Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Candida?? Pinsamt men viktigt!

2011-07-19 01:16 #0 av: Lolivia

Nu måste det frågas även om det känns lite pinsamt, men eftersom alla kvinnor ju begåvats med en mus så tänker jag att jag knappast är ensam.

Har stött på ordet "candida" ca en miljard gånger på det här forumet. Många symptom verkar ju rätt så extrema men jag börjar fundera på om jag har en släng av detta otyg.

Har under säkert de senaste sex-sju åren sett det som en del av mensperioden att det under några dagar innan kliar så inåt helvette (ursäkta spårket) i den stackars musen. Alltså, det kliar sådär så att man bara inte kan värja sig fråna att klia. Allt man vill göra är typ att bara lägga sig och klia stackaren vilket såklart är vad man gör också. Som ni förstår så blir den inte så glad av det och ont får man.... Jag har liksom vant mig vid detta och nästan accepterat det som en del av mensen, liksom att "jaha, om fyra dagar får jag nog mens". Har liksom tänkt att "slemhinnorna blir väl lite känsliga och hormonerna lite galna så det är väl inte så konstigt". Nu undrar jag följande: "Ska" det vara så eller kan det vara denna ökända candida?

Det ännu mer märkliga är att jag upplever att det har eskalerat lite senan jag började med lchf (har just firat en månad med kosten). I nuläget ska jag inte ens ha mens men det kliar, kliar, och KLIAR! Ska inte Candida mildras med lchf?

Ja, vad tror ni. Kan det vara helt "normalt" att det kliar eller liknar detta candida? Har man alltid candida i kombination med andra symptom? Blir inte riktigt klok på det. Nämnas bör att jag inte har någon otäck könssjukdom eller så, det vore annars en skum sådan som enbart dyker upp innan mens.

Snälla hjälp! Detta är inte särskilt kul alls / L

Anmäl
2011-07-19 04:20 #1 av: [RockarFett]

Jag har samma erfarenhet som du.Är också drabbad av detta och att det blev värre sedan LCHF-kostomläggning.Har förstått det som att Candida som är en svamp som lever av socker får hungersnöd och protesterar.Kan inte riktigt förklara -har läst mig till det här på Kif.

Tydligen ska man unvika mögelost - ex. Brieost samt socker och mjöl förstås och en hel del annat i matväg , jordnötter har jag för mig (?)

Jag har lindring av att använda Aco creme intim.Min gynekolog har ordinerat Dactaort-salva som jag tror förutom svampdödare inneåller kortison.Inget att ta till utan läkares ordination kanske men finns receptfri i alla fall.

Anmäl
2011-07-19 06:59 #2 av: Wildrat

Tror inte det är candida utan du är känslig för den ändrade bakteriefloran som blir strax innan mens. Det är som början till bakteriell vaginos vilket också kliar.

BV ändras inte med LCHF. Istället kan du använda mjölksyregel eller vagitorier som finns på apoteket (Lactal el dyl). Om du använder tampong under mensen så rekommenderar jag Ellen tamponger som också innehåller snälla grejjer (mjölksyra eller mjölksyrebakterier. Använder du binda så använd såna av ekologisk bomull (Natracare eller Lingonvecka). Eller så köper du en menskopp, den påverkar inte alls.

Efter mens kan du använda Lactal igen nån dag...

Den här "kuren" hjälper mot både mild BV och mild candida och har hjälpt mig bli av med besvär...

Anmäl
2011-07-19 08:23 #3 av: Aniara4

Jag tror absolut det kan vara candida! Det är vanligt att det blir värre före mens. Och som nämnts ovan kan det bli värre innan det blir bättre när man stryper sockertillgången. Får du också som en beläggning? I så fall är det definitivt svamp.

För mig har det också blivit mycket värre båda gångerna jag har satt in en hormonspiral. Första gången åt jag inte LCHF och hade ett rent helvete och dessutom omöjligt att få gynekologtid - och MVC ville inte befatta sg med det om det inte var en könssjukdom. LCHF hjälpte, men det försvann inte helt förrän jag fick Fluconazol-kapslar.

Den här gången har jag fått ett mindre uppsving i samband med ny hormonspiral, och det blev väl inte bättre av att jag spårade ur med kolhydraterna ett tag. (Möjligen var det hormonerna som orsakade urspårningen också, jag kan få ett galet sötsug i samband med pms även när jag ätit strikt LCHF månader i sträck).

I trådarna om Candida har du säkert sett massor av tips och huskurer, och du får ta ställning till vilka du tror på och vill pröva. Förutom att äta LCHF förstås och kanske med extra svamp-restriktioner. Något jag tycker hjälper mig är Pau d'Arco-te. (Kallas även Lapacho och något mer jag inte kommer på just nu). Magen blir bättre av det också. Jag har vanligtvis svårt att ta probiotika, men när jag har druckit teet ett tag kan jag börja smyga in LactoVital utan att magen blir helt galen. Och det hjälper underlivet samtidigt.

Sen skadar det aldrig att använda såna mjölksyrekapslar i "andra änden" som #2 pratar om, men de kostar en del.

Undvik de recepfria salvorna på Apotetek, de är väldigt allergiframkallande enligt den gynekolog jag till slut fick tag på.

Anmäl
2011-07-19 09:33 #4 av: [Pennylane1]

TS , trots att ämnet inte var det roligaste måste jag bara tala om att jag tycker du skriver så härligt! Har sett det i andra trådar också men inte kommit mig för med att påpeka det! Det är en konst i sig att kunna göra en text om något så äckelpäckligt till underhållning! Är du kåsör på riktigt? Annars kanske du skulle försöka dig på skrivarbanan!

Anmäl
2011-07-19 09:57 #5 av: Fettpärlan

#4 jag håller med förgående talare.

Anmäl
2011-07-19 12:15 #6 av: tistelflikkan

jag har haft JÄTTEMÅNGA omgångar svamp i underlivet tidigare (inte speciellt ofta de senaste åren dock). de tips jag fått från ungdomsmottagningarna jag varit på är att använda Intimcreme från apoteket, precis som resten av kroppen kan man behöva smörja in också där ibland. använd ALDRIG parfymerad tvål/duschcreme i underlivet och om du har manliga sexpartners, ställ ultimatum på att inte heller de tvättar med parfymerat. jag/min partner brukar köpa oparfymerad lactacyd vilket funkar bra. använd bomullstrosor och försök gå utan så ofta som möjligt :)

om du vill testa om det är svamp så kan du ju köpa ett paket canesten och använda och se om det försvinner. köp dem med både vagitorier och kräm, eftersom det kan komma "inifrån" och i så fall så kommer det tillbaka om du endast använder kräm. dock så kan man bli immun mot svampmedicin så det är bra att kolla hos gyn först.

i min erfarenhet låter det konstigt att det kliar endast innan mens och sen försvinner. när jag haft svampinfektioner har de inte försvunnit förrän de fått behandling, ibland har det krävts två behandlingar. men som sagt, gå till gyn är alltid bra för att få lite bättre koll på vad det är och slippa oroa sig :)

Anmäl
2011-07-19 12:27 #7 av: Wildrat

#6 "i min erfarenhet låter det konstigt att det kliar endast innan mens och sen försvinner."

Det är därför jag tror att det inte är candida utan en mild bakteriell vaginos som kommer av att ph ändras runt mens. Fel bakterier blir lite för många helt enkelt och ställer till problem.

Anmäl
2011-07-19 14:23 #8 av: kreativika

Har oxå samma problem men såfort det börjar så smörjer jag in med aloe vera kräm, funkar hur bra som helst.

Candida kan yttra sig på så många sätt, men jag har ingen aning om det blossar upp mer eller mindre när bakteriafloran ändras, annars går det ju att ta prov hos vårdcentralen för att se om man har candida eller inte.

Anmäl
2011-07-19 14:41 #9 av: [Bärnsten]

Har läst att man kan kolla om man har candida genom ett enkelt test:

spotta i ett glas vatten direkt på morgonen, bildas det trådar inom 5-60 min = candida, löses spottet upp, då är det inte candida.

Anmäl
2011-07-19 23:29 #10 av: Lolivia

Hej!! Vad glad jag blir över at ni har svarat så hjälpsamt och utförligt!!

Har läst igenom alla svar och även plöjt lite annat på nätet. Måste säga att jag blir mer och mer inne på att det faktiskt är Candida jag har (känns mycket bättre än att säga "svamp". Hu!). Detta p.g.a. att jag läst att det för många dyker upp innan mens eftersom slemhinnorna är känsliga då och eftersom det inte ger illaluktande... eh, grejs (jag har alltid trott att Candida innebär otäck odör men så är ju inte fallet). Dessutom verkar det ju extra troligt att det är just Candida efersom det har blivit värre med lchf. Gillar verkligen tanken på att den objudna gästen kämpar för glatta livet och att det är ett täcken på dess, förhoppningsvis snara, död. =) Känner liksom "kom igen då din irriterande jävel! Du har bebott mig några år för länge! Nu ska du få smaka på ond bråd hämnd!" =)

Det ska onekligen bliintressant att se hur detta slutar!! Känner mig förhoppningsfull! Ser även fram emot att slippa säga "alltså, jag kliade mig i ljumsken... kanske såg lite skumt ut...", hehe.

#4 och #5: Tack! Vilken komplimang! Vad glad jag blir över att ni tycker på det viset! Har mer tänkt att folk på forumet eventuellt upplever mig som lite irriterande eftersom jag har varit inne i en brutal och aldrig sinande frågefas sen jag registrerade mig här =) Måste tyvärr svara att jag inte jobbar som kåsör eller något liknande... Har däremot ibland funderat på att läsa till kulturjournalist just eftersom jag gillar att skriva. Om någon vill anställa en outbildad kåsör så är det bara att mejla, hehe! Skriver ifs väldigt mycker låttexter på engelska men dessa är inte direkt inkomstbringande i nuläget i alla fall =)

Anmäl
2011-07-20 00:14 #11 av: athiria

Det finns en bok som heter Candida- vår tids folksjukdom, möjligt att den finns på ett näraliggande bibliotek om du är intresserad:D

Anmäl
2011-07-20 00:19 #12 av: Lolivia

Den ska jag absolut läsa och absolut inte råka ta fram och lägga på bordet om jag går på dejt! =) Tack för tipset!

Anmäl
2011-07-20 00:43 #13 av: Fettpärlan

#12 ska du på dejt kan du ju alltid frysa in boken!:)

Anmäl
2011-07-20 01:13 #14 av: Lolivia

HAhahahahahahhahahha! Det är nog större risk att jag skulle råka frysa in killen p.g.a. nervositet! =)

Anmäl
2011-07-20 01:21 #15 av: Fettpärlan

Se då till att du inte har boken i frysen för då kan det bli riktigt pinsam.

Anmäl
2011-07-20 01:35 #16 av: shamani

#15  Nu ser man ju inte det, men brukar inte ev ljus i frysen slockna när man stänger dörren /locket? FlörtCool

Anmäl
2011-07-20 09:21 #17 av: Aniara4

Just det: använd inte tvål i underlivet! Jag fick tipset att tvätta med barnolja, det lät lite konstigt och ofräscht tyckte jag först, men funkar klockrent!

Anmäl
2011-07-20 09:24 #18 av: Aniara4

Här är en bra sida med råd från en tjej som vet vad hon pratar om:

http://www.lobel.nu/candida/

Anmäl
2011-07-20 10:06 #19 av: mooonlight

#17 Du är något på spåret...
Ingen tvål, och ingen parfym, egentligen inga kemikalier alls.

Förr hade jag grym klåda där nere emellanåt och fick både Dactacort och Canesten utskrivet, och båda hjälpte - kortvarigt. Sen snubblade jag över en väldans lång tråd på något forum, där TS tipsade om att tvätta underlivet med olivolja (tror det var virgin det talades om), och sen fanns ett otal inlägg från kvinnor som var tacksamma för tipset.

Jag provade med extra virgin som jag hade hemma och sedan dess har jag haft en sån där flytande-tvål-pump fylld med olivolja i badrummet och klåda har jag inte ens tänkt på i flera år.

Kan kanske vara värt ett försök?

Anmäl
2011-07-20 10:44 #20 av: Lolivia

Hej igen! Måste ge en eloge till min mor som, så länge jag kan minnas, som i princip förbjudit användning av tvål till underlivet och även en eloge till min far som alltid sa att man skulle torka "framifrån och bakåt" =) Som min mor propagerar så brukar jag faktiskt oftast tvätta med vatten och ibland med någon slags olja.

Som sagt är det ju svårt att veta exakt vad det är men jag är inne på Candida p.g.a. det jag skrev tidigare och dessutom p.g.a. en annan otäck grej... Alltså, tycker ju att detta är lite pinsamt så jag fjantar mig och gör en omskrivning. Alltså, ni vet den vita, proteinrika mejerivaran som lchf:are tycker innehåller för lite mkt fett och som ofta används i sallader och bröd etc... Alltså ja, så ser det ut och det är rätt brutalt Gråter Ingen obahaglig lukt dock som tur är.

Nu till en ny fråga: Om det är så att detta är Candida som kämpar för överlevnad, hur länge kan det hålla i sig tror ni? En månad, ett år? Jag är såååå glad för att jag är ensam på jobbet för mitt betende ser verkligen suspekt ut... T.o.m när jag är på stan så måste jag ibland slinka in i en provhytt och bara KLIAAAAAAA!

Är faktiskt även helt öm i brösten och även detta på "fel" tid. Är INTE gravid, för om det visar sig att jag är det så måste jag starta en ny religion! Även mindre celluliter och detta på en månad! Mycket som händer nu, positivt och negativt...

# 18 Tack för länken! Ska kollas! Förresten så spanade jag även på din blogg! Vad klok du är!

Hej då en stund! Kli! kli! Kli!

Anmäl
2011-07-20 11:00 #21 av: Fettpärlan

Min höna (min mors benämning på det kvinnliga könsorganet) är helt perfekt sedan jag började med den här dieten. Iofs brukar det bli lite obalans vid mens och det har jag inte haft sedan jag började med LCHF. Men det borde vara på gång nu.

Däremot tänkte jag ställa frågan om man kan ha Candida i naveln? Jag har nämligen något som vi i mina kretsar kallar för stinknavel? Min navel luktar alltså inte hallon. Det luktar verkligen apa. Jag har hört mig för bland stadens folk och det verkar inte vara en ovanlig åkomma. Varannan kvinna jag talar med verkar lida av den här stinknaveln.

Är stinknavel något som folk vill kännas vid här inne? Eller är jag ensam?

Anmäl
2011-07-20 11:07 #22 av: Lolivia

Hurra! Jag har i alla fall inte stinknavel!! Alltid nåt! äR detta möjligen motsvariheten till männens läskiga navelludd?? =)

Som jag förstår det så kan man ju ha Candida på naglarna, i hudveck, i munnen etc så det låter ju inte helt ortoligt men jag överlåter svaret till någon mer kunnig...

Anmäl
2011-07-20 11:13 #23 av: Fettpärlan

Det kanske beror på hur naveln ser ut kom jag på nu. Min navel är galet djup så det kanske beror på det? Det borde vara olagligt att klippa av navelsträngen så långt in som som man har gjort på mig.

I en djup navel fastnar det ju lätt både ludd och bakterier som kan lukta illa.

Anmäl
2011-07-20 11:37 #24 av: Lolivia

Men stackars dig och lillnaveln! Går det inte att styra upp på något vis?

Anmäl
2011-07-20 11:47 #25 av: Lolivia

# 18

Tack för mycket bra info!

Anmäl
2011-07-20 11:52 #26 av: Lolivia

Förresten. Kommer nu på att jag ofta har ätit antibiotika p.g.a. upprepade förylningar, infektioner och inflammationer. Har även fått en veckas antibiotikadropp då jag låg inne på infektion p.g.a. någon otäck grej som skötersorna kallade för "Mördarbakterien". Vad det var vet jag inte exakt för jag sov bara och fick morfin. Inte roligt iaf =(

Ser nu att det finns många bidragande orsaker till ev. Candida. Ni som har haft detta, hur lång tid kan det ta innan den dör???

Anmäl
2011-07-20 11:52 #27 av: Fettpärlan

Man får aldrig glömma Mia och Klaras enkla knep mot "kli i paradiset":

http://www.youtube.com/watch?v=Yd2NqeTO1oo

Anmäl
2011-07-20 12:01 #28 av: Lolivia

Haha! De är ju så sjuuukt bra!!

Får du/ni chansen börde du/ni se "Köttets Borg" med Teater Bartolini. Skickar ett klipp som är reklam för föreställningen. Damen till höger är vän till mig och ungefär lika rolig i verkligheten =) Obs! Inte för känsliga, stela personer med lågt i tak! De uppträder på Trästocksfestivalen i Ske-å i helgen!! Flaggar även för denna trevliga gratisfestival!

http://www.youtube.com/watch?v=xSWuAmYZKLI

Anmäl
2011-07-20 12:57 #29 av: Lolivia

# 9 eller nån som vet:

Om man har candida i musen, har man det per automatik överallt då eller... Alltså tänkte på det där med att spotta i ett glas och testa. Min tunga ser ju helt normal ut...

Anmäl
2011-07-20 14:17 #30 av: Wildrat

#29 Troligtvis har man den lite överallt, särskilt om man har svårt att få bort den ur underlivet ens med mediciner. Candida lever på oss jämnt men det är bara när vi är försvagade av olika anledningar som det bryter ut. Inför mens tex så ändras ph (surheten). Då dör en del av de snälla bakterierna och de dåliga bakterierna och svampen får större spelrum, de håll annars i schack av de snälla bakterierna.

Det är därför man får svamp av antibiotika. Antibiotikan dödar alla bakerier (bra och dåliga) och det blir fritt fram för svampen.

Anmäl
2011-07-20 14:55 #31 av: kreativika

Candida kan ge utslag på alla möjliga ställen på kroppen beroende på vilken hög grad den har spridit sig eller hur pass mycket man "göder" den med tex kost. Har en vän som fick vita prickar över hela kroppen men framför allt på armarna, såg ut som små finnar men när hon väl testade sig så var den candida och fick gå på "Candida-diet" i 2-3 månader, nu mår hon super!

Svampen ställer till det med näringsupptaget, så även om hon var väldigt smal innan så var hon ständigt trött och hängig och småsugen på söta saker. Nu blir hon mätt och belåten när hon äter och har återfått sin energi vilket hon är väldigt glad över :)

Anmäl
2011-07-20 17:54 #32 av: tistelflikkan

vill bara förtydliga att jag inte brukar använda tvål i underlivet. dock är parfymfri tvål som jag tipsade om bättre än vanlig om man vill använda just tvål. den parfymfria vi köper är mest till sambon. jag har märkt en enorm skillnad på när han och mitt ex gick över från parfymerad tvål till oparfymerad. det finns en intim-tvättolja på apoteket som funkar fint. jag brukar dock endast använda vatten, vill jag använda nåt mer tar jag tvättoljan eller nån enstaka gång den oparfymerade lactacyden. olivolja funkar säkert lika bra.

Anmäl
2011-07-21 00:33 #33 av: Lolivia

# 32

Jag förstod det, ville bara stoltsera med min goda uppfostran!!!

Kan även berätta att nu jävlar har kriget börjat!! Jag har bara spillror av lönen kvar men jag lyckades hitta en vivag-kapesl och även probiotika i mina gömmor!! Ska fortsätta med detta! Det känns som att Candidan förr eller senare måste ge vika! Jag har ju inte ens försökt medicinera innan. Har bara köpt vivag en gång för flera år sedan, använt canesten typ några dagar och probiotikan har jag aldrig ätit, vet inte ens vad den gör här =) Men tanke på att jag inte ens har försökt kurera eftersom jag trodde att "det är väl såhär det är" så måste ju Candidan darra av skräck nu. Den är inte nådig. Kan inte sova trots att jag tagit Propavan som jag fick av en vän (feg dos, en fjärdedels tablett). Blev tröttare av den men det kliar!

Våndas mest för att tvätta alla mina fina trosor på 90 grader! De kommer att bli helt sabbade =)

Nämen, jag är vid gott mod och känner mig förhoppningsfull! Vill även passa på att tacka för det fina och viktiga stödet! Har aldrig stött på ett trevligare forum än detta!

Anmäl
2011-07-21 07:01 #34 av: Wildrat

#33 Du behöver inte tvätta trosorna i 90 grader, stryk dem istället. Strykning på tre prickar är lite snällare mot trosorna men dödar svampsporer lika väl. Funkar inte på syntetmaterial men bomull är inga problem. Var försiktig med resårkanten, den gillar inte heller värme särskilt mycket.

När du får lön ska du nog försöka få tag på Pau'Darco te. Har inte testat det själv men hört en massa bra om det...

Men om det kliar så du inte kan sova borde du nog gå till gynekologen. Då får du reda på mer exakt vad som är problemet och så kan du få ganska effektiva mediciner. Är det svamp så tar ju medicinerna död på den, sen kan du förebygga framtida problem med alla råd du fått här.

Anmäl
2011-07-21 11:56 #35 av: Lolivia

# 34

Tack!! Ja, om det inte börjar ge med sig så får jag traska till gynekologen.

Ska se om jag kan införskaffa detta te!!

Tack för tipset om strykningen! Problemet är dock att mina mediokra bomullstrosor tvättat jag gärna i 90 grader men majoriteten av mina trosor är just (enligt mig) jättefina trosor i just syntet - helt fel om man har mitt problem alltså. =( Får helt enkelt svälja att mina fina trosor måste väck =(

Brukar tvätta all min tvätt i 30 grader, med undantag av vissa sockar, sängkläler, handdukar eller sådant som är hårt smutsat. När jag bodde i spanien så både diskade och tvättade vi i kallt vatten och det fungerade faktiskt (kanske inte mot Candida dock) =)

Förresten!! I ren desperation drog jag på lite kokosolja och det lindrade faktiskt lite =)

Anmäl
2011-07-21 12:17 #36 av: kreativika

#35 Spara dina fina trosor tills du bekämpat besvären :)

Anmäl
2011-07-21 12:47 #37 av: tistelflikkan

när jag trodde jag fått candida vid brösten så sa apotekaren att jag skulle tvätta bh:arna i minst 60* så du borde väl kunna tvätta även trosorna i 60* tänker jag?

Anmäl
2011-07-21 12:53 #38 av: Lolivia

Tack för fortsatta tips!! Vad snälla ni är!!

Kom på att jag kan ju faktiskt stryka trosorna järnet i grenen!! Alltid nåt! Sen sparar jag dem till då det blir bättre! Kan ju varva med bomullstrosor. =)

Anmäl
2011-08-02 19:41 #39 av: Lolivia

Lolivia - nu med mjäll!!

Har för första gången i mitt liv fått mjäll i håret! Nu undrar jag om även detta kan vara Candidan som jävlas.

Musterrorna har lugnat sig, fick mens och sen lugnade den sig lite... Har dock upptäckt sjukt osköna små sprickor!!!! Candida???

Jo, har även införskaffat probiotika och nu till en ÄNNU märkligare fråga... Allså, det finns ju kapslar med mjölksyrabakterier som man ska stoppa upp i, eh... paradiset =) Kan man inte möjligen stoppa dit en kapsel av vanlig probiotika?? Eller krossa en kapsel och få dit innehållet? Har lagt typ 1000 kr på kosttilskott den här månaden och ska även flytta 80 mil så budgetlösningar är vad jag trånar efter...

Sorry för dessaa, för känsliga, läbbiga info och frågor men vad gör man...

Anmäl
2011-08-02 20:12 #40 av: Miyu

Hade också mycket kli innan jag vande mig vid att gå utan trosor och tighta brallor så gott som varje dag. Nu har jag inga problem längre.

Anmäl
2011-08-02 20:16 #41 av: Lolivia

Hihi! Går faktiskt utan trosor när jag har möjlighet och sover alltid utan trosor... Tänker att det kanske är en liten tröst för musen då jag annars verkligen gillar tighta stuprörsbrallor... Har skärpt mig med syntetiska material och kör på tråkig bomull oftare också...

Anmäl
2011-08-02 21:14 #42 av: magma

Sprickorna kommer sig av att du har kliat dig... Det kan orsaka att svampinfektionen går djupare, så försök verkligen låta bli! Vet exakt hur outhärdligt det kan vara, men försök. Kanske låter väldigt suspekt, men prova att plocka fram en isbit ur frysen och låt den tina lite. Sedan kan du kyla av dig på nödvändiga ställen, det lindrar klådan effektivt. Tungan ute Även bedövningssalva (Xylocain) hjälper, det kanske kan hjälpa dig att få sova också. Svider som satan först, men det är bara några sekunder.

Har ett svagt minne av att man inte ska äta probiotika när man har svamp, har du kollat upp att det ska vara bra? Cocosfett är svampdödande, du kanske kan använda det när du tvättar dig?

Anmäl
2011-08-02 21:22 #43 av: Sindri

Aloegelé tycker jag lindrar det mesta! Svalkar skönt också.

Anmäl
2011-08-02 21:25 #44 av: Lolivia

# 42

Probiotika har jag blivit tipsad om upprepade gånger, bl.a. i den här tråden om jag inte minns fel, eller så var det någon som länkade till det... Hoppas att jag inte är felinformerad. Får googla lite till.

Anmäl
2011-08-02 21:27 #45 av: Lolivia

Här står det bl.a. om det

http://www.halsosidorna.se/Probiotika.htm

Anmäl
2011-08-02 21:53 #46 av: magma

Vad bra, då kom jag ihåg fel :-) Vore ju inte så kul att äta något som gör det hela värre. Äter du i stort sett inga kolhydrater alls nu p.g.a svampkriget, eller äter du sådant som grädde, creme fraiche, svamp, bär, yoghurt, nötter o.s.v?

Anmäl
2011-08-02 22:05 #47 av: Lolivia

Hej igen! Jag äter mindre kolhydrater än någonsin men jag äter dock allt du nämnde ovan - ett medvetet val p.g.a. jag för många år sedan hade anorexi som började med att jag uteslöt ett livsmedel i taget och tillslut nästan inte åt alls. För mig är det viktigt att gå ned lite utan att bli för extem (extrem med mina mått mätt alltså, menar inte att det är fel för andra att fakira). Rent psykologiskt fungerar det utmärkt för mig men Candidan tycker nog annat kanske. Har inte hållit på med lchf i mer än kanske sex veckor och probiotikan några dagar så jag hoppas att det kan bli bättre ändå...

Hittade just väldigt märklig info från sjukvårdsupplysningen:

"Myter om svamp i underlivet

Det finns många föreställningar om vad som orsakar svamp i underlivet och vilka behandlingsmetoder som hjälper. Dessa föreställningar har inget stöd av forskningsresultat, men kan förekomma i tidningar, i hälsokostbutiker eller som tips från bekanta.

Exempel på åsikter som inte har stöd av forskning är att varma, åtsittande kläder skulle orsaka svamp i underlivet eller att man kan få det av att äta mycket socker. Att man skulle kunna behandla svamp i underlivet genom att smörja in slidan med yoghurt eller surgörande medel finns det heller inget stöd i forskningen för. Tamponger som preparerats med mjölksyrabakterier har inte heller någon vetenskapligt dokumenterad effekt."

Det går emot alla tips jag läst både från drabbade och annat... Vad säger ni om detta, och för övrigt, kan mjällen ha med candidan att göra?

Anmäl
2011-08-02 22:08 #48 av: Getingen

Prova med kolodialt silver ... http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm

Tillverkare ... http://www.ion-silver.com/silver.htm

Troligen det bästa tips Du kan få. Nästan för bra för att vara sant.

Anmäl
2011-08-02 22:11 #49 av: Lolivia

Ojoj! Ska spana! Tack!

Anmäl
2011-08-02 22:17 #50 av: magma

#47: Vet bara att jag hade ett helvete under flera år med candida tills jag började med LCHF 2006. Symtomen blev bättre ganska omgående (efter att först ha blivit sämre) och efter ett par månader var jag symtomfri. De enda gånger jag får tillbaks symtomen är när jag äter mer kolhydrater än vanligt under en längre period (2-3 veckor) så för mig känns sambandet med kosten klockrent.

Tror du kommer få svårt att bli helt frisk från candidan så länge du äter så liberalt som du gör, men du måste antagligen gå en balansgång med tanke på din historia med ätstörningar- och välja det som känns rimligast. Förhoppningsvis kan du slippa det värsta iallafall. 

Anmäl
2011-08-03 01:36 #51 av: [RockarFett]

Min Gynekolog avrådde bestämt från Xylocain i underlivet.

#47 Det mesta som radas upp som myter här har jag sett Gynekolger hävda stämmer  samt rekomendera respektive avråda från.

Finns ju generellt aldeles för lite forskning på kvinnliga åkommor.För att något inte har bevisad effekt i stuider behöver det ju inte vara fel.Tvärtom! Dessutom var det väll länge vetenskapligt  bevisat att en humla inte borde kunna flyga för den delen.

Förstår att det blir förvirrande och inte minst kostsammt med alla olika råd men jag slår ytterligare ett slag för Aco Intim Creme - den innehåller inget svamdödande elller kortison eller något annat skadligt vad jag vet men har hjälpt mig enormt.Kostar 60Kr. tror jag.

Plastiga trosskydd kan ju också irritera.Jag har använt tvättlappar i frotte från Jysk istället -viker ihop dom alstå.Skulle vilja testa tygbindor / trosskydd men det här blev en enkel billig lösning.

Anmäl
2011-08-03 08:40 #52 av: Wildrat

#39 Nä, det funkar inte med vanliga probiotikakapslar i underlivet. Det måste vara speciella annars löser de inte upp sig. Men när man tar dem oralt så funkar de i hela kroppen...

Har du stora underlivsbesvär så rekommenderar jag fortfarande att gå till läkare och få tabletter utskrivet. Det är det mest effektiva sättet att bli av med svamp, sen kan probiotikan och annat motverka att svampen kommer tillbaka.

Anmäl
2011-08-03 08:54 #53 av: Lolivia

# 51

Tack för ett bra svar! Jag tänker ganska precis som du. Bara för att det inte finns kliniska studier på att något fungerar så betyder det ju inte att det INTE fungerar. Det säger sig väl själv att om svamp trivs på instängda områden så måste det ju vara bra att skippa syntet och lufta så mycket man kan t.ex. Tycker att det är oerhört märkligt att sjukvårdsupplysningen skriver sådär. Om denna kur fungerar så blir det samtal och insändare! Har läst på så många ställen att man ska undvika svampdödande krämer i stil med Canesten eftersom det tunnar ut slämhinnorna ytterligare, men det är ju i princip vad som återstår om man ska följa de (felaktiga) råden.

Trosskydd är lugnt för det använder jag aldrig, har inte så stora problem med det för att konsistensen är sådan att det väl det mesta, eh... stannar på plats ... (alltså det här är ju så pinsamt trots att jag är anonym och trots att folk ju skriver om diarré överallt på forumet). Ska även inhandal tampongen "Ellen" med mjölksyrabakterier till när det är dags...

I nuläget smörjer jag med kokosolja och tycker att det lindrar lite, men jag är ju inte ute efter att linra - jag vill ju utplåna =)

Ang. forskning på kvinnliga åkommor så håller jag med dig till fullo. Är utbildad kulturanalytiker och har läst massor av genusvetenskap så jag vet vilket mörker det har varit och fortfarande är.

Jo, undrar fortfarande över mjället... Min slutsats ät att det är den överlevnadslystna candidan som dyker upp i hårbotten med tanke på att jag inte brukar ha mjäll...

Anmäl
2011-08-03 10:18 #54 av: Sindri

Om mjället har du alldeles rätt, candidan försöker överleva på alla möjliga ställen, själv fick jag mycket problem med illaluktande beläggning på tungan. Enda lösningen var att sluta med tandkräm (iinehåller faktiskt sötningsmedel!!!) ett tag och när jag använder det (mycket sprsamt) så sköljer jag munnen noggrant efteråt.

Anmäl
2011-08-03 18:34 #55 av: magma

#51: Fick du någon förklaring på varför man inte ska använda Xylocain? Blir bara förvånad, för det var på gyn jag fick råd om att använda det när det var som värst. Obestämd

Anmäl
2011-08-03 19:01 #56 av: [RockarFett]

#55 Nej,tyvär inte.Jag antar själv att det är bättre om läget är riktigt akut att använda Xylocain kortvarigt än att klia sönder sig.

Anmäl
2011-08-03 19:06 #57 av: [Pennylane1]

kan tänka mig att Xylocainsalva kan svida rejält på såriga slemhinnor?

Fast å andra sidan bedövar den väl snabbt "sin egen sveda" Skrattande

Anmäl
2011-08-03 19:41 #58 av: magma

#57: Jo, det svider som sagt som bara den, men bara några sekunder. Bättre än ett helsike en hel natt... Tungan ute

Anmäl
2011-08-03 20:57 #59 av: korseett

aproppå stinknavel- ta en tops med olivolja och tvätta rent.

Underliv med sprickor och klåda tvättas och smörjs med olivolja. Filmjölk eller yoghurt går bra att sänka surhetsgraden med.

Som glidmedel används sheasmörsolja som är den oljan som jag upplever fungerar bäst.

Inga tajta kläder och syntet närmast huden

Candida kan blomma ut ordentligt när den är satt på svält. Kokosfett invärtes hjälper till att slå ut candidasvampen pga av sitt höga innehåll av kaprylsyra.

Klåda kan också avhjälpas med hjälp av en blandning av eteriska oljor som man tar ett par droppar på baksidan av ett tygtrosskydd

Anmäl
2011-08-03 21:01 #60 av: [Pennylane1]

jaha nu ser jag att du skrev det , såg egentligen bara det som stod i inläggen längre ner! Sorry!! Glad

Anmäl
2011-08-03 23:11 #61 av: Sindri

Just det - finns också tabletter som heter Kaprylsyra - kan hjälpa till att bli av med candidan.

Ingen som vågat prova aloegelé mot klåda och sprickor? Det läker fint!

Anmäl
2011-08-03 23:19 #62 av: Lolivia

Hej igen! Vill inleda med att säga att jag känner mig väldigt tacksam för era svar!! Blir det inte bättre på ett tag så får jag väl bege mig till gynekologen men jag drar mig för att gå till läkare eftersom jag är så less på att komma med mina diffusa symptom som det inte kan säga så mkt om (just det här kanske inte är så diffust men ändå...)

Kom på fler saker idag som jag undrar om de har med Candidan att göra:

* Jag är kissnödig HELA tiden, och då menar jag JÄMT! Det är fruktansvärt jobbigt och jag har undersökt det i omgångar hos läkare i över tio år. De hittar inget. Det är inte urinvägsinfektion heller för jag hade en brutal sådan förra sommaren (fick även då antibiotika) och det kändes annorlunda. Har fått fylla i "miktionslistor" som visarde att jag i snitt kissar 23 ggr/dygn. Kan detta ha något samröre med Candidan tror ni??

* Har även haft ont i tandköttet och blåsor på tungan, onda så att det var svårt att äta. Köpte då bedövningssalvan som ni pratade om tidigare. Candida månne??

Känner även igen mig i återkommande förkylningar och trötthet men det kan ju vara vad som helst...

Nästan så att jag önskar att det ovanstående är Candida så att jag får hopp om att få bukt med det. Hatar at vara ständigt kissnödig och ibland blir folk nästan irriterade - "du var ju på toa nyss!", ungefär som "det är väl bara att du skärper dig!". Är less på läkare som insinuerar att det beror på att jag är stressad och nervös vilket jag inte alls har varit på senare, men så fort de hittar en gammal depression i journalen så är det ju kört...

Min mun har även börjat stinka =( Inte mkt beläggning alls men jag känner mig inte direkt i läge att gå ut och snärja en man om man säger så... eh, av flertalet anledningar =) // Kli kli

Anmäl
2011-08-04 00:11 #63 av: Lolivia

Nu är jag här igen! Alltså, kom på att jag för några år sedan var till läkaren för att jag hade skumma, ljusbruna fläckar på ryggen och bröstkorgen och fick veta att det var "hudsvamp". Det kliade inte och jag fick kurera mig med mjällschampo. Undrar så klart nu om det kan ha varit ngn form av Candida... Är mkt nyfiken på detta. Känns som att jag aldrig mer vill ha antibiotika någonsin!!!!!

Anmäl
2011-08-04 00:18 #64 av: magma

Jag har också haft två sådana "svampfläckar", på bröstkorgen. Fick tvätta kroppen med Fungoral mjällschampo och smörja med någon kräm, minns inte om det var Pevaryl eller Daktacort.

Anmäl
2011-08-04 00:40 #65 av: Lolivia

Känner att jag börjar bli förbannad. Läser i Fass som anger Kortisoninhalation som medel mot svamp i munhålan. Fattar ingenting. Fattar inte heller varför ingen vårdpersonal kan ha reflekterat över detta med Candida, en förlåtande faktor för dem kan ju dock vara att man söker för "ett symptom i taget"

Bland de symptom som stämmer på mig finns bl.a:

Extrem trötthet, klåda i underlivet, mental dimmighet, förstoppning, förstoppning, klåda i ändtarmsöppningen, psoriasis, utslag, torr hud, synfläckar framför ögonen, rinnande ögon, nattblindhet, hosta, beläggning på tungan, dålig andedräkt, muskelvärk, stela leder, muskelsvaghet, ledvärk, svullna leder, urinläckage, urinvägsinfektioner, urinträngningar,  dålig blodcirkulation, stickande/domnande känslor,

Har t.o.m. varit till opriker för att jag ser så dåligt när det är mörkt och p.g.a fläckarna framför ögonen...

Ibland även:

extrema humörsvängningar, dåligt minne, huvudvärk, irritation, koncentrationssvårigheter, depression.

Problemen har ju inte varit sanslöst extrema, de har ju gått att leva med men många har jag ju även sökt hjälp för.

Jag påstår nu inte att allt jag upplever kan tillskrivas Candida, men det är ju märkligt att man inte får bättre info när om kost och orsaker etc när man har hudsvamp...

Är väldigt nöjd för att jag uppdagat detta med Candidan för nu kan jag ju göra något åt det!! =)

Anmäl
2011-08-04 08:30 #66 av: Sindri

Akta dig för kortison bara!!!! Tar bort symptom (för ett tag men ej orsaken). Se mitt inlägg #54 om munnen.

Googla om candida - finns mycket bra på nätet. Är tyvärr stressad nu o hinner inte skriva mer, men du hittar säkert.

Kämpa på!!!!!

Anmäl
2011-08-04 08:30 #67 av: Tettan

#65 Jag har hållt på ett halvår och försökt bli av med candida: kaprylsyra, pau D´arcote, msm, probiotika, syclovir, fluconazol (recept) i omgångar...plus att jag har plockat bort all mat som kan trigga svampen. Inget hjälpte. Till slut ringde jag min doktor och beklagade mej. Jag fick ett annat antisvampmedel, sporanox. Efter en dag var svampen borta! Detta var för två veckor sedan och jag ska ta ytterligare två doser ( en i veckan) och sedan är det upp till bevis! Men just nu känner jag mej euforisk!Cool

Anmäl
2011-08-04 09:45 #68 av: Lolivia

# 67 Ah! Det ska jag kolla! Har dock blivit så galet emot att gå till doktorn eftersom jag oftast bara känner mig dum då jag går dit... Är lite skraj för medel som är "dödande" för jag är rädd att det även tar bort sådant som vi behöver i tarmfloran, men är det kris så är det... Ska se hur det går en stund men om det inte blir bättre så... Tack för tipset! verkligen!

# 66 Jag ska verkligen akta mig för kortison! Pratade med min mamma igår och vi konstaterade att jag har fått ovanligt mkt kortison genom livet. Var sjuk "jämt" när jag var liten (när mamma härmar mig som liten gör hon det med grötig förkylningsröst för "jamen, du lät ju så för du var ju så tät i halsen jämt"... Förra sommaren fick jag kortison för kraftig urinvägsinfektion, och 2006 fick jag kortisondropp i ngn vecka av något slags dunderbredspektrumskortison eftersom jag hade "mördarbakterien". Fick även för nån konstig öld för något år sedan. Låter löjligt, men det var vad sköterskorna kallade det, själv minns jag inte så mkt så jag vet faktiskt inte vad det var... Tänker undvika kortison till varje pris!! INGEN läkare har nämnt för mig att det finns risk för Candida!!

Känner mig så förbannad på dåliga tips och misinformation från sjukvården!! Är ni så luthrade att ni redan vet hur det kan vara? Själv är jag lite i chock!

Gjorde förresten det äckliga salivtestet som jag har fått tips om här, spottade alltså i ett glas och spanade in looken på det hela. Först hände det inte så mkt men efter ett tag kom det läskiga trådar... Såg ut som någon slags manet till slut. Hu! Tur att man kan prata om halväckliga grejer här!!

Slutligen - stort tack till alla som skriver här och funderar ihop med mig!!! Det värmer!

Anmäl
2011-08-04 23:24 #69 av: Lolivia

Nu är jag här igen. Lite uppgiven ringde jag nyss sjukvårdsupplysningen eftersom följande har hänt: Det har börjat klia milt i hårbotten, på ögonlocken, under ögat, har fått små utslag på kinden, har vita beläggningar i halsen... Det småkliar lite överallt. Det har börjat klia och det lossnar lite hud mellan två tår (känns igen från innan men har aldrig kopplat det till detta, det kliar även i och kring öronen. När jag var ute och sprang idag fick jag även ont i lungorna och lät skumt astmatisk efteråt (brukar inte hända). Tänkte fråga om det kan vara riskabelt på något vis att försöka härda ut candidan vilket var min plan.

Berättade inte om lchf eftersom jag vet att de i regel är skeptiska utan jag sa att jag fick på en "candidadiet" och uteslöt kolhydrater och att jag visste att det kunde bli värre i början etc...

Fick då en lektion i att det inte finns ngt vetenskapligt bevis för detta med kolhydrater och candida, att t.ex. mögelost och annat är helt ovidkommande, och att man inte bör tro på allt man läser på nätet. Ville vråla att jag läst sex år på högskola och att han inte behövde förklarar för en person i min ålder och med min hjärnkapacitet att man ska solla info på nätet!!! Det enda han "godkände" var att antibiotikakurer kunde orsaka Candida. Han rekommenderade även Canesten varpå jag sa att upprepat användande av Canesten förtunnar slämhinnorna och kan förvärra problemet i längden vilket han avfärdade. Förlarade även att jag inte bara ville behandla lokalt eftersom jag uppenbarligen är drabbad på fler ställen. Sade även att det är jävligt underligt att såååå många människors samlade erfarenhet inte bara kan vara vatten värt och att man knappast kan vänta på kliniska bevis på allt som rör det kvinnans underliv eftersom det knappast är prio ett bland forksarna. Är nu så jävla förbannad för jag upplevde det som att han tyckte att jag var både löjlig och vilseledd! Blev så klart även påverkad av hans tjat om att kolhydrater är ovidkommande!! Snälla ni, säg en gång till att jag är inne på rätt spår med lchf!! Blev nedslagen av samtalet!

Ska höra av mig till vårdcentralen imorrn och jag hoppas verkligen på att få träffa en mer öppensinnad varelse då! =( =( =( =( =( Gråter

Anmäl
2011-08-05 00:35 #70 av: magma

Nja... Som man har han knappast förstahandskunskaper om hur det är att lida av svampinfektioner i underlivet, och jag antar att det är svårt att få råd från sjukvårdsupplysningen som inte rör de traditionella kurerna.

Vet att du inte vill dra ned mer på kolhydraterna, men jag tror du drar ut på det en hel del om du inte slutar med de värsta "kolhydratsbovarna. Sådant som kanske kan fungera om man inte vill svälta ut candida, som nötter t.ex. Hoppas du så snart som möjligt kan få träffa en vettig läkare som kan hjälpa dig!

Anmäl
2011-08-05 00:50 #71 av: Lolivia

Hej igen och tack för svar!!

Hoppas verklien att jag får träffa någon vettig! Jag har full förståelse för att de inte kan göra rekommendationer som inte är kliniskt beprövade men det är märkligt att de inte kan ha större restpekt för många människors samlade erfarenhet inom området trots att de inte kan/får rekommendera kurerna i sig.

Tycker att han som man får se till att skaffa sig tillräckliga kunskaper om han tänker fortsätta med sitt jobb. Jag ställer ju 1000 frågor om detta TROTS att jag är kvinna liksom... Han sade även att mjället inte hade något samröre med Candidan vilket är förvirrande för mig.

Blir glad över att du rekommenderar mig att dra ned på ännu mer kolhydrater även om jag nog gör det som sista utväg, känns skönt som kompensation för hans totala avfärdande angående kostens påverkan... För mig stämmer då allt hittils logiskt sett - mindre kolhydrater = värre candida eftersom den försöker överleva... Varför skulle det annars bli så mycket värre nu liksom. Nä, trots allt tror jag på detta med lite kolhydrater. Respekterar mer vad alla här säger och alla de tips jag läst om av drabbade än vad en snorkig läkare kläcker ur sig...

Anmäl
2011-08-05 00:57 #72 av: magma

Var han läkare, han du talade med ikväll? Annars brukar de väl för det mesta vara sjuksköterskor, men det kanske inte alltid är så. Candidan livnär sig ju på socker, så det är ju en ganska logisk slutsats att man inte ska mata den med just socker (kolhydrater)...

Eftersom du verkar ha haft problem med candida under större delen av ditt liv, så kanske det också är logiskt att du får större problem än "normalt" nu när du försöker svälta ut den. Jag fick också värre symtom under en övergångsperiod innan det blev bättre- är inte av med den till 100%, för det äter jag inte tillräckligt strikt- men tillräckligt för att inte ha problem av den.

Anmäl
2011-08-05 08:05 #73 av: [Pennylane1]

men lovilia, har du hellre dessa besvär än blir av med dem!? Det låter så och det är mig helt obegripligt? Varför vill du inte testa att utesluta alla kolisar och se om det kan hjälpa?

Anmäl
2011-08-05 09:10 #74 av: Lolivia

# 73

Låter det rimligt att jag hellre vill ha dess besvär än att bli av med dem? Med tanke på att jag sitter här med alla dessa besvär, pratade med sjukvårdsupplynsingen igår, ringde vårdcentralen alldeles nyss och dessutom skriver i den här tråden så måste jag säga att jag blir fly förbannad av den frågan! Vad tror du själv? Tycker du att det verkar som att jag njuter av detta? Förlåt att jag säger det men det var en riktigt idiotisk fråga!

Jag har tidigare beskrivit att jag har haft anorexi som började med att jag uteslut olika livsmedel och sedan fick ångest av att äta dem. Jag känner mig själv och mina fallgropar och vet att det är bra för mig rent psykologiskt att inte bli för extrem, även vad gäller metoder som kan passa utmärkt för andra. Jag hade inte "lite ätstörningar", jag hade väldigt mycket anorexi, stor undervikt, utebliven mens i ca två år och även bulemi. Jag vill gärna vara extremt försiktig med att utesluta väldigt många livsmedel. För mig var det ett stort steg att ens börja med lchf. Detta betyder INTE att jag vill ha Candida vilket jag tror att de allra flesta förstår.

Med tanke på allt jag har skrivit i den här tråden så tycker jag att det är riktigt lågt att fråga mig om jag inte vill bli av med candidan. Frågar du t.ex. folk som är diabetiker med som inte äter lchf om de verkligen vill bli av med sin diabetes???

Anmäl
2011-08-05 09:26 #75 av: Tettan

Lolivia, håller tummarna för att du får träffa en läkare som förstår dej!

Anmäl
2011-08-05 09:32 #76 av: Lolivia

Tack Tettan!! Ringde just kvinnokliniken som ringer upp om en halvtimme! Ska se om jag kan få en tid och möjligen kan få något av de orala, svampdödande melel som har föreslagits. Är lite rädd för att de tar prover som inte visar Candida eftersom jag har läst att det inte alltid syns på prover och att de då ej vill skriva ut medicin men det återstår att se.  Vad de tycker om lågkolhydratksostens vara elle icka vara får jag helt enkelt strunta i. =)

Anmäl
2011-08-05 09:37 #77 av: [Pennylane1]

förlåt! Jag klarar inte riktigt att hålla allt i skallen, läste bara de sista par inläggen, när man plöjer det mesta som skrivs så är det svårt att hålla allas olika historier i skallen! Menade inte att vara ohyfsad alls!

Anmäl
2011-08-05 09:50 #78 av: Lolivia

# 77

Hej igen! Allt är genast förlåtet! Tycker själv att det är svårt att hålla ordning på allt man läser i trådarna ibland. Svarade för någon dag sedan i en tråd som var en specifik fråga till sockerberoende om hur länge deras abstinens hade hållit i sig. Jag missade rubriken ooch svarade glatt "för mig tog det två veckor!". Skulle jag vara kraftigt sockerberoende så hade jag blivit irriterad om någon icke-sockerberoende svarat i stil med "lätt som en plätt". Man är inte alltid så klockren =)

Tack för att du bad om ursäkt! All ilska rann genast av! =)

Anmäl
2011-08-05 09:52 #79 av: [Pennylane1]

*gillar*

Anmäl
2011-08-05 10:19 #80 av: Lolivia

# 79 Jag gillar också!! =)

Phu! Gud vad skönt! Pratade just med kvinokliniken! Fick prata med en mkt trevlig dam som skulle skriva ut oralt svampdödande (Fluconazol). Hon var helt med på att man bör undvika upprepad användning av Canesten. Dessutom var hon respektfull och avfärdade varken kolhydratsfattig kost eller mitt läsande på nätet. Hon sa att eftersom det inte är kliniskt bevisat att kågkoludratskost "botar" Candida så kan/får de inte rekommendera det, men hon sa även att "många kvinnor upplever att de får ökade/mindre problem i samband med socker". Alltid nåt! =)

Måste säga att det är uppenbart hur sjukvården fokuserar på "ett problem i taget". Hon tyckte nämligen att jag ska gå till vårdcentralen för att kolla upp de övriga problemen, som kli i skallen, mjäll, kli mellan tårna, beläggning i halsen (utan förkylning) etc. Personligen tror ju jag att även det är Candida (hon spekulerade lite om psoriasis). Får se hur det går! 

Behövde inte gå dit ens en gång. Hon sa att problemen var så klassiska att hon var säker på att det var Candida i underlivet.

Alltid skönt att bli bemött som man hoppas på att bli bemött! =) 

Anmäl
2011-08-05 10:33 #81 av: [Pennylane1]

Anmäl
2011-08-06 12:49 #82 av: Wildrat

#80 Visst är det irriterande att man ska behöva besöka en massa olika läkare för samma problem... Får hoppas tabletterna hjälper. Jag har fått dem mot svamp i underlivet och då även blivit av med svamp på tungan och fotsvamp mellan tårna, så tabletterna hjälper hela kroppen. Däremot kanske det inte räcker med en dos, sist jag åt antibiotika mot bakteriell vaginos behövde jag två eller tre doser svampmedicin innan underlivssvampen gav med sig.

När det gäller tarmarna och sånt så är svamp inget man behöver, den finns där ändå. Det som vi behöver är bakterier och det är bara antibiotika som dödar dessa. Svampmedel behöver man alltså inte vara restriktiv med, utan antibiotika.

Kortison dödar inte bakterier men matar svampen. Svamp i munnen är en vanlig biverkan på astmamedicin med kortison.

Anmäl
2011-08-06 19:15 #83 av: [duejpjds]

#69 Härda ut candidan och ge inte upp!

Jag sprang på din tråd nu och har läst igenom den och skulle kunna skriva massor :) Framför allt skriva något surt om att läkare inte verkar vilja erkänna candida som en riktig sjukdom som påverkar hela kroppen... Som du själv sa, de vill helst behandla sak för sak istället för att gå på djupet. Äsh, jag är kanske bara bitter för att jag själv ofta blir missförstådd när jag går till vårdcentralen... Skönt att höra att du blev bra bemött där på kvinnokliniken :)

Det jag först tänkte skriva när jag började läsa om kliandet i underlivet var att det finns en intimkräm på life eller andra hälsokostbutiker som faktiskt dämpade själva kliandet för mig i alla fall. Nova TTO heter den och är ju ingenting som botar svamp eller så, bara jäkligt skönt att smörja på då det kliar och du kan smörja hur ofta som helst utan att det är nån fara. Nu kanske ditt kliande har gått över, men någon annan med liknande problem kanske läser :)

Angående hur lång tid det tar att bli av med candida... Det är nog väldigt olika... En del får vara helt strikta i ett halvår har jag läst. Jag tror det går att skynda på med olika "kurer" som flera här har skrivit (pau darco, syclovir, kokosfett/kaprylsyra, mjölksyrebakterier mm...).

Anmäl
2011-08-06 21:06 #84 av: [tjenarehej]

Hej Lolivia! tänkte först berätta att jag har haft precis samma problem som dig, på pricken med prickar framför ögonen kli o elände...ont när jag kissade,sår i underlivet och tillslut som små skärsår på hela kroppen...fy Fabian vilket elände det var...men till slut fick jag kapslar utskrivna som man skulle svälja,starka grejer för svamp som fanns i hela kroppen, åt tre om dan i dryga veckan för att slå ut allt..men det gick över... vände mig till min husläkare..men såg att du nu fåtT medicin...lycka till nu, inte alls roligt det där...minns att jag kliade sönder mig helt ..överallt...skulle det inte gå över med den medicin du fått så hör av dig så ska jag ta reda på vad jag fick, min husläkare borde ju ha det nedskrivet tycker jag.

Anmäl
2011-08-07 13:17 #85 av: Wiff

Nu har du ju fått medicin och jag hoppas verkligen den fungerar. Men vill ändå lämna mitt superbra tips mot svampinfektion i underlivet. Jag har själv haft väldeliga problem med just det och testade då vitlök (som hjälper mot det mesta :)

Skala en vitlöksklyfta, stick lite hål i den med en gaffel. Trä sedan ett bomullssnöre genom och knyt. Ungefär lika långt som ett tampongsnöre. När du skall lägga dig för natten för du in vitlöken i muffen. Det kan svida rejält om du kliat sönder huden. Det bränner som eld. Men försök stå ut du kan smörja med lite olja eller mild "lotion" på eventuella sår innan. På morgonen drar du ut den. Detta upprepar du sedan tills dina besvär är borta. Kan räcka med bara två behandlingar.

1858 visade Louis Pasteur att vitlök har antibakteriella egenskaper. Under första och andra världskriget behandlade man sår med vitlök som skydd mot röta.

Anmäl
2011-08-07 13:24 #86 av: magma

Aaaj..! Förvånad Låter rysligt, men hjälper det så...

Anmäl
2011-08-07 13:26 #87 av: [Pennylane1]

hu röta i snippan, tanken svindlar!

Anmäl
2011-08-08 07:25 #88 av: Wiff

Usch vi får hoppas att de inte hade röta i snippan. Men de behandlade sår.

Jag har en bra bok som heter Örtagubbens 25 underbara läkeörter.  Han skriver att "vitlök är den starkast helbregdagörande vegetabil som finns. Intet födoämne rengör och desinficerar så som vitlök tänderna och munhålan, halsen och bronkernas slemhinnor, motverkar jäsning i mage och tarm, fördriver inälvsmaskar och andra parasiter, dexinficerar urinen, botar utslag och eksem, motverkar åderförkalkning och högt blodtryck och stimulerar alla körtlar till verksamhet."  ;)

Anmäl
2011-08-08 08:11 #89 av: Tettan

Det låter som meducinen Pippi Långstrump ville köpa, den som var bra mot hosta, skoskav och om man har råkat pilla in en ärta i näsan!Flört

Anmäl
2011-08-08 08:20 #90 av: korseett

jajemen! vitlök är toppen till mycket. pillar man in en ärta i en anäsborren tar man och stoppar in en vitlöksklyfta i andra haha Flört

Anmäl
2011-08-08 08:25 #91 av: Tettan

Jag ska testa det på mina barn i förskolan! Där händer det att det hamnar pärlor i näsborrarna ibland!

Anmäl
2011-08-08 08:51 #92 av: Lolivia

Hej igen alla fina!! Måste säga att jag verkligen gillar den här tråden temat till trots!

Ska nog testa vitlöksgrejen (tur att ingen vet vad man håller på med). Det låter ju helt galet men vad gör man inte.

Tog Fluconazol i söndags (man ska ta den en gång i veckan tills besvären är borta). Tyckte att det var mycket bättre igår men det är lite risigare idag. Som många har påpekat kan det ju dock ta väldigt lång tid så jag filar på tålamodet =)

Jo. Jag är otroligt nyfiken på om någon av er har upplevt att ni har varit orimligt kissnödiga i samband med Candida (utan konstaterad urinvägsinfektion). Har tidigare nämnt att jag har otroliga problem med att vara kissnödig jämt (enl. mätningar som jag gjort i samband med undersökningar var snittet toabesök 23 ggr/dygn). Har läst någonstans att Candida kan ge täta urinträngningar med misstänker att det inte är så vanligt eftersom inte så många skriver om just det. Som ni förstår har jag en stooooor förhoppning om att det ska ha samröre med Candidan eftersom det knappast är normalt att vara kissnödig konstant utan att läkarna hittar något fel. =) Är det någon som känner igen problemet?

Och återigen - tack för era tankar och svar!! =)

Anmäl
2011-08-08 09:27 #93 av: [tjenarehej]

Japp,känner absolut igen besvären kissnödig jämt,trodde det var urinvähsinfektion,torr i munnen,sår mellan fingrarna o tårna,osv osv...Du fick väl en rejäl omgång med pencillin när du fick mördarbakterien förstår jag..aj aj...du skulle fått behandling för svamp genast efteråt...läkare...jisses...ta hand om dig,kram jenny

Anmäl
2011-08-08 09:42 #94 av: Lolivia

Hej!

Vad glad jag blir! Alltså inte skadeglad såklart, utan glad för att problemet kanske hänger samman med Candidan och för att möjligheterna att bli av med det kanske ökar. Har märkt att jag blev kissnödig ännu oftare nu när allting eskalerade. Att vara kissnödig jämt är riktigt påfrestande tycker jag för det går ju liksom inte bara att skärpa sig som somliga verkar tro...

Jo, fick antibiotikadropp i en vecka, flera olika sorters antibiotika vill jag minnas + efterbehandling. Har även fått mkt antibiotika både för och efter det. Det är så otroligt märkligt att ingen har nämnt detta med svamp för mig. Hade läkaren som behandlade mig för hudsvampen kastat ett öga i journalen så hade han antagligen förstått sambanden direkt men det är som om de envisas med att bara akutbehandla symptomen...

Nu känner jag mig dock mer hoppfull =)

Kram tillbaka!

Anmäl
2011-08-08 09:44 #95 av: Wiff

Känner också igen att springa på toa och småskvätta jämt. Men inte bara i samband med svamp utan alltid. Skulle få behandling med elstimulering. Men det rann ut i sanden. Jag sprang ungefär lika mycket som du.

Det kommer nästan inget fast man är jättekissenödig. Nu försöker jag hålla mig in i det längsta för att träna mig i att inte gå så ofts verkar faktiskt hjälpa.

Här står en del att läsa om överaktiv blåsa: http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=6524

Anmäl
2011-08-08 10:33 #96 av: Lolivia

Hm. Vad komplicerat! Har läst om det innan men blir inte klok på det då det verkar som att det är kopplat till inkontinens vilket jag (tack och lov!) inte är drabbad av. Jag har inga problem att hålla mig men  jag är ju kissnödig exakt hela tiden, kan inte minnas när jag INTE var kissnödig sist.

Det enda jag har märkt effekt av var då jag slutade snusa. Vill minnas att jag hört att nikotin retar urinvägarna och det verkade ju stämma. Har inte märkt effekt då jag tränat på att gå så sällan som möjligt. Verkligen idiotiskt att jag började om med snuset men då kraften och motivationen infinner sig så ska jag verkligen sluta med otyget! Var inte problemfri utan snus men det var märkbart bättre.

Hoppas det blir bättre för dig (oss)! =)

Anmäl
2011-08-08 10:35 #97 av: NettanB

A-fil kan man oxå "tvätta" sej med. Ett par gånger för ett par år sen så hade misstänkte jag svamp så jag doppade en tampong i filen en stund som jag sen förde in. Sen smetade jag in hela härligheten i fil och lät det sitta på en stund. Binda är en självklarhet under timmen jag "behandlade" mej.... Efter ett par dagars filbehandling så var det borta... Är det långtgången svamp så går det nog inte att behandla med enbart fil, men vid tillfälliga attacker funkar det nog. Det är inte farligt i allafall, så det gör ju inget att tvätta sej med det då och då även om man inte har besvär. Svampmedel ska man nog INTE laborera med om det inte är svamp!?

I samband med mensen så blir ju slemhinnorna lite känsliga och det behöver ju inte vara svamp även om det kliar. En torr slemhinna kan oxå klia och irritera lite...

Har du provat Xylocain (receptfri bedövningssalva på apoteket) mot klådan nån gång? Det kanske inte är en jättebra rekommendation, men att ha med en tub i handväskan när du är på språng kan ju vara en snabb lindring, bara att slinka in på en toa och smörja in lite... Tungan ute Klådan lägger sej på några sekunder, dock kan det svida till lite först..

Börjar man väl klia så blir det att klia ännu mer av att man HAR kliat, så det bästa är ju då om man kan "häva" den första attacken så att säga.. Det blir nog lite psykiskt oxå skulle jag tro, ungefär som att det ALLTID kliar i ansiktet när båda händerna är upptagna Flört

Det är nog ingen fara att ha xylocain i underlivet en kort kort tid då och då, en vän till mej har problem med urinvägarna och när det är som värst så har hon fått rådet att spruta in bedövninssalva i urinröret...

Anmäl
2011-08-08 10:43 #98 av: NettanB

Jag ser att du skrivit om hudsvamp oxå här? (jag har inte läst igenom alla kommenetarerna, bara dom i början och så dom sista här)

Min hudsvamp har blivit mycket bättre en tid efter att jag började med LCHF. På mej sitter det på bröstet, bålen och bak på ryggen..

Om du känner dom där urinträngningarna i samband med kliandet och om du provar xylocain så kan du även smörja urinröret med salvan.. På mej funkar det bra (jag blir oxå lite känslig i slemhinnorna ett par dagar innan mens med stickningar och blir då oxå att känna mej kissnödig utan att jag egentligen är det)

Anmäl
2011-08-08 12:16 #99 av: Tettan

Lolivia, en tanke jag fick: om du går så ofta på toa sliter det nog på slemhinnorna i underlivet och det gör att svampen fäster bättre. Ju mer du torkar, desto mer slitage och svamp.Rynkar på näsan

Anmäl
2011-08-08 13:59 #100 av: Lolivia

Hej igen alla!

Tror att fil ska bli min grej sen. Just nu kör jag ju med "slidpiller" med mjölksyrebakterier och det blir inte så billigt i längden (+ medicinen då). Bedövningssalvan håller jag mig undan så länge jag står ut för jag kan inte låta bli att tycka att det låter lite läskigt, hade dock inte tvekat på den förra sommaren då jag hade en kraftig urinvägsinfektion.

Tettan, bra tanke detta om slitage. Det kan ju absolut stämma. Får köra en period då jag försöker hålla mig så länge som möjligt hela tiden för att det inte ska bli så för det hjälper ju knappast att man är där och petar. Det hade jag inte tänkt på alls faktiskt. Det enda jag tvättar mig med nu är oliv eller kokosolja och jag är rätt noga med att smörja men det kan ju vara bra om det stackars området får vila lite också. =)

Intressant detta med att någon annan också har kännt sig onödigt kissnödig i samband med Candida i underlivet. Jag kan ju inte vara säker alls på att det har med saken att göra men rent logiskt så borde det ju kunna förvärra tillståndet att vara irriterad i området.

Anmäl
2011-08-08 14:08 #101 av: Tettan

Du kan ju "dutta" med papperet när du torkar dej så sliter det inte så mycket. Jag tror att nån annan rekommenderade Nova TTO, mjukgörande intimkräm. Den finns i en liten, behändig flaska som man kan ta med sej in på toa och smörja mellan varven för att minska slitaget. Jag gillar den skarpt!

Anmäl
2011-08-08 14:57 #102 av: [tjenarehej]

jo jag hade oxå yoghurt i underlivet, inte fil och säkert var det lättyoghurt oxå;)...det mildrade men ...jag TROR att när svampen har bitit sig så hårt fast att läkemedel kan behövas för att det inte ska ta för lång tid och att man inte ska klia sönder sig helt, jag fick diflukan kapslar vill jag minnas. I många andra länder skriver man ut svampmedel när man skriver ut antibiotika, håller tummarna att medicinen skall ta nu!!Kommer ihåg att jag gick på utredning för kronisk UV men det var kraftig svamp.

Anmäl
2011-08-10 10:59 #103 av: NettanB

Fil eller youghurt hjälper nog inte om svampen utvecklats utan det är när dom första stickningarna börjar komma som man får vara snabb och tvätta sej med det.... Glad

Anmäl
2011-08-11 10:44 #104 av: magma

Lolivia: Hur står det till med candidan/underredet? Någon förbättring?

Anmäl
2011-08-11 10:57 #105 av: Lisabet

Här är en till kissnödig... Jag springer inte lika mycket hela tiden, tränar också på att låta bli.

För mig är det ett tecken på allergi, eller snarare överkänslighet. Har jag ätit något jag inte borde, är konstant kissnödighet ett tidigt tecken, t ex för mycket choklad - dvs en bit räcker, men för ofta, två dar i rad.

Jag har inte kopplat det till candida, men candida har jag, och för en ojämn kamp mot.

Anmäl
2011-08-11 12:09 #106 av: Lolivia

# 104

Det står till lite bättre tycker jag, men det är verkligen inte helt bra... Men varje förbättring känns ju välkommen. Ska hämta ut en till veckotablett svampdödande och ta på söndag då det har gått en vecka.

Har även beställt en sån här idag:

http://www.ekogarderoben.se/mensskydd/menskoppar/248?gclid=CK-Qh4rzxqoCFUcYzQodcg1N0Q

Har insett att vanliga mensskydd innehåller både plast och blekmedel så en menskopp verkar ju genialt, i synnerhet för oss som har problem. Fattar dock inte varför det inte döper den till ngt bättre, typ "toppenkoppen" eller nåt =) Inte så att jag tycker att mens är tabu men mens + kopp låter inte snyggare än vad sperma + kopp gör. Tror iaf att det är en genial lösning! Beställde även ekologiska trosskydd. Inte så dyrt som man kan tro! M-koppen ska ju även hålla i tio år om man sköter den vär, fatta hur mkt man tjänar in där på lång sikt!!

# 5

Vad intressant! För mig förvärrar nikotin problemet avsevärt. Måste sluta med snuset!

# 102

Det tolkar jag som att Candidan definitivt gjorde dig mer kissnödig. Jag ser verkligen framemot bättre tider!

Anmäl
2011-08-15 17:45 #107 av: Amandla

Hej!

Jag har fått hjälp med att bli av med envis candida hos Anders Gustafsson på Naturmedicinsk Praktik i Örebro. Han är naturläkare (med gedigen utbildning) och använder sig av en metod med "levande" blodprov där han med hjälp av ett mikroskop kan se om man har candida och i så fall hur mycket. Du får själv se på en skärm hur det ser ut, han kollar även hur blodkropparna ser ut och uppför sig, de ger en hel del ledtrådar till hur kroppen mår. Rekommenderas varmt!

Det tog tre-fyra månader med anticandidakost innan jag var fri, den innebär bland annat att utesluta allt som göder svampen, till exempel mjöl, socker, jäst plus att ta vissa kosttillskott och att dricka pau d´arco-thé.

Jag hade också massor med diffusa symptom, som klåda, allergier, huvudvärk, sveda i ögonen, astma, ont i kroppen, osv osv. Det mesta av detta är borta, även om jag har andra problem som inte går att lasta candidan för... där hjälper dock lchf-kosten till och lugnar ner tack och lov.

Hoppas du får lindring!

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2011-08-16 20:54 #108 av: _Lo_

Gå till läkare! Be att få långtidsbehandling med fluconazol! En tablett i månaden under en period och sedan ska svampen vara utdöd :) Det funkade på mig. Man ska inte behöva gå med svamp varje månad!

Anmäl
2011-08-16 21:06 #109 av: _Lo_

Såg att du precis fått fluconazol utskrivet. :) Var inte rädd att kräva upprepad behandling om svampen återkommer. Mina råd tills det blir bättre av medicinen är att lufta (gå helst utan trosor) annars i luftiga bomullstrosor, sov naken, använd inte tighta jeans utan gå i mjukisar eller kjol. Smörj in med någon mjukgörande kräm(jag såg att du gjorde det) jag använde Idomin det lindrade. Ett annat sätt att lindra är att blanda äppelcidervinäger med kallt vatten och badda med. Tvätta inte med lactacyd, det ger mer candida. Jag tror att din svamp är påväg bort nu, men att det kan ta lite tid för dina slemhinnor att läka, så var lite varsam med musen ett tag framöver. Ha inga samlag förrän du mår helt bra och använd inga syntetiska trosor.

Anmäl
2011-08-17 10:09 #110 av: Lolivia

# 107

Jag lägger absolut det namnet på minnet så att jag har ytterligare ett vapen om detta inte ger med sig med lchf och Fluconazol! Intressant att du också fick diffusa symptom och vad bra att du har fått så bra hjälp! Grattis!

# 109

Jo, jag fick ju Fluconazol. Har tagit den andra tabletten på två veckor nu! (Blev ordinerad en gång/vecka tills besvären avtar. Det har blivit bättre med är inte bra. Vet inte hur många uttag hon skrev ut men kanske fem. Vet du om det kan vara dåligt i längden att äta Fluconazol ofta? Tänkte om det kan vara så att det även dödar goda bakterier/svampar... Vad konstigt att Lactacyd inte är bra, det är ju en sån sak som man tror att man kan använda. Ska inte inhandla Lactacyd! Har lagt mina (snygga) syntetiska trosor på hyllan och skippar även string (sjukt fult ändå men "nödvändigt" i vissa brallor). För de som vill undvika "trosränder" kan jag rekommendera supersnygga trosor från Sloggy (ja, faktiskt!) som numera finns i bomull! Inga sömmar och inget som gör att trosorna syns genom brallorna på ett osmickrande vis! =) Jag tar det varsamt med allt! =)

Tack för svaren och omtanken!

Anmäl
2011-08-17 10:32 #111 av: [Pennylane1]

syntetiska trosor! Huvaligen, har jag aldrig kunnat ha över huvud taget... ä det nåt att stå efter!?

Anmäl
2011-08-17 10:40 #112 av: Sindri

#111 Håller med - plastbyxor hade man ju som bebis! Glad

Ofattbart att komma på tanken att använda det på ett av kroppens känsligaste och mest undangömda och varma ställen.
Jag kan inte ens köpa trosor nuförtiden med sina eviga "5% elastan" i nästan allting. Har hittat barntrosor hos Lindex i 100% bomull - kan som tur är ha 170 cl - men svårt att hitta utan fåninga mönster, så jag syr mycket själv.

Anmäl
2011-08-17 10:44 #113 av: [Pennylane1]

ja och stackars bebisar! Körde tygblöjer till mina för att de skulle slippa eländet! Nu för tiden verkar de mycket bättre, inget plastlager.

Anmäl
2011-08-17 10:50 #114 av: Lolivia

Håller med er! Har bara inte tänkt efter så bra innan! Bara köpt det som jag har tyckt vara billigast och snyggast...

