Annons:
Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 27129 ggr
2sure
12/21/11, 5:50 PM

Recept på LCHF blodpudding

Jag vet inte om någon är intresserad av detta men jag ger det ett försök. Har aldrig skrivit ett recept innan så ni får ursäkta mig.

Detta recept blir inte till en mjölig pudding som många andra recept - mycket tack vare fiberhusket.

1L nötblod (om du kan hitta grisblod kan du ta det men det hittade jag inte nere i skåne)

7dL köttbuljong (jag använde Knorr - BEEF Fond "du chef" 2 kuber i vatten som jag kokade upp)

1 lök

200-400g bacontärningar eller annat fläsk

50g smör

50g ister (du kan använda bara smör om du hellre vill det)

2dL kokosmjöl

0.5dL fiberhusk

1dL sukrin

Detta är grundreceptet sedan kan man krydda lite som man vill….

Sök på blodpudding recept och välj den kryddningen du vill ha.

Jag använde mejram, kryddpeppar, ingefära, nejlika och vitpeppar… fast jag minns inte hur mycket jag tog.

Så hur gör man?

1) Koka upp buljongen

2) Skala och haka löken och fräs detta tillsammans med bacon och allt fett (smör/ister)

(valfritt: 3) Häll upp bacon/lök/fett i en skål och hacka det med stavmixer till en röra)

4) Sila blodet ned i en stor bunke

5) När allt har svalnat lite så tillsätt biljong + baconmixen till blodet. Mixa och blanda i sukrinet.

6) Tillsätt kryddor,fiberhusk och kokosmjölet till blodet och mixa en bra stund. Nu kommer fiberhusken att göra att smeten tjocknar en hel del.

7) Förberedd två avlånga brödformar med bakplåtspapper. Detta kan vara lite bökigt men när man tillsätter smeten så kommer pappret att åka ned lättare. Täck varje form med aluminium folie när du tillsatt blodsmeten.

8) Koka upp en stor mängd vatten och sätt på ungen på 175grader med en plåt med höga kanter långt ned i ugnen.

9) Sätt in formarna påplåten och häll vatten i plåtten upp till kanten. Detta ger en jämnare tillagning.

10) Tillaga i 1,5h och ta ut formarna (låt vattnet vara tills det svalnat så du kan hälla ut det då)

11) Låt formarna svalna och sätt de sedan i kylen över natten.

12) Nu är de klara att skiva/steka och ätas med ditt favorit tillbehör. Själv äter jag stekfläsk och lågkalori lingonsylt (även om det är lite kolhydrater i den)

Annons:
nyborjare08
12/21/11, 7:15 PM
#1

Vad kul! Jag visste inte att det gick att göra lchf-style. :-) Nu är jag inget stort fan av blodpudding men det finns säkert de som är det.

 

 

2sure
12/21/11, 7:20 PM
#2

tack :-) Jag försökte hitta ett LCHF recept men hittade inget så jag fick tänka efter och göra ett eget.

[tililili]
8/22/12, 10:16 AM
#3

tyckte detta lät intressant…men är allergisk mot kokos :(

förslag på alternativ?

svippe
8/22/12, 12:47 PM
#4

Vad spännande! Jag ärlskar blodpudding!
Var hittar man blod??
Varför är det sukrin i receptet?

[Pennylane1]
8/22/12, 3:50 PM
#5

det var ett halvår sen TS var inne här, man kan ju hoppas att h*n har bevakning på sina trådar annars blir det kanske inget svar på det, men min gissning är väl att man vill efterlikna vanlig blodpudding så mycket det går och där ingår ju (oftast) sirap.

Jojomaja
8/22/12, 4:11 PM
#6

Nötblod har jag sett på Coop Forum i frysdisken i sektionen med obskyra djupfrysta köttsorter. Det går också att beställa på nätet:

http://webshop.johanihallen.se/notblod-fryst-78-kronor-per-kilo-p-398-c-144.aspx

Annons:
2sure
11/5/12, 9:21 PM
#7

Oj, var ett tag sedan jag var här inne.

#3: Det viktigaste är fiberhusken. Så testa med mandelmjöl. Blodet kommer ju koagulera också och ge stadga till puddingen.

#4 och #5: Sukrin är smakförhöjare. Det är som #5 säger för att efterlikna blodpuddingen i smaken.

Ni kan bara fråga charkavdelningen på större butiker om blodet. De har de ofta inte ute i butiken. Kostar inte alls mycket.

Sweli
11/5/12, 11:12 PM
#8

Jag frågade på ICA i Viksjö och de sade att nötblod har de ofta därför det används enbart för att träna hundar i blodspår.

Jag använde det till att göra godis till min hund.

Vispade blodet med ett par ägg. In i ugnen först i silikonformar i vattenbad.

Sedan när det hade stelnat, tog jag upp den och delade i små bitar som jag torkade i ugnen igen.

Kul att man kan göra även blodpudding av det.

På ICA sade de att det bara gjordes på grisblod, vilket jag inte förstod.

2sure
11/5/12, 11:51 PM
#9

#8: Jag fick lite olika info och sökte först grisblod som min mamma brukade göra blodkorv av (kommer från Norrland). Fast det fick inte att hitta här nere i Skåne. Så jag sökte på recept med nötblod och ändrade till LCHF recept. Smakade hur bra som helst. Kan tänka mig att det finns mer sjukdomsrisker med grisblod så nötblod är nog bäst ändå.

[Annamaja27]
11/6/12, 9:15 AM
#10

På min ICA finns även ren-blod som märkligt nog är billigare än nöt-blodet. Å andra sidan är nötblodet där väldigt dyrt. COOP har billigare nötblod. Grisblod har jag aldrig sett någonstans. Kanske finnt till ju då många tar in lite "udda" saker

Sweli
11/6/12, 9:51 AM
#11

#9 skrivetav 2sure

Jag tror säkert att det är god, t o m godare än grisblod. Jag föredrar nöt framför gris, mest beroende på vad de äter.

En gris är allätare en ko äter om den får välja, bara färsk gräs och vad djuren äter påverkar köttsmaken Skrattande.

2sure
11/6/12, 9:44 PM
#12

#11: RIngde och frågade min mamma när jag gjorde detta recept. Hon är blodälskare (hmm… låter illa) dvs tillagar mycket blodmat. Skillnaden mellan att använda grisblod och nötblod är att nötblod måste späs ut med annan vätska mer för att den har mer smak. Tycker denna blodpudding blev mycket bra ivf. smakade som vanlig blodpudding (även om den innehåller nötblod). Föredrar nog nötblod också då denna rätt kanske inte värms upp nog högt för att inte smitta kan ske.

#10: Renblod? Haha… jag har lite samiskt påbrå. När de jag känner slaktar så brukar de spara blodet. Har dock aldrig ätit det men misstänker den används till blodkorv och blodpalt. Men det är lite konstigt att det ens går att få itag på om man inte känner en renskötare.

orrginell
11/26/12, 8:35 PM
#13

Är puddingen mera benägen att fastna i formen när smeten innehåller kokosmjöl, än vanligt mjöl? (Kollade ett "vanligt" blodpuddingrecept och där behövde man bara smörja formen.)

Annons:
2sure
11/26/12, 11:41 PM
#14

Har inte testat att bara smörja formen. Tyckte det var lättare att ta ut då man bara kan lyfta i pappret. Varför testa när man lägger så mycket energi på att göra puddingen. Men det kan vara så att man inte behöver pappret.

[Annamaja27]
11/27/12, 12:09 AM
#15

Har inget minne att jag använt papper. Puddingen är ganska fet så tror inte den fastnar. Men jag kan ha fel…

orrginell
11/27/12, 7:09 PM
#16

Såhär i efterhand kan jag ju konstatera att det inte hade varit så dumt med papper i formarna trots allt… Men förutom att det fastnade lite i formarna, blev resultatet mycket bra!

2sure
11/28/12, 5:47 PM
#17

Vad kul att du gillade det dock synd att det fastnade i formarna.

[Blodpudding]
1/28/13, 10:40 AM
#18

Gammal tråd, jag vet, men är det någon mer som testat detta? Jag har lagat, ännu inte smakat. Det luktar som blodpudding och ser ut som blodpudding, så jag hoppas det smakar som blodpudding också.

Lisabet
1/28/13, 11:50 AM
#19

Jag har gjort blodpudding flera gånger efter det här receptet. Jag, dottern och barnbarnen tycker det blir väldigt bra.

Jag lägger papper i botten, längs kanterna kan man skära med en kniv (och det behövs), men inte i botten.

Skulle handla blod igen i lördags, men det var slut, och då hade jag åkt ganska långt för att komma till en affär som säljer blod.Gråter

[Blodpudding]
1/28/13, 6:48 PM
#20

Okej, nu har jag smakat på dem, och det är helt klart godkänt.

Annons:
yvonnel
1/28/13, 10:00 PM
#21

#0

Intressant detta recept och det var helt utmärkt nedtecknat om det nu behövs något mer betyg efter det mottagande du redan har fått.

Ett litet tips, om bakplåtspapper fuktas i ljummet vatten lite försiktigt så blir det mer "böjligt" och lite lättare att forma, jag brukar även till knäckebröd och liknande fukta baksidan för att pappret ska ligga kvar på plåten.

2sure
3/1/13, 12:28 PM
#22

Blev så glad när jag tittade in på tråden idag. Så roligt att man skapat något som andra gillar :-) Detta är det enda recept jag nånsin delat med mig. 

Smart tips med att blöta bakplåtspappret innan. (@ #21)

Biami1.
2/1/14, 12:56 PM
#23

Ser att tråden är gammal, men testar ändå en fråga. Är det nödvändigt med sukrin? Jag vill undvika sötningsmedel eftersom jag är sockerberoende. Behöver det sötas och finns det någon krydda som kan ge lite sötma?

Orakletidelfi
2/1/14, 2:38 PM
#24

Det är ju säkert bara att ta bort. Och då är det väl bäst om det inte smakar sött alls? Blod i sig är ju rätt sött det med, klarar du det?

Biami1.
2/1/14, 2:48 PM
#25

Har inte klart för mig vad jag klarar och inte. Så nu håller jag hårt på att inte använda sötningsmedel i någon form. Men jag kan äta turkisk yoghur som jag kryddar med kardemumma och kanel. Så jag provar mig fram och kollar vad som fungerar.

Margareta
2/2/14, 12:11 PM
#26

Jag älskar blodpudding men har svårt att tänka mig göra den själv. Lever har jag däremot inga problem med. Om någon börjar tillverka god, mjölk-och glutenfri blodpudding med vettigt kolhydratinnehåll blir jag kund. Det är något jag verkligen saknar.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[förgätmigej]
2/2/14, 4:18 PM
#27

Birgitta Höglund har ett recept på blodpudding. Den är jättegod. Hon använder lite äpple det räcker som smaksättare. Receptet finns i hennes Långkokobok.

Annons:
Biami1.
2/2/14, 4:21 PM
#28

Kollad på vårt bibliotek, men den fanns inte. La ett inköpsförslag men de ville inte ta hem den då de redan har många kokböcker. Har googlat runt på lite olika recept och håller på att samla på mig olika varianter.

Lisabet
2/2/14, 5:07 PM
#29

Jag gör blodpudding efter det här receptet, men tar inget sukrin alls. Det blir utmärkt. Det där med att söta mat tror jag inte på, trots att jag gillar sött. Jag äter hallon till i stället.

Sen fryser jag i lagom stora bitar, och det blir mååååånga, och räcker därmed många veckor, eftersom jag äter blodpudding varje torsdag.

Upp till toppen
Annons: