Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5892 ggr
[stuxen]
2011-12-11 11:46

Tonfisk

Hej vad lägar ni för lchf mat på tonfisk?

Annons:
Sweli
2011-12-11 13:38
#1

Tonfisksallad

Stekt/grillat tonfiskskivor

Vitell Toné

Fyllda tomater

Tettan
2011-12-11 14:33
#2

Lchf-bröd med tonfiskröra! Rör ihop tonfisk, cf, finhackad purjo samt curry och lägg på mackan tillsammans med lite annat smått och gott. Himla enkelt och gott och det blir en hel liten måltid!

babybel
2011-12-11 16:55
#3

Äter till frukost:

Tonfiskburk hoprörd med majonnäs, strimlad purjo och riven ost. Salt och peppar, eventuellt ett stänk av Tabasco el likn

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

[Pennylane1]
2011-12-11 17:20
#4

tyvärr gillar jag inte tonfisk, det är ju annars jättesmidigt… kan man programmera om sig tro?

[stuxen]
2011-12-11 18:28
#5

#4 Tonfisk är ganska äckligt :D

Nej men i perioder har jag älskat tonfisk och i perioder hatat deet.
Men det första viktigaste är att har man svårt för tonfisk skall man köpa lite dyrare burkar med hela bitar i och inte slafset som oftas säljs (Kattmat) för de med hela bitar är mycket godare.

En annan sak är att ha det i mat till att börja med, det är godare så.
Citron peppar döljer den "Sträva smaken" tomatsås likaså.

Man kan även blanda med köttfärs.

opssk
2011-12-11 18:35
#6

Brukar göra en röra med majonäs, creme fraiche,keso, fint tärnad gurka, hackad kokt ägg, lite hackad purjo…med lite olika variationer beroende på vad som finns i kylen. Perfekt att ha i matlådan till jobbetKyss

Annons:
[Pennylane1]
2011-12-11 18:41
#7

# 5 tack för tipsen. guben äter det titt som oftast och bara lukten kväljer mig! Har testat någon gång emellanåt för man kan ju börja gilla sånt man ogillat helt plötsligt… men hittills har jag inte lyckats, men citronpeppar kanske man kunde testa. Har recept på en smörgåstårtefyllning med tonfisk nånstans som jag faktiskt gillat- eftersom jag inte kunde känna den där otäcka smaken alls-men det var en väldig massa ingredienser och exakt vad det var som lyckades maskera vet jag ej.

nicesandra
2011-12-11 19:25
#8

jag brukar göra omelett och lägga på tonfisk till frukost, gott :)

yvonnel
2011-12-11 22:31
#9

Jag har faktiskt älskat tonfisk på burk, men det gick över.

Fast fina bitar som är rökta, om man nu lyckas få tag på det, det är verkligen jättegott. Det var ganska vanligt för några år sedan, i fiskaffärer.

tistelflikkan
2011-12-11 23:03
#10

färsk tonfisk som steks lätt är jättegott, gärna sesampanerad.

tonfisk på burk funkar fint med lite majjo och rödlök till exempel.

***
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Tettan
2011-12-13 16:37
#11

Jag gillar inte heller tonfisksmaken, men det finns bättre och sämre märken. Eldorados (!) tonfisk i vatten är min favvo, men inte heller den gillar jag egentligen… Men härom veckan gjorde min man en tonfiskröra med creme fraiche och curry. Och nu är det jättegott med tonfisk, tack vare curryn! Den tar helt bort bismaken från fisken enligt mej. Testa!

Ingrima
2011-12-13 17:30
#12

Tonfiskbiffar:

Blanda:
1 burk tonfisk
1 ägg (för att binda smeten)
Riven lök el lökpulver och några msk blomkålsmos
dijonsenap efter smak (minst 1,5 msk)
salt, svartpeppar, chilipeppar

Krama ur vätska och forma biffar.

Stek på medelvärme ca 4-5 min på varje sida (så att ev.vätska kokar bort)

Modifierat från recept på nätet.

[Pennylane1]
2011-12-13 18:48
#13

#11 hihi då får vi ändå inte äta tillsammans gubben och jag, för han hatar curry och jag tonfisk då,,,

Annons:
nicesandra
2011-12-13 19:47
#14

#12 det där lät gott!

yvonnel
2013-03-20 14:16
#15

Ni kan ju pröva att ha med lite riven ost i smeten till tonfiskbiffar, lyfter liksom upp det hela, vitlök funkar också, spec. om man kryddar upp det lite starkt.

crikarlshamn
2013-03-20 14:33
#16

Färsk tonfisk, tjock skiva

panera i hackad basilika och persilja, lite riven ingefära

stek lätt i smör, lämna en rosa rand i mitten

tillbehör:

  • färsk spenat som sallad med vinägrett
  • grön sparris
  • "fritera" hela salvia blad krispiga i smör
  • broccoli med flagad mandel och ringla över sesam olja
  • baka hel aubergine i ugnen, gröp ur, salta + peppra moset
yvonnel
2013-03-20 15:13
#17

#16

Hur smakar färsk tonfisk, kommer den där burksmaken igenom, eller är det något som kommer av konserveringen i olja?

Jag har nog kanske ätit den färska någon gång men isf är det så längesedan att jag inte minns.

Vill dock gärna att ni börjar fråga i fiskaffärena efter färsk rökt tonfisk, för att dom ska anstränga sig att ta hem det igen, tror knappt att det numera finns på så många ställen iaf, men det var ganska vanligt på 70-80 talen.

Där har ni en pärla att upptäcka. Om jag minns rätt så fanns det lättrökt som det var meningen att koka/steka som middagsmat och så fanns det en mera långrökt som man hade som förrätt eller smörgåspålägg sådan som den var, liksom man äter rökt lax.

crikarlshamn
2013-03-20 15:49
#18

Yvonnel, tonfisk kottletter eller i bit finns att köpa i frysdiskarna i Sverige.

Mina föräldrar var mycket misstänksamma när jag föreslog en sommar att vi skulle grilla dessa men som i sann anda att de alltid sàg till att jag smakade pà allt som sattes pà bordet gjorde de lika.  Och sedan dess är det en rätt som ofta kommer pà bodret.

Glöm hur burk tonfisk smakar, kan inte jämföras.

yvonnel
2013-03-20 16:10
#19

Kanske en liten kul sak jag kan berätta såhär vid sidan om, jag har jobbat på en norsk fraktbåt ifrån USA till söderhavsöarna, vi fraktade cocca-cola och byggvirke samt tomma plåtburkar till Tahiti och på hemvägen hade vi fått burkarna fyllda med tonfisk i olja och allt övrigt utrymme fylldes med kopra = kokosnöthalvor som man trycker ut olja ur.

Dessa skal fullkomligt kryllade av kopralöss så det var inte mysigt hela tiden men jag hade ändå DEN resan i mitt liv som jag väldigt gärna minns trots hög arbetsinsats, löss och hög luftfuktighet så man fick ha pannband för att hindra svetten att rinna in i ögonen.

Det var samma år som Apollo 11 kom ner från månen så jag träffade en del personal omkring det jippot också.

Mozzarellan
2013-03-20 16:20
#20

Färsk tonfisk är mums, speciellt grillad. Går inte att jämföra med burktonfisk. Tonfisk på burk är liksom nån reserv som man kan göra med lite tomatkross och peperoncino(starkt) till en god sås. Får lite kattmats feeling över just burkmat. Här finns typ 15 sorter att välja på i vatten i olja(oliv) annan olja …småbitar eller större fileer i bitar. såg en gång ett reportage hur man fångade tonfisk,samt gjorde konserverna… Vill inte minnas för det var rätt hemskt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: