Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg

Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg

Lchf-gröt

2011-11-20 19:14 #0 av: Phille03

Jag äter gröten i stort sett alla dagar jag är ledig, gillar den jättemkt.

Är det ngn som testat att göra den i micron? Vanlig havregrynsgröt kan man ju göra i micron......

Anmäl
2011-11-20 19:20 #1 av: Emea67

Vad är det för slags gröt? Skriv gärna receptet eller vart du hittat det, behöver frukost alternativ!

Anmäl
2011-11-20 19:27 #2 av: Marianns LCHF Mat & bak

OM det till äventyrs är min lchf- gröt
så tror jag inte den funkar i micron, men  prova kan man alltid göra med alla gröter!

Anmäl
2011-11-20 19:36 #3 av: Emea67

#2 Mariann måstge bara kolla in din sida ordentligt Skrattande

Verkar helt underbar!

Anmäl
2011-11-20 19:39 #4 av: [Pennylane1]

den går att göra i mikron, om det är marianns gröt, jag har testat och det blir i princip samma sak, det är inte jag som äter den dock, gillar inte kokossmaken. Tycker den smakar äggröra med kokossmak.

Anmäl
2011-11-20 19:47 #5 av: Marianns LCHF Mat & bak

#3 Tack! Du är varmt välkommen! Kyss

#4  Ååå vad bra å veta! TACK! Glad

Den smakar inte kokos i våra munnar och inte i de över 5 andra lchf-bloggare som bloggat om gröten munnar Flört

Anmäl
2011-11-20 19:48 #6 av: Marianns LCHF Mat & bak

Ska dock bli spännadne att se vilken gröt det är, det kasnke inte alls är min = min dotters för att vara ärlig)

Anmäl
2011-11-20 19:59 #7 av: Phille03

Jodå, Mariann, det var Din dotters gröt jag tänkte på. Den är jättegod.

Anmäl
2011-11-21 07:21 #8 av: Marianns LCHF Mat & bak

Kul å höra! ja många älskar den Glad

Anmäl
2011-11-22 20:20 #9 av: frogglan71

Hej!

Har prövat gröten och den var fantastisk god, men jag undrar om du vet hur många kolhydrater det blir i en portion.

Anmäl
2011-11-22 20:30 #10 av: Marianns LCHF Mat & bak

Nej jag har inte räknat ut det, det är ju min dotter som äter gröten och hon behöver inte fundera över sådant.

jag själv äter den ibland.

Men det är ju i stora drag grädden som innehar kh så ... kanske 5-10 gram beroende på hur mkt man har på gröten.
Kokosnötsmjölet i den lilla mängd är försumbar, precis som äggen, det andra är ju inte vägbart...

Anmäl
2012-01-27 17:00 #11 av: Elsaelita

hittade ett recept på gröt med mandelmjöl i (för den som inte gillar kokos) som vi brukar göra hemma. tycker denna är toppen!!
http://lchfgourmet.se/frukost-lchf/grot-lchf/

Anmäl
2012-01-27 17:26 #12 av: frogglan71

Gröten är jättegod men tyvärr så står jag stilla i vikt när jag äter den till frukost.

Anmäl
2012-01-29 12:14 #13 av: Septima

Efter ca tre månader med LCHF saknar jag havregrynsgröt och grov rågmjölsgröt (med lingon!!)  mer än bröd och frukt (kan dock sukta efter bananer...). Jag har experimenterat lite med Mariannes lchf- gröt. Den är god tycker jag men är mer mannagrynsgröt eller kanske risgrynsgröt än den grövre och vattningare havregrynsgröten och rågmjölsgröten. Jag har gjort så här:

2 dl vatten i en kastrull. 1 msk krossade linfrön,  0,5 msk psyllium, 1 msk sesamfrön, 0,5 msk kokosmjöl, lite salt. Det hela får stå och svälla medan jag gör en del andra morgonbestyr. Helst en halvtimme men ibland bara 10 minuter. Två ägg, någon matsked grädde och lika mycket kokosfett (utan smak). Kokas till gröt. Resultatet är mer grynigt och som sagt inte så gräddigt. Men visst känns det lite som äggstanniing med fibrer. Det är dock både mättande och gott (jag tar lite hallon och blåbär till). Har experimenterat med äggmjölk till (som jag fö har vatten som kokat med en msk kokosmjöl till för att få lite simmigare) men tycker nog att mjölk är oslagbart. Grädde med vatten får ersätta den för det mesta.

Anmäl
2014-01-20 13:24 #14 av: Biami1.

#Marianne

Undrar bara hur mycket av kryddorna du använder, mäter du i kryddmått eller teskedar?

Anmäl
2014-01-20 17:06 #15 av: fettola

Havregrynsgröt med krossat linfrö och den feta yoghurten 10% går du ned i vikt på men sylten kan du glömma den skall du inte kombinera med för då är du ute på hal is annars har du ett bra glutenfritt livsmedel som även rensar förkalkade blodkärl. diska grötkastrullen så fattar du vad det handlar om blankare kan det inte bli ha ha.

Anmäl
2014-01-20 17:10 #16 av: Orakletidelfi

Fast havregryn platsar ju inte riktigt, eller? Rätt möe kolisar, om man säger så? 

Anmäl
2014-01-20 17:24 #17 av: fettola

Jo men det är ju inga snabba och dessutom glutenfria om du kollar runt så de inte är malda i samma kvarn som de andra sädesslagen. ger du bara sjutton i sockersylten så skall du få se!

Anmäl
2014-01-20 21:46 #18 av: Orakletidelfi

Fast de flesta härinne brukar som regel strunta i om kolisarna är snabba eller långsamma, utan vi ratar dem rakt av. Och frågas det efter LCHF-gröt så vill man inte ha med kolisar. Inte med havregryn som har över 50 % iallafall.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.