Annons:
Etiketthälsovinster
Läst 7274 ggr
Alexandraea
1/1/12, 2:48 PM

De negativa biverkningarna av LCHF-kost

Annons:
Spejsan
1/1/12, 2:53 PM
#1

Hahaha! :-D

Gott Nytt År!

Sol-i-sinne
1/1/12, 3:53 PM
#2

Tack för underbar läsning!!

Flört

LatMask
1/1/12, 5:40 PM
#3

Underbart! Jag gillar särskilt "Du blir nästan aldrig sjuk". Folk tror verkligen att man är en duracellkanin nuförtiden…

Wildrat
1/2/12, 10:28 AM
#4

Jag klarade hela graviditeten utan en sjukdag och detta trots att arbetskamraterna var däckade i veckor av förkylningar och kräksjuka. Det sägs ju att man får sämre immunförsvar som gravid men tydligen inte jag. Till slut blev jag nästan lite avundsjuk över att jag aldrig fick vara hemma…

Men för min del trot jag att det är D-vitaminet som gör mig frisk, har haft svårt att hålla mig på LCHF-banan ett tag nu.

Ary
3/28/13, 3:15 PM
#5

*Puffar*

Känner igen mig i att ha kikat i andras kundvagnar med fasa och rysningar när jag ser margarinbergen i mataffären hu!

Inkanyezi
3/28/13, 6:03 PM
#6

Jag kikar inte i kundvagnarna här i Miami, men jag har svårt att hitta vad jag vill ha. Inte en enda fet ost, ingenting fett, massor av produkter som anges som "lessfat" och smöret har en undanskymd plats. Whole milk i ett hörn och skummjölken tar upp halva kylen. Jag längtar hem.

Annons:
goliath
3/28/13, 7:25 PM
#7

Hahaha! Skitbra skrivit! Och faktiskt flera väldigt goda poäng! :)

goliath
3/28/13, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#6

Seriöst??

Miami och de flesta andra städer i USA med ok storlek är ett Mekka för mig i matväg i allafall.

Har du aldrig vart inne på Whole Foods tex? Jag vet det iallafall finns en i Aventura en i Coral Gables och en nära Sunny Isles och säkert 10 till runt omkring i Miami. Det finns även flera andra kedjor som, precis som whole foods, bara säljer ekologiska produkter. Dessa finns över hela USA.

Man kan även gå in på första bästa Publix och finna en ekologisk avdelning, långt större än de flesta jag sett i sverige i allafall. Men självklart, butikerna är ju enorma, och procentuellt så utgör skräpmaten säkert mestparten av en Publix butik, men det är bara att gå raka vägen till den ekologiska avdelningen så slipper man skiten..

Och jag har definitivt aldrig haft problem att hitta feta produkter i USA.

Bilden är tagen i en Whole Foods affär i Miami 2-3 veckor sen

goliath
3/28/13, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

fler bilder från Amerikanska matvaruaffärer.. Helt fantastiskt och allt ekologiskt!!

goliath
3/28/13, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Man får till och med tag i Norsk Jarlsberg ost! Ingen fel på fett% där..

goliath
3/28/13, 7:56 PM
#11

Jag äter fruktansvärt mycket sundare i USA än i sverige eller norge. Och detta pga den stora tillgängligheten av ekologiska grönsaker och gräsbetesdjur. Och allt är väldigt tydligt skyltat! Jag längtar till USA :)

Mozzarellan
3/28/13, 8:32 PM
#12

Va Goliath…jag pajja magen totalt under en trip till USA. Allt var 0 fat och massa snabba kolisar som proppa igen hela systemet. Nästa gång vet jag vad jag skal spana efter. Tack för namn på några bra mataffärer. Köttet ser mumma ut.

goliath
3/28/13, 8:50 PM
#13

hehe ja, Gå in i en Whole Foods affär… Du kommer bli helt lyrisk.. En hel megastore med BARA ekologiska produkter, gräsbeteskött och vildfisk :) Rena godisaffären ;)

Annons:
Wildrat
3/28/13, 9:35 PM
#14

Nåt som finns i USA som jag skulle vilja ha här är smör från gräsbetande kor. Och opastöriserad mjölk men det finns ju inte överallt där heller.

modesty007
3/29/13, 10:57 PM
#15

De flesta amerikaner (inom lchf) verkar helfrälsta på Kerrygold från Irland.

Wildrat
3/29/13, 11:15 PM
#16

#15 Är det Irländskt? De skeppar ju hit köttfärs från Irland, kan de inte skicka med smör också? 😛

Minorca
3/29/13, 11:48 PM
#17

#11

I Norge har man ju mordern seterdrift, där mjölkkorna och mjölkgetter betar på fjället. Lammen betar det mesta på fjället, så det borde vara bra mat. Seterrömmen är ju riktigt god.  Maten är ju dyr i Norge, men man har ju småskaligt jordbruk och småskaligt livsmedelsindustri med tex många små mejerier. Så att få tag i bra mat borde vara lättare än i Sverige.

goliath
3/30/13, 12:55 AM
#18

#17

Nej, det är tyvärr inte så.. Inte om man bor i Oslo i allafall.. Kedjorna äger alla mataffärerna och utbudet är ganska likt och begränsat.. Köttet ar vakumpackat (typ coop kött) och man anar inte vad man köper. I dyrare affärer hittar man kött märkta med "økologisk". Självklart svindyrt. Men det står ingenting på paketet om grässbete. Och personalen i butiken har ingen aning.. Sverige är mycket mer nyanserat och modernt på den fronten (och de flesta andra oxå)!

hemul
3/30/13, 3:24 AM
#19

Gräsbeteskött för dryga hundringen, rakt över disk…  Buhu! 😕

Minorca
3/30/13, 9:10 AM
#20

#18

Nu har jag inte varit i affärerna i städer, men varit på flera gårdar och många setrar i Hedmark, Det är otroligt mycket djur som går på fjället och betar, mjölkbilar hämtar både komjölk och getmjölk från setrarna. Jag skulle tro att de mesta av fåren betar på fjället. Många av fjällen i Norge har naturligt näringsrika jordar med mycket örter.  De har ju också små mejerier på  många  orter.

Tittar man på produktionen så har ju Norge  satsat på småjordbruken. Som svensk har jag imponerats av moderna (luftiga, fräsch och bra miljö för djuren och bra arbetsmiljö för djurskötarna ) ladugårdar för 20-30 kor och att djuren på sommaren går på fjället. Gårdar med 40 kor är stora gårdar i Norge, i Sverige är de mycket små. Det är ju tråkigt att man inte märker sina produkter.

Annons:
goliath
3/30/13, 3:42 PM
#21

#20

Men så är det väl vissa platser i sverige oxå? Jag har en sommarstuga i Ångermanland. Och jag tycker hela länet luktar koskit pga en massa småbruk.. Min ena granne har en grisfarm.. Den andra grannen har en ganska stor gård med kor. Och så är den en tredje bara ett par km bort..
Men tyvärr är det kanske inte i närheten av tillräckligt för att mätta behovet?

Altså vem vet.. Kanske det vanliga "coop köttet" i norge är från gräsbetesdjur? Bara att norge inte är så medvetna ännu att de ser någon poäng i att skriva det på paketet? Känns bara lite för bra för att vara sant :)

Inkanyezi
3/30/13, 5:10 PM
#22

Ja, om jag vore ensam här med eget hushåll vore det enkelt för min egen del. Men jag bor ihop med en samling fettskrämda människor som på fullt allvar tror att man blir sjuk av riktig mat. Allting i kylen utom mj;klen jag köper och smöret är fettreducerat eller fettfritt och "utan kolesterol". Det är inte riktigt läge att gå in helt för lchf, men jag vägrar renskuren skinka som har dränkts i sockerlag.

Minorca
3/30/13, 5:34 PM
#23

#21

Det finns smågårdar i Sverige också, det är ofta deltidsjorbruk med köttproduktion. Tyvärr finns det inte så många mjölkgårdar med mindre än 70 mjölkor. Om de har färre kor så slaktas oftast mjölkorna ut vid generationsskiften.  

Jag skulle tro att om du håller dej till norsk lammkött så får du ett bra kött även på coop. 

Om drygt två veckor träffar jag en lärare från en Norsk lantbruksskola som är extra intresserad av gammeldags norsk mat. Jag ska då ta reda på lite mer om norskkött produktion.

goliath
3/30/13, 5:59 PM
#24

Ja, jag får börja äta mer lam!!

Dödsbra om du skriver lite efter du pratat med din norska kontakt! Skulle vara mycket intressant att veta hur det egentligen låg till! (för min del speciellt med tanke på nötkött)

goliath
3/30/13, 6:02 PM
#25

#22

Usch då.. Då får ockupera en hylla i kylskåpen och sticka ut och köpa lite riktig mat då. För riktig mat finns det verkligen gott av i USA :)

modesty007
3/30/13, 6:17 PM
#26

#Tja du får kolla med nån kedja, tror inte i irländska mejerie föreningen skulle motsätta sig. Efter att ha lyssnat på Meny, hoppas jag alla har valt fryst lamm till påskhelgen, det svenska färska är ju helt uppfött inomhus. Här blir det revbensspjäll från pature pigs (åretom utegående gris) och kanske lite stek från gräsbetande nötdjur.

Inkanyezi
3/30/13, 8:00 PM
#27

Jag har lamm från Chile i frysen hemma i Sverige. De har betat i Anderna. Längtar hem.

Annons:
Amandla
3/30/13, 9:48 PM
#28

#27 Imorgon blir det ekologiskt svenskt lamm här till middag 🙂Har såna underbara föräldrar som ger mig ett halvt sådant lamm varje halvår ❤️Vi människor äter det mesta köttet och vovvarna får köttbenen 😛


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: