Annons:
Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 10854 ggr
MsSandra
2012-01-06 23:04

Vilken är DIN favoriträtt?

Skulle hemskt gärna vilja veta vad just Din favoriträtt inom LCHF är?

Den rätten du äter oftast? kanske den rätten du äter som "fredagsmys"? eller den rättem som du önskade du kunde äta varje dag?.. helt enkelt den rätt som du gillar bäst på nått sätt!

Bara en rätt per person tack (ska ju vara din favorit).. och gärna recept om det är något "udda" (som kan vara svårt att hitta till på annat sätt).

Hoppas någon hakar på!?

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra

Annons:
Fjrebqll
2012-01-06 23:14
#1

Hel fläsk karre i ugnen i ca 8 timmar i 100-125 grader.

Fruktansvärt gött att ta två gafflar och bara smula isär och äta med Bearnaise :D

[AntoniautanX]
2012-01-07 00:33
#2

Thaigryta!! Helt klart…skulle kunna äta den varje dag utan och tröttna.

Lintu
2012-01-07 01:06
#3

Hmm.. finns så mycket jag gillar men får nog säga köttfärssås med kokad vitkål som jag har smör på, blandar ihop i en skål och har på lite ost. Ibland blandar jag ihop det i en form och gratinerar med ost i ugnen, jättegott :D

AnneN
2012-01-07 02:19
#4

Citronfile
4 Portioner

500 g Fläskfile Smör
1 tsk Salt
1 pn Svartpeppar
3 dl Grädde
1 1/2 msk Citron pressad
1 tsk Dragon
1/2 dl Persilja hackad

Skär köttet i 2 cm tjocka skivor. Bryn lite i taget av köttet i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Ta upp köttet. Häll grädden i pannan. Tillsätt citronsaft, dragon och persilja. Lägg i köttet och låt det eftersteka i några minuter.

Serveras med valfritt tillbehör.

Tycker detta är fruktansvärt gott och dessutom väldigt enkelt att tillaga Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JAUS
2012-01-07 03:41
#5

Att endast välja en är svårt. Just nu är det nog en mediumstekt högrev med kryddsmör bestående av smör, salt, peppar och gräslök. Jag tror faktiskt att jag skulle kunna äta det varje dag resten av livet om jag var "tvungen".

Lurtz
2012-01-07 06:07
#6

Jag äter det inte varje vecka, men något jag lagar oftare än annat är en köttgryta bestående av kött (man kan ta kyckling, fläskkarré eller nötgrytbitar, det är inte så noga,) lök och vitlök, champinjoner, krossade tomater, crème fraiche och sen stark chilisås (jag brukar använda en sås kallad Satan's Blood, som är ungefär 200 gånger starkare än tabasco, så man behöver inte mycket av den)

Annons:
Mooniq
2012-01-07 07:59
#7

Jag älskar min fetaostomelett:

2 ägg

30-40 gram smulad fetaost

ev 1-2 msk grädde

salt, peppar -

Blanda samman med gaffel, stek i smör. Jag använder en lite mindre stekpanna, så jag kan vända "kakan" så det blir som en pannkaka. Jag vill ha min omelett stekt på båda sidor.

Ibland blir det lite grönsaker vid sidan om , ibland strimlar jag salami och lägger ovanpå när jag lagt upp omeletten på tallriken. Det äter jag flera dagar i veckan, tröttnar aldrig.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

MimLan
2012-01-07 08:04
#8

Tjälknöl med smör och salt eller pepparrotssmör.

misty09
2012-01-07 08:22
#9

Detta med favvorätt går upp och ner. Ena månaden är det en sak nästa en annan.

Just nu är det nog detta!

Vitlöksostfylld, baconlindad fläskytterfilè på grönsaksbädd.

Skär en fläskytterfilé försiktigt längs med ca 1 cm tjock runt,runt så man får en platta. Bred på osten och rulla tillbaka så det blir som en rulltårta. Klä först ändarna med bacon därefter runt om så man låser fast baconet på kortsidorna och osten stannar kvar i "rulltårtan". Stek runt om så baconet blir brunt. skär valfria grönsaker bre ut på en plåt med olja och några örter om man vill. Lägg på "rulltårtan" och stek ca 30 min . Servera med ev ett vitlökssmör till.

[Pennylane1]
2012-01-07 09:37
#10

äggmjölk! Det kan jag leva på.

penny
2012-01-07 09:57
#11

Omelett med bacon och ost!

[RipleyKatten]
2012-01-07 10:14
#12

"Min egna Currykyckling"

penny
2012-01-07 10:24
#13

Dansk fläskstek med knaprig svål

Annons:
MsSandra
2012-01-07 10:37
#14

Min personliga favvorit är köttfärs och vitkål i olika konstalationer, kan äta det varje dag! Går att variera, göra i ugn..stuva med grädde.. steka i stekpannan..koka (många rätter på samma ingredienser!)

----------------------------------------------

Tack för trevlig respons i tråden, många nya uppslag och tips.. perfekt inspirationstråd för lite nya "tester" Tyst

MVH Sandra

rapu
2012-01-07 10:42
#15

För tillfället Stifado, grekisk köttgryta med helkokta små lökar.

Välj något lite grövre kött, älg, nöt eller nu senast hade vi får"skinka". Skär köttet i stora, ca 4cm kuber. Bryn dem runtom i kokosfett på hett järn, några åt gången. Sjud de brynta köttbitarna, gärna i gjutjärnsgryta, i två-tre timmar i vatten med salt, lagerblad, kryddpeppar och nån annan valfri peppar. Fyll kontinuerligt på nytt vatten.  Mot slutet tillägger man tomatpureé och en dutt senap.  När man bedömer att köttet är så färdigt att det nästan faller i bitar, tar man undan lite av vätskan och i den kokar man små gul- eller rödlökar, två-tre lökar per matgäst, i ca en kvart. Dom skall förbli hela, men ändå genomkokta.  När det blir dags att äta slår man lökkoket i köttgrytan, serverar med grönsallad och tsatziki, Voila!

kaisakavat
2012-01-07 10:43
#16

Medium-rare grillad ryggbiff med äkta beasås och diverse fräscht grönfoder..

*vindögd, dreglar* Tungan ute

Äter det kanske en gång om året på grund av priset på bra sånt kött.. men drömma kan man ju alltid.. Cool

Aniara4
2012-01-07 11:26
#17

Ungefär som #16, det allra bästa jag vet är en fin gräsbetesbiff (ryggbiff eller oxfilé Tungan ute) grillad medium rare, med vitlöksfrästa haricots verts och kanske en sås på hemkokt buljong, grädde och rödvin… och lite kantareller….

Men det kan man ju inte äta varje dag. Och för att bidra till inspirationsfaktorn i tråden kan jag dela med mig av en annan favvo, inte den allra striktaste LCHF men tillräckligt för mig då och då:

Strimlad kycklingfilé, kokosmjölk (helst Risbergs kokosgrädde med vattnet borthällt så att det inte blir så blaskigt), bambuskott, purjolök, vitlök, chili, ingefära, lite lime. Maken får ris till.

misty09
2012-01-07 11:40
#18

Ni som gillar biff har ni provat Picania?  Kan vara lite svårt att få tag på men Willys sålde det i sommras. Ett underbart gott kött som passar utmärkt till att grilla.

Jag hoppas dom tar in det i sommar igenFlört

Sammet1
2012-01-07 20:01
#19

Grillad lammentrecôte med vitlökssmör och grillade zucchini-skivor med salt och timjan. Tror faktiskt att jag skulle kunna äta det dagligen utan att tröttna.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

JMW
2012-01-07 21:37
#20

Som andra säjer här så varierar favoriträtten. Jag kan inte komma på någon rätt som står över allt annat alltid.

Fast en storfavorit är Grekisk kyckling.

Bryn kycklingfiléerna, krydda med salt och peppar. Blanda ihop en smet av fetaost, hackade soltorkade tomater, svarta oliver, en msk (brukar ta mer) ajvar relish och crème fraiche. Lägg kycklingen i en form bred på täcket och slå på lite grädde. Skjuts in i ugnen ca 20 min. Lite extra ost ovanpå gör det inte sämre.

Annons:
gun92884
2012-01-07 22:52
#21

… tänk, jag saknade mitt fiberhuskbröd när jag var i Frankrike Skrattande

Vilken hedning, va …

Anettis
2012-01-08 10:43
#22

Räk- och laxröra på sesambröd…det skulle jag kunna äta varje dag resten av livet…SÅ gott!

Poppikock
2012-01-08 12:27
#23

Min favoriträtt är varm köttfärssås som blandas med riven stark ost, detta blandas sedan i sallad som innehåller isberg, gurka, rödlök, paprika å faktiskt lite majs - givetvis "bästa" majsen ur kolhydratssynpunkt!=) Jag gör alltid en stor skål sallad varje vecka, på ett helt huvud isberg, en hel normalstor gurka, en hel rödlök, en paprika normalsize å en liten burk majs (125 gr), på det viset har jag sallad i många dagar som jag kan ta snabbt å lätt av. Å tänker man på att majsburken då blir fördelad på de 7-8 portioner som salladen ger så blir det inte många kolisar per portion. Kanske inte funkar för alla, men det går jättebra för mig.=) Jag älskar min "Köttfärssåssallad"!!

rikpe190
2012-01-09 00:51
#24

Bräserad Fläskkarré!

Ta en karré och dela den i portionsbitar. Salta och peppra. Bryn bitarna, gärna i en traktörpanna, runtom så att de får en fin gyllenbrun stekyta. Under tiden hacka upp lök, morot, selleri och vitlök. På hösten kan det vara gott med tärnade färska äpplen i, för de som inte är jättestrikta.

Ta upp karrébitarna och lägg åt sidan. fräs grönsakerna och tillsätt rosmarin, lagerblad och/eller andra valfria kryddor.

Lägg i köttet igen och häll på vatten, och lite buljong om ni vill, så att det nästan täcker köttet. Lägg på ett lock och låt puttra några timmar tills köttet är så mört att det nästan faller sönder. Vänd bitarna då och då under tiden

Ta en del av vätskan och koka ihop med grädde, ev. en skvätt rödvin, och valfria kryddor till en god sås. Servera med sallad och valfria grönsakstillbehör. Varför inte ett broccoli/blomkålsmos?

Det absolut bästa sättet att tillaga fläskkarré enligt min mening! :)

Pebble
2012-01-16 14:07
#25

Jag hänger på "köttfärsås" gänget!

Min favorit är den klassiska fyllda paprikan, men i modern etapp:
Fotografi: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=a86201220400Pd97e

4 pers:

Ingredienser

4 st färska mellanstora paprikor (gula/gröna)
1 ask coctailtomater

Italiensk köttfärsås

500 gram

blandfärs

0,5 st

gul lök

1 klyfta

vitlök

1 st

buljongtärning

ca 1 paket

passerade tomater

0,5 dl

vatten

0,5 dl

(vid behov) rött vin

0,5 dl

torkad pizzakrydda(oregano,basilika,mejram)

2 msk

(vid behov)tomatpuré

salt efter behov

peppar efter behov

Sås

1 brk Crème fraîche

1dl passerad tomat

Tillagning

Börja med att dela paprikorna vid toppen, så de får ett lock. Rensa ur och skölj av dem. Lägg de i en kastrull med saltvatten och låt koka i 5 min. Under tiden gör du köttfärsåsen enligt receptet och låter den koka in. Häll av paprikorna när de är klara. Blanda såsen och häll i botten av en kastrull som klarar de fyra ståendes paprikorna. I med paprikorna. Fyll paprikorna med köttfärsåsen. Fyll ut tomrummen mellan paprikorna med cotailtomater och låt puttra i ca 15 min på svag värme under lock.

Servera på ruccolabädd!

annizan
2012-01-16 14:16
#26

Kycklingnuggets gjorda på malda cashewnötter tillsammans med två cremefraichebaserade dressingarm en med tomat och en med vitlök, serveras tillsammans med valfria grönsaker, jag brukar ta gurka.

Eftersom cashewnötter har relativt högt kh-innehåll så äter jag det inte ofta, men det är supergott!

Mabrotnosh
2012-01-16 14:23
#27

Fläsk och löksås.

Jag vet att det konstigt…men satan i gatan var mumsigt det är. Skulle jag bara få äta en maträtt resten av mitt liv skulle det vara stekt sidfläsk och löksås.

Annons:
Henkez
2012-01-16 19:42
#28

Stekt sidfläsk är min favorit. Gott att äta både varmt som kallt, perfekt som matlåda och kan även ätas som snacks.

gun92884
2012-01-16 19:45
#29

… nu har ni fått mig att längta efter persiljestekt strömming och potatismos Oskyldig

Dosi
2012-01-17 18:39
#30

Tröttnar aldrig på handskalade räkor, ägg, majonäs och rom Kyss Eller lax i alla former.

annamanna
2012-01-20 19:07
#31

Min absoluta favotit är Wraps i olika former. Går supersnabbt att laga, fylla med olika fyllningar, inga bestick behövs och kan ätas både varm o kall.

Grundrecept 1 person.

2 -3 ägg, 2 msk grädde, 2 tsk fiberhusk. Vispas snabbt ihop med en gaffel. Steks på påda sidor i rikligt med smör. Bre ut valfri fyllning och rulla ihop som en rulltårta. Slå gladpack runt om rullen inte ska ätas genast

Olika fyllningar: skinka och ost, skagenröra, rökt lax och färskost, tonfiskröra, kycklingröra mm.

**Malin**
2012-02-26 15:31
#32

Ett hett tips ä falsk fläskfilee me gräddsås o trattkantareller =))) färs som man rullar ut somm bulldeg på bakplåtspapper =))) o så lägger man i någon god ost typ någon god färskost el fetaos man kan steka lite svamp o lägga i knaperstekt bacon du rullar i hoppa detta som en bulle =))) o in i ugnen o så lägger du givetvis gräddsösen över *mumms* jag tror man ska ha det inne på ca 225 grader i ca en halvtimma =))) mmm

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Sweli
2012-02-26 16:54
#33

Gratinerad fiskfilé i bluecheese sås är en favo hos oss.

400 g fiskfilé

3 dl grädde

200 g bluecheese

100 g gratängost (riven gräddost)

1/2 tsk guarkärnmjöl

Gör så här:

Sätt ugnen till 200 grader.

Lägg lite smör i botten på en ugns form. Krydda fiskfilén med salt, peppar och muskottnött.

Lägg fisken i formen. Strö över bluecheesen. Vispa grädden med lite guarkärnmjöl. Lägg grädden på fisken och osten.

Strö över med gratängosten. Lägg några bitar smör på toppen.

Lägg i ugnen ca 15 minuter eller tills fisken är klar och gratängen har fått färg.

Tillbehör: Blomkålsmos eller Broccoli buketter.

Epica
2012-02-26 18:21
#34

Ugnsbakad lax med blomkålsmos och någon god sås :)

Annons:
[myrholingen]
2012-03-12 15:44
#35

Grillat kött (lamm eller antrecote är favoritköttet) med kryddsmör och grönskaer til

sen älskar jag rökt lammfiol…

[baronbacon]
2012-03-12 16:30
#36

entrecote med smör + vatten

**Malin**
2012-03-12 18:27
#37

Hur gjör man ett gott blomkålsmos<<?=)))

mvh Malin

Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.see

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

MsSandra
2012-03-12 21:56
#38

#37 **Malin**

En variant av recept finns hos mig:
Länk till recept (vikteriet.se)

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra

Gia91an
2013-06-09 18:31
#39

22# Har du något närmare recept på det, det lät precis som något jag vill ha!

Medlem
2013-06-09 21:41
#40

Nu när det är sommar så tycker jag om att äta yoghurtgryta

Sweli
2013-06-13 18:05
#41

Baconlindad oxfilé på grillen är en av mina favoriter 😛

Annons:
[WickedAlly]
2013-06-14 08:55
#42

Fläsk och löksås, det skulle jag kunna äta absolut hela tiden.

Lumina - 留美奈
2013-06-14 17:16
#43

Långkok på högrev är jag mycket svag för. ❤️

Vänligen, Lumina
♫♪ Love me or leave me... ♪♫
HEY! Where is everybody going??

Sweli
2013-06-19 14:43
#44

Ostron med en droppe Tabasco i ena handen och champagne i den andra 😛 😃 ❤️-it!

Mozzarellan
2013-06-19 14:52
#45

Bogbladsstek 1.5 kg med 2-3 katrinplommon, litet skivat äpple, lök och en morot,som får puttra i två timmar, sen slå över grädde på det är mums.

Upp till toppen
Annons: