Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt

Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå upp i vikt

hur går man UPP i vikt??

2011-07-20 20:20 #0 av: Kisssssik

vet inte om de va rätt ställe o skriva på men jag äe 15, och SKITSMAL, på gränsen/något underviktig , men saken är den att jag äter jättemycket, kan äta mer än hela min familj tillsammans på en dag, men går inte upp i vikt? allt jag stoppar i mig sätter sig på magen så den putar ut o ser typ svullen ut. jättejobbigt för jag är jättesmal på t.ex armar, ben o så. äter rätt mycket skräpmat/godis o sånt men även vädigt mycket nyttigt, och rör inte på mig så mycket, är ganska lat.

kan någon hjälpa mig?? (är vegetarian) :)

Anmäl
2011-07-20 20:43 #1 av: Million

det där låter väldigt likt mig när jag började med lchf! jag var jättesmal, på gränsen till underviktig, samtidigt som det fett jag hade på kroppen inte var så smickrande.
jag åt en hel del godis men gick inte upp nämnvärt.. bara lite mer fett.

jag började med lchf och styrketräning och började stadigt gå upp i vikt, men i form av muskler.. mycket snyggare alltså =) och mina magproblem gick över nästan direkt.

jag var också vegetarian när jag började med lchf men det funkade rätt bra. jag åt mycket ägg, ost, keso osv.

även om du inte är intresserad av träning tror jag det kan vara bra för dig att testa lchf. =)

Anmäl
2011-07-20 20:45 #2 av: Kisssssik

#1  lchf ?? :p

Anmäl
2011-07-20 20:53 #3 av: OneManArmy

Äter mer

Anmäl
2011-07-20 21:47 #4 av: Kisssssik

#3 haha men skojar du?  helt ärligt stoppar alltid när i munnen minst var 5:de minut. så nej de skulle ba va helt sjukt o äta mer. t.o.m mina kompisar säger att jag äter föör mkt , ändå syns det inte på mig.

Anmäl
2011-07-20 23:50 #5 av: Sindri

LCHF betyder Low Carb High Fat (lite kolhydrater - mycket fett), vilket är vad det här forumet handlar om, d v s de flesta här äter så och alltså minimalt med kolhydrater. I det ryms ju inte så mycket skräpmat som du förstår. Och jag skulle starkt råda dig att sluta med skräpmat och godis. Jag var själv för smal i tidiga tonåren och trodde lösningen var att äta godis/kakor/bakelser. Istället blev jag en sockerråtta -med putmage. Led av svajigt blodsocker i många år och var antagligen på väg mot diabetes när jag hittade detta.

Det kan finnas flera orsaker till att du inte går upp i vikt, men det är näring du behöver - inte socker och stärkelse.

Gå till vårdcentralen och ta prover på sköldkörtelfunktionen.
Att magen putar ut behöver inte vara "allt du sätter i dig", det kan vara överkänslighet mot gluten. Svårt att skippa kanske när man är vegetarian, men det finns många här på forumet som är vegetarianer.

I rubrikerna här till vänster finns en som heter Vi som vill upp i vikt.

Anmäl
2011-07-21 06:47 #6 av: OneManArmy

Jupp du ska äta mer, börja käka mycket nötter, grädde, olja och liknande som är lätt att få i sig och är väldigt kcal rika.

Anmäl
2011-07-21 07:20 #7 av: Jojo55

Kortfattat innebär lchf att man utesluter bröd, ris, pasta, potatis, sötsaker allt spannmål godis och kaffebröd ur kosten. Isället äter man mer fett. De flesta mår väldigt bra av det eftersom det är vad människan är anpassad för att äta från början. Kolhydrater som t.ex. bröd är ett ganska sentida påfund i människans historia. Lchf brukar även kallas "artegen föda". Om du vill lära dig mer om detta så läs på kostdoktorn.se

Anmäl
2011-07-21 11:51 #8 av: Million

Du kanske inte behöver äta MER som i större mängd, men näringsrikare! Att äta mer onyttig mat kommer du inte att tjäna på.

Jag kunde äta som en häst men var smal som en sticka.. tills jag började äta riktig mat istället för massa kolhydrater.

Anmäl
2011-07-21 12:56 #9 av: Kisssssik

#6 fast äter typ nötter och olja varje dag, däremot inte grädde ewu...

vad är "riktig" mat med mer fett? xD

Anmäl
2011-07-21 14:09 #10 av: Lolivia

Som # 7 påpekade:

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Kosten är viktnormaliserande. Är du överviktig bör du alltså gå ned och är du underviktig så bör du rimligtvis gå upp. Spana in länken nu vettja! =)

Anmäl
2011-07-21 14:11 #11 av: Lolivia

Kan tillägga att jag har en kompis som nyss drabbats av en blodpropp i benet och hon har inte ens fyllt 30 och är dessutom en riktigt smalis som alltid har stoppat i sig exakt vadsomhelst, gärna en massa kakor och lite "riktig" mat...

Anmäl
2012-03-01 21:55 #12 av: Athenasmatte

Det var samma med mig; kunde äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Jag var så spinkig att det var oattraktivt. Men sen började jag på LCHF och har nu lyckats gå upp fem kilo Skrattande. Fem kilo kanske inte låter så mycket, men för mig är det det! Jag tränar också, men det har jag alltid gjort. Skillnaden när jag började med LCHF är att mina muskler äntligen började växa! Det hände inte så mycket med dem storleksmässigt förr, trots att jag tränade mycket.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.