Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 21376 ggr
Sweli
1/8/12, 6:12 PM

LCHF-BRÖD i BAKMASKIN

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt första försök att göra bröd i bakmaskinen som har stått oanvänd i 6 månader.

150g mandelmjöl
100g kokosmjöl
90g hackade hasselnöter
100g BakePro
30g FiberHusk
40g solrosfrön
1 msk psylliumfrön
1 tsk salt

2msk matolja
5 hela (mellan) ägg
2 dl vatten
3 msk grädde

1 påse torrjäst

Blanda alla torra ingredienser. Vispa ägg.

Blanda vatten med grädde och matolja värm till 50 grader och lägg i botten på behållaren.
Lägg på hälften av de torra ingredienserna, sedan det vispade ägget.

Lägg på resten av de torra ingredienserna och sedan torrjästen.

Sätt på maskinen.
Jag testade med snabb bröd. Jag tror att nästa gång ska jag använda en längre tid i menyn. Det jäste nästan ingenting. Så det blev lite kompakt.

Resultatet blev ganska bra kan man säga.

Annons:
aklejor
1/8/12, 6:19 PM
#1

Det ser väldigt gott ut iaf. Har ingen bakmaskin men ska prova att baka på "vanligt" sätt. Har du nån uppskattning om tid och värme i vanlig ugn?

gun92884
1/8/12, 6:50 PM
#2

#0

Vad aktiverar jästen? Kokosmjölet?

konichiwa
1/8/12, 7:25 PM
#3

Min älskade bakmaskin står alldeles tom och ledsen. Bra med en sån här tråd! Jag har försökt få igång en diskussion och tester tidigare men inte lyckats, kanske är det dags nu!

Har inte tid just nu men jag ska testa ditt recept så fort jag kan. Det är problemet med jäsningen förstås…. Vad kan man ha i för att få en jäsning..

Sen gillar jag inte husk utan använder xantangum istälet. Får höfta lite där, men det brukar räcka med lika eller 3/4 av mängden husk.

Sweli
1/8/12, 11:21 PM
#4

#1 Jag skulle uppskatta 175 grader ugn i ca 40 minuter och sen kolla.
Jag vet inte vilken temperatur en bakmaskin håller.

#2 Jag testade med jäst men man kan kanske använda bakpulver ObestämdJag tänkte som Bakepro ersätter mjöl kanske jäser med jäst.
Den fick heller ingen tid att jäsa så jag kommer att testa nästa gång med längre tid.

Det är bara en första test.

Det blev bra att rosta, t o m godare och det ser ut som bröd.

Det jag inte har gjort än är att räkna kolhydrater.

Sweli
1/9/12, 1:41 PM
#5

Det skulle vara kul om några andra testar också med olika metoder, kanske man får en riktig bra bröd till slut Skrattande

konichiwa
1/9/12, 3:23 PM
#6

Just nu hinner jag inte men jag ligger i startgroparna!

Annons:
lelli
1/9/12, 5:55 PM
#7

bra tråd. jag har just köpt en maskin. gjorde ett bröd utan vetemjöl häromdagen, blev superbra, tyvär skrev jag inte ner något utan höftade bara i lite som jag hade hemma bla. Mandelmjöl, fiberhusk,krustakli o linfrö. Ägg o keso, ost o jäst blandade till lagom konstens. ska baka nytt imorgon eller onsdag då ska jag skriva upp ordentligt. hoppas få lite tips från fler här

konichiwa
1/9/12, 7:56 PM
#8

#7 Använde du jäst eller bakpulver?

lelli
1/10/12, 11:01 PM
#9

färsk jäst hade jag i

Sweli
1/10/12, 11:11 PM
#10

jag hade också färsk jäst ska testa med bakpulver nästa gång.

gun92884
1/10/12, 11:30 PM
#11

… jag funderar fortfarande på hur jäst kan fungera med dessa ingredienser …

Sweli
1/11/12, 12:45 AM
#12

Don't worry det undrar jag också Skrattande

Jag försökte för att man byter mjöl med BakePro då tänkte jag att kanske den fungerar som mjöl? Obestämd

dg-d
1/11/12, 12:48 PM
#13

Har BakePro något i sig som kan "hålla upp konstruktionen"?

Jästens uppgift är ju att 'blåsa upp' degen och det är glutenet i mjölet som bildar 'väggarna' i luftblåsorna. Så har man inget ämne som kan 'bygga väggar' så hjälper inte jästen mycket … Kanske bättre att ta bakpulver? (Gör det mer poröst än uppblåst, typ.)

