Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt

Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå upp i vikt

Underviktig

2012-01-09 12:20 #0 av: infrared

Jag är en 20-årig tjej som har 17.2 i BMI (är 174 lång och väger 52) vilket klassas som undervikt trots att jag mår bra (har alltid varit så). Har nu ätit LCHF i snart 1 år vilket jag tycker känns oerhört bra och kommer definitivt fortsätta så. Däremot har jag inte lyckats gå upp något i vikt vilket jag hoppats på att jag skulle göra - Trodde att min vikt skulle normaliseras då jag började äta riktig mat. Börjar fundera på om min naturliga vikt kanske ändå ska vara så eller är det en idé att fortsätta försöka gå upp i vikt? Äter vanligen rätt så oregelbundet och äter det jag vill (inom lchf-väg såklart!) precis när jag känner för att äta.

Anmäl
2012-01-09 12:38 #1 av: _Lo_

Det kan mycket väl vara så att din kropp är nöjd med den vikt som du har. Men samtidigt så är ju LCHF väldigt mättande, och då kan det bli så att man inte riktigt känner av hungern och följdaktligen äter för lite.

När jag var tonåring var jag också underviktig, men det löste jag med att äta STORA mängder snabbmakaroner med Lätta på. Inget jag rekommenderar alls, men det fungerade. Jag gick upp 8 kg på en sommar.

Har du kollat hur mycket energi du får i dig på en dag. Om jag vore som du så skulle jag försöka äta 5 mål/dag minst, tillåta mig mer frukt, bär, nötter och mjölkprodukter.

En dag för dig skulle kunna se ut såhär:

Frukost: Omelett på 2-4 ägg, 0,5 dl. grädde

Mellis: En frukt, Kaffe eller te med grädde, mjölk eller kokosfett i.

Lunch: En bit Kött/Fisk eller fågel stor som din handflata (med fingrar), 1 dl fet sås, grönsaker och rotfrukter om du vill.

Mellis: 0,5-1 dl blandade nötter eller bär med grädde/turkisk yoghurt

Middag: Samma upplägg som lunchen

Kväll: Valfritt LCHF-vänligt mål/snacks

Tränar du något? Det kan hjälpa dig att få upp aptiten.

I övrigt så kan du kolla upp din sköldkörtel så att du inte har något fel på ämnesomsättningen tex. struma. Min moster har alltid varit jättesmal, oavsett kosthållning och hon har struma.

Anmäl
2012-01-09 17:57 #2 av: Magica1970

Kolla in Karins blogg (hon finns även här på KiF, men nu kommer jag inte ihåg hennes nick). Hon har gått från pinne till biff (fast då med hjälp av både LCHF och styrketräning).

Anmäl
2012-01-10 00:00 #3 av: infrared

#1 och #2

Tack så jättemycket för tipsen! Ska se över hur mycket jag egentligen får i mig och se till att jag får i mig mellanmål också! Brukar annars äta tre gånger per dag och är extremt dålig på att småäta, så nu får blir det ändring!

Kollade in bloggen, blev peppad nu! kanske lyckas planera in lite mer träning i schemat och gå upp i vikt med muskelkilon!

Anmäl
2012-01-13 11:51 #4 av: frazz

Hej,

Jag var i pricis samma sits som dig, förutom att jag är kille. Jag började med LCHF maj 2010 (jag var 20 då) och höll i det till november 2011, så 1,5 år. Det stod still hela sommaren, sedan gick jag upp från 54 till 61 under hösten och vintern, sen stannade det för mig.

Tricket är att bara lägga in ett mellanmål till ditt intag. Om du äter som du gör nu kommer du alltså hålla vikten. Det jag la till var 1dl vispad grädde och 50g tinade hallon som jag rörde runt (samt 0.75g proteinpulver ibland för jag hade sånt liggandes). Detta åt jag en gång varje dag, frukost var gårdagens matrester, sedan detta mellan mål till lunch, sedan middag, ibland käkade jag mellanmålet efter middagen innan läggdags. Eftersom mitt schema brukar vara frukost kl 13, middag kl 19 (Jag åt ganska oregelbundet men tiderna blev ungefär så här). Detta bör öka ditt kalori intaget med 2800kcal i veckan.

Räkna med att gå upp 1 kg i månaden.

Sedan stannade min vikt på 61, jag åt mellanmålet som förrut, men slutade för, jag lyckades hålla min nya vikt utan mellanmålet, troligtvis orkade jag äta mer mat eftersom jag höll vikten (är ej säker). Men sen november har jag inte kört LCHF och har gått ner till 58kg, så försöker börja igen. Hade dock tänkt testa att köra på en pemmikan kost.

Jag tränade inte särskilt mycket under denna perioden, men när jag gick upp i vikt gjorde jag pullups och sprang i skogen 1gång i veckan. Gymmade även i sommras, men det gav inte någon vikt uppgång för mig.

Att äta 5 mål om dagen är omöjligt för mig, jag tycker inte om att äta när man inte är särskilt hungrig, dessutom hatar jag att slösa tid på laga mat och äta. Därför funkade mellanmålet ganska bra eftersom det går så snabbt att fixa till.

Anmäl
2012-01-13 16:09 #5 av: Athenasmatte

Hej! Jag har lyckats gå upp fem kilo sedan jag började med LCHF i maj 2011. Men samtidigt ökade jag mängden styrketräning och satsade på att lyfta tungt med få repetitioner istället för lättare med få repetitioner. Jag har mestadels lagt på mig muskler, litegrann fett kanske, men det är bättre än inget =). Och så mår jag fruktansvärt bra!

BMI är inte alltid ett bra mått. Jag tycker att huvudsaken är att man mår bra och är frisk. Då spelar inte siffror någon roll. BMI stämmer inte alltid, speciellt om du har mycket muskler (enligt BMI så är vissa elitidrottare feta!!)

Det kan vara så att din kropp helt enkelt trivs med den vikten, tråkigt kanske om du själv inte är nöjd =/ (man vill ju gärna kunna fylla i några snygga kläder och så kanske?).

Lycka till!

Anmäl
2012-01-13 20:48 #6 av: Million

Hej!

Jag har (som Magica 1970 skrev! Glad) gått upp i vikt med hjälp av LCHF och styrketräning. Våren 2009 började jag, med en vikt på 57 kg till mina 180 cm. Nu väger jag drygt 70.

Jag var en sån som kunde äta hur mycket som helst och var ändå jättespinkig, förutom när jag frossade i godis blev tjock om magen men var lika smal som vanligt på resten av kroppen =D

Om du trivs med din vikt finns det kanske ingen anledning att försöka gå upp mer, men är det så att du vill gå upp mer så tror jag absolut att det är möjligt. Alla går ju upp och ner i vikt olika lätt, vissa får kämpa mer än andra. =)

/Karin

Anmäl