Annons:
Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 23640 ggr
Rustibus
11/19/11, 12:26 PM

Istället för ströbröd i köttbullar

Jag har alltid tyckt att det har varit lite svårt att få till bra köttbullar och biffar utan ströbröd. De blir lätt hårda och torra tycker jag.

Men efter lite experimenterande så har jag hittat ett sätt som funkar mycket bra,och väldigt enkelt.

Jag använder creme fraiche i smeten,och det blir otroligt saftiga och goda köttbullar och pannbiffar av det . Man får prova sig fram med mängden,har aldrig mätt exakt hur mycket, men man känner lite på smeten om den är i lagom konsistens.

Ett tips nu när julköttbullarna snart ska tillagasGlad

Annons:
Sindri
11/19/11, 12:28 PM
#1

Om man gillar lök så gör väldigt finhackad och stekt lök färsen saftig också. Mycket smör och svag värme till löken.

Angelfish
11/19/11, 12:30 PM
#2

Jag har keso i köttfärsen och den blir väldigt saftig och god av det.

Adeon
11/19/11, 12:34 PM
#3

Kan man ersätta ströbrödet med lök?

Zepp
11/19/11, 12:37 PM
#4

Grädde  och ägg funkar oxå som vattenbindare.. för det är nog det, det handlar om man vill ha saftigare köttbullar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Minna_26
11/19/11, 12:49 PM
#5

Jag lägger lite krossade linfrön i blöt så att de sväller och sen har jag i lite fiberhusk. Som ovan talare har jag även i grädde eller lite creme fraiche. Funkar jättebra!

Sist blev de för lösa och saftiga så måste dra ner lite på "tillsatserna" hehe ;)

http://stegforsteg12.blogspot.com/

Följ gärna min resa mot tillfrisknande från sockerberoende på http://stegforsteg12.blogspot.com/

Henriette55
11/19/11, 6:24 PM
#6

Jag följde just två av tipsen här. Jag blandade i en ½ lök i ca 500g färs. Jag stekte först löken mjuk i smör. Sedan blandade jag i 1 tsk fiberhusk. Naturligtvis också grädde och kryddor.  De blev kanonbra. Saftiga och goda.

Jag har förut haft samma erfarenhet som trådstartaren. Trots mycket grädde har de blivit hårda och ganska torra. Löken gör dem mer porösa och fiberhusken ser till att fettet stannar kvar i färsen.

Annons:
Julialex
11/19/11, 6:44 PM
#7

Jag gjorde köttbullar med pofiber! De blev verkligen jättebra. Det står även på förpackningen att pofiber fungerar bra som ersättning till just ströbröd. Gjorde detta recept:

Köttbullar med parmesan:

600 g nötfärs
1 ägg
4 msk pofiber
2/3 dl grädde
örtsalt och svartpeppar
En pressad vitlöksklyfta
75 g riven parmesan
1 näve färsk persilja

http://julialex.blogg.se

yvonnel
11/19/11, 7:27 PM
#8

#7

Det receptet var nog i lyxigaste laget tycker jag, det är ju faktiskt ganska dyrt med parmesanost, men OK om det ska vara till speciellt tillfälle.

Ett tips, ni som har tillgång till torkad svamp, krossa den till pulver och tillsätt 2-3 msk + vatten, gärna kolsyrat, ca ½dl-1dl per ca ½kg köttfärs.

[Pennylane1]
11/19/11, 8:09 PM
#9

ja jul är väl så speciellt det blir Flört

tistelflikkan
11/19/11, 8:15 PM
#10

ett tips för lök, oavsett vad man ska ha den till när det gäller köttfärs, grytor etc, riv den på rivjärn så blir den som ett mos. resultatet blir att det inte är några lökbitar i köttbullarna/limpan/såsen/grytan. funkar asbra, speciellt om de man ska bjuda är lite picky med maten, ex barn.

***
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

gun92884
11/20/11, 1:07 PM
#11

#8

Tack för detta tips! Jag har flera paket med torkad svamp som jag har undvikit att använda för det ar så bökigt att hålla på och blötlägga först … och jag inte vet hur konsistensen blir …

yvonnel
4/12/13, 5:10 AM
#12

Bacon kan vara väldigt gott att ha , men den ska vara väldigt finskuren så att den blandar sig jämt i hela smeten så den rökta smaken kommer fram och det gör säkert saftigare biffar också, jag brukar ha det i köttfärsås. Det blir jättegott, på tal om röksmak så finns det att köpa rökt paprikapulver från Mexico som nog är det senate, möjligen lite starkt men bara liite.

kaisakavat
4/12/13, 10:37 AM
#13

Fyller på här.. Mitt grundrecept på köttbullar/biffar:

  • 800-1000 g blandfärs

  • 2 ägg

  • ca 2-2,5 dl vätska (grädde, vatten)

  • 1/2 dl pofiber

  • 1/4 dl fiberhusk

  • finhackad lök

  • salt

  • kryddor efter behag (peppar, basilika, oregano..)

Pofiber+husk blandas med vätskan i förväg för att svälla. Det ska inte bli 'studsbollkonsistens' på det hela - för då blir det svårt att blanda och klumpar av 'studsboll' i biffarna är inte mysigt.. Späd med vatten till hanterbar grötkonsistens. (Tar inte alltid all 'gröt' i smeten, kör lite på känn..) Blanda med det övriga och stek.

De blir mycket saftiga.

Varierar detta recept sen; ibland har jag i ett par dl riven ost, ibland knaperstekt, finfördelad bacon, ibland hackar jag i oliver och saltgurka.. Man får då tänka på att hålla nere tillsatt salt - ost, oliver, saltgurka är ju salt i sig.

Annons:
Wildrat
4/12/13, 10:42 AM
#14

#13 Det där är jättebra recept som jag ofta använder till köttfärslimpa. Har dock inte testat det till köttbullar, får göra det för köttbullar är gott!

kaisakavat
4/12/13, 11:18 AM
#15

#14 Länge sen jag testade göra just köttbullar, men det borde gå fint. Till biffar är det superbra iaf.

Tettan
4/13/13, 11:04 AM
#16

Hm…fiberhusk tycker jag är riktigt besvärligt i färs, det blir sega, slemmiga trådar. Kanske ska testa med pofiber.

kaisakavat
4/13/13, 11:11 AM
#17

#16 Trådar har jag inte råkat få, men klumpar. Urk. Det gäller att blanda ordentligt och inte låta husken svälla sig seg.. Lite mer 'lös gröt' över det hela. Och inte ha i för mkt heller förstås, då blir biffarna 'halkiga' i konsistensen. Inte kul det heller..

Bara pofiber binder inte ihop färsen lika mkt, men prova, det kan gå bra ändå. Särskilt om du har i nåt annat bindande, t ex ägg.

Wildrat
4/13/13, 11:18 AM
#18

#16 Jag har bara nån matsked just för att det inte ska bli för mycket gummiboll över det hela. Och sen blanda ordentligt. Jag brukar blanda de torra grejjerna först så husken inte klumpar ihop sig när den kommer i kontakt med vätskan.

Lilltilda
4/17/13, 10:25 AM
#19

Skippa husken! Det räcker gott med pofiber och ägg!

Mitt favoritrecept som med lätthet går att halvera om man vill göra mindre mängd: 
 
800 g blandfärs
1 dl pofiber
2 dl vätska (grädde, vatten eller hälften av vardera)
2 krm vitpeppar
2½-3 tsk salt
½-1 finhackad gul lök
2 ägg

Blanda pofiber och vätska och låt stå och svälla till en "gröt".
blanda i hackad lök och kryddor.
Blanda i färsen och rör om.
Tillsätt äggen och rör tills det bildas lite trådar i smeten, men inte längre än så.
Gör sedan köttbullar eller köttfärslimpa av smeten. Gott!

~God loves you, and I´m trying! ~

yvonnel
4/17/13, 12:47 PM
#20

#19

En gnutta kryddpeppar är som pricken över i.

Annons:
Lilltilda
4/17/13, 1:24 PM
#21

#20 japp helt klart! Grundreceptet går att variera såklart. För den som vill går det att variera kryddningen med andra smaker, tillsätta vitlök eller vitlökspulver osv

~God loves you, and I´m trying! ~

FruJag
4/25/13, 11:16 PM
#22

Gällande att inte få torra köttbullar så är verkligen riven lök toppen.

Jag har gjort köttfärslimpa med dels riven lök och dels var köttfärsen inte helt hundra tinad vilket gjorde att den liksom fuktade sig själv i ugnen. Aldrig lyckats lika bra som då :)

Beroende på hur strikt man är så ger även rivna morötter saftighet i färsen. Riven lök o rivna morötter är lösningen helt enkelt.

Gällande ströbröd tackar jag för tipset med pofiber! Får testa det :)

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Siggebus
4/26/13, 8:41 AM
#23

Jag tycker inte mina köttbullar eller biffar blir torra?

Men jag har inte nötfärs eller blandfärs utan fläskfärs. Sedan är det bara ägg och vispgrädde, lök samt kryddor. 🙂

MimLan
4/26/13, 8:47 AM
#24

Ni som har hackad lök i smeten, testa att riva (fina sidan) löken. Det krävs mindre lök då smaken kommer fram så starkt, och en annan fördel i sammanhanget torde väl vara att det är en saftig sörja, vilket kan bidra till vätskan kanske.

Upp till toppen
Annons: