Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 63832 ggr
yvonnel
10/22/11, 3:53 AM

Kopparputs gammaldags recept

Kopparputs gammaldags recept letade jag efter och hittade ett som jag provade - med fantastiskt resultat - och så himla enkelt - tänkte att jag måste dela med mig om det händelsevis finns någon till som har kopparprylar i köket som dekoration, snart är det ju dags för julstädningen. Till 1 liter varmt vatten, 2 msk diskmedel, 1 msk citronsyra eller vinsyra. Vispa ihop och doppa koppargrejerna, på ett ögonblick blir dom skinande fina. Till större saker kanske man behöver 2, eller 3 dubbla mängden. --------------------------------- Till spisen tar man bakpukver och ättika och gnuggar skinande blankt. ---------------------------------- Till kristallkronan blandar man lika delar vatten, citronsaft och ättika och häller i en sprayflaska. Haka fast ett uppfällt paraply under kronan och spraya, det blir så fint så.

Annons:
Mooniq
10/22/11, 9:07 AM
#1

Och till silver tar man En plast eller glasbunke Kokande vatten Bikarbonat Aluminiumfolie Lägg en bit folie i botten av bunken, strö över en tsk bikarbonat, lägg på silversaker, tex smycken. Häll över hett vatten o vänta nån minut. Ta upp o torka av.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mooniq
10/22/11, 9:09 AM
#2

Guld putsas med ketchup.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Pennylane1]
10/22/11, 10:30 AM
#3

bra med lite hushållstips samlat! Har massor med koppar som jag har oputsade (tycker gammal koppar är rätt fin oputsad)  men på detta sätt kunde man ju fräscha upp dem lite enkelt!! Tack!!

JMW
10/22/11, 10:49 AM
#4

Silversmycken blir jättefina med tandkräm också och en gammal tandborste.

Kalkosan (innehåller citronsyra) funkar också på kopparsakerna om man vill ha dem blanka och putsade. Jag föredrar mina oputsade. Flört Jag har en ganska stor samling miniatyrer på spiselkransen i köket. Oputsade.

Annars är ättika bra till otroligt mycket.

http://www.perstorpattika.com/Tips.aspx

kaisakavat
10/22/11, 11:03 AM
#5

Snälla ni!? Det här är nog utanför trådämnet, men jag har just upptäckt en 'blomflugehärd' i köket..

Vet att det finns bra 'hemmarecept' på blomflugefällor - med vatten, lite diskmedel, och vaddå??

Eller? Nån som vet?

Knaster
10/22/11, 11:19 AM
#6

#5

Jag har också problem ibland med blomflugor.
Jag tar ett litet glas eller en skål och häller i lite koncentrerad saft (äkta med socker), lite vinäger (av någon anledning så verkar balsamvinäger funka bättre än vit- eller rödvinsdito hos mig) och någon/några droppar diskmedel. Sedan spär jag litegrann med vatten.

Det söta i kombination med vinägern gör att det påminner om ruttnande frukt, viket är kalas för små blomflugor. Diskmedlet gör att ytspänningen försvinner, Surprice för småflugorna.Skrattande

Annons:
[Pennylane1]
10/22/11, 11:23 AM
#7

och sen dammsug upp dem så fort du ser dem, det brukar utrota dem, vi kör också med vinäger men bara det tycker jag inte räcker.

[Pennylane1]
10/22/11, 11:26 AM
#8

Vore bra om tråden kunde få en ny rubrik: Hushållstips, för annars kanske de som inte är intresserade av koppar missar dessa eminenta råd!

Jag har ett litet tips som kanske alla känner till: ta ett innerlock till en kryddburk (sånt med hål i alltså) och sug fast över röret när du dammsuger bland småprylar så åker inget in.

Dessutom: Om din dammsugare är stark så dammsug INTE tangentbordet på laptopen! Det gjorde jag och nu fattas några tangenter! De går inte att få dit igen… Skrikandes

kaisakavat
10/22/11, 11:50 AM
#9

Taaack! Härmed går jag till attack!!! Flört

De verkar ha pippi på just en av krukväxterna. En suckulent av nåt slag..

Har provat med diskmedel-vatten-vinäger, men proportionerna mln ingredienserna är nog helt fel i den fällan. Sen har jag för mig att de (flugorna) gillar extra mkt ifall blandningen är gul.

Saft har jag ingen, men det går nog få till nåt..

Mouahahahahahaa… *massmördare*

JMW
10/22/11, 12:10 PM
Knaster
10/22/11, 12:14 PM
#11

Mot blomflugorna kan man lika gärna göra en enkel sockerlösning i stället för saft. Man kan också mosa i lite riktig övermogen frukt men då får man se upp så att man inte samtidigt erbjuder de små liven fast mark att stå på.
De måste ju få möjlighet att drunkna, inte få gratismat i stället.Obestämd

byggarn30
10/22/11, 1:18 PM
#12

En skvätt rödvin och nån droppe diskmedel i ett glas funkar super.

Edit - @13 - mot blomflugor menade jag…

[Pennylane1]
10/22/11, 1:42 PM
#13

till vad? Att få själen ren och vit?

Annons:
yvonnel
10/22/11, 6:47 PM
#14

I somras hade jag kryddväxter på balkongen bl.a. mynta som fick löss. jag sprutade med såpa och fick bort dem men det kom snart tillbaka an mass och bara på myntan. Senare köpte jag en krysantemum för att fräscha upp i en plantering och gissa vad,,,, den fick löss, inga löss i någon av de andra växterna.

Mysko, eller vad?

golla
10/22/11, 7:01 PM
#15

#1 Tänk på att silvret inte får ha några mörka (oxiderade)mönster för då blir det förstört, hände mig på några silverskedar.

Mooniq
10/23/11, 8:21 AM
#16

#15

det visste jag inte.. jag använder mina silversmycken och där finns inga oxiderade mönster eller så.. och mina smycken blir suveräna.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

yvonnel
2/20/13, 1:54 AM
#17

Kan ni tänka er, jag har fixat mina silverbestick, nu, mitt i natten. Så fort jag hade hällt på varmvattnet började det liksom bubbla och sedan luktade det lite mysko men det syntes när det hände saker. Diskade av gojan med vanligt diskmedel och torkade för hand.

Det var många år sedan sist, kunde nästan lika gärna ge bort dem, kommer liksom aldrig på tanken att använda dem.

Men det var skoj att se hur fina dom blev från att nästan ha varit helt svarta. Nu ska jag bara packa in dem igen i så tättslutande paket som möjligt med silkespapper och nya plastpåsar.

aussiemia
2/20/13, 2:32 AM
#18

Blom- eller bananflugor lägger ägg där det är varmt och fuktigt. Alltså är avloppet i köket rena BB för dom ;) Koka vatten och häll i båda avloppen, ett par ggr om dagen i ett par dagar så dör allt som lever där. Jag har provat vinäger, frukt, sockerlösningar, vin you name it, kokande vatten rätt på källan är det enda som hjälper.

aswedishsmorgasbord.com

starhawk
2/20/13, 9:29 AM
#19

"Till spisen tar man bakpukver och ättika och gnuggar skinande blankt." 

Ett litet varnande finger för denna metod bara: Inte på glashällar! där räcker det med vanligt hushållspapper och nån gång ibland med det specialmedel för glashällar som finns.

Bytte till induktionsspis bl.a. för att en "vanlig spis är ju hopplös ur rengöringssynpunkt, rena himmelriket med glashällen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: