Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 14068 ggr
Ians
2011-07-05 11:42

kokosfett

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt de som vet så skall man kunna gå ner i vikt av att äta kokos fett….

Förutom allt annat som är bra med det fettet…smörja sig etc etc

Någon som verkligen har erfarenhet av detta med vikt nedgången?

Reklam i all ära men riktiga människors erfarenheter är bäst Flört

Annons:
MegN
2011-07-05 12:11
#1

Det är väl många som har pratat om "kokosfetts-effekten"… Själv gick jag bäst ner i vikt när jag lade till kokosfett (en tsk/msk i te ett antal gånger per dag) till kosten. Tyvärr blev jag sen så ytterligt less på kokosfett så nu har det gått flera år sen jag senast åt något (kanske därför viktminskningen uteblir ;-) ).

Ians
2011-07-05 12:36
#2

#1…då skall jag pröva det också…..fettet är ju det som skall hålla oss mätta längre Flört

Ville bara kolla om det Verkligen är någon som gått ner i vikt av att äta kokos fett…reklamen kan ju sälja vilken skit som helst…bara det finns köpare Obestämd

[Pennylane1]
2011-07-05 13:07
#3

om man söker med sökfunktionen kommer det upp mycket upplysande! andra länken t.e.x: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714129b9cb4622390578f5-allt-du-vet-och-vill-veta-om-kokosfett

om trådnamnet håller vad det lovar vet jag inte däremot, men det finns en del länkar till andra trådar i den också

Ians
2011-07-05 14:29
#4

#3 tusen tack…kollade den tråden också….all info fråm riktiga människor är bra!….

Bla att en som åt endel kokosfett åt mindre och höll sig mätt längre…en riktig människa som säger detta…Bra!

För vad jag egentligen är ute efter att veta är om någon/några här märker skillnad i vikt nedgång mättnad om de äter kokos fett…

Tillverkarnas/importörernas hemsidor lovar ju det…men stämmer det med verkligheten?

För att smälla i sig fett hämningslöst utan reultat…blir bara kostsamt…

MegN
2011-07-05 14:38
#5

#4 att smälla i sig "hämningslöst" med kokosfett är ju fysikaliskt omöjligt, det blir så otroligt äckligt att försöka svälja. Åtminstone tycker jag det - jag hade det alltid i te så att det smälte, och ändå blev det osmakligt till slut. Då har jag mycket lättare att äta smör, både smält (blandat med ett par äggulor) och direkt som det är (gärna med persilja i!). Men jag har ännu inte testat att ha smör i te eller kaffe…

För min del tror jag att kokosfettsteet gjorde nytta iom att den ersatte en kopp kaffe med mjölk/grädde - alltså minskade jag intaget av mjölksocker samtidigt som jag ökade fettmängden i kosten (ett problem jag har annars är att jag äter för lite - eftersom man inte blir lika förtvivlat "sugen" när man äter LCHF, man kan överleva rätt länge mellan måltider…). Sen har vissa sagt att kokosfettet skulle ha ytterligare fördelar, men det vet jag ingenting om…

Ians
2011-07-05 14:51
#6

Jag menade nog inte …smälla i sig fett hämnings löst…ordagrant SkrattandeFör visst blir det äckligt i förstor mängd…

Men lite mer fett fixerad blir man allt …åt andra hållet…med denna dieten…dvs noga med att få I sig fett…inte att avstå!

Men att köpa extra fett för att få äta det bara för att producenterna lovar att man går ner i vikt är ju inte intressant…det kostar ju dessutom….

Själv skall jag iaf köpa en burk för att smörja in mig i…det lär vara toppen för huden och ett yttre smörj och ett intag av detsamma lör skydda mot bruna fläckar som man får så småning om…så bara det ör ju värt det….

Är bakterie dödande och svampdödande också…verkar det som…så då blir ju kostnaden onödig om man slutar att gilla det som mat…så ärde bare o smörja in sig med resten!Flört

Annons:
Wildrat
2011-07-05 16:01
#7

undefined

#6 Kokosfett är lite problematiskt eftersom man blir illamående och får diarrée om man äter för mycket. Visserligen gäller detta allt fett men kokosfettet är lite speciellt iom att folk reagerar olika på olika mängd. Vissa mår bra om de tar det på dagen och dåligt om de tar det på kvällen osv. Smör funkar ju dygnet runt…

Det blir billigare om du köper 5kg hink hos Crearome

Zepp
2011-07-05 16:25
#8

Funkar gör det både teoretiskt och praktist, men det gör inga underverk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

athiria
2011-07-05 18:42
#9

#0

Åt rätt mycket LCHF hemma och kom sen till en kurs där jag åt "rejäl" LCHF plus massa kokosfett hit och dit. Är inte överviktig (kan väl ha vägt 66 kg när åkte dit) men efter nån vecka måste det  ha smällt 3-4 kg nästan. Alla byxor började efter nån vecka till nästan ramla av.

Och jag åt MER i mängd än vad jag gjorde hemma på kursen. Så för mig är det så att mycket fett leder till viktnedgång, men sen ska man ju äta den mängd där man känner sig piggast:)

[RockarFett]
2011-07-05 20:43
#10

Har just börjat äta kokosfett och tål visst det väldigt dåligt -fick ont i magen Rynkar på näsan

Jag hade köpt ekologiskt på hälsokosten.

Ians
2011-07-06 00:12
#11

Jag var på hälsokosten o skulle köpa en sort som jag känner till…men de hade slutat med den och har börjat sälja Crearoms sortiment..så jag fick tag i en 500grammare som luktar och smakar ljuvligt till ett bra pris!

Så nu är jag ny duschad o luktar som en kokos topp! Glad skall börja käka av det oxå imorgon bitti!

Så får vi se! Man kan ju alltid pröva…..

Zepp
2011-07-06 00:31
#12

Finessen med Cocosfett är att det främst består utav MCT, dvs medellånga fettsyror, vilka kroppen inte gärna lagrar, därför går det direkt till levern för att omvandlas till energi.

Man får därmed en extra hög fettförbräning och håller sig mätt länge.

Byt gärna ut en del smör mot cocosfett när du lagar mat, det smakar just inget och tål högre temperaturer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tettan
2011-07-06 08:42
#13

RockarFett: använde du det ihop med mat? Jag klarar bara kokosfett om jag äter det ihop med mat, annars mår jag hemskt illa. Med mat går det hur bra som helst.

Annons:
Ians
2011-07-06 09:52
#14

Startar min dag med en stor kopp kaffe med en msk kokosfett…med en ljuvlig kokos smak..mmmmm!

Egentligen förstår jag inte varför jag inte hållit mig till denna dieten…jag älskar fett och grädde….kan äta Cremefraiche ur burken…

Fick lite ont i lederna när jag över åt kött förra gången…men nu har jag landat i mer fett i stället….så det går nog bättre då!

Wildrat
2011-07-06 10:36
#15

#10 Börja med en liten mängd och öka långsamt till den mängd du vill ha. mer än typ en matsked om dagen brukar inte behövas… Ta också kokosfettet på morgonen och förmiddagen, inte på kvällen. Det verkar som att magen blir känsligare på kvällen, dessutom är kokosfett uppiggande för vissa.

yvonnel
2011-07-08 01:07
#16

När jag läser den här tråden får jag intrycket att ni anser/använder kokkosolja som en bantningsmedicin, är det faktiskt så man ska se det?

Förut har jag fått rådet att använda den oljan som en del av fettintaget för att det är en bra kvalitetsolja även till matlagning.

Jag vill gärna veta vad fler tycker/vet så jag hoppas att denna tråd får leva länge med många påbyggningar.

dogwalker
2011-07-08 06:40
#17

Sen jag började äta ca 3-5 msk kokosfett om dagen går jag ner i vikt.

Innan gick det trögt med vikten när jag inte åt kokosolja.

Behöver mindre mat då kokosoljan mättar, så om viktminskningen beror på oljan eller att jag äter mindre vet jag inte. I vilket fall som helst är det ju kokosoljan som hjälper:)

Tycker det är jättegott med en klick smaksatt kokosolja i espresson.

Men vet man verkligen om kokosolja är så undergörande som man säger tex för demens finns det forskning på det?

[RockarFett]
2011-07-08 07:01
#18

Jag ska testa att verkligen ta kokosfettet mitt i eller i slutet av måltiden och börja med 1 tsk.Skulle väldigt gärna vilja att det fungerar eftersom jag kommer att utesluta mjölkprodukter framöver och behöver en fettkälla.Samt alla andra skäl som kokosfett skall vara bra för då :)

athiria
2011-07-08 07:16
#19

#16

Nu är det här ju en tråd om just kokosfett och vikt;)

Men det är gott, mättande, nyttigt och ett snabbt mellanmål!

Aliki
2011-07-08 07:45
#20

Jag köpte den luktfria, tyckte mig ha läst att den var populärast….men tycker inte det är gott.

Jag ska försöka ett par ggr till i kaffet, annars får jag steka i det och pröva den andra med smak och hoppas det går bättre.

Det låter som ett jättebra alternativ till grädde. Jag gillar ju smör i kaffet…

Annons:
Wildrat
2011-07-08 08:35
#21

#20 Den luktfria smakar inget heller, den är bara rent fett. Därför funkar den att ha i all varm vätska, te, kaffe, sås osv UTAN ATT DEN MÄRKS! Den SKA inte smaka nåt.

Vill du ha med smak så får du köpa den med smak men den har ju lite snävare användningsområde. Fördelen med den är ju att om man gillar kokossmaken så kan man äta den med sked men den funkar ju inte lika ofta i sås.

Steka i kokosolja är inte fel men man måste hälla på stekflottet (eller göra sås på det) på det stekta annars får man inte i sig nyttigheterna…

[Columba]
2011-07-08 08:44
#22

Jag använder ekologisk kokosolja med smak till mitt kaffe: 2 dl mörkrostat kaffe med en msk vispgrädde och en msk kokosolja. Jag tycker det är underbart gott. Men jag har alltid tyckt om kokossmaken.

Det är intressant hur smaken är delad om kokosolja, endel gillar andra tycker inte om. Men så är det väl med många smaker.

Ians
2011-07-08 10:23
#23

#16….Jag ställde frågan ang vikten för att jag vill få lite snurr på viktnedgången…

Har ätit kokos olja förut av den anledningen…men med dåligt resultat….inser att det kanske beror på hur mycket man äter av oljan….

Min mage tål ju den och jag gillar smaken av kokos….så det är värt ett försök

En annan fördel med kokosoljan är att man som sagt kan öka andelen fett i maten och där med hålla sig mättare längre…och inte behöva över äta kött för att bli mätt…

Jag märker att jag då får ont i mina leder….så fakir passar inte mig….därför måste jag hitta ett sätt att dels gå ner i vikt och att hålla bli mätt..

Utan för mycket kött i maten

Henkez
2011-08-15 16:58
#24

Nu har jag kommit på ett till användningsområde för kokosfett, mot nästäppa. Jag har varit täppt i näsan lite hela tiden under flera år. Var till en läkare för några veckor sedan och han sa då att jag var lite trång i näsan och att det är därför jag blir torr i näsan och täppt. Jag fick en nässpray utskrivet men blev bara sämre av den, då kom jag på att jag skulle testa att smörja in insidan av näsan med kokosfett och jag har blivit mycket bättre av det och är nästan helt bra nu. Det kanske funkar bra om man är förkyld också men det har jag inte testat.

Ians
2011-08-15 23:01
#25

#24…själv har jag kört med nozoil…..men skall pröva med kokos fett…absolut!…för det blir ju billigare!

För det kan ju inte vara skadligt iaf!

Tack för det tipset…Glad

sepersl
2011-08-16 06:55
#26

jag får oxå i mig kokosfettet via kaffet och det är ljuvligt gott. Har alltid en bytta med kokosfett i min handväska så jag kan ta lite i kaffet när jag är iväg. Om det hjälper för viktminskning vet jag inte då jag inte gått ner i vikt, men jag äter som en häst så kroppen använder energin från maten istället för reserverna. Ska försöka minska lite på matintaget nu och se om det triggar igång en viktminskning

Henkez
2011-08-17 23:59
#27

Hur mycket kokosfett får man i sig om man steker med det, stannar allt i pannan eller ?

Annons:
[Pennylane1]
2011-08-18 06:45
#28

inte om du tar med det? Vem har sagt att fettet måste vara kvar i pannan? Slå över det! Sen beror det på vad man steker också, olika matvaror tar upp olika mycket, kött tar inte upp så mycket men som sagt, då tar man bara med det.

Skowne
2011-08-18 09:44
#29

Ett tips till alla som inte tåler kokosfett är att, i stället för att kasta det använda det som hudkräm. Fungerar jätte bra!

Smorde in mig hela sommaren innan och efter solning ;)

[sussismatte]
2011-08-20 18:15
#30

Är det bara de speciella kokosfettet som man kan köpa på hälsokost o nätet som "duger"? Vad är det för fel på silverpaketet i livsmedelskylen?

#7; jag kollade o det kostar 700 för 5 kilo??!!! Hmm, det tillåter inte min kassa.Rynkar på näsanFinns det andra billigare alternativ om inte silverpaketet är ok?

Lisabet
2011-08-20 18:49
#31

Det är kokosfett med smak som kostar 700:- för 5 kg.

Den utan smak kostar 390:-

Det finns, i vissa affärer, silverpaket från Alba Dalby och det är inte härdat.

Zepp
2011-08-20 19:05
#32

Bioffoods ekologiska kallpressade för 49,50 kr för 400 gram!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

morgengry
2011-08-20 22:34
#33

Ett billigt alternativ till hälsokostens ekstremt dyra kokosfett är att gå i invandrarbutiker.

Jag köper mitt kokosfett, utan smak, i Indiska butiken på Backaplan (eller andra sidan Backaplan när man står av bussen/spårvagnen)

Där koster den 30 kr för 500 ml, vet inte hur många gram det blir. Men billigare än hälsokostens tokdyra.

Sen vet jag inte om det hjälper mig gå ner i vikt, vist mätter det bra, har dte i kaffet/teet, men då jag har svårt med att avstå kolhydrater i längre perioder, så ser jag än så länge inte nån viktnedgång.

morgengry
2011-08-20 22:38
#34

det är i Göteborg, för ni som undrar.

Men skulle tro att flera invandrar butiker har.

Kokosfettet kommer från Sri Lanka, som jag hört skulle ha bra kvalitet (fast det har jag egentligen ingen aning om, har som sagt bara hört det)

Sen tror jag inte det är härdat eller nått annat konstigt, annat än att smaken på nåt sätt är bortraffinerad. För det känns i konsistensen nästan samma som nåt jag engång köpte på hälsokost som var både virgin och med smak och allt möjligt.

Annons:
[sussismatte]
2011-08-20 23:09
#35

Tack för alla tips!

Får göra en rusch runt stan o leta. Först ska jag göra slut på det onyttiga härdade. Funkar att få i sej, men om det har inverkan på vikten kvarstår att se. Mättar iaf o det va helt ok i kaffe med en skvätt grädde.

Tungan ute

Zepp
2011-08-21 01:00
#36

Härdat fett är altså inte ohälsosamt vad man vet, det är delvis härdat fett som är bevisat farligt för hälsan.

Sen så jag vill helst inte ha så mycket processat fett i min kropp.

Jag köper mitt på COOP Sisjön, inte på mejeriavdelningen utan på ekologiskt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sussismatte]
2011-08-21 06:47
#37

OK. Jag har inte kommit in i tänket att äta ekologiskt o så. Bara mina godisintag på kilovis i veckan skvallrade ju om att jag inte brytt mej för 5 öre vad jag stoppat i mej.

Egentligen är det nog så att min undran är om även detta processade har den positiva inverkan som det skrivs om. Om även det har alla nyttigheterna o ev positiva inverkan på vikten, trots processen sas.

Glömde bort att komplettera med det fettet igår. En ny vana som inte satt sej att "krydda" kaffet med fett. Glad

Zepp
2011-08-21 10:35
#38

Det är främst Laurinsyran och Kaprylsyran som räknas som det nyttiga, de har en del hälsofördelar, främst i magtarmkanalen.

De fetterna är kvar, det är den procent fleromättat fett som blivit härdat, vad jag förstår.

Sen så har jag slutat med cocosfett i kaffet.. blir så himla tvärmätt så det blir ingen lunch då.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sussismatte]
2011-08-21 10:45
#39

Har tyvärr inte kommit till att känna mej tvärmätt på små mål.  Som tex kaffe. Har försökt hålla mej till 2-3 större mål om dan, men på em är det svårt ibland. Börjar fundera om kaffet lr grädden triggar min hunger? Kan det vara så?

Wildrat
2011-08-21 10:53
#40

#39 Det är inte alla som kommer dit heller. Som med allt annat är det individuellt…

MegN
2011-08-22 09:55
#41

#39 För mig är det tvärtom. Kaffe med grädde gör mig tyvärr lite halvmätt, så att jag inte får dricka det alltför tätt inpå en planerad måltid - annars har jag inte lika stor aptit som annars (och nog tycker jag att vanlig mat är bättre att peta i sig än kaffe o grädde…).

Annons:
Kalle-B
2011-09-22 13:22
#42

Klart att man går ner i vikt av kokosfett. Äter man kokosfett så går ju liksom hela maginnehållet med rekordfart genom tarmarna - finns ingen chans att kroppen hinner ta upp nån näring. Skrattande

Så funkar det på mig iaf. (Det som är kvar i burken går istället till hudvård.)Tungan ute

[sussismatte]
2011-09-22 13:37
#43

Apropå min tidigare kommentar #39 o de kommentarer som kommit sen;

Jag är nog en av de som inte blir/känner mej mätt i första taget. GråterIbland kan jag känna mej mätt på kvällen beroende på vad jag ätit till middag. Men trägen vinner. Jag hoppas fortfarande att jag ska komma till den dan när suget i stort försvinner.

Men däremot känner jag mej inte hungrig på morronen. Så jag äter oftast ingenting förrän vid 10--1130 typ. Men efter det målet så har suget/hungern vaknat. Hmmm, kanske ska öka på det målet till 3-4 ägg isf 2…!

Angående kokosfett som #42 skriver så är det det jag hoppats på. Att det ska bli lite farrt på magen. Kanske ska öka kokosfettintaget? Då gör det kanske inte så mkt att jag småäter ost, oliver o nötter i så stor grad? Hmmm. Återkommer lr skriver i min tråd om eventuell kokosfettpåverkan.

Ians
2011-09-22 13:52
#44

#43 tycker du i första hand skall öka på mat inaget…att små äta tyderpå att man inte äter tillräckligt…eller som för min del att manhar tråkigt…

Så ät mer vid måltiderna och se till att vara upptagen emellan ….

Sedan reagerar inte alla med en snabb genomströmning i tarmsystemet av kokosett…inte jag iaf

Carinha40
2014-05-18 20:59
#45

Jag äter mitt kokosfett ihop med mandlar. Tar en klick på ett fat eller i en sked och skopar upp en klick på varje mandel. Smakar smask!
Det blir lite som godis. Jag kan nog äta allt mellan 1 tsk till 3-4 matskedar på kvällarna när jag sitter framför tv:n, kanske lite samma beteende som innan LCHF, alltså småtuggandet på kvällarna.

Tycker också att vikten började gå neråt samtidigt som jag började med kokosfettet, trots att jag för övrigt äter detsamma som innan. Jag trodde min vikt, den min kropp skulle ha, var 56 kilo, för mig på 161, men efter jag började med kokosfettet, för 2 veckor sedan har jag gått ner 3 kilo.

Krobb
2014-05-18 21:11
#46

Jisses, jag bara ryser vid tanken. Kokosfett i all ära men att bara äta det med sked ger mig kväljningar utav dess like. Med eller utan smak. Gillar förövrigt att använda det till stekning mm.

Upp till toppen
Annons: