Annons:
Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 7782 ggr
misty09
2011-11-07 17:19

Recept: Ägg i Skärselden!

Här hittade jag på en annan sajt och testade till middag i kväll. Supergod vardagsrätt som jag varmt rekomenderar och vill dela med mig av. Uppskattar att varje portion blir ca 4 kolhydrater. TestaFlört

Ägg i skärselden (Uorgo in purgotorio bolugnese)

För: 4 personer
Tillagningstid: ca 30 minuter minuter

Ingredienser
500 g Nötfärs
1 dm purjolök finhackad eller 1 gul lök
1 burk (400 g) krossade tomater
4 ägg
2 msk Smör
2 dl Parmesanost eller din egen favorit, grovriven
1 buljongtärningar

Beskrivning

Fräs löken i smör.
Blanda i köttfärsen, salta och peppra. Låt steka några minuter tills färsen är genomstekt och smulig.
Tillsätt tomaterna med spad + 1dl vatten.Tillsätt buljongtärningen,smaka av om du behöver mer än en.  Låt puttra 5 minuter.
Rör om då och då. 

Strö över osten. Gör fyra gropar i köttfärssåsen med en sked och knäck försiktigt ett ägg i varje grop. Salta äggen efter egen smak. Strö över med svartpeppar.
Sänk värmen och sätt på ett lock och låt allt puttra 5-8 minuter beroende på hur man vill ha äggen.

Äts med sallad eller pasta för den som inte äter LCHF.

Annons:
yvonnel
2011-11-07 17:52
#1

Det receptet verkar ju hur trevligt som helst, det ska jag komma ihåg att göra bjudning på vid tillfälle.

Kernow
2011-11-08 13:51
#2

Mums! Låter jättegott.

Fast rätten måste heta Uovo in purgatorio bolognese Glad Uovo är ägg på italienska och bolognese är ju "något från bologna" och samma namn som i köttfärssåsen till spaghetti som sägs ha uppfunnits i just Bologna. Purgatorio är mycket riktigt skärselden och det låter typiskt italienskt att dra in Dantes dramatiska verk i ett namn för mat. Cool

misty09
2011-11-08 16:00
#3

Heter det säkert. Jag bara kopierade originalet och satte in här. Det var den som lagt in det på andra sajten som skrivit så. Kan inte italienska tyvärrTungan ute

misty09
2011-11-08 16:01
#4

Här hittade jag också en variant på Svensk äggs sida.

http://www.svenskaagg.se/?p=19872

Sweli
2011-11-08 16:04
#5

#2 rätt uovo = ägg

vonki_13
2013-04-03 11:16
#6

ååh detta ska jag testa!

Annons:
Upp till toppen
Annons: