Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Hur fungerar kroppen?

2011-10-31 13:50 #0 av: evis2

Har varit på kurs i helgen och tränat hårt fem, 45 min pass. Ätit strikt och druckit mycket. Hoppade glatt upp på vågen i morse och trodde jag tappat lite i vikt, men har gått upp ett kilo!

Hur fungerar kroppen? Samlar den vätska pga träningsvärken? Eller har det något med saltbalansen att göra när man svettats mycket? Eller vad? 

Anmäl
2011-10-31 14:03 #1 av: Inkanyezi

Vikten kan variera så mycket under ett dygn utan att det är något att fundera över. Ibland har man lite mer inombords, ibland har man lite mindre. Träningen har knappast inverkat åt vare sig ena eller andra hållet.

Och så är ju inte heller vågar särskilt noggranna, så de kan visa fel åt våda håll. Om vågen visar lite mindre ena gången och lite mer andra gången, och man samtidigt har något mer vätska och annat inombords när den visar mer, kan skillnaden bli ganska stor.

Men man kan inte gå upp ett kilo över en natt.

Anmäl
2011-10-31 14:06 #2 av: vinteralvan

Jag brukar alltid gå upp ett kg när jag tränar, det är vatten och försvinner sen.

Anmäl
2011-10-31 14:16 #3 av: [Dominik]

Om du inte äter nånting, och tränar mycket så kommer du gå ner i vikt :), eller käka bara frukt och drick otroligt mycket vatten. Så gör jag :D

Anmäl
2011-10-31 14:21 #4 av: vinteralvan

#3 Äter du bara frukt och dricker vatten? Det låter inte så nyttigt i längden.

Anmäl
2011-10-31 14:33 #5 av: Athenasmatte

Äter du bara frukt lär du förr eller senare få diabetes! Tänk på ditt blodsocker, det ska hållas stabilt! Och då ska man helst undvika för mycket socker, som alltså frukt innehåller.

Anmäl
2011-10-31 14:41 #6 av: [Dominik]

Man dör ändå, förr eller senare :)

Anmäl
2011-10-31 15:09 #7 av: Kalle-B

Jag märker av samma sak som evis2.

Tillfällig viktuppgång efter styrketräning. (Kör ganska sällan men med tunga vikter.)

Tillfällig viktnedgång efter kondisionsträning.

Skulle tro att musklerna binder vätska när man överbelastat dom??

Anmäl
2011-11-01 13:33 #8 av: gun92884

#7

... jag tycker mig komma ihag att jag laste for mangamanga ar se'n (Callanetics?) att man gick upp i vikt nar man borjade med muskelovningar men att detta se'n jamnades ut eftersom det var vatten som musklerna drog till sig nar man var ovan ...

Anmäl
2011-11-01 21:26 #9 av: Athenasmatte

#6; visst dör man förr eller senare, men man vill väl ändå må bra de år man ändå lever? Slippa utstå krämpor och obehag medan du lever?

Anmäl
2011-11-01 21:51 #10 av: [Yexhe]

När man ökar sin träningsdos kraftigt brukar musklerna samla på sig vätska tillfälligt. Dessutom har vanliga personvågar en exakthet på ungefär +/- 7 hekto, så 70 kg kropp kan ena dagen "väga" 69,4 kg och andra dagen 70,5 utan att vikten i sig har rört sig någonstans.

Anmäl
2011-11-01 22:40 #11 av: evis2

Då tror jag också på att det är så att musklerna drar åt sig vätska vid hård träning.

Min våg är ganska tillförlitlig. Väger mig varje morgon (ja, jag vet att det inte är bra) och har haft samma vikt alla dagar i veckan utom i måndags. (Något hekto hit och dit så klart).

 

Anmäl
2014-06-03 11:26 #12 av: Carinha40

Jag cyklade 16 kilometer och cyklar aldrig annars.

Massiv träningsvärk i baken och även träningsvärk i benen.

Jag är ju dansare så jag tycker ju att jag rör mig mycket men det är andra muskler som används när man cyklar.

2 dagar efter cykelturen har vågen flyttat sig från 53,7 till 55.5.

Man har ju varit med ett tag så jag vet att det brukar vara så.

För mig är träningsvärk alltid = 1 eller 2 kilo upp, under de dagar träningsvärken är kvar

Anmäl
2014-06-03 17:21 #13 av: goliath

Viktökning av vätska i muskler är kanonbra! Man blir både snyggare och starkare. De kilona är mycket välkomna hos mig :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.