Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 35891 ggr
odezza
8/16/11, 9:31 AM

hemgjord LCHF-pasta!

Jag har hittat ett recept på LCHF-pasta!

LCHF-recept: Pasta

3 recept på pastarätter! Och en hel del andra recept.

Jag har provat Pasta Basilika. Jättegott!

"still lost in space and time"

Annons:
odezza
8/16/11, 9:48 AM
#1

Själva pastan gör jag såhär:

1 dryg portion

2 ägg

60 gram färskost

20 gram fiberhusk (eller motsvarande)

Vispa äggen poröst

Vispa i färskosten

Vispa i fiberhusken

Låt stå och svälla i 10 minuter (kan stå några timmar)

Sätter på ugnen på 150 grader.

Sedan tar jag ett baklåtspapper, och lägger degklumpen i mitten. Oljar in ett annat bakplåtspapper, som jag lägger ovanpå (med den oljiga sidan neråt).

Först plattar jag till pastadegen med händerna, sedan kavlar jag ut den tills den blir tunn.

Tar bort det oljiga bakplåtspapperet, lägger över degen med vidhängande bakplåtspapper på en plåt, och gräddar i 10 minuter, i 150 grader.

Därefter får degen kallna på plåten, med en ren handuk över.

När jag ska skära pastan rullar jag ihop degen, och skär tunna skivor. Då får man pastan i form av långa band.

Sedan gäller det att värma pastan ihop med någon sås. Enklast är att koka creme fraiche, smaksätta, och blanda ner pastan i den.

Likadant gör jag med t ex köttfärssås.

Pastan går utmärkt att spara i kylskåpet ett par dagar, antingen hoprullad i en plastpåse, eller färdigskuren i lämplig förpackning.

Eftersom en sådan här sats täcker hela plåten, gör jag fler satser var för sig om jag ska göra till många personer.

"still lost in space and time"

[Pennylane1]
8/16/11, 9:58 AM
#2

wow! Detta ska testas!!

copia
8/16/11, 10:24 AM
#3

Spännande! Saknar egentligen inte pasta, men visst vore det gott med något extra ibland! Tackar för tipset!

Elshira
8/16/11, 10:25 AM
#4

Måste provas omgående!

Hakuna matata!

Miyu
8/16/11, 12:13 PM
#5

Vad kreativt! Härligt! Vill absolut testa men svårt att få med sig fiberhusk till USA :(

yvonnel
8/16/11, 12:37 PM
#6

Det finns ju att köpa där, psylliumfrön = loppfrö. Om du inte hittar dem finfördelade i affär eller netbutik så kan du köra det i maskin själv.

Annons:
Mumrikshumla
8/16/11, 3:00 PM
#7

OMG! Ska genast prova denna ikväll :-) Jag älskar pasta och bröd (vilket har givit mig både en ätstörning och övervikt) så när någon klurar ut sånna här fiffiga kolhydratsfattiga recept blir jag överlycklig!!

Fiana
8/16/11, 3:23 PM
#8

#6 Det skulle inte fungera, fiberhusk är bara skalen av psylliumfrön som är malda.

#5 Det ska finnas i usa, men då under annat namn

#0 Låter ju himla kul, måste testa om inte annat så bara "för att".

[Pennylane1]
8/16/11, 3:31 PM
#9

husk är ju det engelska ordet, psyllium husks borde det heta

BoelLouise
8/16/11, 6:58 PM
#10

Har provat och ätit. Gjorde lasagne. Såg ut som pasta, smakar riktigt mkt ägg, men i lasagnen blev det riktigt gott! Ska prova strimla resten imorgon och ha köttfärssås till. Mums!

copia
8/16/11, 7:25 PM
#11

Gjorde pasta med fetaost , persilja o fläsk..väldigt gott!! Gjorde den på tre ägg , kommer räcka till tre gånger tror jag.. väldigt lika tagiateller i konsistensen!!!

greensis
8/16/11, 7:36 PM
#12

Hallå, var är initiativrika egenföretagare när de behövs?Flört

Jag skulle inte göra det här receptet hemma, av det enkla skälet att vi vuxna är helt ointresserade av pasta och barnen kan äta en symbolisk mängd av den äkta. Däremot skulle jag gladeligen köpa det av någon som tycker det är kul att tillverka, för den där enstaka gången det behövs.

Samma sak med LCHF-kex och de flesta andra bakverk.

Fabricati diem, pvnc!

Mumrikshumla
8/17/11, 8:02 AM
#13

Jag provade igår och den blev väldigt lik färsk al dente pasta i konsistensen. Jag åt den tillsammans med kycklingryta med bacon och lök och grädde och den smakade ljuvligt! :-)

Till helgen blir det expriment med pastaknyten och ravioli!

Tack för receptet! :-)

Annons:
[Pennylane1]
8/17/11, 8:06 AM
#14

hoppas komma iväg till Lidl idag och se om de har osten så ska jag testa!

odezza
8/17/11, 9:48 AM
#15

Kul att ni som har hunnit testa gillade pastan! Men äras den som äras bör, jag hittade den ju på LCHF-recept! Länken finns i #0.

#12 Greensis, visst klarar man sig utmärkt utan pasta, jag har ju gjort det i 5 år… men för en gammal pastaälskare var det roligt att hitta en pasta, som man dessutom kan göra själv. Men jag förstår att det skulle bli tidskrävande att framställa en pastamiddag till en hel familj.

Själv tycker jag inte att det tar så mycket tid att fixa till pastan, lite planering bara… men då gör jag ju oftast bara en sats. Att svänga till degen tar högst 5 minuter, med ballongvispen på mixerstaven. Den gör jag samtidigt som jag gör frukost. Sedan får den stå till lunch, då kavlar jag och gräddar. Kavlingen tar högst 10 minuter, medan den gräddas i 10 minuter kan jag göra annat i köket. Sedan får den ligga på plåten tills det är dags för middagen.

Om jag gör en fet sås, räcker det för det mesta med halva satsen åt mig, för att jag ska bli mätt. Jag har ju oftast något kött till ochså. Då har jag kvar pasta till ytterligare en middag.

Jag ska prova att frysa den, när jag har något över… om det går bra, kan man ju göra några satser, och frysa in. Typ storbak… Flört

"still lost in space and time"

[Pennylane1]
8/17/11, 9:55 AM
#16

GRRR kom ju just på att min ugn gick sönder i går… undrar om det går i mikron Obestämd

Susanna88
8/17/11, 11:45 AM
#17

Åh, det här måse jag testa! Låter spännande! Glad

Miyu
8/17/11, 3:54 PM
#18

provade att göra den och konsistensen kändes lite väl mkt bröd…

SKa prova att göra tunnare och smalare strimlor idag och ha med köttfärssås.

copia
8/17/11, 5:05 PM
#19

Så trevligt detta var! Idag blev det tunna strimlor med salami, räkor och lite vitlöksost…

tistelflikkan
8/26/11, 12:14 AM
#20

detta låter ju super..!! men jag har en fråga gällande smaken - allt jag bakat med psyllium tycker jag haft en rätt oangenäm smak. hur smakar denna pastan? bismak från husken eller bara mkt ägg som det stod i ett inlägg?

***
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Annons:
Anettis
8/26/11, 8:30 AM
#21

Tack för dessa fantastiska recept! Har testat både pasta basilika och lasagne. Lasagnen var HELT underbar, omöjligt att känna skillnad mot vanlig pasta. Jag är helt såld på dessa recept. TACK igen. Halleluja. Skrattande

odezza
8/27/11, 11:29 AM
#22

#20, Jag tycker inte att det smakar mycket av husken, inte heller tycker jag att det smakar mycket ägg. För mig funkar det helt ok som pasta, dvs konsistensen känns rätt, och smaken neutral, åtminstone när jag blandar ihop det med en sås.

Jag har provat med att ha fiberhusk i oopsies, men dom tycker jag blir bättre utan.

Jag har tidigare inte funnit någon anledning att använda fiberhusk till någonting, eftersom jag har tyckt att jag har klarat mig utan tillskott av kostfiber. Utöver oopsies (som jag gör varma mackor av) bakar jag inget lchf-bröd.

Numera är pastan undantaget, tror inte att det går att få till konsistensen utan fiberhusk.

"still lost in space and time"

Sugiyama
8/27/11, 9:24 PM
#23

Åh den där carbonaran såg underbart god ut, måste provas. Tack för tipset.

gun92884
8/27/11, 10:44 PM
#24

#8

Det heter Fiber Husk har och finns att kopa neutral smak pa netrition.com eller iHerb.com och mest kanda market ar NOW. Det ar svarare att hitta 'naturlig' smak ute i health food stores eller pharmacies eftersom deras husk oftast ar smaksatt med nagon fruktsmak eftersom det anvands i preparat mot forstoppning.

lelli
8/28/11, 3:57 PM
#25

tackar för tipset/receptet ska prova lasagnen någon dagSkrattande det har jag saknat…

MissMullig
8/28/11, 4:21 PM
#26

Måste med prova längtar med efter lasange

yvonnel
8/28/11, 9:20 PM
#27

Är det någon som har prövat kokkosmjöl till sådana saker, jag ska när jag får lite lust att vara i köket lite mer än nödvändigt, mycket som är motigt just nu. Vanlig pastadeg görs ju på mjöl + ägg.

Annons:
[Pennylane1]
8/28/11, 9:59 PM
#28

kokosmjöl saknar ju helt den hopklistrande förmågan så nåt mer krävs ju definitivt. Jag har inte testat det som pasta men däremot som flôtringar som vi säger (donuts) men de höll inte alls ihop.

yvonnel
8/29/11, 12:59 AM
#29

Jag googlade och hittade på vikipedia att man har funnit gamla rester av pasta som var tillverkat av 2 olika sorters hirs. Jag har lite hirs hemma men vilken förmåga att hålla ihop vet jag inte.

300 g mjöl, vete eller durum, 3 ägg, 2 msk olivolja nypa salt.

Det är grundreceptet, PO-fiber sväller ju på vatten men kanske den vätska som finns i äggvitan kan funka för sammanhållningen om man bara tar lite. Ska prova med det + kokkosmjöl + hirsflingor. Det låter nog lite kladdigt men kanske i matberedaren. Rapport kommer såsmåningom.

tistelflikkan
8/29/11, 7:44 PM
#30

jag har också funderat på kokosmjöl. jag tänker att kokosmjöl+ägg+fiberhusk kanske är en idé?

***
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

JMW
8/29/11, 11:05 PM
#31

Har tidigare ikväll ätit köttfärssås med denna "pasta" till. Fantastiskt!!

Skar ut smala strimlor och det kändes som spaghetti. En riktig höjdare.

Nästa gång ska jag skära ut plattor och göra lasagne som jag faktiskt saknar lite grann med den här kosten.

lelli
8/30/11, 5:49 PM
#32

en fråga . kan man göra pastan dagen innan man ska äta den? o hur ska dn förvaras? nån som har koll

Silverscreen
8/30/11, 6:01 PM
#33

Jag har en lasagne i ugnen nu, hoppas det blir gott! :)

JMW
8/30/11, 6:28 PM
#34

TS skriver i #1:

"Pastan går utmärkt att spara i kylskåpet ett par dagar, antingen hoprullad i en plastpåse, eller färdigskuren i lämplig förpackning."

Annons:
yvonnel
8/30/11, 6:42 PM
#35

#33

Hur gör du lasagnen? Har du spenat i? Ostsås eller bara smät riven ost?

lelli
8/30/11, 9:09 PM
#36

#34 oj vad man kan läsa dåligt/för snabbt ibland, hehe tack iaf

gun92884
8/30/11, 9:14 PM
#37

#30

Kom ihag att nar du byter ut mot kokosmjol sa maste du lagga till mycket mer vatska. Kokosmjol suger upp vatska som en svamp … om inte mera.

Jag har precis gjort ett forsok - det var ett recept pa cinnamon scones som jag inte kunde lata vara ifred utan bytte ut halva mangden mandelmjol mot kokosmjol. Det blev bara smulor nar det var fardigt. Nu har jag tva stora burkar med jattegoda smulor som jag ska anvanda istallet for digestive kex nar jag gor min nasta cheesecake Skrattande

Silverscreen
8/30/11, 9:39 PM
#38

#35 Jag gjorde en ostsås på 3dl grädde och ca 3dl ost och sedan köttfärssås som vanligt. La allt i lager tillsammans med pastan (skuren i plattor) och sedan toppade jag med lite riven ost. In i ugnen på ca 200grader i ca 20 minuter. Det blev riktigt bra!

Sambons kommentar (utan att veta att det inte var riktiga lasagneplattor): "De här lasagneplattorna hade en liten konstig spännande konsistens…"

Nästa gång ska jag försöka få pastadegen ännu tunnare, tror det bli ännu bättre då. Men är riktigt nöjd för att vara första försöket :)

yvonnel
8/31/11, 3:43 AM
#39

#37

Tack Gun, för den upplysningen, jag gjorde någon sorts frukostbulle som eg skulla ha mandelmjöl bara men jag lyckades göra samma misstag som du. Det blev 2 hårda bullar som jag med möda tuggade i mig en av.

Nästa gång ska jag följa receptet!

odezza
9/1/11, 8:30 AM
#40

Nu har jag testat att frysa pastan, och det går alldeles utmärkt!

"still lost in space and time"

Loria
9/1/11, 7:38 PM
#41

Kanske att sambon kan förlåta mig allt ont (som att han inte får äta pasta och godis) om jag överraskar honom med detta i helgen =)

Annons:
lelli
9/1/11, 9:44 PM
#42

nu har jag äntligen gjort denna suoergoda pasta :)

Mannen tyckte oxå den var god vilket är ett stort +,(han äter inte lchf)

misty09
9/5/11, 5:23 PM
#43

Nu har jag också testat. Gjorde dubbel sats så det skulle räcka till matlådan. Tyvärr var min plåt för liten (60 cm spis) eller så tyckte jag att den skulle varit tunnare. Så nästa gång gör jag på 3 ägg till min plåt……för det blir en nästa gång…..jättegott till min korvstroganoff. Tack för tipset!!

Fridaaaa
9/5/11, 5:49 PM
#44

Låter gott!:D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MittFetaJag
9/5/11, 5:58 PM
#45

Det  måste ju gå att göra "spätsle" på LCHF manér. Receptet är enkelt med vetemjöl, salt, vatten och ägg. Vad ersätter jag i så fall mjölet med?

Nu behöver man visserligen en spätslemaskin men det borde funka lika bra med en potatispress.

http://mittfetajag.wordpress.com/

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w7LtTJr/]
[img]http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/w7LtTJr/weight.png[/img]
[/url]

[Pennylane1]
9/5/11, 7:11 PM
#46

nu har jag aldrig hört talas om spätsle men går det inte med degen ovan?

För det är ju samma ingredienser som i pasta i spätslorna eller vad de kan heta i pluralis?

MittFetaJag
9/5/11, 7:59 PM
#47

Det är "pasta från bayern". Googlar man hittar man flera bilder och recept.

Ska läsa på om de olika mjölerna inom  LCHF för att se vad man kan byta med. :-)

http://mittfetajag.wordpress.com/

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w7LtTJr/]
[img]http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/w7LtTJr/weight.png[/img]
[/url]

misty09
9/5/11, 8:30 PM
#48

Googlade på Spätzle och hittade recept. Dom flesta recept var lika, pastarecept där man häller ner bitarna i kokande kycklingbuljong och sen tar upp dom för att steka dom i smör.

Tror det kan funka bra med detta recept här ovan…….

Annons:
misty09
9/5/11, 9:16 PM
#49

Undrar om man kan pressa ner degen med en potatispress i olja och fritera. Måste testa. Kanske rent av blir som ett snacks eller pommesfrites. Eller om man kan använda det som en frityrsmet till ex grönsaker. Känns inte helt omöjligt att man kan hitta nya användningsområden för degen till denna pastaGlad

[Pennylane1]
9/5/11, 10:19 PM
#50

# 47 Ja men varför inte testa receptet i huvudinlägget denna tråd!? Det är ju i princip detsamma?

MittFetaJag
9/5/11, 10:49 PM
#51

Ska göra det med. Tänkte bara att man kan få helt olika smak om man provar olika varienter - vidgar ju vyerna lite.

http://mittfetajag.wordpress.com/

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w7LtTJr/]
[img]http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/w7LtTJr/weight.png[/img]
[/url]

[Pennylane1]
9/6/11, 8:02 AM
#52

fast jag tror många testat olika varianter och inte lyckats, under mina dryga tre år som LCHF:are är detta det första recept jag sett som verkar fungera!

[Pennylane1]
1/22/12, 3:24 PM
#53

har precis gjort pastan här, kom på att använda pizzaskäraren,  när jag skulle skära med kniv rynkade degen liksom i hop sig men den gicj det galant! Jag gjorde nog lite för tjock för jag dubblade satsen och tog bara en plåt, nästa gång ska jag förstås göra på två plåtar!

[Russinflarn]
1/22/12, 3:38 PM
#54

Kalasbra recept och gott blev det - alldeles för gott (och likt riktig pasta) för mig som triggade igång som s-tan och åt upp vad som var tänkt att bli både middag och lunchlåda.

Jäkla hjärna som tänker pasta = frossa! Gråter

[Pennylane1]
1/22/12, 3:55 PM
#55

ja nu har vi ätit, jag kunde inte äta så mycket alls! Tösen åt och märkte inte att det inte var vanlig pasta! (hon är synskadad så hon hade inte ögonen till hjälp då hade hon nog sett, för det var inte precis jämna strimlor Skrattande ) Och om jag gör dem tunnare nästa gång och saltar lite i degen för när man inte kokar i saltat vatten så blir det alldeles för smaklöst enligt min mening så blir det nog helt perfekt för vem som helst!!

Jag gjorde dubbel sats ungefär och tösen är storätare men det blev en rejäl hög kvar till hunden av pastan.

Annons:
misty09
1/22/12, 4:05 PM
#56

Jag brukar rulla ihop den stora plattan och klippa med sax till lagom tjocka strimlor då slipper man ihoprynkade degarFlört

[Pennylane1]
1/22/12, 4:16 PM
#57

ja det var också en smart idé! (fast det kändes bra att använda pizzaskäraren till nåt vettigt för en gångs skull Skrattande )

JMW
1/22/12, 4:21 PM
#58

Jag rullar också ihop till en rulle och skär med vass kniv. På så sätt blir sedan remsorna jämna och fina.

Tycker det är ett superrecept. Funkar också att göra lasagne om man skär ut lasagneplattor.

[Pennylane1]
1/22/12, 5:38 PM
#59

jag ser nu att det ju faktiskt står i # 1 , tipset att rulla ihop och skära! Ska man läsa också?  Tungan ute

Seglarina
1/22/12, 6:13 PM
#60

Gisses vad ni är kreativa!

misty09
1/22/12, 6:19 PM
#61

Vet inte om någon av er testat att göra lasagne med ovanstående pasta men kan i allafall tala om att det funkar kanon. Gjore det förra helgen och godare lasagne var det länge sen jag åt. Godare än vanlig var familjens omdömme. Blev precis som en riktig god restauranglasagne och pastan blev exakt som riktiga lasagneplattor i smakGlad

JMW
1/22/12, 6:52 PM
#62

Precis som jag skrev ovan så funkar det alldeles utmärkt till lasagne. Det jag gör är att ha den vita såsen riktigt tjock eftersom dessa plattor inte suger åt sig någon vätska som vanlig pasta gör.

Annons:
berittis
1/22/12, 7:02 PM
#63

Jag har gjort både "tagliatelle" och lasagne av det här receptet. Kanongott. Jag har saltat lite i smeten för att det inte ska bli helt smaklöst. Dessutom låter jag inte smeten svälla utan häller ut den direkt och brer ut med en plastskrapa. Sen låter jag den svälla. Tycker att det fungerar utmärkt.

Seglarina
1/22/12, 7:10 PM
#64

Vad har ni i lasangen förutom dessa fantastiska pastaplattor?

Sweli
1/22/12, 7:32 PM
#65

OH vad jag tycker om detta forum Skrattande

Vilka jätte goda recept hittar man här

Tack, tack alla kreativa människor

berittis
1/22/12, 7:48 PM
#66

Köttfärssås med krossade tomater, grädde och ost. Jag ids inte göra både köttfärssås och bechamelsås, det blir allt-i-ett. Riven ost överst.Glad

misty09
1/22/12, 7:56 PM
#67

Jag gör en köttfärssås med krossade tomater, örter mm. Sen gör jag en form av bechamelsås på hälften grädde, hälften laktosfri mjölk(2,7kh/dl) och reder lite med redix.

Varvar sen köttfärssås, ost, sås och plattor. Ost överst. Jag tycker faktiskt att plattorna suger lite vätska för den blir krämigare efter gräddning än innan eller så är det inbillning.

Seglarina
1/22/12, 8:25 PM
#68

Mmmm. det låter härligt. Men undrar om jag törs göra den nu när jag har bestämt mig för att inte utöva sånt tryck på vågen framöver? Det låter som om det kan bli förmycket ätet.Obestämd

Elsaelita
1/27/12, 5:11 PM
#69

pastan är toppen!! Så kul att kunna göra egen pasta igen..
jag brukar  använda det här receptet som är perfekt för 2 plåtar och lagom tunn/tjock

http://lchfgourmet.se/middags-recept-lchf/tillbehor---pasta-gratang-mos/grundrecept-pasta-lchf/

Annons:
magma
2/8/12, 9:00 PM
#70

Jag måste ha gjort något väldigt fel, för min "pastadeg" blev en seg, limliknande klump som knappast gick att "breda ut" på en plåt- trots extra ägg i . Jag fick lov att lägga klumpen mellan två bakplåtspapper och med våld baka ut den med en brödkavel! Tungan ute Den gick således inte att få speciellt tunn, det blev några rejäla plattor dock som jag använde till att göra lasagne med…

gun92884
2/8/12, 11:31 PM
#71

#70 skrivet av magma

Nästa gång låt inte degen svälla INNAN du breder ut den, så ska du se att det går lättare. Jag bakar mitt bröd på bara fiberhusk och häller upp smeten medan den är flytande och låter den svälla i bakformen. Väntar jag tills den har svällt i tillredningsbyttan så får jag skrapa ur den och pressa ut den i formen.

gun92884
2/8/12, 11:33 PM
#72

Aha! Jag VISSTE att jag hade sett detta recept förut

LCHF-recept: Pasta

och att det fanns recept på lasagna …

magma
2/8/12, 11:40 PM
#73

Hm, det gjorde jag inte… Lät den svälla alltså. Det hjälpte inte… Skäms

JMW
2/8/12, 11:45 PM
#74

#73 skrivet av magma

Kan du ha råkat få för mycket fiberhusk?

Jag brukar låta min svälla och kavlar sedan ut mellan oljade bakplåtspapper. Funkar hur bra som helst.

magma
2/8/12, 11:48 PM
#75

Ja suck… Antagligen, något fel blev det iallafall. Får göra ett nytt försök när jag återhämtat mig Tungan ute

misty09
2/9/12, 7:36 AM
#76

#74 skrivet av JMW

Precis så gör jag också. Har gjort denna pasta tre ggr nu med samma resultat. Funger hur bra som helst. Måste vara fiberhusk mängden eller sorten som spökar om det blir segt.

Annons:
konichiwa
2/9/12, 11:20 AM
#77

Kanhända att ni har olika märken av fiberhusk? Kolla in Mariannsmatobak idag där hon skriver om det!

gun92884
2/9/12, 11:32 AM
#78

#77 skrivet av konichiwa

Jag nämnde det också i en tråd utifall någon köper sin husk från Staterna. Här säljs POWDERED och WHOLE psyllium husk. De ser snarlika ut men degarna blir olika. Powdered är 'tätare' så ger en mycket stabbigare deg. Jag använder alltid Whole husk.

odezza
2/9/12, 11:33 AM
#79

magma, jag använder finax psyllium, en grön påse, för det vanliga gamla fiberhusk finns inte längre i mataffärerna där jag bor. Och det fungerar utmärkt för mig…

Från början lät jag degen svälla i bunken, innan jag kavlade ut den mellan 2 plåtpapper. Jag behövde dock aldrig använda våld.

Sedan såg jag att någon gav det smarta rådet att hälla ut degen på bakplåtspapperet, och låta den svälla på plåten.

Numera gör jag både och… dvs häller ut degen, låter den svälla, och sedan kavlar jag till det sista, med ett oljat papper. Då får jag den jättetunn.

Jag tror att det har blivit något fel på mängderna vid ditt försök, eftersom degen blev för tjock och stel…

"still lost in space and time"

Seglarina
2/9/12, 8:28 PM
#80

Jag har köpt ett "bakplåtspapper" i cilikon, bra ur miljösynpunkt för att det återanvänds. Om man har två sådana istället för oljat bakplåtspapper borde gå lika bra eller? Och då behöver man inte plja kanske, låter lite kladdigt.

JMW
2/9/12, 8:49 PM
#81

Jag gjorde pasta ikväll och testade att hälla ut smeten direkt på bakplåtspapper och bre ut det tunt med slickepotten. Funkade kanon! Inget kavlande.

#80 skrivet av Seglarina

Är inte de där silikongrejerna ganska tjocka? Ser du degen om du lägger en sådan ovanpå och kavlar?

Seglarina
2/9/12, 9:06 PM
#82

Nej dom är inte tjocka, det bör gå att se degen igenom. Jag ska köpa en till och prova.

JMW
2/9/12, 11:24 PM
#83

#82 skrivet av Seglarina

Ja, berätta sedan hur det funkade. Jag funderade själv på en sån för när man fått på smeten så liksom veckar sig pappret och det är irriterande. Flört

Annons:
Annette I
2/11/12, 7:29 PM
#84

Jag kör alltid med silikonpapper..Det är mkt lättare att få ut degen och det fastnar aldrig som det kan göra med vanligt bakplåtspapper ibland. Dock behövs det lite olja, då blir det bäst!!
Har man bara ett "silikonpapper" så är det lättast att ha det överst eftersom det lossnar bäst.

Seglarina
2/12/12, 12:09 AM
#85

Bra att någon redan provat.Glad

MissMullig
2/26/12, 5:14 PM
#86

Varför kom jag inte på det har ju flera varianter av dessa*L*

Sweli
2/26/12, 6:05 PM
#87

Var hittar man silikonpapper? Jag har bara silikon för att lägga in i ugnen eller för att ha som underlag till baket.

Är det något speciell tunn silikon?

Elshira
2/26/12, 7:08 PM
#88

Jag har aldrig haft något tunnt silikonpapper, däremot teflonpapper.

Det ser ungefär ut som ett vanligt pakplåtspapper, 0.5 mm tjock eller så och av någon fin väv. Och her då en glansig yta som är belaggd med teflon. Fungerar bra även till sådant som har en tendens att sitta fast när det är varmt (det brukar ju släppa när det svalnar annars, men det är ju itne alltid man vill det…).

Hakuna matata!

Annette I
2/27/12, 9:07 AM
#89

Haha..jag menade teflon:S

Seglarina
2/27/12, 10:58 PM
#90

Aha. Fast jag menade silikon, fast papper kanske inte man kan kalla det. Det är som tunna ark av gummi, kan fås i olika färger, mitt är rosa. Knölade ner det i en gammal aluminiumform häromdagen när jag skulle baka sockerkaka, eftersom det sägs att det är sånna formar man ska ha. Det funkade det medGlad

Annons:
gun92884
2/28/12, 11:42 AM
#91

#90 skrivet av Seglarina

Det är Silpat du pratar om kanske? Jag har flera stycken och de är bra. Men när de har använts mycket så fastnar det på dem också till slut …

dejsi
2/28/12, 1:03 PM
#92

Enklaste pastan är bandpasta á la lchf. Skalade remsor av zuccini som läggs i kokt vatten 15 sek.

Gott med!

[myrholingen]
2/28/12, 1:27 PM
#93

Någon skulle testa att fritera pastan?

Fungerade det?

Sweli
2/28/12, 1:52 PM
#94

#92 skrivetav dejsi det kan vara enklare och gott men det är så långt från pasta som man kan komma.

[Pennylane1]
2/28/12, 2:16 PM
#95

ja det var väl nästan som reaktion mot alla mer eller mindre konstiga varianter som denna väldigt pastaliknande pasta kom fram, finns många trådar med de där varianterna…

Andina
2/28/12, 5:16 PM
#96

Men var i allsin dar har jag hållt hus? Hur kan jag ha missat denna tråd??? Förvånad Jag som är f d "Pasta-idiot"… Har verkligen varit sugen på pasta idag eftersom jag har ett paket nötfärs som jag ska göra något av. Nu blir det pasta - därmed basta!

Tack alla för denna tråd! Skrattande

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annette I
2/29/12, 8:49 AM
#97

Kolla in pastarecepten på våran sida, massor av pastarecept att prova

lchfgourmet.se

Annons:
little misschocolate
7/9/12, 10:52 PM
#98

Den här pasta funkar kanon bra att köra i pastamaskin! Ett tips om man vill göra lite olika varianter av pasta som spagetti, tagliatelle och lasagneplattor.. Glad

Go & Gla, Kexchokla!Cool

Susanna88
8/12/12, 7:16 PM
#99

Sådär, nästan exakt ett år efter att jag läste det här receptet första gången gjorde jag faktiskt ett försök med pastan! Himla gott! Över förväntan! Skrattande

anise
8/31/12, 7:34 AM
#100

Glad

Tag vara på ditt liv,det går inte i repris

Upp till toppen
Annons: