Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 7160 ggr
Morfen
2011-10-16 08:31

D-vitamin och medicin, stämmer detta?

Hittade ett inlägg hos Bodystore att d-vitamin kan minska effekten av mediciner såsom p-piller, blodtryckssänkande och antidepressiva medel..
Låter oroväckande om det kan störa p-pillrets effekt. Jag vill inte ha fler barn! Skrattande

Annons:
MimLan
2011-10-16 08:52
#2

D-vitamin är livsnödvändigt. Alternativet är inte att aldrig vara i solen.

Internettan
2011-10-16 09:22
#3

Om det stämmer de de säger så antar jag att man får välja det man prioriterar högst. Men det är ju inget lätt val… Både mediciner och d-vitamin kan ju vara livsnödvändiga.

När det gäller preventivmedel kan man ju använda andra metoder. Men det vill man kanske inte..? Svårt!

"Every point of view is a view from a point."

[akaron]
2011-10-16 10:32
#4

Att den minskar effekten av antidepressiva läkemedel har jag märkt för nu spelar det ingen roll om jag äter maxdos eller minskar ner till halvadosen. Det gör ingen som helst skillnad. För jag mår BRA året runt och slipper mina elendes vinterdepressioner där jag bara ligger passiv och stirrar i väggen i väntan på våren. Så det känns som mina antidepressiva helt tappat effekt…. vad kan det beror på? Så här bra vill jag må hela tiden!
Utan D-vitamin skulle jag inte orka jobba eller ha någon liv att se fram emot när hösten kommer. Jag mår så bra på D-vitamin att jag kommer att äta det livet ut oavsett vilka mediciner det kan påverka.

Angående P-piller kan jag inte uttala mig, men det finns ju fler sätt att undvika graviditet på.

yvonnel
2011-10-16 12:36
#5

Det kan ju betyda att man med D vitamin inte har samma behov av de andra medicinerna, eller?

Kanske kan man istället för P-piller, som inte är bra för nästan något och dessutom ökar risken att få blodproppar, kan skaffa en säker koppaspiral.

Jag vet iaf att man inte behöver blodförtunnande Waran om man har D vit i tillräcklig mängd. Omega3 kan nog också rekommenderas.

Pasi
2011-10-16 15:11
#6

…d-vitamin kan minska effekten av mediciner såsom p-piller, blodtryckssänkande och antidepressiva medel..

Brist på just D-vitamin verkar vara kopplat till just högt Blodtryck, fetma, diabetes, muskelsvaghet, olika typer av nerv-/muskelsmärta, inflammationer, cancer och Depression. Får man inte i sig tillräckligt behöver man med andra ord ofta äta massa skadliga syntetiska mediciner. Vilket är bäst - bra hälsa eller mediciner.Flört

Om någon sa att full syresättning i blodet (även syre är essentiellt) skulle minska effekten på mediciner, så tror jag knappast att någon ens skulle fundera på att minska syreintaget till suboptimum, eller?Tungan ute

Annons:
Pasi
2011-10-16 15:19
#7

Sen tror jag inte man behöver oroa sig för att bli med barn pga minskad effekt hos p-piller - befruktade ägg stöts nog oftast ut ur kroppen ändå (jag har aldrig sett något som bekräftar bodystores påstående)).

Annars finns det många andra metoder för att inte bli gravid - jag har testat flera, och har inte blivit det en enda gång.Oskyldig

Morfen
2011-10-17 02:07
#8

Var inte så snabba att döma p-piller bara.. Gulkroppshormon är nödvändigt vid endometrios.

Chinilla
2011-10-17 07:07
#9

Jag äter tabletterna Orgametril pga endometrios och har inte märkt av någon minskad effekt iallafall. Har alltså inte haft någon smärta under tiden jag ätit tabletterna.

Elshira
2011-10-17 08:14
#10

Detta var något jag inte hade en aning om, jag antar att P-stav går under P-piller… Har precis inköpt en burk D-vitamin… Men hur stora doser krävs för att störa p-piller, ett par timmar i solen på sommaren har jag ju inte blivit gravid av i.af…? Jag menar, stör det när man tar 2000 IE eller 200 000 IE… hmmmm :P

Hakuna matata!

Aniara4
2011-10-17 09:45
#11

Jag har aldrig hört talas om detta någon annanstans och skulle gärna se en referens till åtminstone en rejäl studie innan jag börjar bekymra mig över Bodystores påstående.

Elshira
2011-10-17 09:57
#12

#11 Jag tycker också det känns rätt lustigt, det har ju aldrig någonsin innan påståtts att solen påverkar något av ovannämnda läkemedel.

Hakuna matata!

Morfen
2011-11-24 10:59
#13

Ja man kan verkligen undra vilka mängder det handlar om.. Jag äter rejält med d-vitamin och har inte blivit gravid än tack och lov. :D
Det måste vara i extremt höga mängder det skulle vara någon påverkan ärligt talat.

Annons:
yvonnel
2011-11-25 05:07
#14
Detta stod att läsa i samma sajt:
Klimatsmart mat

För att äta mat som har minst påverkan på koldioxidutsläppen för klimatets
skull välj oftare…

bulgur, matvete eller potatis istället för ris som
fraktats långt

Rapsolja/Olivolja framför palmolja och smör. Palmoljan
framställs oftast inte på ett klimatsmart sätt och smöret kommer från kor, som
är riktiga miljöbovar.

Välj grönsaker och frukt som är närodlade vilket
ofta innebär tänk efter säsong, läs ursprunget på grönsakerna och frukten i
affären för att välja det som har transporterats kortast sträcka. Välj gärna
ekologiskt för att vara säker på att inga giftiga bekämpningsmedel använts.

Välj MSC och Kravmärkt fisk, skippa tigerräkor, scampi och jätteräkor
där man skövlar hela områden för att få tag i dem.

Lägg in minst en
vegetarisk matdag/vecka. Kött eller snarare djuren släpper ut mycket koldioxid
under sin livstid.

Var får du dina fibrer ifrån?

En ny studie visar att för att fibrer ska ha bäst
hjärt-kärl skyddande effekt så ska de komma från fullkorn, inte från frukt,
grönsaker eller renframställda fibrer som ofta tillsätts i ex bröd för att ge
högre fiberhalt.

Fullkorn är istället hela frön från sädesslag och
frön som korn, vete, havre, linfrö

vonki_13
2013-03-27 20:14
#15

#5 sökte på olika trådar om p-piller men hittade inget som diskuterade vad som inte är bra med det, har du lust att dra det lite snabbt? evigt tacksam! =) <3

Upp till toppen
Annons: