Annons:
Etiketthälsa
Läst 34167 ggr
Tettan
2011-07-02 09:08

Kokosfett som hudkräm

Jag använder kokosfett som hudkräm, naturligt och skönt. Men nu är det sommar och vad händer i huden om jag är i solen? Blir jag stekt?

Annons:
konichiwa
2011-07-02 09:45
#1

kokosfett har ett inbyggt solfilter, det enda naturliga solskyddsmedlet,bra för huden också så fortsätt du. Det kommer att bli skitsnyggt Cool.

jbson
2011-07-02 09:54
#2

Jag smörjer mig ett par gånger om dagen är brunare än på länge!

Cocosoljan är även väldigt skönt att smörja in sig med om man bränt sig! Skrattande

Tettan
2011-07-02 10:19
#3

Jag har för mej att jag har läst någonstans att olivolja innehåller solfilter men inte kokosolja, men det kanske är fel?

konichiwa
2011-07-02 11:04
#4

Det är mycket troligt att olivolja också innehåller små små partiklar som fungerar som solfilter. Men jag skulle inte vilja lukta olivolja Cool

misty09
2011-07-02 11:28
#5

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1492

Här kommer ett recept för den som vill testa göra egen solkräm.

( har inte testat självFlört )

[Bärnsten]
2011-07-02 12:11
#6

#3 Kokosolja innehåller inte skydd mot UV-strålningen, enligt Shenet.se, men aktiverar pigmenteringen.

http://www.shenet.se/ravaror/kokosfett.html

Min sololja:

2 delar Jojobaolja (sf 4)

2 delar Macadamiaolja (sf 4)

1 del Olivolja

1 del Kokosolja (E-vitamin)

1 droppe äkta rosenolja, för den underbara doften

Jag har klarat mig bra med denna sololja, även på min semester i Turkiet. (om man solar med måtta, och inte ligger och pressar 8 tim/dag) utom i ansiktet, där jag bränner mig lätt. Då hjälper endast en vid solhatt….

Annons:
yvonnel
2011-07-05 08:14
#7

Har inte någon av er provat kakaosmör? Om ni vill bli riktigt pepparkaksbruna så är det absolut bäst och behöver ingen blandning typ krämtillverkning heller. Finns att köpa på Crearome såg jag för ett tag sen.

kreativika
2011-07-05 08:36
#8

hoho! Fina tips här, jag som rödtotte blir ju annars bara röd, men kanske jag nu även kan njuta av den där fina gyllenbruna hyn under sommaren, I'll try! :)

Henkez
2011-07-24 22:55
#9

Jag använder vanlig fuktkräm för att smörja in händerna och ibland fötterna men den innehåller 25 olika konstiga ämnen som jag inte vet vad det är för nåt. Kom på att jag borde prova kokosfett istället, finns det nån bra sort som man kan köpa i vanlig mataffär eller på nån hälskostaffär?

Lolivia
2011-07-24 23:16
#10

Kokosolja gillas som hudkräm!! Brukar smörja in hela kroppen och traska runt naken en stund och pilla med frukosten och grejer (neddragna persienner) =) Man blir lätt lite kletig innan den har sjunkit in. Mkt dryg har jag märkt så man ska inte klafsa på för mkt. Har läst att man ska vara lite försiktig med den kring ögonen för att man annars kan få milier där. Ska se om jag hittar ngn god doftolja att blanda kokosoljan med så att man får extra lyxkänsla, ska även trå ned den i en gammal superfin body butter-burk!! =)

Tettan
2011-07-25 09:11
#11

Henkez: Hälsokosten har kokosolja. Ica har haft Kung Markattas kokosolja men just nu verkar det vara problem med tillverkningen (eller nåt sånt). Sedan finn det många nätbutiker att beställa från.

Sindri
2011-07-25 11:01
#12

Till utvärtes bruk duger absolut den i silverpaketet i mejerihyllan! Om man inte vill stödja Unilever så har ex City-Gross en annan sort.

Ians
2011-07-25 12:20
#13

Jag har märkt att man får vara lite försiktig med hur länge man vistas i solen om man använder kokosolja som hud kräm….speciellt om man som jag har solkänslig hud och blir röd och lätt bränd i början….

Men Jag hatar att ligga och steka mig så det passar mig utmärkt! en promenad till bussen i solsken och det blir färg på kinderna!

Bästa hudlotionen ever för mig…mao!

Annons:
Henkez
2011-07-25 17:49
#14

Ians, är det lättare att bli brun eller röd om man använder kokosfett? Jag har också en solkänslig och väldigt ljus hy.

[Bärnsten]
2011-07-25 18:16
#15

Kokosfett innehåller INTE solskydd, utan den aktiverar pigmenteringen. Om man är rödlätt och ljushyad så är det nog klokast att blanda i andra solskyddande oljor och vistas i solen med måtta. Alla kan jobba upp en mörkare hy, som är kroppens eget solskydd. Men det sker inte på en vecka i stekande sol……

Ians
2011-07-25 21:01
#16

#14…japp! Det är det…så man skall ligga korta stunder i solen….

shamani
2011-07-26 02:06
#17

Med tanke på bristande solsken och värme där jag bor (andra skitsommaren på rad nu) så kanske man skulle köpa sig lite kokosfett att smörja in sig med. Jag bränner mig sällan numer, men det kan bero på mitt dagliga intag av betakaroten. Glad

Nu känner jag lite hopp om att få lite färg i år också även om jag bara får lite sol på kroppen. Tack för tipset! Kyss

Ians
2011-07-26 10:23
#18

#17…så känner jag också! Flört

OneManArmy
2011-07-28 18:53
#19

Hittade den här tråden i förrgår och jag slutade helt med produkter i ansiktet för några månader sedan för att se vad som skulle hända med huden.

Väldigt torr hud, röda blämmor på en del ställen tillsammans med röda prickar i pannan och flagnade..

Gick och köpte en burk kokosfett och har nu haft det i ansiktet morgon och kväll 2 dagar och helsike.. Flagnar inte ett dugg, inte ett smack röd längre och inga prickar i pannan.

SJUKT!

shamani
2011-07-28 19:00
#20

Hade tänkt köpa ett silverpaket igår, men fick inte möjlighet. Typiskt då det var fint väder och man hade kunnat haft en chans att få lite färg åtminstone.. Och idag när jag kom så långt att jag kunde gå ut så var det bara så fint väder att jag vägrade gå till affären (kunde ju missa lite sol!).

Men solen försvann och mörka moln tog över så jag hoppade i duschen och när jag var klar gick jag till affären och köpte kokosfett (och lite annat) - i strålande solsken…

Så nu är kokosfettet inhandlat och då kan man väl ge sig katten på att solen inte behagar visa sig på ett tag.

Annons:
Ians
2011-07-29 13:03
#21

#19..härligt!…då fortsätter jag med det också!

Lär vara bra mot Rynkor oxå i förebyggande syfte….

Jag säger som innan…detta är den Bästa ansikts/kropps lotion ever.

Billigt är det oxå!…om man jämför med ansiktskrämer…

shamani
2011-07-29 15:06
#22

Strålande sol (32,6 grader just nu!!) och jag har kladdat ner mig med kokosfett. Hoppas den har dragit sig in i huden innan jag ska lägga mig i kväll för jag har nytvättade sängkläder idag.

Tror att jag har fått lite mer färg. Glad tillbaka ut i solen medan den skiner så gott. Glad

Tettan
2011-07-30 09:54
#23

Vill man lukta lite gott också kan man tillsätta några droppar eterisk olja i kokosoljan! Just nu doftar jag apelsin.Glad

Ians
2011-07-30 10:09
#24

#23….ett bra tips!

själv väljer jag den med kokos lukt i som kropps lotion….men det kan man ju tröttna på…

Sindri
2011-07-30 10:41
#25

Hittade just mina små flaskor med eteriska oljor som jag använde mycket förr.

Undrar nu om det är något man skall tänka på när man är ute så mycket, vissa oljor passar inte så bra ihop med sol, som t ex bergamott som ger brännskador. Någon som känner till flera man skall akta sig för?

Tettan
2011-07-30 10:48
#26

Kolla bara att det är riktig eterisk olja och ingen bluff. Och inte sån olja som man har tex i aromalampor.

Tettan
2011-07-30 11:34
#27

Hi, hi, jag klippte håret på min svärson strax efter att jag hade smort in mej med kokosolja. Rekommenderas inte!Flört

Annons:
Ians
2011-07-30 12:21
#28

#27 hehehehehehehehe

shamani
2011-07-30 16:11
#29

#25 Jag har för mig att det gäller de andra citrusoljorna också - alltså även apelsin och citron (synd för godare dofter är svårt att hitta).

Jag drog på fettet från silverpaketet rätt på kroppen utan att blanda med oljor eller annat. … Tar "100 år" innan det går in i huden, men jag är inte så torr i huden innan så det kanske är därför? Min hud brukar vara mjuk och len utan att smörjas. Glad

Har ganska fin färg på kroppen efter att ha varit ute i solen från ca 12-15.30. Jag har inte bränt mig (brukar inte bränna mig annars heller). Det kan jag kanske tacka betakarotenet för.

Aliki
2011-07-30 16:53
#30

Jag har nu efter dush smörjt in mig med cocosa för första ggn….får hålla i mig för att inte glida ur stolen.

Använder vanligtvis inte mer avancerade produkter än vatten (ibland tvål) och billig kräm i ansiktet….Man får ju finnar av fett, eller hur?

Tog mod till mig och smorde även ansiktet med cocosan efter att ha läst denna tråd. ( den bruna burken som ändå luktade fiskrens och var oätlig…)

Den "gröna" cocosan försöker jag nu vänja mig vid…. inte så dumt, funkar i kaffet. ( i brist på smör eller grädde)

Ians
2011-07-30 17:15
#31

Har man problem med finnar är kokosolja bra för det med…bakterie och svamp dödande…

Man får dock vara för siktig med mängden….den rinner ju när den är smält…..så tar man ur en burk med ..stelt kokosfett så dosera försiktigt!

Själv har jag tom solat solarium med kokosfett som hudlotion..funkar super bra…bränd blev jag inte heller …men tog inget starkt solarium efter som jag är ganska Bamyl vit…och äter betakaroten! Så jag hade nog inte prövat med starkare variant och utan hjälp av betakarotenet…

Har inte ens blivit röd …utan blir brun direkt!

Brynhilde
2011-07-31 10:35
#32

Ta lite kokosolja i en ägg-eller kaffekopp och ställ i varmt vatten så den smälter. Bara att doppa fingrarna och sen stryka ut på huden.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

shamani
2011-07-31 15:18
#33

Måste prova den varianten för det tar en evighet innan huden drar in från bitar - även om de är mjuka.

Håller på att ta bort etiketten på en gammal brun glasburk som jag tänkte fylla med kokosfett. Den kan man ju värma när man ska använda den. Glad

cnidaria
2011-07-31 19:38
#34

Lite tips! Lägg en liten bit i handflatan, den smälter snabbt och sen är det bara att smörja. Inga fingrar i burken! (blir mycket bakterier till slut, även om oljan är antibakteriell) Använd ist en tops, spatel, sked eller liknande. Mörk plats eller mörk burk, alltid lock på! Cocosfett är en sk fet olja (mycket mättat fett), som tyvärr kan täppa till porerna i ansiktet, så jag var tvungen att sluta. Använder sheasmör i stället. Läs mer på http://www.shenet.se/ravaror/kokosfett.html

Annons:
Brynhilde
2011-07-31 22:26
#35

#33 Jag menade att man bara värmer det som behövs för en gång. Håller med #34… inga fingrar i burken.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

jbson
2011-08-01 09:31
#36

Jag lägger över lite av cocosoljan i en liten plastburk och den har jag med mig över allt och smörjer mig med… den fingras det i men absolut inte i den stora, som används till mat mm.

shamani
2011-08-01 18:26
#37

Jag skar små bitar direkt från paketet och värmde i händerna, men det blir ganska mycket kladd. Ska prova att värma i en burk (när jag får tummen ur och får fixat till burken).

Skaftet på typ en tesked brukar funka bra som spatlar. Glad

nobban7
2011-08-01 19:30
#38

Enligt burkens etikett blir kokosfett flytande vid 24 grader. Alltså flyter fettet Cool

[Pennylane1]
2011-08-01 19:46
#39

ja att smälta det verkar lite onödigt, svårare att smörja med när det är totalt rinnande1

Aliki
2011-08-01 20:42
#40

Min bruna cocosa är flytande, står i badrummet….samtidigt som innehållet i den gröna burken är lagom fast….börjar gilla kaffe med cocossmak

shamani
2011-08-02 00:08
#41

Mitt kök håller ca 24-25 grader och kokosfettet har inte runnit ur paketet än… Det är fast och jag kan lyfta paketet utan att det ger vika. Kan det bero på att det är härdat och reagerar annorlunda än det som inte är härdat? Jag har köpt det för utvärtes bruk allena. Flört

Annons:
Lolivia
2011-08-02 00:12
#42

Har spanat lite i tråden och förstår ej varför så många väljer att ha det härdade fettet i ansiktet. Varför inte kallpressad kokosolja? Det är ju ändå sanslöst drygt som hudkräm…

shamani
2011-08-02 00:17
#43

Jag har andra saker i ansiktet under normala omständigheter. Men provade lite för att se om jag fick bättre färg (lite fåfängt, jag vet). Funkar gör det. Glad Säsongen för att sola är snart slut så det gäller att ta tillvara på det man kan få. Flört

Kan man använda kokosfett till annat vettigt? Typ polisha möbler eller nåt?

Lolivia
2011-08-02 00:23
#44

Haha! Du är ju t.o.m. mer besatt av kokosolja än mig! Kan dock inte svara på frågan =)

shamani
2011-08-02 00:36
#45

Nja, det beror på att jag läste om det här för några dagar sen och tänkte prova… Och det gjorde susen med hudfärgen - har inte fått så mycket färg så fort på så kort tid förut. Såna tips behövs när man bor i ett solfattigt Sverige ( i alla fall där jag bor) . Flört Använder den väl denna veckan ut om det blir väder till det sen är semestern slut. Ska mycket till att det blir väder att sola i på helgerna när man är ledig sen.

Kanske kan putsa skor med den? Skrattande

[Pennylane1]
2011-08-02 09:47
#46

# 41 självklart beror det på att det är härdat! Obestämd Det är ju därför de härdar det!

Tettan
2011-08-02 09:54
#47

Kokosolja med några droppar lavendel att smörja fötterna på kvällen!

Lavendel är bakteriedödande och fötterna blir mjuka.

Ians
2011-08-02 12:35
#48

Jag använder Bara den kallpressade både utvärtes och invärtes…..

Som hudkräm är den dessutom ett billigt alternativ till de dyra köpta …plastiga krämerna…eftersom den är så dryg!

Annons:
shamani
2011-08-02 17:00
#49

# 47 Är det bara jag och min dotter som tycker att lavendel luktar illa? Flera saker man har fått låta bli att köpa för att det är tillsatt lavendel. Rynkar på näsan Nåväl, det är bra att du gillar den i alla fall! FlörtGlad

[Pennylane1]
2011-08-02 17:22
#50

åh det är en av de underbaraste dofter jag vet! Min syrra brukar ta med en flytande tvål märke Avalon med lavendeldoft från England, jag kan stå och sniffa på den i evighet!

shamani
2011-08-02 17:51
#51

Där ser man hur olika man kan uppfatta saker. Glad

Lolivia
2011-08-02 19:21
#52

# 49

Jag tycker att lavendel luktar direkt dåligt. Har slängt många grejer som luktar lavendel. Klarar inte av det alls…

Funderar däremot på att hitta någon annan god lukt att blanda i kokosoljan. Undra om body-shops doftoljor är organiska och bra?

Sindri
2011-08-02 21:19
#53

Ceder, sandelträ om man gillar lite mörkare dofter. Rosmarin: fräscht, kryddnejlika: krydddigt, kamfer: lite åt eucalyptushållet, eucalyptus: svalkande, svartpeppar: härligt värmande på vintern.

Man kan ockå blanda t ex apelsin och svartpeppar. Bodyshop är väl organiska och rättvisemärkta. Bara att gå in och dofta dig fram till vad du vill ha.

Bergamott är också en härlig citrusdoft, men som andra citrusoljor skall man inte ha den på sommarhalvåret när man blir exponerad för sol.

konichiwa
2011-08-03 06:28
#54

#49 #52

Jag avskyr också lavendel, har fått höra många gånger att det är fel på mig som inte tycker om det för det gör alla Obestämd.

Tettan
2011-08-03 08:53
#55

Sindri: tack för tips! Jag har just köpt nardusolja och ska testa. Nardustvålen som vi har luktar i alla fall jättegott.

Annons:
Sindri
2011-08-03 10:20
#56

#42 Alba-Dalbys kokosfett (City-gross bl a) är inte härdat - det blir flytande i rumstemp - i alla fall denna årstiden.

[annalinnea]
2011-08-03 17:17
#57

Haha jag avskyr också lavendel. Fast jag tycker också att svart skokräm luktar underbart. Lacknafta är en annan favorit - minns hur jag som liten ibland skruvade av korken på dunken i förrådet bara för att dofta lite på den. Inte så nyttigt kanske :P

Jag blir inspirerad av den här tråden och känner att det är dags att införskaffa kokosfett igen. Har precis slopat vanliga hudcremer och tvättar ansiktet med en blandning av ricin- och mandelolja och hoppas på att få lite renare och slätare hy. Nu på sommaren har jag inga problem med torr hud, men på vintern kan jag nästan höra hur huden spricker då den är som torrast. De värsta eksemen har försvunnit tack vare lchf, men jag lovar att försöka med kokosfett i vinter!

En annan liten fundering är att mina ben får mycket röda små prickar, speciellt på låren. Där rakar jag mig inte så det har inte med det att göra, men det blir som små små finnar, fast de ömmar inte på samma sätt, och jag kan klämma ut lite vitt. Det är inte så vackert, undrar om någon har någon idé på självbehandling av huden på benen  som gör att man får såna där stiliga ben utan ett tjog små röda prickar på? :)

[Looseit]
2011-08-03 18:08
#58

Måste bara tipsa om naturelle youghurt + några droppar avocado-olja som ansiktsmask. En riktig fuktgivande mask som gör huden glad :-)

Brynhilde
2011-08-03 20:41
#59

Det med röda prickar undrar jag också över. Hur man får dem att försvinna. Jag har såna framtill på smalbenen och på utsidan av överarmarna.

Jag har varit och inhandlat ricin-och jojobaolja som jag ska prova att tvätta ansiktet med.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

shamani
2011-08-03 20:49
#60

Jojobaoljan är bra till mycket. Prova gärna den på röda utslag - två gånger om dagen. Jag blev av med "kärringskinn" med jojobaolja. För er som inte vet vad jag menar med kärringskinn så är det som små "skinnflärpar", vanligen runt halsen. Kan inte beskriva det bättre och vet inte vad rätta namnet är. Man kan även knyta hårstrån eller snöre runt dom för att bli av med dom.

Om någon vet vad jag menar och vad dom heter så är jag tacksam över att få veta.

[Bärnsten]
2011-08-03 21:41
#61

#60 Det du beskriver låter som skin tags (Acrochordons).

shamani
2011-08-03 21:54
#62

Tack! Det verkar vara rätt! Googlade bilder på acrochordons och det verkjar vara rätt. MEN vilka variationer det finns! En del ser ju faktiskt ut som malign melanom och andra otäckheter! Förvånad Min har bara varit lite extra skinn, ljust och knappt synliga… Undrar om det har ett svenskt namn? Glömde kolla det.

Annons:
[Bärnsten]
2011-08-03 22:01
#63

Man säger nog skin tags på svenska också. Ibland hudflikar eller hudtaggar, men jag har oftast hört skin tags. Fick ett par sådana i armhålorna, små och i samma färg som resten av huden. Har inte tänkt på dom på länge, och ser nu att de är borta!!Förvånad

Lolivia
2011-08-03 23:36
#64

# 57 och # 59

Vet av erfarenhet att det kan bli risigt om man inte ser till att byta rakblad ofta. JAg tror att det är superviktigt. I övrigt så är det bra att torrborsta benen för att bli av med knottrorna. Tror även att kokosolja är en strålande idé, både att förtära och smörja med. Jag har fått mkt mjukare armbågar sen jag började få i mig lite kokosolja. Jo, även ngn form av rakkräm, ngn oparfymerad mild… Ibland undrar jag om det inte vore skonsammare att vaxa eller epilera, då undviker man ju "flera drag" och bakterier på rakhyveln. Ska testa någon gång när jag inte är så lat =)

shamani
2011-08-04 00:21
#65

Jag smörjer in mig med hårbalsam innan rakning. Benen blir väldigt mjuka och sköna efteråt och jag får inga röda prickar då. Glad

KarinJ46
2011-08-04 00:22
#66

haha!

Fick för mig idag att jag skulle smörja in mina soltorkade smalben med lite kokosfett.

Tjohoo! Tog lite för mycket, har halkat kring i huset hela kvällen och var sen tvungen att gnida av det värsta på en frottehanduk.

Attans vad det är drygt!

Ians
2011-08-04 00:26
#67

Ja vi säger ju det Flört att det är drygt! Skrattande

själv brukar jag smörja mig när jag är fuktig efter dusch, då är huden mer mjuk och tar upp oljan bättre …sparsamt och torka av efter en stund det som inte gått in i huden.

shamani
2011-08-04 00:46
#68

Jag har ju använt den som sololja och har gått i bikini-bh och shorts. Ibland satte jag ena benet över det andra… Haha, det stannade inte i det läget länge…Skrattande På mig drar det sig inte in alls.

[annalinnea]
2011-08-04 05:41
#69

#64 Mina små pletor visar sig mest på låren där jag inte rakar mig överhuvudtaget :/ Hur menar du med torrborsta? :)

Annons:
[Pennylane1]
2011-08-04 09:29
#70

borsta huden när den är torr! Tex med skrubbvante eller nåt annat som river lite grann.

Lolivia
2011-08-04 10:03
#71

# 69

På t.ex. Åhlens, Body Shop, Kicks etc så finns det "torrbortsningsfingervantar", köp sådana och skrubba loss. Ökar blodcirkulationen, tar bort döda hudceller och flagor etc. d.v.s. det är allmänt bra för huden. Torrborsta lite varje morgon eller innan dusch! Lycka till!

[annalinnea]
2011-08-04 17:02
#72

# 70 & 71 Tack för svaren. Det kanske kan vara något att testa! En sådan där skrubbvante ska jag nog kunna gräva fram ur hemmets mörka vrå!

[elin.a.]
2011-08-04 21:41
#73

Mina frågor är:

Vad är skillnd på cocosolja/cocosfett? Fungerar Kung markattas cocosfett eller har ni andra tips?

Jag har smort in mitt ansikte de senaste dagarna med Eurucin solskyddsfaktor från apoteket och det ångrar jag nu;) Knottror, finnar och klåda! Är nyfiken på det naturliga alternativet tack! Kan använda det på barnen också:)

Brynhilde
2011-08-04 21:52
#74

Kokosfett är samma som kokosolja. Det är en vegetabilisk olja med mycket mättade fettsyror, som är i fast form upp till 24/25 grader, då den blir flytande. Innehåller 100% fett.

Jag gillar Cocosa och Crearomes olja med smak. Kung Markattas fungerar utmärkt. Själv har jag inte hittat den nånstans.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Sindri
2011-08-06 06:31
#75

#73 Till utvärtes bruk går det utmärkt att använda Alba-Dalbys från mejerihyllan. Det är bra mycket billigare än hälsokostens, men undvik Unilevers som är härdat. Det smälter inte i rumstemp.

[Pennylane1]
2011-08-06 09:33
#76

fast det smälter på kroppen som ju håller betydligt högre värme än rumstemp…

Annons:
[elin.a.]
2011-08-06 16:29
#77

Då ska jag testa Cocosa eller Crearomes:)

Hawaiian Tropic har en kokosolja , men känns inte som den är direkt naturlig? Den doftar i alla fall, Cocos;)

Naturell
2011-08-07 21:24
#78

Kokosolja av märket Holistics!

Någon som provat den? Jag har inte börjat använda kokosolja än men ska, både i kaffet och ansiktet. Jag såg i "min hälsoaffär" märket Holistics och är nu nyfiken på kvalitèn.

Upp till toppen
Annons: