Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 26491 ggr
Phille03
11/20/11, 7:14 PM

Lchf-gröt

Jag äter gröten i stort sett alla dagar jag är ledig, gillar den jättemkt.

Är det ngn som testat att göra den i micron? Vanlig havregrynsgröt kan man ju göra i micron……

Annons:
Emea67
11/20/11, 7:20 PM
#1

Vad är det för slags gröt? Skriv gärna receptet eller vart du hittat det, behöver frukost alternativ!

Marianns LCHF Mat & bak
11/20/11, 7:27 PM
#2

OM det till äventyrs är min lchf- gröt
så tror jag inte den funkar i micron, men  prova kan man alltid göra med alla gröter!

Emea67
11/20/11, 7:36 PM
#3

#2 Mariann måstge bara kolla in din sida ordentligt Skrattande

Verkar helt underbar!

[Pennylane1]
11/20/11, 7:39 PM
#4

den går att göra i mikron, om det är marianns gröt, jag har testat och det blir i princip samma sak, det är inte jag som äter den dock, gillar inte kokossmaken. Tycker den smakar äggröra med kokossmak.

Marianns LCHF Mat & bak
11/20/11, 7:47 PM
#5

#3 Tack! Du är varmt välkommen! Kyss

#4  Ååå vad bra å veta! TACK! Glad

Den smakar inte kokos i våra munnar och inte i de över 5 andra lchf-bloggare som bloggat om gröten munnar Flört

Marianns LCHF Mat & bak
11/20/11, 7:48 PM
#6

Ska dock bli spännadne att se vilken gröt det är, det kasnke inte alls är min = min dotters för att vara ärlig)

Annons:
Phille03
11/20/11, 7:59 PM
#7

Jodå, Mariann, det var Din dotters gröt jag tänkte på. Den är jättegod.

Marianns LCHF Mat & bak
11/21/11, 7:21 AM
#8

Kul å höra! ja många älskar den Glad

frogglan71
11/22/11, 8:20 PM
#9

Hej!

Har prövat gröten och den var fantastisk god, men jag undrar om du vet hur många kolhydrater det blir i en portion.

Marianns LCHF Mat & bak
11/22/11, 8:30 PM
#10

Nej jag har inte räknat ut det, det är ju min dotter som äter gröten och hon behöver inte fundera över sådant.

jag själv äter den ibland.

Men det är ju i stora drag grädden som innehar kh så … kanske 5-10 gram beroende på hur mkt man har på gröten.
Kokosnötsmjölet i den lilla mängd är försumbar, precis som äggen, det andra är ju inte vägbart…

Elsaelita
1/27/12, 5:00 PM
#11

hittade ett recept på gröt med mandelmjöl i (för den som inte gillar kokos) som vi brukar göra hemma. tycker denna är toppen!!
http://lchfgourmet.se/frukost-lchf/grot-lchf/

frogglan71
1/27/12, 5:26 PM
#12

Gröten är jättegod men tyvärr så står jag stilla i vikt när jag äter den till frukost.

Septima
1/29/12, 12:14 PM
#13

Efter ca tre månader med LCHF saknar jag havregrynsgröt och grov rågmjölsgröt (med lingon!!)  mer än bröd och frukt (kan dock sukta efter bananer…). Jag har experimenterat lite med Mariannes lchf- gröt. Den är god tycker jag men är mer mannagrynsgröt eller kanske risgrynsgröt än den grövre och vattningare havregrynsgröten och rågmjölsgröten. Jag har gjort så här:

2 dl vatten i en kastrull. 1 msk krossade linfrön,  0,5 msk psyllium, 1 msk sesamfrön, 0,5 msk kokosmjöl, lite salt. Det hela får stå och svälla medan jag gör en del andra morgonbestyr. Helst en halvtimme men ibland bara 10 minuter. Två ägg, någon matsked grädde och lika mycket kokosfett (utan smak). Kokas till gröt. Resultatet är mer grynigt och som sagt inte så gräddigt. Men visst känns det lite som äggstanniing med fibrer. Det är dock både mättande och gott (jag tar lite hallon och blåbär till). Har experimenterat med äggmjölk till (som jag fö har vatten som kokat med en msk kokosmjöl till för att få lite simmigare) men tycker nog att mjölk är oslagbart. Grädde med vatten får ersätta den för det mesta.

Annons:
Biami1.
1/20/14, 1:24 PM
#14

#Marianne

Undrar bara hur mycket av kryddorna du använder, mäter du i kryddmått eller teskedar?

fettola
1/20/14, 5:06 PM
#15

Havregrynsgröt med krossat linfrö och den feta yoghurten 10% går du ned i vikt på men sylten kan du glömma den skall du inte kombinera med för då är du ute på hal is annars har du ett bra glutenfritt livsmedel som även rensar förkalkade blodkärl. diska grötkastrullen så fattar du vad det handlar om blankare kan det inte bli ha ha.

Orakletidelfi
1/20/14, 5:10 PM
#16

Fast havregryn platsar ju inte riktigt, eller? Rätt möe kolisar, om man säger så?

fettola
1/20/14, 5:24 PM
#17

Jo men det är ju inga snabba och dessutom glutenfria om du kollar runt så de inte är malda i samma kvarn som de andra sädesslagen. ger du bara sjutton i sockersylten så skall du få se!

Orakletidelfi
1/20/14, 9:46 PM
#18

Fast de flesta härinne brukar som regel strunta i om kolisarna är snabba eller långsamma, utan vi ratar dem rakt av. Och frågas det efter LCHF-gröt så vill man inte ha med kolisar. Inte med havregryn som har över 50 % iallafall.

Marianns LCHF Mat & bak
1/21/14, 8:50 AM
#19

#14 jag höftar, kan tänka mig att det blir 1 krm vaniljpulver och  0,5-1 tsk kanel. :)

Upp till toppen
Annons: