Annons:
Etikettövrigt
Läst 6344 ggr
[WX5]
8/19/11, 11:02 AM

Hur sluta med bröd?

Jag är en sån där brödätare. Kan äta det till morgon, middag och kväll om det skulle vara så, istället för vanlig mat. Men hur blir jag av med detta, när jag dessutom hittat ett riktigt gott bröd som jag kan äta massor av?

Vanlig mat går bra för pasta, ris och potatis är inget jag saknar, bara brödet.

Annons:
[Alenzi]
8/19/11, 11:05 AM
#1

Jag skulle aldrig kunna sluta med bröd.. Mår fysiskt dåligt när jag t.ex. är i utlandet (söderut där det bara finns vitt bröd och kakor) och har varit tvungen att klara mig utan mitt älskade danska rågbröd i en vecka eller mer.

[WX5]
8/19/11, 11:06 AM
#2

Känner likadant. Till frukost är det enda jag får i mig.

MimLan
8/19/11, 11:14 AM
[WX5]
8/19/11, 11:18 AM
#4

Intressant läsning. Verkligen. Tål att tänkas på. Skrattande

[baronbacon]
8/19/11, 11:19 AM
#5

Hur man slutar? Man tar på sig Ärlighets-Hatten och svarar på följande frågor:

* mår jag bra FYSISKT av allt detta bröd?
* skulle jag må bättre FYSISKT om jag la av?
* skulle jag kanske tom gå ned i vikt?
* äter jag bröd för att jag mår bra av det eller för att jag är beroende av det?

Sen studerar man sina svar och agerar därefter. Steg för steg, dag för dag, en dag i taget.

[WX5]
8/19/11, 11:20 AM
#6

Tack för tipsen. Skrattande

Det skall jag tänka på.

Annons:
marter
8/19/11, 11:21 AM
#7

Har du provat att baka LCHF bröd? Det finns massor av recept att välja mellan… Det som jag tycker är godast är det som jag bakar av "Bakerix" , detta mjöl köper jag på LCHF-butiken (internetbutik). Det är en blandning av mandelmjöl och kokosmjöl mm och innehåller ytterst lite kolisar. Skrattande

Hoppas att du ska hitta något som funkar för dig. Lycka till!

[WX5]
8/19/11, 11:25 AM
#8

Nä det har jag inte testat. Än.

Effie
8/19/11, 11:25 AM
#9

Jag älskade bröd. Jag var fullständigt övertygad om att bröd (och potatis) kunde jag inte leva utan. En skiva hembakt bröd, med en tunn skiva lagrad ost, inget smör…

Men så råkade jag på en diet som jag fick för mig att testa. Ska man äta fett? Får man inte äta bröd och potatis? Nåja, några veckor ska jag väl stå ut, på ren vilja.

Det är 4,5 år sedan. Jag har inte saknat brödet. Jag har inte bakat LCHF-bröd. Jag kan passera bröddisken i affären och konstatera att det doftar gott, men jag funderar inte ett ögonblick på att köpa - det är bara inte intressant. Visst har jag ätit bröd under dessa år, flera skivor, men det är inget som lockar längre.

Och frukost, insåg jag efter några år, är inte något jag måste äta. Jag har tryckt i mig mat varje morgon i mååååånga år, och det är ganska skönt att slippa det. 

Så livet utan bröd kan funka hur bra som helst, även om man inte tror det. Får hoppas det gör så för dig också


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[WX5]
8/19/11, 11:29 AM
#10

Åh tänk om jag kunde komma dit där du är idag Effie. Skrattande

Men jag kommer nog dit skall du se.

[baronbacon]
8/19/11, 11:37 AM
#11

#10 Det gör du, tare med ro, en dag i taget.

[WX5]
8/19/11, 11:38 AM
#12

Tack. Skrattande

kaisakavat
8/19/11, 11:51 AM
#13

Här är en till som varit helt förlorad BRÖDOMAN! Mackor, jamen jösses så gott!! Kyss

Eller NOT. Skrikandes

Alltså, inte numera. Ibland kan jag känna en snabbt förbipasserande känsla av bröd/macklängtan, men den är lätt att stå emot för jag tycker inte längre att mjöl eller bröd är gott. Tvärtom. Konsistensen är motbjudande, kletig. Smaken, lätt unken-söt. Och hur mår man efter att ha ätit bröd?? Jag mår inte ens särskilt bra på LCHF-varianter - inte meningen att jag ska äta spannmål alls, tror jag.

Tänk att det kan förändras så.

Uppenbarligen var det nåt mysko med mitt tidigare brödomani.

Och för att svara på frågan: Hur sluta??

Jag bara slutade. Tjoff. Så funkar jag ofta, inga nedtrappnngar, de förlänger bara plågan och håller kvar problemet.

Men man är olika. Glad

Annons:
[baronbacon]
8/19/11, 12:11 PM
#14

Det var som jag sa i en tidigare tråd; jag skulle kunna LEVA PÅ öl och bröd, men grejen är den att jag inte skulle överleva.

[Alenzi]
8/19/11, 12:19 PM
#15

Jag tror det måste vara väldigt individuellt, det där. Jag är då rakt inte hetsätare eller matberoende på något sätt, jag har en stabil vikt, är slank och vältränad och mår ypperligt.. Och jag äter både pasta, ris, potatis etc. och MÄNGDER med bröd - och då nästan alltid ovan nämnda danska rågbröd. Som jag inte överlever utan ^^

Emil44
8/19/11, 12:26 PM
#16

Du kan börja med att göra lchfbrö och sen äta det tills du känner att du kan sluta. :)

[baronbacon]
8/19/11, 12:27 PM
#17

#15 Såklart är det väldigt individuellt, det är väl det mesta, om inte allt.

Nu är det ju så många (de flesta?) av oss INTE har stabil vikt, är slanka och vältränade och mår ypperligt… speciellt inte då vi äter bröd som är fullpackat med kolhydrater (som vi inte tål) och därifrån kommer råden.

Lynxx
8/19/11, 12:34 PM
#18

Jag äter heller aldrig bröd - men det skulle vara gott (mjukt) till maten - men jag orkar inte hålla på baka eget.

Men…& jag har faktiskt tänkt att kanske prova nedanstående - så om du skulle vilja kompromissa & prova ngt som inte lika onyttigt som vanligt bröd - kanske detta kan vara ngt? Så får du berätta hur det är, sedan ;-)

Det e dessutom lätt - bara sätta till vatten & in i ugnen!

Det e väl inte det ultimata, renläriga LCHF - men…det finns ett uttryck: I brist på bröd får man äta limpa!

http://sukrin.org/se/lchf-brod/om-lchf-brodet/

http://mindresocker.se/produkter/baking/73765__lchf_brod_lowcarb_bread_lavkarbobrod/

/L

[Alenzi]
8/19/11, 12:45 PM
#19

#17 Jag förstår :) Det är ju jättebra, om man lyckas pinpointa precis vart problemet ligger och kan åtgärda det!!

Dock tycker jag ofta det förs fram som en definitiv sanning att bröd och kolhydrater är djävulens verk (inte bara här men även i "verkliga livet"), jag kan uppleva att det saknas lite nyansering. Det kommer lite i omgångar, ibland är det den ena trenden som är "sanning", tills den avlöses av en annan. Min personliga filosofi är att lyssna på kroppen och äta.. förnuftigt. Utan att hetsa upp mig allt för mycket över innehållet (förutom att jag vägrar äta en massa fabriksskräp och annat äckel). Men nu handlar det visst inte så mycket om bröd längre, så jag skall nog lämna det vid det ^^

[sussismatte]
8/19/11, 12:50 PM
#20

Jag klarar mej hur bra som helst utan mjukt bröd. Det är de där knapriga hårda brödskivorna med mkt smör o ev ost som är sååå gott. Triggar mitt sug direkt. Kan sitta o säga "bara en till" många gånger. Fast "bara tre till" är nog det jag oftast sa. Nu vet jag att det är den söta smaken som får mej att falla (ja brödet är sött) precis som det var när jag efter 3 rökfria år trodde att jag kunde feströka. Ack nej. Samma med söta smaker. Det är bara att ta tag i det om man upplever att det är ett problem. Skitsvårt, men det enda som funkat för mej iaf.

Annons:
[baronbacon]
8/19/11, 1:04 PM
#21

Här är 2 recept (på norska för den som klarar det) som mannen som förespråkar dem lyckats bra med. Han är norsk = brödmänniska, och klarade sig heller inte utan bröd, så han styrde upp dessa:

http://lavkarboliv.blogg.no/oppskrifter.html

Mannen själv:

http://www.youtube.com/watch?v=MErRXjLlyVA

[WX5]
8/19/11, 1:15 PM
#22

Jag mår inte dåligt av bröd men jag tror att den är boven till min stora mage. Som en ölmage. Tack för länkarna. Får kolla upp dom sen när jag är på datorn.

Effie
8/19/11, 1:23 PM
#23

Jag tror att det är bra att göra som jag: bestäm dig för att göra ett uppehåll i t.ex. fyra veckor. Efter fyra veckor kan du utvärdera (blev det bättre? var uppoffringen värd det? ) och fatta ett nytt beslut. Då slipper man känslan "jag får aldrig mer äta bröd!"


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Marianns LCHF Mat & bak
8/19/11, 2:20 PM
#24

För mig när jag läser och hör sådant, så tycker jag det är hemskt!

För mig är det skrämmande att spannmålet har en så grav "beroende effekt" på säkert 100% av befolkningen.

Jag undrar vad är det i brödet som så beroendeframkallande? Vet någon? Kan det vara glutenet?

Många vittnar ju om att socker är inte så svårt att sluta med men BRÖDET kan många bara inte sluta med.

När jag uppplever en sådan känsla i mig då blir jag på min vakt. Något man INTE kan sluta med är väl det första tecknet på beroende?

//Mariann

Varmt välkomna in att besöka min mat & bak blogg!
Marianns LCHF Mat & Bak

gun92884
8/20/11, 1:36 PM
#25

#24

Tror du inte det kan ha med jasten att gora?

Hundar ar attraherade av jast, darfor maste man vara extra forsiktig om man satter jastdegar sa de inte kommer at dem eftersom det blir livshotande …

_Lo_
8/20/11, 2:03 PM
#26

Jag har ätit någon bit knäckebröd i brist på annat vid något enstaka tillfälle, men det har inte triggat mig till att vilja ha mer. Men jag kan ibland känna sug efter en nybakt, seg, vit, fluffig fralla med lättmaragrin på (ve och fasa). Det kan även vara jobbigt när sambon sitter och äter kanelgifflar… men då fixar jag nåt lchfvänligt med vispgrädde och så klarar jag mig utan brödet ändå. :) För hur det är är så vill jag inte få tillbaka den där jästa känslan i magen, som tar uppåt en vecka för mig att bli av med efter ett avsteg.

Jag är uppväxt på halvfabrikat, minimjölk, lättmargarin och vitt rostbröd så det är klart att det kan finnas ett sug kvar… men usch… inte konstigt att jag fick så mycket finnar i tonåren med den kosten! Det är synd att barn och ungdomar är utlämnade till skolans och föräldrarnas okunskap när det gäller mat.

Marianns LCHF Mat & bak
8/20/11, 3:02 PM
#27

#25 Så det kan vara jäst? Men ett surdegsbröd jäses ju om det ska vara riktigt utan jäst.

Eller menar du själva jäsningen som sker? Då skulle också vin, vinäger mm tillhöra detta beroendeframkallande?

Annons:
Effie
8/20/11, 3:18 PM
#28

#24 Jag har läst Vegomyten, och en av frågorna jag hittade där var: Är det vi som "tämjt" och utnyttjat spannmålet, eller är det spannmålet som tämjt och utnyttjat oss?

Obestämd


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Marianns LCHF Mat & bak
8/20/11, 3:20 PM
#29

ja du, jag håller på det sista Flört

jag har också läst den, väldigt bra bok.

Siggebus
8/20/11, 4:28 PM
#30

#0

Här har du en brödätare till! Glad

Åtskilliga kilon av min övervikt kommer definitivt från bröd som jag verkligen hetsåt utan att kunna stoppa.

Jag kunde köpa en ny, halvvarm, mjuk Skogaholmslimpa och direkt på raken klämma i mig 6-7 mackor med kaviar eller makrill. (makrillen var väl bra om jag skippat brödet!)

När jag började med lchf gjorde jag som kaisakavat dvs klippte rakt av! Inga nedtrappningar där inte för det funkar inte med mig - jag KAN helt enkelt inte trappa ner. Minsta lilla bröd så är jag där och frossar.

Sen är jag tyvärr en "tröstätare" också dvs jag tar till mat när jag är nere och ledsen och för en tid sedan var det dags med tråkigheter i mitt privatliv och vad tror du jag direkt tog till som "tröst"?

Jo BRÖD. Gråter Jag krängde mackor som aldrig förr och SOM jag mådde skit efteråt!

Det var inte lätt att ta sig ur det igen men nu är jag brödfri igen tack och lov. (låter inte klokt det här men det är ren och skär fakta)

Vill också berätta att jag bakat såna där lchf-bullar men det funkar inte det heller. Det "klickade" igång något sorts bröd-minne eller vad det var som hände och resultatet blev att jag vräkte i mig alla bullarna på en gång i stället för att ta en bara.

Bröd är numera bannlyst totalt i min kost…. för min egen skull.

Henkez
8/20/11, 5:04 PM
#31

Jag åt också mycket bröd förut, jobbade faktiskt på Pågen ett tag förut och då blev det väldigt mycket brödätande men sen några månader tillbaka sen jag började med low-carb så äter jag inget bröd alls och saknar det inte heller och jag har inte direkt haft några problem att sluta med det.

[WX5]
8/20/11, 5:12 PM
#32

Tänk att ett sånt litet bröd kan göra sån stor skada.

Upp till toppen
Annons: