Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt

Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå upp i vikt

För långt mellan målen?

2011-08-29 18:11 #0 av: Rustebust

Eftersom att jag är nybörjare på LCHF och inte hunnit läsa någon bok om kosthållningen är jag lite fundersam över hur länge man håller sig mätt och hur ofta man bör äta. Jag vill gå UPP i vikt och tänker att LCHF kanske skulle vara lösningen. Jag är underviktig sedan jag får två år sedan utvecklat anorexi, men efter ett år (med inläggning på sjukhus, terapi osv) mår jag bättre och har gått upp från 34 kg till 41-42. Problemet är att min vikt har stått stilla sedan jag blev utskriven för snart ett år sedan. Jag känner mig helt enkelt inte hungrig!

...
nog med självutlämnande info nu, hur länge står ni er på en frukost bestående av 2 st ägg och 3 skivor bacon + te?

Anmäl
2011-08-29 19:18 #1 av: SophieO

Väldigt länge! Man är liksom inte hungrig på samma sätt längre.

Jag har förstått det så att om man äter den här maten som är naturlig för kroppen, så anpassar sig vikten, upp eller ner, tills man är normalviktig.

Anmäl
2011-08-29 19:44 #2 av: MimLan

Man är hungrig länge, och många äter bara en eller två gånger om dagen. (Inte lite, utan sitt fulla dagsbehov få gånger.)

Men har man problem med att känna hunger behöver man äta ändå. Enkla sätt är att äta krispiga grönsaker och syrliga saker, det brukar stimulera aptiten.

Anmäl
2011-08-29 19:46 #3 av: Jojo55

lchf anger inga bestämda mängder mat eller antal måltider. Regeln är att man ska äta när man är hungrig och äta tills man är mätt. Det ställer alltså krav på att man vet när man är mätt och hungrig, något som jag föreställer mig kan vara lite svårt för den som har någon typ av matmissbrukartendenser. För många innebär den ökade fettmängden att man håller sig mätt betydligt längre än vanligt eftersom man får ett mer stabilt blodsocker. Det finns de som bara äter två gånger om dagen men det tror jag är olämpligt om man vill gå upp i vikt.

Det finns en länk i vänstermarginalen som heter "Vi som vill gå upp i vikt". Där kan du kanske hitta intressant information?

Anmäl
2011-08-29 19:49 #4 av: Wildrat

Om du har problem med hungerkänslor så får du nog tvinga dig att äta. Ät tre gånger om dagen, frukost, lunch och middag och försök komma upp i "normala" mängder varje gång.

2 ägg, tre skivor bacon och en mugg te är en tämligen normal frukost (ungefär som min fast jag har lite mer bacon). Sen lunch och middag på det. Exakta klockslag är inte nödvändigt, håll dem bara lite lagom isär och var inte rädd för att äta på kvällen, det är bara kolhydratätare som inte får äta sent...

Anmäl
2011-08-29 19:51 #5 av: carbonara

#Rustibus: Jag har en dotter som blev sjuk i anorexi, och jag tror faktiskt inte att LCHF hjälper dig att gå upp i vikt. Framför allt eftersom du inte utvecklat hungerkänslor. Kolhydrater gör dig hungrigare, och att bli hungrig är just vad du  behöver nu.

Har du fått hjälp med dina ätstörningar? Min dotter fick rådet att äta blandkost efter tallriksmodellen tills hon blev normalviktig nog att välja sin egen kost whatever, och det kanske inte heller är fel i din situation. Ät med förstånd och ät både protein och kolyhydrater.

Jag är ingen expert, men att utsätta din kropp för ett koncept som faktiskt är ganska extremt, tycker jag inte är läge för nu.

OBS! Detta är min åsikt och bygger inte på en expertkunskap. Å andra sidan råder jag dig att inte lita för olika "expertkunskaper", det finns tyvärr inte en odiskutabel sanning i detta ämne.

Anmäl
2011-08-29 19:53 #6 av: SophieO

Jag är alltid hungrig på kvällen, så jag får se till att ha något till hands då, så jag inte fuskar. Man lär sig efter ett tag hur ens kropp fungerar.

Anmäl
2011-08-29 19:55 #7 av: goliath

Vad med att stimulera aptitet med lite kolisar?

Anmäl
2011-08-29 19:58 #8 av: Wildrat

#5 Faktiskt hjälper LCHF även anorektiker, främst genom att ta bort ångest och en del tvångskänslor. Det har varit några exempel här tidigare med ätstörning (kommer inte ihåg om det var anorexi el bulimi) som åt sig friska med fett och kött...

Det de flesta märker efter kostomläggning (friska eller ej) är att mat inte längre är i fokus. Det går från att vara ett tvång, en hobby, en tröst osv till att vara bara näring. För vissa är detta jättejobbigt, de har ingen aning om vad de ska fylla sina dagar med längre när de inte längre längtar till och planerar för nästa måltid. Men för de som får ångest av mat måste det vara en befrielse...

Anmäl
2011-08-29 20:08 #9 av: Rustebust

Tack för alla svar!

Självklart får jag prof. hjälp med min ätstörning, och jag har kommit så långt att jag till stor del har ett normalt förhållande till mat. Som Wildrat säger så märker jag att LCHF-kosten har hjälpt med ångesten kring maten eftersom att tvånget att äta ofta osv inte blir lika påtagligt. Jag har inte kommit in i någon vardagsrutin vad gäller maten än dock, fortfarande sommarlov :). När skolan börjar kommer jag nog lyckas klämma in fler mål, just nu är det mesta jag lyckats komma upp till 2 mål per dag (vilket jag tills för någon vecka sedan också åt, men då hade jag en enorm fettskräck och åt mer GI).

Anmäl
2011-08-29 20:14 #10 av: Rustebust

#carbonara

Vad jag har läst är det många som menar att LCHF verkar viktstabiliserande, därav mitt LCHF-experiment. Jag har som sagt tidigare haft ungefär samma kostvanor fast utan fettet och mer grönsaker (GI) då jag trott att detta varit det nyttigaste för kroppen och att jag i sinom tid skulle gå upp i vikt. LCHF har hjälpt min fettskräck oerhört och jag har upptäckt att mat är mycket mer än bara bränsle som all sjukhuspersonal och läkare kallar det! Sedan mår jag bättre i magen och känner mig aldrig däst efter måltiderna och får därför ingen ångest av dem!

Anmäl
2011-08-29 22:10 #11 av: Zepp

Tanken är att med lite mer kolhydrater i kosten så varierar blodsockret mer, och tanken är då att lättare känner hunger ner blodsockret sjunker.

Det fungerar ju rätt bra på friska som äter en del kolisar iallafall!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2011-08-29 22:39 #12 av: Jojo55

Kanske en moderat form av lchf vore det bästa? Alltså att man fortfarande håller kroppen i ketos och fettdrift men ändå lite mer kolh. än de flesta brukar sträva efter. Man brukar säga att den övre gränsen går vid ca. 100 g kolhydrater/dag. Då får du antagligen lite blodsockersvängningar och kanske därmed mer hungerskänslor. Om du sedan börjar gå upp i vikt så kan du trappa ner kolhydraterna allteftersom.

Anmäl
2011-08-29 23:17 #13 av: Rustebust

Vilka kolhydrater skulle jag isåfall välja? Ogillar socker och söt mat, skulle jag kunna välja mer mejeri, typ yoghurt osv? Är det tillräckligt med kolhydrater i det?

Anmäl
2011-08-30 00:37 #14 av: goliath

# 13,

Kanske du inte ska tänka "nyttigt" en period utan framförallt tänka att få i dig nog energi. Om du har problem med aptiten och att få i dig tillräckligt kan du fokusera på de matvaror du tycker om. Om den del av detta är kolhydrater så tror jag bara det är bra i ditt fall. At gärna tex ris, bröd, pasta etc med energitäta såser på grädde, craime fraiche etc..

Se till att alltid har choklad eller nötter hemma som du kan gå och småäta av..

Använd dig av flytande och energitäta matvaror, tex närings shakes. det är oftare lättare att dricka än att äta vid aptitlöshet. Tex: http://www.nestlenutrition.se/healthcare/se/products/Pages/Slip_Feed.aspx

Med näringsdryckerna är du oxå säkrad att du får i dig allt av vitaminer, mineraler, sporämnen etc..

Ett knep kan vara att lura i grädde i ditt kaffe eller koka varm choklad på ren grädde..

Ät gärna i sällskap med andra. Det kan göra det enklare.

Använd feta äkta produkter, tex smör istället för margarin och helmjölk istället för lättmjölk eller en fet salami som pålägg istället för mager kokt skinka. Ostpålägg kan oxå vara energitäta och fina..

Kanske försöka lägga till en efterrätt efter dina måltider? Det kan vara en muffinsoch en kaffe med grädde tex.. eller småkakor.. pannkakor.. paj.. vad som helst som du gillar. Som undernärd och med aptitproblem tror jag som sagt inte du ska tänka nyttigt eller lchf, utan din favoritmat, kolhydrater, energitäthet och flytande näringsdrycker..

just my 5 cents Glad

Anmäl
2011-08-30 01:53 #15 av: Rustebust

Läste detta på kostdoktorn.se :

Kan man äta LCHF-kost om man redan är smal, eller underviktig?

Det går utmärkt. LCHF-kost i fri mängd tenderar att vara ”viktnormaliserande”. Man tappar ofta mycket av kroppsfettet om man är överviktig, men muskulaturen brukar inte minska. Normalviktiga märker ofta en något minskad mängd underhudsfett, och ibland lite mer muskulatur. Underviktiga verkar ofta lägga på sig mer muskulatur, men sällan någon större mängd fett.

Några tankar kring detta? Har han rätt eller talar han i nattmössan?

Anmäl
2011-08-30 08:03 #16 av: Jojo55

Bra kolhydrater är ju ovanjordgrönsaker och mejerier. I ditt fall skulle kanske även rotfrukter kunna komma i fråga och lite mer bär än som annars rekomenderas för oss tjockisar. Kanske t.om. en mindre mängd råris, quinoa eller liknande långsamma kolhydrater.

Anmäl
2011-08-30 09:18 #17 av: Wildrat

#15 Det är vad de flesta upplever. Nu är det inte så jättemånga som söker sig hit pga undervikt (övervikt är ju vanligast) men de som testat har fått mer muskler. Vet om två iaf som berättat sin historia här tidigare, Glennart och en till som jag inte kommer ihåg namnet på, här är en tråd i ämnet...

Mår du bra av maten du äter nu behöver du inte ändra nånting och definitivt inte peta i dig en massa jox som näringsdrycker och liknande. Grönsaker är aldrig fel men blir du sämre i magen så ät dem inte.

Jag tycker fokus på de andra svar ligger lite fel, vad är det som är så bra med hungerkänslor? Det viktiga är ju ändå att äta så jag tycker det är bättre att du bestämmer dig för att du ska äta tex tre gånger om dagen och sen bestämmer du hur mycket så du får i dig tillräckligt, resten fixar sig ofta själv. Småningom tror jag att du kommer märka i kroppen när det är dax att äta igen och då är det viktiga att inte ignorera den känslan. Hunger känns inte likadant på LCHF, den är mycket lättare att missa, bättre då att ha en "mat- och sovklocka" dvs bestämda tider då du SKA äta.

Anmäl
2011-08-30 09:38 #18 av: [tjenarehej]

KOLLA MED BITTEN JONSSON! hon kan det här med beroenden och mat.

Anmäl
2011-08-30 10:40 #19 av: _Lo_

Jag tycker att du kan äta LCHF, planera in tre mål om dagen och gärna öka på kolhydraterna lite genom att äta lite mer frukt och mjölkprodukter. Frukt är ju ändå ett enkelt och gott mellanmål som dessutom kan öka aptiten något! :)

Anmäl
2011-08-30 10:42 #20 av: carbonara

#18 Bitten Jonsson riktar sig främst till de som är sockerberoende, vad jag förstår behöver TS komma till bukt med sin ångest att gå upp i vikt.

Min dotter fick rådet att äta så allsidigt som möjligt och helst fem ggr om dagen, d.v.s. ngt litet mellanmål mellan huvudmålen. Att sluta med GI (hon kunde hela GI-tabellen utantill) och inte trassla till det för mycket.

Vilka råd ger dina läkare? Har de uttalat sig om LCHF är ngt för dig?

Anmäl
2011-08-30 11:15 #21 av: MimLan

#20 TS har redan skrivit att hon blivit av med ångesten som SLV-fixeringen gav. Hon har även skrivit att hon vill gå upp i vikt. Det är kanske stöttning och tips som är bättre i det här läget än insistera på att äta på ett sätt som ger mer ångest för henne och som alltför många har kunnat konstatera är något man mår dåligt av?

Anmäl
2011-08-30 11:20 #22 av: Wiff

Så här står det i Anna Hallins bok - LCHF för kvinnor:

Att gå upp i vikt är ofta mycket svårare än att gå ner i vikt. En viktminskning på ½ kilo är inte en omöjlighet medan viktuppgång brukar gå betydligt långsammare. 1 kilo i månaden är en rimlig viktuppgång.

Mina bästa tips för att gå upp i vikt:

1 Ha alltid tre mål LCHF-mat som en grund. Lägg till 2-3 mellanmål var dag. (låter ju jobbigt om du inte har någon matlust)

2. Välj gärna yoghurt eller smoothie till frukost då kall mat inte gör dig så mätt. Energi i drickform är också enklare att överdosera än mat som ska tuggas,

3. Ät 3-5 frukter om dagen då fruktosen och glukosen i frukten gynnar fettinlagring samt 2 dl blandade nötter.

4. Ät gärna LCHF-efterrätter med bär samt söta med honung.

8. Undvik konditionstränng och lägg din tid på muskelbyggande träning som styrketräning.

LCHF för viktminskning skapar oftast extra energi. Att gå upp u vikt är däremot nästan alltid tröttande. det är tufft att alltid vara övermätt och det tar en del tid och planering att äta så många gånger varje dag.

Slut sitat!

Anmäl
2011-08-30 11:31 #23 av: goliath

LCHF verkar vara rena mirakelkuren.. Oavsett problem som löser ju LCHF allt ;)

Ni som menar att en underviktig person som sliter med aptit och har ett ansträngt förhållande till mat tycker man kan äta LCHF, hur tänker ni då? LCHF stimulerar ju inte direkt aptit. Tvärtom. LCHF begränsar även vilka matvaror man kan äta vilket definitivt inte är fördelaktigt för någon som har problem med att få i sig tillräckligt med mat.

En sådan persons fokus borde vara att få i sig nok energi genom att äta det som personen gillar och kan få i sig.

# 17 Wildrat,

"Mår du bra av maten du äter nu behöver du inte ändra nånting och definitivt inte peta i dig en massa jox som näringsdrycker och liknande."

Hon äter ju för lite mat. Hon är underviktig och har ett aptitproblem. Precis som i behandling av en cancerpatient med ofrivilligt viktförlust pga tex behandling så är prioritet nr ett att få patienten upp i vikt genom näringstät mat och framförallt flytande näring i form av näringsdryck som lättare rinner ner och som dessutom säkrar patientens näringsstatus.

Anmäl
2011-08-30 11:44 #24 av: Wildrat

#23 Nä, LCHF löser inte allt men ganska mycket. TS problem största problem är att mat skapar ångest och det har vi anekdotiska bevis för att LCHF hjälper mot. Varför ska TS behöva äta nåt som ger denna ångest tillbaka?

Visst, det är lättare att dricka saker men då kan TS dricka saker som passar LCHF INTE konstgjorda näringsdrycker med socker och tillsatser, då får hon ju tillbaka ångsten och i värsta fall ett återfall i sjukdomen! LÄS vad hon skriver, LCHF passar henne, hon är lugnare till både kropp och psyke med denna kost än med nåt annat, varför är det dåligt?

LCHF är också konstaterat viktnormaliserande. Hur kan du sitta där och misstro folk som ätit LCHF i åratal och uppnått det de vill? Glennart blev av med acne och gick upp i muskelvikt, helt utan problem. Det finns åtskilliga såna berättelser, precis som det finns de som gått ner massor i vikt...

Det är ingen som tvingar dig att äta LCHF, eller ens vara här, men jag tycker du ska visa lite ödmjukhet inför de erfarenheter som finns här. Jag har varit aktiv på detta forum tre-fyra år och har läst om åtskilliga problem men även framgångshistorier och lärt mig av de som är här. INGET jag säger är gripet ur luften...

Anmäl
2011-08-30 11:47 #25 av: Wiff

# 23 Ja LCHF verkar faktiskt vara rena mirakelkuren. :) Om du läser vad Anna Hallin skriver (se inlägg #22) så krävs det ju vissa förändringar mot de som vill gå ner i vikt.

Däremot behöver man nog inte äta massa dumma kolhydrater för attt gå upp. Det är inte nyttigt.

Anmäl
2011-08-30 12:16 #26 av: goliath

# 24, Wildrat,

Som jag skrev inledningsvis till TS var mitt tips att fokusera på de matvaror som hon gillar och skita i om det är GI, LCHF, Low carb eller vad det kan vara.

Sen är det ju såklart en utmaning om det hon gillar har format sig efter hennes tidigare anorektiska tankebanor och bara är energifattig mat. De psykologiska aspekterna runt ångest måste kanske jobbas med men här kan inte jag säga så mycket..

Men TS verkar ju aktivt vilja trotsa anorexin och äta så att hon ökar i vikt. hon skriver tydligt att hon nu vill UPP i vikt men står stilla. Då kan inte jag göra annat än att rekommendera aptitstimulerande mat och att säkra hennes energistatus.

"LCHF passar henne, hon är lugnare till både kropp och psyke med denna kost än med nåt annat, varför är det dåligt?"

Det är klart att en diet som är aptitundertryckande passar en anorektiker. Heroin lugnar även ner en heroinist.

Rustebust, jag kan inte prata om psykologi här, men rent praktiskt så måste du få i dig mer energi om du vill upp i vikt. Du kan göra detta på många sätt men det är ofta lättare att äta mer energität mat än att äta större mängder mat. Jag listade upp ett antal energitäta matvaror. Om du klarar att äta några av dem och tycker det är gott så ska du göra det och strunta i om det är lchf, nyttigt, fullt av socker eller inte. Det är min poäng!

Anmäl
2011-08-30 12:18 #27 av: goliath

Ps. inte för evigt, men för att hjälpa dig upp i vikt.. :)

Anmäl
2011-08-30 12:27 #28 av: goliath

#22,

Ja, jag tyckte din post var förnuftig!

Speciellt: "Ät 3-5 frukter om dagen då fruktosen och glukosen i frukten gynnar fettinlagring"

Men om hon finner andra produkter som ät energitäta som hon gillar att äta tycker jag hon ska äta dem och inte bry sig om om de är fulla av socker eller inte och inte passar lchf.

Anmäl
2011-08-30 13:37 #29 av: carbonara

#TS; Jag vet inte hur du känner det inför en viktuppgång men jag vet att min dotter fick ångest av att äta sig upp i vikt även om hon insåg att hon BORDE. Hon kunde säga till sig själv och oss andra att hon ville gå upp i vikt, men det var svårt därför att ångesten ställde sig emellan; Det är en sak att vilja något i teorin och en helt annan att göra det i praktiken.

Jag är rädd för att din "anorexi" hittar en utväg med LCHF, att på den här kosten kan du äta fett och kött utan att gå upp i vikt. Det blir som Goliath skrev att ge heroin till en narkoman. Men jag vet inte, jag känner inte dig och det är verkligen inte min mening att förolämpa dig med förhastade slutsatser.

Tycker ändå, hur du än gör, att du ska ta ett snack med din läkare alt. psykiater om du har tillgång till en sådan. Du har en alltför allvarlig sjukdom för att ta råd och dåd av oss här på forumet om vad du ska äta och hur. Det bör folk som har kunskap om både dig och din sjukdom ta ställning till.

Anmäl
2011-08-30 15:19 #30 av: goliath

"Hur kan du sitta där och misstro folk som ätit LCHF i åratal och uppnått det de vill? Glennart blev av med acne och gick upp i muskelvikt, helt utan problem. Det finns åtskilliga såna berättelser, precis som det finns de som gått ner massor i vikt... Det är ingen som tvingar dig att äta LCHF, eller ens vara här"

Whats up with the drama, dude?

Anmäl
2011-08-30 15:24 #31 av: Wildrat

#30 Jag tycker du har en väldigt negativ och misstroende attityd till oss här inne hela tiden och blir irriterad när du inte ens kan läsa och svara på vad TS skriver och frågar om. Visst, du har full rätt till din åsikt men bara för att du TYCKER nånting betyder inte att det vi andra VET är fel...

Anmäl
2011-08-30 15:31 #32 av: [tjenarehej]

#20 jag trodde Bitten jobbade med ätstörningar generellt?Im sorry!!!

Det jag menade var, fråga ej på detta forum utan ta det men någon som kan problematiken, jag har själv varit anorektiker/bulimiker frisk sedan 20 år tillbaka, men jag vågar inte ge dig nått svar själv, fast jag har mina teorier men det är lixom lite för allvarligt att amatör teorisera i men håller med carbonara...lycka till!!

Anmäl
2011-08-30 15:45 #33 av: crinalina

#29 Om nu TS skulle äta en massa kött och fett utan att gå upp i vikt så vore ju inte det hela världen, rent näringsmässigt sett, eller hur? Det är ju det vi alla gör på detta forum, och vi mår bra.

TS, om du har kommit så långt som det låter på dig att du har gjort, så skulle jag råda dig till att strunta i det de flesta svarat dig i den här tråden och söka dina svar på sajten från andra som har ätit sig upp i vikt och hur dem har gjort. Om du är intresserad av att gå upp i vikt och äta LCHF så önskar jag dig all lycka till.

Till alla er andra så vill jag bara säga att jag hoppas att ni skäms över själva när ni fördömer valet hos någon som gör sitt bästa för att komma ur en svår sjukdom. JAG fick nästan ångest över att läsa era svar och jag har inga som helst matstörningar och har aldrig haft. Jag trodde vi hade det här forumet för att hjälpa och stötta varandra. Det är inte det de flesta av er har gjort i era kommentarer!

TS, kämpa på, jobba vidare på att må bättre och bättre och gå upp i vikt. om det är lchf du vill äta så ska du göra det. Lycka till!

Anmäl
2011-08-30 15:52 #34 av: [tjenarehej]

#33...nu ger jag mig men har själv haft problematiken i många år..och vet att jag ville gå upp i vikt...bara jag inte gick upp i vikt...

Anmäl
2011-08-30 16:02 #35 av: goliath

Eller kanske det är du, wildrat, som är så insnöad att du blir irriterad bara för att någon ifrågasätter dina argument?

Och varför lancera en "vi och dom" tankegång?. Hur vet du att jag inte är LCHF´are, precis som du?

Ja det är möjligt att jag har svårt att läsa men jag tycker mig urskilja rader som "Jag är underviktig", "Jag vill gå UPP i vikt", "min vikt har stått stilla", "Jag känner mig helt enkelt inte hungrig!", och delat mina tankar kring det vilka är bla att hon måste öka kcal intaget, inte äta aptitdämpande kost, givit henne råd att se till att hon får näringstillskott så hon inte får vit/mineral/spårstoff brister samt givit henne exempel på kost som är energitäta och för många tacksamma att få i sig. Jag har oxå kommenterat att det är en psykologisk aspekt som jag inte ge råd om.

Anmäl
2011-08-30 16:55 #36 av: goliath

och btw, wildrat,

"bara för att du TYCKER nånting betyder inte att det vi andra VET är fel..."

Ok, så det du menar är automatiskt fakta och det jag manar är atuomatiskt bara åsikt? Den enda som egentligen vet något här är nog TS. Vi andra kan bara spekulera och ge råd efter vår egen kunnskap och erfarenhet. Vad berättigar dig (er) att lägga fram dina (era) åsikter som fakta men avfärda andras som tomt prat?

Anmäl
2011-08-30 17:11 #37 av: Rustebust

Oj, vad många svar och olika vinklingar på LCHF för underviktiga ni verkar ha! Min första fråga gällde väl kanske mer hur länge som är normalt mellan målen efter mitt exempel av frukost!
Min ätstörning i sig känner jag mig nästan helt frånkopplad från och jag vill verkligen understryka att jag HAR psykologisk hjälp, att jag regelbundet besöker läkare och lämnar prover! Så det är inte livsfara med mig! Måste även nämna att jag är kort, 160, så min vikt är inte så skrämmande låg som den kan verka när man läser den ur kontext!

Grejen är den att jag förut (alltså, tills för någon vecka sedan) åt väldigt fettfattigt och istället fyllde upp med grönsaker men ÄNDÅ åt två ggr/dag!!! Att jag nu bytt ut grönsakerna mot fett måste väl ändå göra att jag ÖKAR i vikt. Sedan att mättnaden är behagligare och jag mår bra av mättnadskänslorna är väldigt nytt och behagligt!

Näringdrycker går jag inte i närheten av sedan inläggningstiden, något vidrigare finns inte på denna planet. Socker och sött i alla dess former tycker jag är äckligt och äter då hellre någon ostbit eller annan fet mejeri.

Till alla som är stöttande vill jag bara tacka! Att skriva i forum är något helt nytt för mig och att så många svarade är jättekul! Glad

Anmäl
2011-08-30 17:24 #38 av: MimLan

#37 Jag tror att du kommer att märka att du mår bättre över huvudtaget. Just fett är viktigt för vår hälsa. Jag åt fettsnålt innan (typrätten var kycklingfilé med ratatouille), och det blev en stor omvälvning att få in fett i kosten, att plötsligt känna mig lugn och stark samtidigt, en väldigt skön kombination.

Anmäl
2011-08-30 17:30 #39 av: carbonara

#33 Precis som du skriver, du har ingen aning om vad ätstörningar är eller hur allvarlig anorexi är för hela kroppen, även de inre organen. Det är visst hela världen om TS inte går upp i vikt, tro inget annat!

#TS Du äter på tok för lite. Två ggr om dagen utan LCHF är förstås sämre, men två ggr om dagen med LCHF är också för lite. Det är bra att du har läkarkontroller och psykologisk hjälp men om jag vore du skulle jag be om att få ett matschema för att gå upp i vikt. Någon som talar om för dig hur ofta, hur mycket och vad du bör äta. LCHF kanske är en jättebra idé för dig men jag tycker, jag tycker verkligen, att du ska diskutera din kosthållning med någon som är van vid att behandla anorektiker istället för att söka svaren här.

Med hela mitt hjärta - lycka till! Glad

Anmäl
2011-08-30 17:30 #40 av: Rustebust

#38 Jag märker det redan! Ingen mer torsk med grönsallad för min del! Nu hoppas jag bara att det kommer att börja synas på vågen!

Anmäl
2011-08-30 17:38 #41 av: Rustebust

#39 Jag ger inte mycket för sjukvårdens matscheman, och tro mig, jag har ätit efter dem och det har bara gett mig ångest och uppblåst mage! Att vi även tvingades äta lättglass när jag låg inne kan jag inte alls förstå! Sedan måste du förstå att jag INTE är din dotter, och jag är INTE ett barn som inte kan överväga för- och nackdelar med olika kosthållningar. Jag tror att det finns flera sätt att gå upp i vikt och mitt val av LCHF är ett försök att göra det utan att behöva äta typ 5-6 mål per dag. För mig är det jobbigare att äta ofta än att äta fett helt enkelt! Men efter att ha läst svaren i tråden kan jag ju konstatera att jag lungt kan lägga på mer feta mejeriprodukter och nötter!

Tack så mycket iallafall, jag kommer kanske att uppdatera min viktuppgång om någon är intresserad! Glad

Anmäl
2011-08-30 18:31 #42 av: carbonara

#41 Självklart är du inte min dotter och jag skrev att jag inte ville förolämpa dig med förutfattade åsikter. Det låter inte bra, helt otroligt, att ni tvingades äta lättglass..? Vem botar anorektiker med lättglass? Du har uppenbarligen haft oturen att hamna på fell ställe med fel rådgivare.

Eftersom du verkar vara fast besluten att fortsätta med LCHF så lycka till! Och det vore roligt, för att inte säga angeläget, att höra hur det går.

Anmäl
2011-08-30 20:44 #43 av: goliath

# 33, crinaline

"Till alla er andra så vill jag bara säga att jag hoppas att ni skäms över själva när ni fördömer valet hos någon som gör sitt bästa för att komma ur en svår sjukdom. JAG fick nästan ångest över att läsa era svar och jag har inga som helst matstörningar och har aldrig haft. Jag trodde vi hade det här forumet för att hjälpa och stötta varandra. Det är inte det de flesta av er har gjort i era kommentarer!"

Vad i hela friden är det du pratar om??

Anmäl
2011-09-03 12:26 #44 av: Wiff

I denna tråd frågar en ung kvinna om råd hur hon ska gå upp i vikt eftersom hon lider av anorexi sedan två år med inläggning på sjukhus och terapi.

Sen slutar tråden i en massa bråk. Det är ju helt otroligt. Måste ni hålla på och tjafsa i denna tråden kan ni inte försöka hjälpa Rustibuss istället.

Starta en annan tråd där ni kan bråka vidare. Det där tjafset är ingen hjälp kan jag säga. Skäms!

Anmäl
2011-09-03 13:29 #45 av: [Rocky70]

@#24 Läs inlägg 142 och 143 i den här tråden:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d74d4abc5c6a77c9d000d18-baroniet-bacon#discussions-2

Dessutom finns det också många som inte uppnåt sina mål med lchf.Så tagga ner lite.

goliath vi vet väl alla att du är på det här forumet bara för att ifrågasätta,provocera och argumentera mot lchf.Den här tråden hade du kunnat lämnat ifred.

Sen håller jag absoluy med #33 och #44.TS frågar specifikt efter råd i just hennes personliga fall och får en del råd i  början men sen blir det bara en onödig diskussion.

TS har inget personligt råd att ge dig men här är en länk till en som ger konkreta råd:

http://www.annahallen.se/ga-upp-i-vikt

Anmäl
2011-09-03 14:21 #46 av: carbonara

#44 och #45: Att få slut på "tjafset" genom att fortsätta förolämpa och tjafsa är kanske ingen bra metod.

Jag vet inte hur Goliath förhåller sig till era grova anklagelser (som inte lär hjälpa TS nämnvärt), men jag tänker inte gå in i ett försvarstal till varför jag skrev ditten eller datten eftersom tråden inte handlar om mig. Den handlar om TS, och vi har nog alla försökt hjälpa till, var och en på sitt sätt.

Anmäl
2011-09-03 14:37 #47 av: [Rocky70]

#46 Och vad gör du nu?

Har du öht läst några inlägg av goliath i andra trådar så vet också du att han inte är på forumet för att han är anhängare av lchf.Grova anklagelser???

Sen vet jag inte hur du läser och uppfattar texter men varken i inlägg 45 eller 46 är det nån som pekar ut dig eller vad du skrivit.Så varför du skulle behöva gå i försvarstal(kanske kände dig träffad).

Anmäl
2011-09-03 15:28 #48 av: carbonara

#47 Jepp, jag var en som ifrågasatte om TS skulle äta LCHF med tanke på hennes ätstörning, och det stötte på patrull.

Lägg ner. Vad tjänar TS på att du fortsätter tjafset?

Anmäl
2011-09-03 15:34 #49 av: Wiff

#45 Jättebra tips. Verkar vara en bra sida. Den åker in bland favoriter.

Anna Hallén verkar veta vad hon pratar om. Har hennes bok LCHF för kvinnor och har läst hennes andra om husmanskost.

Anmäl
2011-09-04 00:33 #50 av: Rustebust

Tack för länken till Anna Hallén, verkligen bra tips! Jag kämpar på Glad

Anmäl
2011-09-04 09:12 #51 av: Lisabet

I mina ögon verkar det som du har kommit en bra bit på vägen. Men jag tror att för mycket fokus på vikten kan vara stressande, och därmed stjälper mer än det hjälper.

Att få en sund inställning till mat, utan ångest, är grunden till välmående. En matplan är säkert en god idé, men det ska då vara en matplan som DU har satt upp (med hjälp du vill ha).

Dessutom vikten på 42kg:

En mig närstående (vuxen) tjej är ungefär din längd, 159 cm, och hon väger 42kg. Visst, hon är mycket smal, men faktiskt inte mager (byst, ända och normal mens). Hon har ingen ätstörning, hon har varit smal hela sitt liv.

Anmäl
2011-09-04 15:27 #52 av: Rustebust

# 51 Självklart är fokus på vikten stressande, och jag tycker inte att det varit något snack om det i denna tråd? Rätta mig om jag har fel! Själv väger jag mig bara när jag besöker läkaren en gång i månaden, aldrig hemma alltså!

Matplan är bra! Det är bra med lite struktur i vardagen, både för kroppen och psyket!

Angående vikten så verkar den som sagt vara väldigt individuell, för min del är detta inte en normal vikt och inget jag kan känna mig nöjd med!

Anmäl
2012-02-10 20:03 #53 av: Rustebust

Måste bara titta in och säga att jag fortfarande äter LCHF och verkligen gillar det! Sist jag var hos läkaren hade jag även gått upp i vikt :D

Anmäl
2012-02-10 20:09 #54 av: Jojo55

Toppen! Vad härligt! Hur mycket hade du gått upp?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.