Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 17837 ggr
Henkez
12/4/11, 1:42 PM

Stekta grönsaker till kött

Jag skulle behöva tips på vad för grönsaker som är gott att steka och ha till kött.

Annons:
Jennix
12/4/11, 1:50 PM
#1

Min favorit är att steka lök, champinjoner och broccoli med massor av vitlök och smör. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

nyborjare08
12/4/11, 1:58 PM
#2

Gröna bönor på burk som steks med hackad vitlök och kryddor. Mums!

Eller stekt squasch, aubergine, lök och paprika.

 

 

Zepp
12/4/11, 2:34 PM
#3

Pröva grön sparris stekt i vitlökssmör! Tungan ute

Stek på medelvärme så det inte blir bränt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Primulan
12/4/11, 3:01 PM
#4

Stekta tomater är just nu mina favoriter..

Sweli
12/4/11, 3:26 PM
#5

Auberginer och zuchinni är mina favoriter.

Sparris med hollandaissås

yvonnel
12/5/11, 4:23 AM
#6

Stekt strimlad vitkål är supergott, men den ska stekas långsamt så smaken utvecklas, gärna med lök till och gärna med steksky från köttet. Om du ska steka kött till samma måltid så börja med kålen snåla inte med smöret.

Annons:
Knaster
12/5/11, 10:35 AM
#7

Smörfrästa sockerärtor med lite flingsalt. Tungan ute

[Thesoulforged]
12/5/11, 11:47 AM
#8

Jag kör på champijoner, zucchini, gullök, liiite grön paprika och gärna lite soyabönor (de som är konserverade med 2,9 g kolisar)

musqot
12/5/11, 2:52 PM
#9

Min favorit nu är grovt rivna morötter stekta i en massa smör. (Ja jag äter morötter.)

Sweli
12/5/11, 2:55 PM
#10

Grovrivna morätter med hackade hårdkokta ägg och en dressing på majonäs och citron.

yvonnel
3/20/13, 4:55 PM
#11

Ugnsbakade halverade tomater och stora vitlökar, palsternacka, rotselleri, gul lök, aubergin, squach, morot, allt utom potatis - dock med försiktighet om man är mycket Kh-känslig.

Snåla inte med smöret, eller oljan om ni nu föredrar det.

Neaflisen
3/20/13, 5:14 PM
#12

Jag brukar ugnsrosta olika grönsaker med lite olja å rosmarin. Supergott! Annars finns det fler bra saker du kan ha till här… http://www.lchfgourmet.se/lchf-gratang-mos-tillbehor/ Prova gärna oxå blomkåls ihop med smör å kryddor som du lägger i foliepaket å sen in i ugn i ca. 20 min. Smask! :)

Mozzarellan
3/20/13, 5:27 PM
#13

Smörstekt spenat med rikligt med färskriven parmesan ost . Riv zucchini o stek mjuk med lite vitlök.

Annons:
Zepp
3/20/13, 9:25 PM
#14
Siggebus
3/20/13, 9:49 PM
#15

Jag steker alla möjliga grönsaker - broccoli, blomkål, gröna bönor, morötter, paprika etc. Gärna med lite lök och champinjoner.
Kryddar med salt, vitpeppar och lite grillkrydda - MUMSIGT! 👍

kaisakavat
3/20/13, 10:04 PM
#16

Jag steker finstrimlad fänkål och lök, ibland blandat med vitkål eller rödkål. Inte så det blir helt mjukt, det ska vara lite tugg kvar. Gott att dofta över ngn örtkrydda man gillar, och lite salt förstås.

Pussgurkan
3/21/13, 11:05 PM
#17

Fy vad mycket gott ni skriver om. Blir ju hungrig ….

Neaflisen
3/22/13, 10:50 AM
#18

Ja nu börjar tankarna snurra på fredagsmiddagen!
Baconlindad sparris och en entrecote samt chilibea till det får det bli! :P

Pussgurkan
3/22/13, 5:15 PM
#19

Var tvungen att handla idag - och det är erat fel, bara så ni vet 😄 Det blev fler/mer broccoli och fänkål. Ikväll blir det skinksnittsel (ja jag vet men gubben älskar dem) och grönsaker i ugn = broccoli, lök, fänkål, vitlök och paprika. Till det blir det bea.sås!!

yvonnel
3/24/13, 2:33 AM
#20

Jag strimlade ett ½ väldigt litet vitkålshuvud i ett lager i en ugnform, nästa lager var 2 st skivade purjolökar, 3 klyftor vitlök och nästa lager var ca 2-3 palsternackor i väldigt tunna skivor och överst  ett tätt lager med klyftad tomat och osthyvlade smörskivor ja och så salt + peppar förstås och lite örtkryddor, ugnsbakades i 200 C 20-25 min.

Den satsen räcker till ca 8-9 port. hos mig, det smakade gott och liksom lite lagom.Om man vill göra något mer matigt av detta så skulle det nog gå bra att ha på en äggstanning. Men nog bara om man ska äta samma dag, jag brukar ju frysa i portioner.

Annons:
Torparmor
3/24/13, 3:10 AM
#21

Strimlar majrova eller kålrabbi som strips och kör i ugn eller råsteker i klyftor


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Jojomaja
3/24/13, 8:51 AM
#22

Det här kanske låter märkligt, men ibland när jag har bråttom steker jag surkål (från burk) med grädde och äter som tillbehör. Jag hade aldrig kommit på tanken själv men fick tipset av en inbiten LCHF:are och när jag vågade prova var det faktiskt riktigt gott.

[Petronella Pip]
3/24/13, 9:49 AM
#23

Palsternacka är nog den rotfrukt med högst kh-innehåll förutom potatis, (över 10% )  tyvärr, för den är väldigt god,

yvonnel
3/24/13, 5:33 PM
#24

#23 Ja, men det är ju inte nödvändigt att äta jättemycket av just den. Jag skar i maskin supertunna skivor för smakens skull ihop med resten. Förresten så är det ju ändå det totala intaget under dagen som räknas, om man nu ska räkna.

Jojomaja
3/24/13, 9:07 PM
#25

#24 Yvollel:

Jag menar inte att kritisera nu, det här är min personliga åsikt, men jag kan tyvärr inte hålla med dig i ditt uttalande att det skulle vara det totala intaget under dagen som räknas. Enligt vad jag fått lära mig så ska man i möjligaste mån undvika måltider innehållande snabba kolhydrater / hög kolhydratshalt. Detta för att slippa insulinpåslag och efterföljande effekter såsom fettinlagring, leptinblockering (utebliven mättnad) och blodsockersvängningar med förtida hungerskänslor.

Det spelar ingen roll om man fastar resten av dagen efter att ha ätit en måltid innehållande extremt snabba kolhydrater eftersom effekten kommer inom en kort stund.  De proportioner du beskriver i ditt recept, inklusive de övriga ingredienserna ger, om jag inte räknat helt galet cirka 43 E% kolhydrater, och det tycker jag inte är LCHF-vänligt som tillbehör.

Palsternacka är för övrigt ett födoämne som har bland de snabbaste kolhydraterna av alla, överträffat bara av fruktsocker, dadlar och tryckkokat/ugnsbakat ris. Man kan hellre äta de flesta andra livsmedel, inklusive bröd, potatis och pasta än att äta tillagad palsternacka om man ser till kolhydratsupptag och insulinpåslag.

Glykemiskt index (GI) är inte LCHF men anger hur snabbt ett livsmedel höjer blodsockret och är också ett direkt mått på hur mycket insulin som kommer att frigöras vid förtäring. (Ju högre GI-tal, desto snabbare kolhydrater) Se tabell här: http://www.nilssons.se/GI_tabell_gi_ordning.htm där palsternacka återfinns på slutet i röda tabellen.

Rättika däremot är en rotfrukt med 2,3 gram kolhydrater per 100 gram (GI 32)  jämfört med Palsternackans 10,2 (GI 139). Med rättika kan man göra både Janssons frestelse och gratänger. Det finns många recept på nätet. Här kommer ett recept på Rättikagratäng från Jills Mat. (http://www.jillsmat.se/artiklar/kramig-rattikagratang-med-cheddar/)

_Ingredienser
2 stora rättikor
100 g Philadelphiaost
2 dl grädde
2 vitlöksklyftor
3 dl riven cheddar
Färsk timjan
1 tsk salt
Nymalen svartpeppar

Gör så här: Skala och skiva rättikan i cirka 2 millimeter tjocka skivor. Koka dessa i saltat vatten i cirka 15 minuter. Sila bort vattnet och lägg i en ugnsform. Blanda samman övriga ingredienser i en skål och häll sedan över detta. Blanda runt lite så att gräddblandningen kommer ner emellan rättikan. Grädda i ugnen i 200 grader i cirka 20-30 minuter. Låt stå och svalna lite innan servering så att vätskan stabiliserar sig något._

sockersorg
3/25/13, 9:02 PM
#26

Nu startades ju denna tråden för ganska länge sen, men ändå kul att den återuppstått, jag har fått massa tips, tack för det. Här kommer mitt bidrag. 

Det GODASTE som finns att steka upp är gul lök med mycket smör, när den är hyggligt stekt så lägger man i haricot verts och så kör man på tills de är bra varma och lite mjuka. En del salt på det, blir knasigt gott.

yvonnel
3/26/13, 2:33 AM
#27

#25

Jag går inte i polemik med dig om dina beräkningar men jag undrar vilka vikter du använt dig av när du fick fram så högt Kh-värde per port. Jag vägde inte palsternackan men påsen jag köpte vägde 500 gram minus skalet/ansningen så var det max 300 gram kvar, ½ av det delat på ca 9 port., resten ligger i frysen och väntar på att jag ska koka soppa. 

Rättika som ersättning för potatis har jag prövat, det jobbet gör jag inte fler ggr. men äter den gärna rå. Och jag behöver inte ersättning för potatis men kanske att det totalt över året blir lite mer morot än förr i tiden, och andra rötter, men inte i några stora mängder.

Annons:
[Petronella Pip]
3/26/13, 7:56 AM
#28

Yvonnel hon talar om E%, kan inte se att hon angett kh per portion?

Effie
3/26/13, 12:56 PM
#29

Energiprocenten är ju mest intressant per total måltid - och det beror ju på hur mycket man äter av tillbehöret, och vad man har till. Så ifråga om tillbehör är rimligtvis gram (kolhydrat/fett/protein) per portion av större intresse så att man kan räkna på totalen.

Och om jag nu ska försöka bidra till ursprungsfrågan - ja, jag tror de flesta grönsaker med lite substans (inte gärna gurka) blir goda om man steker dem i smör, och lagom med salt. Sedan kan man ju variera kryddning också. Jag har just nu snöat in lite på ingefära, spiskummin, gurkmeja och annat sådant. Vitlök inte att förglömma. Chili. Och kanske lite kokosmjölk om man vill ha det lite geggigt. Men kryddor och sådant är ju en smaksak.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Upp till toppen
Annons: