller "men bara en dag i veckan" och sen lura sig själv att man styr det själv. Men, funkar det för vissa så funkar det ju.. Däremot skiter jag i de flesta kemikalier och gräsbetat osv, bryr mig inte om jag dricker cola zero, äter steviasötade chokladbollar osv. Så alla är ju olika :)

Upp till toppen
Annons: