Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter

Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har koncentrationssvårigheter

Kognitiva besvär, har du blivit hjälpt?

2011-06-16 20:48 #0 av: Tigerliljan

Hej allihopa,

så här ligger det till. Jag har varit deprimerad och väldigt stressad sedan tonåren, (är 26 nu) Jag har i flera år haft koncentrationsproblem, svårigheter att läsa böcker, ett uselt minne osv. Nu på senare tid börjar jag även tappa basala kunskaper, typ glömmer hur ord stavas osv, alltså självklara enkla saker. Börjar även tappa känslan för vad som passar sig i olika sociala situationer, typ det här kan jag säga till människan som jag har den är relationen till, men inte till en människa jag kanske har en ytligare relation till.

Nu till min fråga: Är det någon här som haft problem med kognitiva besvär och blivit mycket bättre eller helt återställd på LCHF?

I så fall, hur svåra var besvären och hur länge hade du mått så innan du blev bra?

Jag har försökt att äta LCHF till och från i några veckor, men vet att jag måste blir striktare om det ska hända något.

Jag börjar bli rädd att ju längre jag mår så här att det ska bli något permanent, och en del av min personlighet eller hur jag ska uttrycka det. Läste här om dagen att depression ger fysiska förändringar på hjärnan..

Skulle bli jätteglad för svar.

Hälsningar Tigerliljan

Anmäl
2011-06-16 22:31 #1 av: Halvdansken

Oj... det var ju en väldigt svår sak att ge råd i.

Det enda jag kan säga helt allmänt är att hjärnan består till största delen av mättat  fett, och den behöver fett för att fungera. Så fett är bra. Fettskrämdhet är inte bra. Vissa studier har visat på förbättringar hos barn med bokstavssjukdomar om de äter LCHF, men var de länkarna är vet jag inte.

Sen påverkar ju LCHF hormonerna (insulin bl a), och det kan ju säkert ha betydelse för humöret i övrigt också. Många blir piggare, efter de initiella omställningsbesvären.

Men jag tycker det låter som om du ska kolla upp dig hos en läkare först o främst.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2011-06-16 23:14 #2 av: kaisakavat

Jag hade varit utmattningssjuk i ett antal år, med bland annat stora kognitiva besvär, när jag övergick till LCHF.

Det blev bättre. Ganska stor skillnad faktiskt.

Men efter ett tag började det bli sämre igen, sannolikt för att de bakomliggande orsakerna till de kognitiva problemen, blev värre. Jag har troligen haft långvarig underfunktion i sköldkörteln, vilket gjorde mig sjukare och sjukare. LCHF verkade hjälpa.. eller snarare dämpa/fördröja sjukdomsförloppet, även om det inte botade.

Jag tror det hela beror lite på vad orsakerna är till de kognitiva problemen, men du har nog möjlighet att må bättre med lågkolhydratkost. Den är näringrik/näringstät - kroppen får vad den behöver. Och man tar bort mycket strunt ur maten som stör läkning och triggar dåligt mående. Kan bara vara positivt att kroppen slipper tampas med sånt.

Sen behöver du säkert inte äta jättesnålt med kh.

Hoppas hursomhelst att du får möjlighet att må bättre.

Anmäl
2011-06-18 11:27 #3 av: Trulte

Jag tror också att kosten kan hjälpa håller med er som har gett råd .

Sedan bör du också gå till en doktor för att kolla upp dig mer, ta lite prover osv...Minnesbroblem kan vara psykiska dvs om man har en depression , men också kan det bero på vitaminbrist magnesiumbrist omega 3 brist  samt hormonella sjukdommar som tex underfunktion i sköldkörteln mm...Eller så kan det vara en blandning mellan brister och psykisk obalans. 

Hoppas det ordnar sig för dig mvh Trulte

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.