Jag har även fått upp ögonen för att trosskydd, bindor och tamponger ofta innehåller både plast och blekmedel. Det är ju HELT vansinnigt! Har nu beställt "menskoppen" som någon tipsat mig om här + ekologiska trosskydd.

Ofta utgår man ju tyvärr ifrån att sånt som säljs, och i synnerhet sånt som säljs på Apoteket, ska vara säkert och bra... Så är det ju verkligen inte! Är också häpen över hur mkt mindre bra substanser som finns i krämer på Apoteket.

Anmäl
2011-08-17 11:59 #115 av: Sindri

Och när du blivit av med candidan och bara använder trosor i naturmaterial är det tänkbart att behovet av trosskydd minskar radikalt.

Anmäl
2011-08-17 13:28 #116 av: Wildrat

#110 Det finns inga "bra" svampar på huden, bara bra bakterier... Bakterierna tar ingen skada av svampmedicinen.

#114 Apoteket har extremt mycket skräpprodukter, man får sålla noga. Jag använder dock Apolivas luftiga trosskydd, de är styva och släpper igenom luft. Alla ekologiska trosskydd jag hittat är så känsliga att de smular sönder på nån timma men Apotekets är helt ok. Använder såna hela tiden nu när jag är gravid (har MYCKET flytningar) och har varken haft bakteriell vaginos eller svamp.

När jag behöver bindor sen så blir det först Apotekets tjocka och sen ekologiska (Natracare) för hela slanten...

Anmäl
2011-08-20 10:26 #117 av: NettanB

Jag tror att du bara ska försöka att enbart tvätta dej med vatten, inga tvålar alls något slag. Då är du garanterat fri från märkliga tillsatser... och så att du torkar dej sen med parfymfri handduk eller lufftorkar... och att du ÄR torr när du sen klär dej...

Anmäl
2011-10-09 22:24 #118 av: eir666

till Lolivia

Hej! Har läst dina löpande inlägg från början till slut idag.

Jag tror att jag vet vad du behöver. Har du hört talas om biokemiska vävnadssalter (Schussler-salter)?

Enligt vad jag anser, så har Du brist på en el flera av dessa salter. Dom är 12 till antalet och de är absolut nödvändiga för människor (+djur o växter).

Om man har brist på ex.vis salt 2 (kalciumfosfat) så har man bl.a följande besvär: dålig cirkulation, torr hy, skumögd, koncentrationssvårigheter, klåda i underlivet, stela leder + flera ytterligare symptom

Har man brist på salt 6 (Kaliumfosfat) har man också besvär med dålig cirkulation, torr hy, stela leder. Men man kan också ha svarta fläckar framför ögonen,  illaluktande andedräkt mm.

Måste man kissa ofta är det salt 4 och 10 (ferrumfosfat, natriumfosfat)

Förstoppning; salt 9 och 12 (natriumklorid, kiseloxid).

Klåda ändtarm 1, 10 (kalciumflourid, natriumfosfat) osv. osv.

Själv är jag 50+ och har äntligen fått hjälp med mina svarta fläckar framför ögonen, - min supertorra hy har blivit normal och jag har äntligen blivit pigg efter 10-15 år.....av trötthet

Jag hade brist på 5-6 st salter som jag nu har ätit en tid. Dosen är 4 små piller av varje salt morgon, middag o kväll. En burk kostar runt 80:- o räcker i 5 veckor. Men man kan få hålla på några månader innan man fyllt upp depåerna o besvären avtar. Fast fläckarna framför ögonen tog bara några veckor. Bifogar några länkar där du kan läsa mera. Pillren skall ej sväljas utan smälta i munnen (intas ej med mat).

Det förekommer att man har brist på alla eller nästan alla. Men efter 1/2 år eller mer har man fått upp nivåerna så att det räcker länge..

Jag som är gammal har säkert större brist än Ni som är ung.

Lycka till vännen!

http://sites.google.com/site/luminaticase/biokemiskasalter

http://www.piggelin.nu/enkelmedel/

http://homeopatiren.blogg.se/2010/september/biokemiska-vavnadssalter-i-linkoping.html

Anmäl
2011-10-13 00:03 #119 av: Lolivia

Hej!

Oj vad intressant och tack för att du skriver!! Hinner inte läsa allt exakt nu men jag ska verkligen göra det! Helt spontant så låter det väldigt träffande! Kanske dumt att fråga innan jag har läst men var inhandlar jag dessa piller? Vill helst springa till en butik omedelbart!

Anmäl
2011-10-13 03:25 #120 av: yvonnel

Homeopatapotek finns nog lite överallt i landet, i Göteborg ligger det på Aschebergsgatan, annars finns det ju webshoppar.

Anmäl
2011-10-17 20:48 #121 av: eir666

Instämmer med föregående inlägg. Det finns även att köpa på hälsokostaffärer, men man kan även skicka efter på nätet.

Vill också tala om att det inte kan överdoseras. Eftersom pillren innehåller samma mineralsalter som finns i all mat, så kissar man helt enkelt ut ev. överskott.

Ett exempel: t.ex mandriner; om dagsbehovet av c-vitamin finns i en mandarin och man i stället äter 3 st, så händer ju inget speciellt, mer än att kroppen gör sig av med överskottet.  På samma sätt är det med vävnadssalterna. För egen del tycker jag att det känns tilltalande. Kroppen använder det som den behöver o resten; väck med det!

Om det blir så (när du ev har läst in dig på vilka du behöver) att du prövar, så kan du efter 5 veckor (en burk/burkar räcker så länge) göra uppehåll på några dagar. Om ev. då kommer tillbaka behöver du fortsätta lite längre, tills det att depåerna är fyllda.

hälsningar !

Anmäl
2011-10-17 20:51 #122 av: eir666

Om ev. "besvär" då kommer tillbaka, (skall det naturligtvis vara!)

Anmäl
2011-10-26 10:38 #123 av: Josse2

Jag har haft riktigt besvärlig candida i 10-15år (är man), (åt massor av penicillinkurer som ung, öronbarn...) med tillhörande de flesta av de symptom som man kan tänkas ha, klåda, trötthet, slut i kroppen, hudsvamp på massa olika ställen, uselt minne, dålig koncentration osv osv. Jag har nu kört strikt LCHF i drygt ett halvår tillsammans med kaprylsyra och vitlök, blev väl på den tiden av med ca 40-50% av besvären... Har de sista veckorna käkat PH-kalk för att höja PH i kroppen (svamp trivs i de delar av kroppen som har PH 5-7) , kan tipsa om att det biter riktigt bra på mig i alla fall, svampen slog upp som tusan direkt på händerna och jag blev riktigt trött och slut i nån vecka vilket jag vid det här laget har lärt mig att tolka som klart positivt. En del dagar även diarré vilket tydligen skulle vara ett tecken på att kalken gör nytta. Nu efter några veckor mycket piggare och mer energi, mindre klåda (har haft ett h-e med klåda i anus, lika illa som klåda i musen kan jag tro hmm...), hudsvampen har bleknat bort otroligt bra, dock lite kvar, har även börjat köra kolloidalt silver nu sen några dagar så får vi se om jag med det kan ge svampen en sista känga.. Hoppas på knockout i 10:e ronden :-)

Anmäl
2011-10-26 11:04 #124 av: tistelflikkan

#123 vart kan man hitta det här kalket? e de pulver eller tabletter?

Anmäl
2011-10-26 18:04 #125 av: Josse2

# 124 Det säljs på flera ställen på nätet, sök på PH-kalk. Det är ett vitt pulver, funkar helt ok att skölja ner med vatten, smakar inte så mycket, varken gott eller illa.. Jag började med 2 rågade teskedar per dag och åkte på en del diarré i början, nu efter några veckor ökat till 3 rågade och magen är helglad ändå :-) Det är även bra för muskler och leder, jag blev som bonus även av med återkommande värk i ländryggen och  stela, krampande muskler, framför allt på morgonen.

Anmäl
2011-10-26 20:39 #126 av: sarwen

# 65

Alla de där symptomen, finns det någon lista nånstans? Jag har baske mig hälften av dem och har redan gått ett par vändor på flucozanol det senaste året och blir tillfälligt bättre. Tänkte att en sån lista kunde vara bra att diskutera med läkaren ...

Vill också tipsa om http://www.svampinfektion.com/ ifall ni inte sett den sidan.

Anmäl
2011-10-27 19:27 #127 av: Loppipopp

Bra tråd! Tack eir666 för tips om salter, ska jag prova! Glad

Anmäl
2011-10-27 19:42 #128 av: Tettan

Jag testade fluconazol flera omgångar i våras utan någon bestående förbättring. Använde också en massa alternativa preparat; kaprylsyra, kolloidalt silver, pau dárcote, syclovir mm. Ingenting hjälpte förrän jag fick tips om sporanox och bad min läkare att få det. Jag blev omedelbart av med svampen och har inte känt av den sedan dess!

Anmäl
2011-10-27 20:03 #129 av: Loppipopp

Till Lolivia och alla andra som kämpar mot Candida så ska jag dela med mig av mina erfarenheter.

För några år sedan lyckades jag bli av med Candidaöverväxten.

Jag hade Candida i underlivet (dock inte så farligt), men i munnen så det blev till vita strängar som trängde fram. Vita beläggningar på tungan och insida av munnen på "väggarna". Men det värsta - magen! Överväxt i tarmarna då magen svullnade upp vid minsta födointag. I början bara av socker, eller fikabröd...men tillslut av en vanlig middag. Såg ut som en gravid i 6 månaden...kunde inte ha mina kläder....osv. Även problem med förstoppning.

Led för övrigt av en massa symptom psykiskt och fysiskt som jag beskyller Candidan för.

Hursomhelst så lyckades jag iallfall - efter ÅR av internetsökande och läsande, samt tur att träffa på nån person som hade lite kunskap - utrota Candidaöverväxten.

Så här gjorde jag på ett ungefär:

1) Använde enligt deras Anti-Candidaprogram; Colon Clear, Anti-Candida tabletter och Citricidaldroppar, HÄR kan man beställa det; http://www.egnatura.com/index.html till grund använde jag deras Anti-Candidaprogram, men jag gjorde det ännu mera extremt i tillvägagångssätt och längd.

2) Köpte OXY-CLEANSE (Magnesium Peroxide) från USA (500-600 för en kur) Verkligen värt det!! Syret dödar svampen, inga biverkningar. Skrattande

3) Köpte Pau Darco te som jag drack varje dag

4) Köpte Kollodialt Silver - Detta hjälpte till att snabbt reducera Candidan i munnen. Så fort jag borstade tänderna fick jag akut svampattack i munnen. Då läste jag innehållet på den himla tandkrämen och det är såklart sötningsmedel/socker i tandkrämen!!! Hittade en tandkräm på nätet som jag beställde som EJ innehöll socker/sötningsmedel. Dock var den inte god, men jag kämpade på. Så innan jag fick rätta tandkrämen så sköljde jag munnen med silver direkt efter varje tandborstning.

5) STEVIA - Guds gåva till människan (jag är inte religiös). Bästa tycker jag är det vita pulvret. Jag använder det till ALLT!

6) DIET, eller ska vi säga tillfälligt nytt liv...? I 8 månader var jag duktig och åt INGET socker, INGET vetemjöl (och ingen mjölk). Dessa är de värsta bovarna för Candida, de smaskar på rejält med det! Därför får man också sådant övernaturligt sug efter dessa! Ej heller någon svamp eller mögelost.

Så Dieten innehöll ingen mjölk, inget socker eller mjöl. Har ni läst på förpackningar vad de innehåller? Socker 99% av allt! Vetemjöl everywhere!

Började laga mat med Stevia istället för socker där det behövdes, tex istället för Ketcup el Chilisås....

Qinoa istället för ris använde jag. Mängder av vitlök= svampdödare. Inte så mycket frukt = fruktsocker.

Mycket nötter! Använde bovetemjöl till tex såsbredeningar osv.

RESULTATET blev fantastiskt, för det första blev jag väldigt fint smal "bara" genom att utesluta dessa ingridienser, men bättre upp så fick jag helt platt mage, inga uppsvullnader, bättre fungerande mage. Slut på Candidan i munnen och inga besvär därnere! :)

Hoppas någon får hjälp av detta.

Enligt min erfarenhet är läkarna lika stora bovar som Candidan för de säger att det inte kan finnas i tarmarna tex. Eller annat dravel.

Good Luck!Kyss

Anmäl
2011-10-28 16:37 #130 av: Aniara4

#129 Grattis till att ha blivit av med eländet! Det är en dryg kamp som många av oss för och kanske kan dina tips vara till hjälp för någon.

En liten detalj bara: flr oss som redan äter LCHF verkar det som ett steg tillbaka att äta sånt som bovete och quinoa. Bättre då att fortsätta skippa kolhydrerna helt, men också ta bort sånt som mejeriprodukter om man har problem med candida.

Anmäl
2011-10-28 22:56 #131 av: Kampkatten

Kokosolja har hjälpt mig. Haft eksem i ansiktet, vid näsvingarna och ögonbrynen i minst 15 år. Under denna tid har jag använt kortisonsalva ett par gånger i veckan för att stävja eksemet. För två månader sedan läste jag om kokosolja på nätet och testade. Jag är förbluffad - tre matskedar om dagen och eksemet är borta! I början så både smörjde jag och åt oljan men det verkar räcka med att äta. Helt otroligt! Inte säker på att det var candida jag hade men ändå intressant.

Anmäl
2012-01-20 19:56 #132 av: [silkesnosen]

Hej där! Brhöver råd...har haft mkt svampbesvär, men e nu fri enligt gynekologen, försöker vara utan vivag några dagar..läskigt..har ju räddat mig, men jag e så torr, svidig o tål inget på mina slemhinnor.

Jag har inhadlat babyoljor, som sista utväg...natusan och två vegetabiliska av olika sorter..jag får inhandla kokosolja, att iag äta imorgon med inser jag, men vad vågar man ta på sina slemhinnor? Har testat aco:s..svider o funkar inte mer än tillfälligt, undviker socker, äter kolhydrater, men  mestadels långsamma, har en typ av ibs, så jag kan inte ta bort det o ersätta med ngt annat. Jag äter havtornskapslar..men har inte märkt ngn effekt än.

Anmäl
2012-01-20 20:46 #133 av: Sindri

Både olivolja och kokosfett funkar bra. Undvik att tvätta - men i så fall bara med vatten - inget hokus-pokus från Apoteket. Kanske inte rätt årstid men att gå så bar som möjligt är också bra. Och absolut inget syntet närmast underlivet - inte ens 5% elastan. Trosskydd är ett gissel. Strumpbyxor likaså.  Siden, ull och bomull är det som gäller.

Många med IBS blir tydligen bättre utan kolhydrater - var för skulle du inte kunna skippa dem? Läs bla här.

Anmäl
2012-01-20 21:17 #134 av: [silkesnosen]

jag har rapsolja/står att den är raffinerad el ngt??) hemma, e det milt på slemhinnorna? Jag tvättar aldrig med vatten..har låtit det vara o städar med ngn salva ibland...e nästan rädd att ta på mig, svider liksom efteråt.

Jag e modefröken, så försöker ha så luftiga material jag kan, men jag vägrar tantbyxor.... Jag använder inte trosskydd, mer än när jag har mens...

Jag blir väldigt dålig och orkeslös om jag tar bort kolhydrater och ökar fett o köttt. Jag har idag min IBS under kontroll, så vill ju inte riskera den. Äter dofilus och dricker molkosan, min räddning.

Skönt att kunna bolla med ngn, att inte vara ensam...blir rädd för min kropp och vill ju kunna ha sex ngn gång igen..

Anmäl
2012-01-20 21:24 #135 av: [Pennylane1]

orkeslösheten är ett omställningsbesvär som försvinner, hur länge har du testat utan kolhydrater? Det kan ta upp till några månader! Sen känner de allra allra flesta inte av det mer, och för de flesta går det mycket fortare än så. För dina besvär tycker jag det vore absolut värt att testa en strikt LCHF.

Anmäl
2012-01-20 21:29 #136 av: magma

Du kan ju prova ekologiskt cocosfett, för att minimera förekomsten av kemikalier i underlivet. Cocosfett är svampdödande. Annars är mina bästa råd de du redan fått- att lufta och äta så lite socker (kolhydrater) som möjligt som svampen kan livnära sig på. Det var det som hjälpte mig bäst "på den tiden då det begav sig".

Anmäl
2012-01-20 21:32 #137 av: [silkesnosen]

Har inte vågat testa at vara helt utan, då min mage kraschar av för stor bit kött och för hög fetthalt..blir kollaps....Jag skulle testa direkt om jag kunde, men försöker anpassa det jag kan...mkt man kan undvika.

Anmäl
2012-01-20 21:35 #138 av: [silkesnosen]

Kanske ska tillägga att jag inte behöver gå ner i vikt..får på mig 36...o rör mig mkt, så försöker att undvika att gå ner...

Anmäl
2012-01-20 22:09 #139 av: [Pennylane1]

i tråden IBS råder man folk med det att äta fisk och smör. Äter man fet fisk behövs inte mycket tillskott av smör för att få rätt balans och det borde vara bra mot candidan med.

Anmäl
2012-01-20 22:14 #140 av: [silkesnosen]

mm tål inte lax....för hög fetthalt, men gillar fisk mkt :)

Anmäl
2012-01-20 22:19 #141 av: magma

Har du provat någon gång att äta fet fisk utan potatis/ris/fibrer till?

Anmäl
2012-01-20 22:30 #142 av: [silkesnosen]

nej, det har jag inte..men kolhydrater utan fisk...

Anmäl
2012-01-20 22:34 #143 av: [Pennylane1]

det är just det som är grejen! Testa UTAN kolhydrater, kanske du tål fettet då!

Anmäl
2012-01-20 23:45 #144 av: Sindri

Om du har så stora problem med candida är nog enda sättet att svälta ut den helt - då måste du nog skippa även potatis, ris, frukt mm, plus naturligtvis bröd.

Har du läst i trådarna under Vi som har mag/tarmbesvär? Det verkar konstigt att du med IBS kan äta kolhydrater men inte kött, fisk och fett?

Har du ätit kokosfett - många tycker det gör underverk med mage och tarmar. Du skall naturligtvis inte göra helomvändning med kosten, utan börja med en mjuk övergång. Kokosfett bör man vänja sig vid långsamt.

Anmäl
2012-01-21 08:02 #145 av: sarwen

För mig var det så att jag alltid trodde att jag hade magkatarr (fast det visade sig vara IBS) och tålde inte att äta för mycket fett (som jag trodde) och kaffe och te och ... Sen visade det sig att det var kombinationen med kolhydrater jag inte tålde. Utesluter jag kolhydrater tål jag allt. Har blivit helt problemfri och det gick fort, efter ett par månader var IBS:en ett minne blott. Fast jag hade inte lika allvarligt som du med skov och så ...

Om jag fuskar nån dag så tål jag inte kaffe, får sura uppstötningar, halsbränna, gaser och hamnar i att antingen vara "för hård" eller "för lös". Mycket bra för att minnas hur det alltid var förr ;-)

Anmäl
2012-01-21 08:19 #146 av: [silkesnosen]

Hmm vet inte om jag vågar....har ju varit så fruktansvärt sjuk, inte kunnat ta mig utanför dörren, tog flera år innan jag vågade ta mig ut...Idag lever jag ett mkt aktivt liv, med massor av energi, men just nu e jag ju besvärsfri, men har sjukt torra slemhinnor. Testade att smörja mig med natusan barnolja igår, som jag fått tips om, aldrig mer , svider fortfarande som eld..får snart panik....kan ngt med min allt striktare och magrare kost, skapa ngn brist? Eller kan vivag, skapa sådant? Jag trycker i mig havtornsolja och hoppas på det bästa.

Anmäl
2012-01-21 09:03 #147 av: Magica1970

#137 Vad är det som säger att du måste äta en stor köttbit och mycket fett?

Anmäl
2012-01-21 10:13 #148 av: blodtopp

Iiihh! Du ska absolut inte använda dig av Natusan. Den innehåller enbart mineralolja som är tillverkad av råolja från början Skrikandes Om du ska smörja in med olja i underlivet är det kokosolja (som dessutom är bra vid candida) eller olivolja (extra virgin) för att få så ren och naturlig olja som möjligt.
För jag antar att du inte vill smörja in dina stackars slemhinnor med paraffin? För det är precis vad natusan är. Ick!

Anmäl
2012-01-21 12:28 #149 av: [duejpjds]

#146 Nova TTO tipsar jag om igen (se #83). Om du bara känner att du behöver något att smörja med liksom :)

Anmäl
2012-01-21 14:42 #150 av: Sindri

#146 "kan ngt med min allt striktare och magrare kost, skapa ngn brist?"

Magrare? You bet!!!!!

Anmäl
2012-01-21 18:17 #151 av: sarwen

Är det någon skillnad på cocosfett och cocosolja i sammanhanget? Oljan var grymt dyr när jag kollade ...

Anmäl
2012-01-21 18:19 #152 av: [Pennylane1]

samma sak. Här kallas det oftast för kokosfett eftersom det är fast form under 23 grader eller vad det är medan de i sydliga länder säger olja eftersom det är varmare där och det då ständigt har oljeform.

Var nog bara en slump att de kallade den dyra för just olja.

Anmäl
2012-01-21 21:28 #153 av: Sindri

# 151 Utvärtes går det bra emd silverpaketet som är mycket billigare. För invärtes - hitta en Coop eller ICA som säljer Biofoods ekologiska 400 gram. Finns även på hälsokost - ngt dyrare.

När du sedan vet att du gillar kokosfett och kommer att använda det mycket så beställ från nätet.

Anmäl
2012-01-23 12:52 #154 av: sarwen

Har kört med silverpaketet både "där nere" då och då och som handsmörj i flera år, men blir illamående när jag äter det. Har inte provat ekologiskt, men det kanske vore bra ifall jag har candida i tarmen med ...

Höll canidiadiet i november och fram till jul , men märkte inten särskild skillnad, mer än att jag tyckte det var urtråkigt att inte få nån gräddsås ;-)
Körde en 6-veckors flucozanolkur samtidigt, vilket gjorde mig symptomfri, men efter en månad var det tillbaks igen som om det aldrig varit borta ...

Ska be om sporanox den här gången så får vi se om det hjälper. Jag tycker att vanlig LCHF i kombination med medicin skulle göra susen, men det verkar inte räcka för mig åtminstone :(

Anmäl
2012-01-23 19:10 #155 av: Hannizen91

Hej!

Nu har jag inte läst alla inlägg, så om någon har sagt detta redan ber jag om ursäkt.

Jag fick min första svampinfektion för två årsedan och det är först nu som den är borta (har kommit och gått under dessa två åren).

Jag började att "punktbehandla" med canesten och liknande slavor och vaginatorer. STORT misstag, då mina slemhinnor blev så uttorkade och sköra och det har vart ett helvete fram tills nu. Så mitt första råd. Använd inte de receptfria medlen på apotekt mer än en gång. Men med tanke på att svampen oftast finns i tarmen och vandrar sig uppåt till slidan är dem inte (enligt mig) att rekomendera alls.

Sen slutade jag med mina P piller och vips så försvann svampen, men den kom tilll baka efter ett tag. Jag gick till läkaren och fick då en tablett utskriven på recept. Det hjälpte i två veckor sen kom den tillbaka direkt efter mens. Spelar ingen roll (för mig) om jag annvänder binda eller tampong.

Efter mycket frustration och massa olika huskurer satte jag mig ner och surfade i flera timmar. Detta resulterade i att jag beställde hem Grapefrukts kärn extrakt som skulle tas tre ggr om dagen. Andra dagen försvann allt kliande i både ögon och slida. Men smaken av dessa gjorde att jag sluta efter två veckor. Och efter en månad kom svampen igen.

Så nu äter jag detta extrakt på tabelett och även kaprylsyra och tranbärs tabletter och svampen är borta. Mitt mål är att inte behöva äta dessa alls, men svampen tar lång tid på sig att dö så jag är beredd att äta detta ett bra tag.

Men det var mina tips i alla fall!

Lycka till:)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.