I övrigt så skulle det ju vara kanon att kunna använda brödmaskinen igen. Står och samlar damm för jag har inte kunnat bestämma mig om jag skall slänga eller ge bort … Tungan ute

Annons:
Sweli
1/11/12, 3:41 PM
#14

Jag vet inte vad för egenskaper BakePro har men bröd ser ut som bröd med BakePro.

helena80
1/28/12, 6:39 PM
#15

Ny inom Lchf och behöver svar på bakepro , har varit utan allt i tre och en halv vecka och funderar på att ÄNTLIGEN fixa fikabröd , recepten i expressens bilaga såg smarriga ut , testade kladdkakan igår vilket var iiichhh :/

Sen funderar jag nu på att göra semlorna MEN har inge bakepro hemma , vad har det för uppgift i baket ? går det att göra utan el vad tror ni ?

tacksam för svar :)

Sweli
1/29/12, 12:15 AM
#16

Det är inte många som använder BakePro egentligen. Det är en bakningsprotein som används som ersättning till mjöl.

Jag använder det för att jag köpte en hel kilo när jag såg ett recept med bakepro.

Jag tror att du klarar dig med mandelmjöl, kokosmjöl och fiberhusk.

Annars går det att köpa små paket på hälsokost affärer.

gun92884
1/29/12, 11:52 AM
#17

#16

Vad kan man använda som ersättning för Bakepro? Om man vill pröva för att se om det blir nå'n skillnad mot att baka utan. Proteinpulver?

[Sias]
1/29/12, 11:54 AM
#18

#16 "Annars går det att köpa små paket på hälsokost affärer"  Finns BakePro att köpa där? VA BRA! Tack för tipset!

Har länge tänkt skicka efter BakePro för det påstås ge ett luftigare LCHF-bröd. Inte blivit av - nu ska jag kolla i hälsokost-butiker.

JÄST - det har jag fått för mig inte hör hemma i hälsosam bakning - att man ska undvika sånt med jäst i - men jag vet inte varför. 

Jag bakar matbröd med bakpulver -  men jag undrar om det går så bra att baka sånt i bakmaskin, för där ältas väl degen rätt rejält och, om jag minnst rätt,  ska man röra så lite som möjligt i deg bakpulver.

SURDEG -är det något man kan få till av annat än säd?

gun92884
1/29/12, 12:04 PM
#19

#18

Jäst behöver gluten för att fungera. Det går inte att göra surdeg utav nötmjöl men väl utav bönmjöl … här har du recept … problemet är ju att då att du kliver ur LCHF och in i stärkelseträsket …Rynkar på näsan 

http://everythingfreeeating.blogspot.com/2007/11/unprofitable-servant.html

Sweli
1/29/12, 1:24 PM
#20

Ja, BakePro ger en mer "bröd" konsistens än om man bara använder kokos- och mandelmjöl

#18 skrivetav Sias

Det finns ett "snabb" program i min maskin som tar allt som allt drygt 1 timme.

Annons:
gun92884
1/29/12, 2:00 PM
#21

#20

Så vad kan man byta ut BakePro emot? Sa du 'ja' till proteinpulver? Eller ska man använda vasslepulver?

[Sias]
1/29/12, 3:00 PM
#22

#15 här finns många bra recept - tror det finns recept på semlor också (utan bakePro).

http://mariannslchf.se/

#18 Tack för info om surdeg! Var bara nyfiken i största allmänhet, samma sak med bröd med jäst. Inte tänkt börja baka något sånt. Vill inte använda jäst, för jag har - som sagt - för mig att jäst är något man ska undvika, men vet inte varför.

 Matbrödsrecept utan säd (gluten) bakat med jäst har jag sett någonstans.

Är rätt nöjd med det matbröd jag efter mycket  experimenterande fått till - mest likt limpa jag kommit, gott, saftigt, smular inte - men kan efter någon dag bli lite kompakt, därför tänkte jag prova med bakePro. Brödet är utan mejeriprodukter och mandel/frön.

gun92884
1/29/12, 3:04 PM
#23

#22

Delar du med dig av ditt brödrecept?Glad

Sweli
1/30/12, 12:28 AM
#24

#21 skrivetav gun92884

I min test att baka blandade jag olika saker utan att tänka på vad den ersatt.

Kanske var inte så bra att använda jäst för den gjorde ingen nytta Obestämd

hemul
1/30/12, 4:38 AM
#25

Nä, jäst behöver inte gluten. Däremot behöver det kolhydrater. Det är det jäsning är, omvandling av socker till alkohol och kodioxid. Det är koldioxiden som "blåser upp" brödet. Alkoholen går bort vid bakningen, men äter man mycket deg så kan man bli lite på pikalurven.

Gluten bidrar nog till segheten och att hålla ihop brödet. Det har man ägget till.

[Sias]
1/30/12, 8:31 AM
#26
[Sias]
1/30/12, 10:02 AM
#27

#23gun92884 skrivet av  Javisst! Men det är fortfarande  l i t e  på experiment-stadiet.

Ingredienser till en LC-limpa eller 9 brödkusar: 4-5 ägg, 3 dl vatten, 1/2 dl rapsolja eller smält smör, 1 nypa salt, 2 msk finax psyllium, 1/2 dl kokosnötmjöl (inte riven kokos), 2 dl pofiber, 2 tsk bakpulver.

Till limpa; En Bakform klädd med bakpapper eller en teflonform.   Till brödkusar. En plåt + bakpapper.

Gör så här:  Vispa ihop ägg, vatten, smör/olja, salt (behöver inte vispas kraftigt). Vispa i psyllium så det blandas in väl, vispa i kokosnötmjölet så det blir en slät smet. Blanda i en skål ihop pofiber och bakpulver, rör med en slev i blandningen i äggsmeten. Blanda ihop så det blir en slät halvfast deg. Låt stå och svälla 15 minuter. RÖR DÄREFTER INTE I DEGEN!

LIMPA. Ta med slev frallastora klickar och lägg i formen så det bildas en limpa. Släta försiktigt till ytan med en i kallt vatten sköljd slev eller slickepott.  Grädda i 175 grader nederst i ugnen, tills limpan fått fin färg och är genomgräddad, ca 30-40 min. Ta limpan ur formen, lägg på galler så den stabiliseras - "vätska avdunstar". Låt ligga i rumstemperatur, gärna över natten. Linda in i bakduk eller bakpapper. Förvara inte i plastpåse förrän efter någon dag.

BRÖDKUSAR. Ta med slev frallastora klickar och lägg på plåten. Släta försiktigt till ytan. Grädda i 200 grader i mitten av ugnen, tills kusarna är gyllenbruna och genomgrräddade. Låt svalna/stabiliseras på galler i rumstemperatur. I övrigt - som limpa.

Annons:
konichiwa
1/30/12, 10:14 AM
#28

#27 Har du provat att göra den i bakmaskin? Eftersom det är vad tråden handlar om?

gun92884
1/30/12, 12:00 PM
#29

#27 skrivet av Sias

Tack! Ska prova med oatfiber eftersom jag inte kan få tag på Pofiber som är något exklusivt för Sverige.

[Sias]
1/30/12, 12:23 PM
#30

#28 skrivet av konichiwa Nej inte bakat i bakmaskin - men eftersom jag vill undvika jäst är jag väldigt nyfiken på om det går att baka matbröd med bakpulver i bakmaskin, om någon gjort det, vilket recept, hur man lyckats - därför ställt frågan i #18   Än så länge inte fått något svar. Hoppas det dyker upp!

[Sias]
1/30/12, 1:19 PM
#31

#29 "…. jag inte kan få tag på Pofiber". Jag har varit i kontakt med Semper, tillverkaren i Svergie - fick beskedet att Pofiber (28:-)  finns att beställa på butik/hemlangtan (sök på det). Levererar över hela världen, adress;  www.swedishfoodshop.com/

Butik Hemlängtan - Svensk mat direkt på nätet! Din svenska butik på Internet!

gun92884
1/30/12, 2:09 PM
#32

#31 skrivet av Sias

Tack, jag vet att de har det … det var jag som skrev till dem förra året och föreslog att de skulle lägga till Pofiber till sortimentet Skrattande

Men … innan jag köper därifrån ska jag försöka med oatfiber som antagligen är snarlika … det är ju tyvärr inte lika fördelaktigt att köpa från Sverige, som från USA till Sverige. Det finns många svenskbutiker på nätet inom Staterna om jag skulle sakna nå't annat … vad jag mest köper från dem är träskor … kanske jag kan få någon att köpa in Pofiber … men LCHFunderlaget är kanske inte stort nog … vi får se.

[Trindfilen]
4/15/13, 7:57 AM
#33

Åh vad glad jag blev av detta recept, trodde min bakmaskin skulle bli stående oanvänd nu…Men här ska testas…vågar man hoppas på en räkmacka i ti´ll helgen tro?

konichiwa
4/15/13, 9:36 AM
#34

Trindfilen: jag är fortfarande sugen på att använda min fina bakmaskin som står oanvänd också, så tala m hur det går!

Annons:
Stephanie
7/21/13, 11:27 AM
#35

*puttar upp*

Nån mer som har testat att göra lchf-bröd i bakmaskin? 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

konichiwa
7/21/13, 3:16 PM
#36

Försökte men det gick inte bra.

Sweli
7/22/13, 4:14 AM
#37

Jag har inte gjort det mer. Hade lång paus med lchf och nu är jag i väldigt strikt lchf så nära 0 jag kan komma. Därför är inte bröd i menyn.

Men när jag har gått ner de kilo jag behöver kommer jag att börja att testa igen 😃

Upp till toppen
Annons: