Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 12699 ggr
[tick]
2012-01-03 15:47

Fermenterad torskleverolja, var hittar man?

Jag har försökt hitta fermenterad torskleverolja både i hälsokostaffärer och på internet men inte hittat någon i Sverige. Nån som har lyckats med detta? Alternativt om det går att beställa utanför landet men det brukar ju bli en del extra fraktkostnad osv då.

Annons:
subcalva
2012-01-03 19:20
#1

De frågorna skulle jag också vilja ha svar på

Ulf-S
2012-01-03 19:48
Sindri
2012-01-03 19:54
#3

Vad är den bra för?

Ulf-S
2012-01-04 08:13
#4

Sindri, tydligen är jäst torskleverolja mer lättsmält och ger ett bättre näringsupptag – det blir alltså en "effektivare" olja.

[tick]
2012-01-04 09:07
#5

#2, tack. Det verkar inte finnas nån leverantör i Sverige.

#3, "vanlig" torskleverolja extraheras med värme (risk för oxidation) och renas ofta så till den grad att man måste tillsätta vitaminer i efterhand för att återställa nivåerna. Då blir det inte den naturliga fördelningen av vitaminer och inte den variation av tex vitamin D-derivat som finns naturligt i mat. Antatligen har det ingen större betydelse egentligen men det är roligt att nörda ner sig lite ibland ;)

Sindri
2012-01-04 14:11
#6

Men skulle just torskleverolja var bättre än andra fiskoljor? Jag har läst tvärtom, att torskleverolja skulle innehålla mer föroreningar.

Annons:
[tick]
2012-01-04 15:42
#7

#6, vilka andra oljor jämför du med? Andra fiskoljor är ju vanligtvis bara omega-3, medans (framförallt fermenterad) torskleverolja innehåller massor av andra nyttigheter (vitaminer A, D, E, K tex) i naturlig form och proportion. Så jämförelsen blir lite meningslös, men om man bara vill ha omega-3 så är ju torskleverolja onödigt.

Om nu ändå jämför så är det antagligen mer föroreningar i torskleveroljan eftersom man utvinner den just från levern som lätt lagrar upp gifter. Samtidigt skyddar vitamin A mot miljögifter.

Det har varnats en del i onödan för torskleverolja för att det innehåller en relativt hög dos av vitamin A men det är bara under brist på D som A kan vara giftigt i de doser man rimligen kan komma upp i.

Sindri
2012-01-04 17:06
#8

#7 Ja, jämföra kan jag inte själv eftersom jag inte är vetenskapsman. Glad

Det är hopplöst att bara försöka läsa sig till vad som är bra och dåligt - vet bara att jag läst just varning för torskleverolja. Trodde man åt fiskoljor bara just för omega-3.

Om man nu skulle äta torksleverolja behöver man inte xtra D-vitamin då?

[tick]
2012-01-04 18:26
#9

#8, det beror på vilka doser man vill ta. 1 tsk av green pastures fermenterade olja innehåller ca 10000 IE vitamin A and 2000 IE vitamin D, tex.

Jag tror att jag får ge upp mitt letande och äta mer lever istället, fast jag är inte så förtjust i smaken.

[tick]
2012-01-08 16:13
#10

… och idag blev det alltså lever till lunch, det var inte så tokigt i alla fall. Lättstekt ungnötslever. Det kanske kan bli en vana trots allt ;)

[tick]
2012-09-03 10:35
#11

Gammal tråd, men jag har nu efter många om och men beställt och fått en flaska från www.red23.co.uk. Tack för tipset Ulf-S!

Och eftersom dom inte hade butter-oil-blandningen så införskaffade jag också K2 att ta tillsammans med oljan. Weston A Price ler i sin grav.

annatok
2013-04-02 23:12
#12

Ni kan köpa fermenterad torskleverolja på www.madeleineschoice.se

dem har green pasture fermenterade torskleverolja.

MimLan
2013-04-02 23:26
#13

Brukar köpa på funkyraw.com. Engelsk sajt. Billig frakt och de är snabba. De har dessutom blandningen butter oil/clo.

Annons:
Upp till toppen
Annons: