Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 15309 ggr
Sweli
2011-11-30 10:04

Spaghetti Squash

Hittade denna video när jag googlade:

http://video.about.com/lowcarbdiets/How-to-Cook-Spaghetti-Squash.htm

Ingredients to Cook Spaghetti Squash

Here are the ingredients you'll need to make some fantastic spaghetti squash:

  • 1 small spaghetti squash, about 2-1/4 pounds
  • 2-1/2 tablespoons butter
  • 2-1/2 tablespoons finely chopped mixed soft herbs, such as basil, chives, parsley and sage
  • 1/2 teaspoon salt
  • 1/8 teaspoon freshly ground black pepper
Roast the Squash to Cook Spaghetti Squash

Ok, let's make the spaghetti squash -- it's really easy. First preheat your oven to 375 degrees F. Then using a sharp knife, cut the squash in half lengthwise and place, cut side down, in a baking dish. Add a half-inch of water and cover the baking dish with foil. Bake for 45 minutes or until the squash is tender.

Here's a tip: Use a skewer to check the doneness of the squash. Press the point into the center of the squash. If it easily slides through, then your squash is cooked. If you feel resistance, just give it a few more minutes. Now after the squash is tender, turn it over and cover with foil again and continue to cook another 15 minutes. Remove the squash from the oven, uncover, and allow to cool slightly. You don’t want to burn your fingers.

Remove the Seeds to Cook Spaghetti Squash

Next using a spoon, remove the seeds and discard. Now, using a fork, gently pull the strands of squash away from the peel and place into a bowl. I suggest using a spoon to help. Next, in a skillet on medium heat add the butter, spaghetti squash, herbs, salt and pepper. Saute gently until all of the ingredients combine. Serve as a great side dish and it pairs well with a crisp Chardonnay or Pinot Grigio.

Annons:
JMW
2011-11-30 10:21
#1

Vad är en spaghettisquash? Heter det så på svenska? Känner inte igen den och vet inte om jag sett någon sådan i affären.

Skulle vara kul att testa.

Sweli
2011-11-30 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

De brukar ha squash på Coop eller ICA har jag sett

Så här ser den ut:

Sindri
2011-11-30 20:51
#3

#1 Spaghettipumpa säger vi på svenska.

JMW
2011-11-30 21:21
#4

Aha spaghettipumpa. Har jag aldrig hört talas om. Man lär sig något nytt varje dag.

Bra, nu vet jag också hur den ser ut.

Sweli
2011-11-30 23:15
#5

Inte de recept jag har hittat. Alla kallar de spaghetti squash. Här är en från Årstiderna.com.

Spaghettisquash med spaghetti och pesto

Så här gör du:

Ugnsbaka spaghettisquashen i ugnen på 225 grader i ca 30-40 minuter. Dela squashen men var försiktig då den har ganska hårt skal. Skrapa försiktigt med en sked och håll det varmt . Krydda ordentligt med salt och peppar. Pesto: Blanda persilja, apelsiner och mandlar i en matberedare. Tillsätt olivolja tills man får den önskade konsistensen. Smaka av med salt, svartpeppar och citronsaft. Servera genast tillsammans med spaghettisquashen, pesto, parmesanost och nykokt spaghetti.

Det du behöver:

1 Spaghettisquash
400-600 g Spaghettï
Bredbladig persilja

Tillagning: 45
Antal personer: 4

print

Sindri
2011-11-30 23:33
#6

#5 Kärt barn… Det är med största säkerhet samma sak.

Om man bild-googlar på spaghettipumpa så får man upp frukter som ser exakt ut som de du visar.

Annons:
crikarlshamn
2013-07-20 12:02
#7

La courge spaghetti, eller spaghetti végétal heter den här, har aldrig tittat efter dem - hoppas…

Torparmor
2013-07-20 17:31
#8

Pumpa och squash räknas botaniskt till samma art Cucurbita pepo eller maxima. Pumpa har kraftigare skal än sommarsquash och kan förvaras längre efter skörd. Vintersquash har också ett hårdare skal men är mer värmekrävande än pumpan (i odlingen). Sommarsquash som tas som mindre frukter brukar också kallas zucchini.

Spagettipumpan har hårt skal och kan sparas länge. Den används vanligast som kokad eller bakad och räknas som pumpa.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: