Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi

Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Kolhydratsfri kost mot fibro?

2011-12-02 15:22 #0 av: hoppetossan

Hej alla, jag har fibromyalgi sedan 3 år tillbaka och funderar över om en ändring av kosten kan hjälpa mot smärtan. Har hört andra som provat att dra ner på kolhydraterna och att det hjälper ibland.

är det någon som har erfarenhet av att det hjälper mot fibron att utesluta kolhydrater ur kosten?

Sedan undrar jag om ni har några tips på bra saker att ersätta kolhydrater med, jag ÄLSKAR kolhydrater, och tänker såhär: men vad ska jag äta till fika om jag inte kan äta min bulle?Har provat att äta glutenfritt nu i ett halvår och då var det ju bara att ersätta det vanliga med ett glutenfritt alternativ, nu måste jag ersätta med något annat och har svårt att se vad det kan vara. 

Hur är det med linser och bönor, räknas de som att de innehåller mkt kolhydrater eller? och pasta gjord på majs isället för spannmål, hur fungerar det?

Jag är inte intreserad av att gå ner i vikt för det behöver jag inte, så LCHF tror jag inte är något för mig. Min mage och fet mat fungerar dessutom väldigt dåligt ihop!

Hoppas ni har några tips att ge mig på min resa mot mindre kolhydrater i livet ;)

Anmäl
2011-12-02 15:37 #1 av: dufva

När du nu vill bli av med fibron kanske du måste offra "bullen" för att få ett bra resultat

Alla spannmål och bönor kan behöva få komma bort och bra fetter få komma in i kosten.

Fibron har för det mesta med en läckande tarm att göra så det är viktigt att äta så den har en chans att reparera sig själv.

Anmäl
2011-12-02 16:27 #2 av: [Gluttan]

Om man verkligen är glutenintolerant så har man svårare att tåla fett, eftersom magen inte kan tillgodogöra sig det. Då kan det i någon mån förändras när man gått på glutenfritt ett tag och tarmen har läkt. Så vill man testa LCHF så borde det vara klokt att vänta ett tag sedan man börjat äta glutenfritt. Om man verkligen vill ha fastställt att man inte tål gluten så bör man få det undersökt innan man börjar äta glutenfritt.

Jag själv är glutenintolerant men jag har fortfarande ganska svårt att tåla mycket fett fastän jag ätit glutenfritt länge. men jag har en känslig mage överlag.

OM man vill dra ned på kolhydrater så är väl det viktigaste att ta bort rena socker- och stärkelseprodukter och använda så långsamma kolhydrater som möjligt. Så då ryker väl den söta bullen. Köper du glutenfria bullar så är de vidrigt söta. Då är det väl bättre med en liten smörgås till kaffet med något gott på.

Bönor av olika slag innehåller ju kolhydrater men långsamma sådana.

Jag går inte själv på LCHF men din fråga är nog lite omöjlig för en LCHF:are ;-)

Anmäl
2011-12-02 16:38 #3 av: Fiana

#2 Och uppenbarligen ännu mer omöjlig för dig då du inte ens förstod vad hon frågade om?

hint: fibromyalgi är inte samma sak som glutenintolerant - hon har ätit glutenfritt för det finns mycket som visar på att de med fibromyalgi kan behöva utesluta bland annat spannmål (inte bara gluten) - alltså helt irrelevant med det du säger om sött eller inte.

#0 Kolla in Birgitta Höglund's blogg t ex - hon har fibromyalgi som blivit bättre med just LCHF kost (hon har provat fram på olika sätt vad som fungerar och vad hon måste utesluta)

http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/

Anmäl
2011-12-02 16:58 #4 av: [Gluttan]

Jag förutsatte inte att hoppetossan var glutenintolerant, vilket framgår av mitt inlägg, men det finns en del som försöker självdiagnostisera genom att pröva äta glutenfritt och då kan man aldrig vara helt säker. Jag kan inte se att spannmål nämndes i första inlägget. Däremot nämns kolhydrater och då gör man väl den största vinsten med att skippa socker om man vill minska på det.

Men det kanske vore en god idé att låta hoppetossan tala för sig själv.

Anmäl
2011-12-02 17:17 #5 av: Fiana

#4 Hon frågade om en kostförändring angående fibromyalgi, och då du inte verkar ha någon kunskap om det och inte om LCHF, och då definitivt inte om de båda i kombination så finns det väl ingen anledning över huvudtaget inte mycket nytta med det? eller att ens dra in en sådan vinkling på det alls. Och tillägget på slutet att LCHF:are inte skulle kunna svara på frågan blir ju rent löjlig då just många äter LCHF av just pga av fibromyalgi.

Och nej, socker är inte alls den första vinsten för alla att skippa. Socker kan vara det som tåls bäst. (även om det med fibro man mycket vill åt är kostens antiinflammatoriska verkan, och där ingår att hålla nere insulinpåslaget.

Hoppa åtminstone över dina påhopp om du ändå vill posta på ett forum där du inte själv ingår i dess målgrupp (läs om "om sajten" här ovan så framgår för vilka forumet är för - något som är helt upp till sajtvärden att bestämma)

Anmäl
2011-12-02 17:24 #6 av: [Gluttan]

Det verkar inte speciellt smakfullt att två börjar gräla om den tredje.  Hoppetossa får själv avgöra om det finns något av intresser för henne i det jag skriver. Take it or leave it...

Vad jag har förstått så är det ganska vanligt med glutenintolerans bland sådana som har fibromyalgi och reumatiska sjukdomar - så helt fel är det inte att göra den kopplingen

Anmäl
2011-12-03 17:52 #7 av: Carinha40

Hej!

Jag har Fibro,. och det har hjälpt mig jättemycket.

Jag har inte heller behov av att gå ner i vikt längre (har ju ätit LCHF i ett år snart).

Värken har minskat otroligt mycket.

Jag hör inte till de striktaste längre, utan tar ett par dagar i månaden då jag äter sådant jag kan ha längtat efter.

Jag håller inte heller ett minimum av kolhydrater, bara undviker.

Jag kan rekommendera Lowcarb Pasta ( 6 kolhydrater per portion) som finns att köpa på carbzone.se, där du även kan hitta återförsäljare.

De har även jättegott bröd, både mörkt, för den som gillar det (2,7 kolhydrater per skiva) och ljust, ( 3,5 kolhydrater per skiva) för den som gillar att rosta eller kanske göra goda räkmackor.

Istället för bulle kan du vispa ihop ägg med en liten skvätt grädde eller mjölk och doppa det vita lowcarb-brödet. När det sugit åt sig och är genomfuktat steker du det i stekpanna med lite smör. När det fått lite färg och är klart vänder du det i sukrin (eller annat sötningsmedel såsom canderel eller hermesetas strö) och kanel....jättegott till kaffet :-)

Anmäl
2011-12-03 18:27 #8 av: Jojo55

Jag brukar ta en ostbit istället för bulle! När man äter lchf försvinner sötsakssuget nästan och dessutom håller man sig mätt och belåten mycket längre mellan måltiderna så man kan inget större behov av den där bullen på eftermiddagen. Ibland fikar jag mest för sällskaps skull och då blir det som sagt en ostbit. Mankan också äta finncrisp eller flatbröd med något pålägg på. Det är inte många kolh. i det.

Ett större bekymmer är att du säger att du inte tål fett för man behöver det som ersättning när man tar bort kolhydraterna. I början kan man vara väldigt hungrig också och då behöver man mer fett för att stilla hungern och eventuella omställningsbesvär. Men det kan kanske någon mer kunnig än jag svara på.

Anmäl
2011-12-04 14:51 #9 av: tankgirl

TS:

Det finns en koppling mellan candidiasis och fibromyalgi. Googla :)

Anmäl
2011-12-04 15:44 #10 av: Minett

Jag har fibro och för mig har det hjälpt otroligt mycket att gå över till LCHF! (Det var anledningen till att jag provade kosten.) Då jag haft gallbesvär och varit MKT känslig för fet mat (och därmed undvikit den och ätit nästan fettfritt) hela mitt vuxna liv hade jag dock problem med fettet i början... De två första gångerna jag provade LCHF mådde jag konstant illa... Men jag hade hört Annika D säga att kroppen kan vänja sig vid mer fett. Så jag provade en tredje gång (då jag succesivt gick över, skalade bort några kolhydratkällor i taget och ökade sakta på fettet) och sedan dess har det funkat jättebra!

Säger som några andra redan gjort: när man väl kommit in i LCHF:andet håller man sig mätt mellan måltiderna och blir sällan/aldrig fikasugen. Jag dricker helt enkelt en slät kopp te när kompisarna fikar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.